فیزیوتراپی بعد از جراحی شانه

اگر جراحی شانه داشته اید، ممکن است بخواهید از خدمات یک فیزیوتراپی حرفه ای بهره‌مند شوید تا به شما در بهبود تحرک و بازگشت قدرت به شانه‌ها و کاهش دردتان کمک کند. در اینگونه موارد فیزیوتراپیست با شما همراه خواهد بود تا شاهد بازگشت به سطح بهینه عملکرد و فعالیت خود پس از عمل جراحی باشید.

کدام عمل جراحی‌های شانه به فیزیوتراپی نیاز دارند؟

انواع عمل جراحی‌های شانه که ممکن است به فیزیوتراپی احتیاج داشته باشد عبارتند از:

  • ترمیم پارگی لابروم
  • کاهش شکستگی پروگزیمال شانه
  • کاهش شکستگی ترقوه
  • اصلاح تاندون دوسر
  • رفع فشار ساب آکرومیال

هر یک از این جراحی‌ها با استفاده از روش‌های درمانی و تکنیک‌های خاص، به بهترین نتیجه می‌رسند. برخی از قسمت‌های یک برنامه فیزیوتراپی در کل یکسان هستند. اهداف اساسی در دوره‌های توانبخشی پس از عمل جراحی شانه، بهبود دامنه حرکت (ROM)، افزایش قدرت و افزایش کارکرد کلی عملکرد بازو است. در اینجا لیستی از مواردی موجود است که بعد از جراحی شانه می‌توانید با فیزیوتراپیست خود کار کنید. این لیست با حرکات کم تحرک ساده شروع می شود. هم‌چنین در طی توانبخشی و با افزایش قدرت شانه‌های خود در این تمرینات پیشرفت خواهید کرد. البته که این لیست جایگزین توصیه های پزشک یا فیزیوتراپیست شما نخواهد بود. یادتان باشد قبل از شروع این تمرینات بعد از عمل شانه باید با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش‌های فیزیوتراپی شانه

1.تمرینات حرکتی منفعل شانه

فیزیوتراپی شانه

در روزها و هفته‌های اول پس از عمل جراحی شانه، باید تمرینات خود را با تراپیستتان شروع کنید. فیزیوتراپیست شما نشان می‌دهد که چگونه کوفتگی‌های خودتان را رفع کنید و حرکات ساده و منفعل را برای شانه خود شروع کنید. تمرینات ملایم آونگی می تواند برای شل کردن عضلات شانه و حفظ تحرک مفصل شانه مفید باشد.

ممکن است در حالی که که آتل خود را می‌پوشید، متوجه شوید که در عضلات ساعد یا مچ یا دست خود احساس ضعف کنید. ممکن است فیزیوتراپیست از شما بخواهد برخی از تمرینات فشردن خمیر پاتی را انجام دهید تا عضلات دست و ساعد شما به درستی آغاز به فعالیت کنند.

برای شروع می‌توانید از یک دستگاه پولی در کلینیک فیزیوتراپی استفاده کنید تا با خم شدن، تکان دادن و چرخش داخلی به بهبود حرکت شانه کمک کند. حتی ممکن است استفاده از دستگاه پولی در خانه ضروری باشد. تراپیست شما ممکن است بتواند یک دستگاه پولی کوچک به شما قرض دهد. هم‌چنین می‌توانید یک دستگاه پولی ساده و اولیه خریداری کنید و طبق نظر پزشکتان از آن استفاده کنید.

2.تمرینات ایزومتریک شانه

ایزومتریک شانه

تمرینات ایزومتریک تمریناتی است که در حین انقباض عضلات اطراف شانه، هیچ حرکتی رخ نمی‌دهد. تمرینات ایزومتریک شانه راهی عالی برای شروع دوباره استفاده از ماهیچه های بدن، پس از عمل جراحی شانه است. حتی اگر هنوز هم آتل خود را پوشیده اید، می توانید تمرینات ایزومتریک شانه را انجام دهید تا ماهیچه های روتاتور کاف خود را درگیر کنید. این تمرینات می‌تواند در آماده‌سازی عضلات شانه برای افزایش فعالیت در هفته های آینده فیزیوتراپی به شما کمک کند.

