اگر بعد از مصدومیت یا بیماری به یک فیزیوتراپیست ارجاع داده شده باشید، حتما سوال‌هایی در این باره برایتان پیش آمده است: چه اتفاقی در جلسات فیزیوتراپی می‌افتد؟
بسیاری از مردم به خاطر احساس درد یا مشکل در انجام حرکات روزمره به یک فیزیوتراپیست مراجعه می‌کنند. ممکن است فیزیوتراپیست شما ورزش و تمرین‌های درمانی برایتان تجویز کند تا به شما کمک کند تا راحت‌تر حرکت کنید و احساس بهتری داشته باشید. یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود حرکت‌های جسمی انجام تمرین‌های فیزیوتراپی می‌باشد.

ورزش و تمرین‌های درمانی یکی از مهم‌ترین توصیه‌های درمانی است که شما از فیزیوتراپیست دریافت می‌کنید. فرقی نمی‌کند که در بیمارستان، آسایشگاه، یا مدرسه باشید و یا بیمار سرپایی یک کلینیک ارتوپدی. فیزیوتراپیست‌ها متخصص حرکات اصلاحی هستند و بنابراین ورزش درمانی اصلی‌ترین ابزاری است که فیزیوتراپیست برای بهبود حرکات و سلامتی شما به کار می‌گیرد. 

هنگامی که فیزیوتراپیست ورزش‌هایی را برای شما تجویز می‌کند، باید به این تمرین‌ها به چشم تدابیر حرکتی مخصوصی نگاه کرد که به بدن شما کمک می‌کنند تا به طور صحیح و مثبتی تغییر کند. ورزش‌های جلسات فیزیوتراپی برای شرایط خاصی طراحی شده و بخش مهمی از روند بهبودی و توانبخشی شما محسوب می‌شوند.


 آیا ورزش باید تنها درمانی باشد که شما در فیزیوتراپی دریافت می‌کنید؟

نه الزاما. بعضی از فیزیوتراپیست‌ها از راه‌حل‌های دیگری برای کمک به سلامتی بیماران نیز استفاده می‌کنند مانند: ماساژ، موبالیزاسیون مفاصل، و تکنیک‌های درمانی (مدالیته) از قبیل اولتراسوند و تحریک الکتریکی. اگرچه ممکن است مداوای انفعالی احساس خوبی به شما دهد، اما نباید تنها روش درمانی باشد که در فیزیوتراپی دریافت می‌کنید. همیشه باید بخش‌های فعالانه‎ای هم در برنامه توانبخشی شما باشد؛ این بخش‌ها شامل انواع مختلفی از تمرین‌های درمانی فیزیوتراپی می‌باشند.

انواع تمرین‌های فیزیوتراپی

  • تمرین‌هایی برای افزایش نیرو و توانایی
  • ورزش‌هایی برای افزایش دامنه حرکات
  • ورزش‌های مخصوص انعطاف‌پذیری
  • تمرین‌های تعادلی و حس عمقی
  • تمرین‌های حرکت‌های کاربردی
  • تمرین‌‌های قلبی و تنفسی
  • تمرین‌هایی برای سرگیجه

یک برنامه تمرین درمانی فیزیوتراپی باید متناسب با نیازهای خاص شما تنظیم شده باشد. برای نمونه، اگر شما بعد از عمل جراحی زانو در راه رفتن مشکل دارید، فیزیوتراپیست شما فعالیت ماهیچه چهارسرتان را بررسی می‌کند و تمرین درمانی مخصوصی برای شما تجویز می‌کند تا قدرت ماهیچه‌های خود را دوباره به دست آورید. 
 
فیزیوتراپیست شما احتمالا از وسایل و ابزارهای ویژه‌ای برای تمرین‌های فیزیوتراپی استفاده می‌کند. این ابزار شامل موارد زیر می‌باشند:

  • فوم رولر
  • کش قدرتی ورزشی (resistance band)
  • توپ‌های درمانی
  • وزنه آزاد و دمبل
  • تردمیل، دوچرخه، و دوچرخه بالاتنه 
  • تخته تعلادلی و لغزشی 
  • حوله و تسمه

نوع وسایلی که استفاده می‌کنید به ورزش‌هایی که انجام می‌دهید و هدف هر تمرین بستگی دارد. گاهی وقت‌ها هم در جلسات فیزیوتراپی از هیچ ابزاری استفاده نمی‌شود.