3.تمرینات حرکتی فعال

تمرین فعال

هنگامی که تمام تمرینات منفعل شانه را به طور کامل انجام دادید، ممکن است فیزیوتراپیست شما شروع به توصیه تمرینات فعال کند. این تمرینات به گونه ای طراحی شده اند که عضلات روتاتور کاف را تا حد زیادی منقبض کنند تا بتوانید بازو و شانه خود را از طریق فعالیت، به طور کامل حرکت دهید. نگران نباشید اگر در ابتدا مشکل حرکت دادن بازوی خود را دارید. به هر حال باید بپذیرید که شانه شما صدمه دیده بود و اخیراً تحت عمل جراحی شانه قرار گرفته است.

4.تمرینات مربوط به کتف

تمرین کتف

شانه شما از استخوان‌ها و مفاصل مختلفی تشکیل شده است. این اتصالات باید همزمان فعالیت کنند تا شما بتوانید دست خود را بالا ببرید و حرکت دهید. همان‌طور که می‌دانید کتف، همان استخوانی مثلثی شکل در قسمت پشت شانه شماست. هنگامی که بعد از عمل درد یا ضعف در شانه دارید، ممکن است عضلات اطراف کتف شما به درستی کار نکنند. این باعث حرکت نامناسب شانه و کتف می شود که باید اصلاح شود. برای غلبه بر ضعف عملکرد عضلات کتف، ممکن است فیزیوتراپی شما تمرینات تثبیت کتف را شروع کند. این تمرینات برای کمک به بازیابی تحرک طبیعی در مفاصل اطراف شانه ضروری است.

5.تمرینات تقویت کننده کاف روتاتور شانه

کش تراباند

پس از اینکه تاثیر تمرینات منفعل و فعال را در شانه خود مشاهده کردید، زمان آن خواهد بود که کمی بیشتر عضلات شانه خود را تقویت کنید. می توانید از طنابی مانند کش تراباند برای شروع تقویت روتاتور کاف استفاده کنید. فیزیوتراپیست شما باید یک کش تراباند به شما بدهد. نوار‌ها دارای رنگ‌بندی هستند و براساس میزان کششی که فراهم می کنند، تقسیم بندی می‌شوند. همچنین می‌توانید از یک دمبل کوچک استفاده کنید تا در دامنه فعال ورزش های تمرینی خود پیشرفت کنید.

6.تمرینات حرکت به بالا و پرتاب

تمرینات پرتابی

هنگامی که شانه شما پس از عمل جراحی به اندازه کافی بهبود یافت و روتاتور کاف و عضله کتف شما قدرت خود را بازیافتند شما آماده اید تا تمرینات پیشرفته‌تری را انجام دهید. 10 تمرین پرتابی(Thrower's 10 exercises) وجود دارد که گروهی از نرمش‌ها است که به منظور افزایش قدرت و تحرک کل بازوی شما طراحی شده است. بنابراین با انجام آن‌ها می‌توانید برای حرکت دست به بالای سر آماده شوید.

7.تمرینات پلایومتریک پیشرفته شانه

تمرینات پلایومتریک

هنگامی که به تمرینات پلایومتریک فکر می‌کنید، به احتمال زیاد حرکات پا‌ها را تصور می‌کنید. اما جالب است بدانید تمرینات پلامتریک مختص بازو و شانه هم وجود دارد. اگر یک ورزشکار هستید یا شغلی دارید که نیازمند پرتاب و حرکات تند هستید، حتما نیازمند انجام تمرینات پلایومتریک شانه خواهید بود. تمرین‌های خاص مانند استفاده از بادی بلید یا استفاده از توپ‌های درمانی یا وزنه‌های کوچک می‌تواند شانه‌ها و بازو‌های شما را تقویت کند.

کلام آخر

اگر عمل جراحی شانه داشته اید، توصیه می‌کنیم از جلسات فیزیوتراپی بهره‌مند شوید تا بتوانید توان جسمی خود را بازیابید. با حرکات ملایم منفعل شروع کنید و با پیش‌روی و تکرار این حرکات، به سمت حرکات پیچیده‌تر بروید. مطمئن باشید اگر تمرینات فیزیوتراپی‎‌تان را دقیق انجام دهید، پس از گذشت زمان کوتاهی به فعالیت‌های روزمره و زندگی عادی خود باز خواهید گشت

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600