تمرین‌های درمانی معمولا در یک کلینیک فیزیوتراپی انجام می‌شوند، اما می‌توان این تمرینات را در بیمارستان درحالی‌که روی تخت خوابیده یا روی صندلی نشسته‌اید هم انجام داد. فیزیوتراپیست شما می‌تواند به بیمارستان بیاید و روی بهبود حرکات کاربردی مانند جابجا شدن در تخت و بالا رفتن از پله‌ها کار کند تا شما به‌سلامت به منزل برگردید. انجام کامل ورزش درمانی فیزیوتراپی می‌تواند یکی از بخش‌های برنامه توانبخشی درون بیمارستان باشد. 
همچنین ممکن است فیزیوتراپیست به شما تمرین‌های درمانی برای انجام در منزل توصیه کند. برنامه تمرین در منزل به شما کمک می کند تا بدون رفتن به کلینیک شرایط خود را بهبود بخشیده و بیماری یا جراحت خود را کنترل کنید‌. به‌علاوه، فیزیوتراپیست می‌تواند تمریناتی را به شما نشان دهد که برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی در آینده انجام می‌گردند. 

انتخاب بهترین تمرین درمانی برای شما

تمرین درمانی

اما از کجا بدانید که کدام ورزش‌های درمانی برای شرایط شما مناسب‌تراند؟ بهترین راه برای آنکه مطمئن شوید که تمرین مناسبی را انجام می‌دهید این است که چندین جلسه با فیزیوتراپیست خود داشته باشید. فیزیوتراپیست شرایط شما را بررسی می‌کند و بهترین و صحیح‌ترین تمرین‌ها را برای شما تجویز می‌کند.
 
به طور عادی، ممکن است بعد از انجام ورزش‌های درمانی که بدنتان به آنها عادت نداشته، کمی احساس درد کنید. درد و آزردگی تاخیری عضلات یا همان DOMS معمولا تا چند روز بعد از شروع تمرین‌ها ادامه دارد. اما به طور کلی ورزش‌هایی که فیزیوتراپیست برای شما تجویز می‌کند شرایط شما را بدتر نمی‌کند. اگر انجام ورزش باعث  وخامت شرایط شما شد، ورزش‌ها را قطع کنید و این مشکل را با فیزیوتراپیست خود در میان بگذارید. ممکن است تمرین‌ها به روش اشتباهی انجام داده باشید، شاید هم فقط باید سراغ ورزش‌های درمانی دیگری بروید.

 
بسیاری از تمرین‌هایی که توسط فیزیوتراپیست تجویز می‌شوند برای کمک به بهبود سلامتی شما می‌باشند. هنگام انجام تمرین‌های فیزیوتراپی باید این احساس را داشته باشید که درد شما رو به بهبودی است و این تمرینات به طرز مفیدی روی شما اثر می‌گذارند.

شروع تمرین‌های فیزیوتراپی

شروع انجام تمرین‌های فیزیوتراپی ساده است. اگر درد یا بیماری دارید که مانع از حرکت عادی شما می‌شود، با دکتر خود ملاقات کنید و از او بخواهید که شما را به یک فیزیوتراپی ارجاع دهد. از آنجا که فیزیوتراپی یک روش مراقبتی امن و پرفایده برای بسیاری از شرایط به شمار می‌رود، انتخاب زودهنگام فیزیوتراپیست (قبل از مصرف دارو یا عمل جراحی) ایده بسیار خوبی است. در بسیاری از ایالتهای آمریکا شما می‌توانید جلسات فیزیوتراپی را بدون توصیه پزشک شروع کنید.

وقتی فیزیوتراپیست خود را برای اولین بار ملاقات می‌کنید، درباره ورزش‌های درمانی که مناسب شرایط شماست از او پرس‌وجو کنید. فیزیوتراپیست شما باید از تکنیک‌های تمرینی مناسب آگاهی کاملی داشته باشد؛ بنابراین او می‌تواند برای ارتقا سلامت و حرکات جسمانی و کاهش دردی که دارید ورزش‌های فیزیوتراپی مناسبی تجویز کند. به فیزیوتراپیست خود به چشم یک راهنمای حرفه‌ای نگاه کنید که می‌تواند به شما تمرینات فیزیوتراپی صحیحی آموزش دهد که متناسب شرایط فیزیکی شما باشد. او می‌تواند کمک‌های فراوانی به شما بکند. البته این شما هستید که باید اولین قدم را بردارید و انجام تمرین‌های فیزیوتراپی را شروع کنید.

سخنی از ما

خیلی از مردم در زمان درخواست فیزیوتراپی می‌گویند که «درد دارم، نمی‌توانم کاری انجام دهم». آنها قادر به انجام فعالیت‌های روزانه خود نیستند و درد می‌کشند. شاید برای رفتن به جلسات فیزیوتراپی دچار احساس نگرانی باشید، این نگرانی و حتی ترس طبیعی است. فیزیوتراپیست در حین آموزش ورزش‌های درمانی و استراتژی‌های حرکتی به شما آرامش می‌دهد تا هرچه سریع‌تر سلامتی خود را بازیابید و احساس بهتری داشته باشید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600