پای پرانتزی چیست؟

Genu varum اصطلاح لاتینی است که برای توصیف زانوهای پای پرانتزی استفاده می شود. به این معنی که حتی در هنگام کنار هم قرار گرفتن قوزک پا باز هم زانوها از یکدیگر فاصله دارند.این بیماری ممکن است از بدو بلوغ تا سرتاسر بزرگسالی بروز کند و علل مختلفی داشته باشد. این عارضه هر چه شدیدتر باشد، چرخش زانوهای فرد به نسبت عادی بیشتر خواهد شد. این مشکل ممکن است یک طرفه (با اختلاف عملکرد اندام)، یا دو طرفه باشد. تاریخچه خانوادگی و پزشکی می¬تواند سرنخ هایی از احتمال پایداری یا پیشرفت این عارضه را نشان دهد.

پای پرانتزی در سنین پایین كودكی شایع است. معمولا تا ۷۵درصد از کودکان بین ۳ تا ۵ سالگی انحراف زانو دارند. بیمارستان کودکان بوستون گزارش می دهد که حدود ۹۹ درصد از این موارد، در هنگام رشد و در دوره ای که کودکان در سن ۷ یا ۸ سالگی قرار دارند، به خودی خود اصلاح می شود. در غیر این صورت والدین باید پیگیری های لازم را انجام دهند.

 عارضه پای پرانتزی، هم چنین می تواند در دوره های بعدی زندگی به دلایلی مانند آسیب یا عفونت در زانو یا پا، کمبود شدید ویتامین D و کلسیم، چاقی و یا آرتزور در زانو بوجود بیاید. اگرچه ممکن است نتوانیم از بروز این وضعیت جلوگیری نماییم، اما اثرات آن را با فیزیوتراپی، ورزش و بعضاً جراحی می توان به حداقل رساند. 
شایع ترین علت ایجاد پای پرانتزی، نرمی استخوان یا هر شرایطی است که، روی رشد اصولی استخوان ها تاثیر گذار می باشد. مانند: مشکلات اسکلتی، عفونت و تومورها که در نهایت ممکن است باعث قوسی و پرانتزی شدن پا شود. ورم مفاصل، اگر در قسمت داخلی زانو بیشتر از قسمت بیرونی زانو اثر بگذارد، می تواند به بروز عارضه پای پرانتزی منتهی شود، همانطور که یک شکستگی که به درستی بهبود نمی یابد، نیز این نتیجه را در پی خواهد داشت.

پای پرانتزی چیست

علائم و تشخیص پای پرانتزی چیست ؟ 

پای پرانتزی معمولاً بر توانایی افراد هنگام راه رفتن بی تاثیر بوده ویا تاثیر کمی دارد. کودکان اصولا هیچ علامتی ندارند، در حالی که بزرگسالان ممکن است در خارج از زانو احساس ناراحتی کنند. این بیماری چنانچه درمان نشود، ممکن است به دلیل فشار و ساییدگی ناهموار بر روی زانوها، منجر به ابتلا به آرتریت اولیه گردد. از نظر بصری، کسانی که زانوی پرانتزی دارند، پاهایشان به بیرون خم و چرخیده است و راه رفتن شان شبیه به اردک می باشد.

همانطور که اشاره کردیم، پزشک شما در مورد تاریخچه پزشکی خانوادگی شما و هم چنین درمورد اینکه آیا دردی دارید سؤالاتی را خواهد کرد. اگر شما دردی را احساس کنید، می خواهد بداند، درد در کجا واقع شده است و در ادامه، طی معاینه فیزیکی، نحوه ایستادن و راه رفتن تان را بررسی خواهد کرد. او هم چنین نابرابری طول پاها، زاویه بین زانوها و پوشش ناهموار کف کفش های تان را ارزیابی می کند. 

از معاینه فیزیکی، اشعه ایکس و MRI برای تأیید تشخیص پای پرانتزی و هم چنین جهت تعیین وضعیت استخوان ها و مفاصل استفاده می شود. علاوه بر این، وسیله ای به نام goniometer برای اندازه گیری میزان خمیدگی غیر طبیعی به کار گرفته می شود. 

درمان پای پرانتزی

درمان پای پرانتزی به علت و شدت علائم شما بستگی دارد.

به عنوان مثال، اگر نرمی استخوان باعث پرانتزی شدن پا شده باشد، پزشک به احتمال زیاد مکمل های ویتامین D و کلسیم را برای کمک به بهبودی تجویز می کند. 
اگر داروهای بدون نسخه مانند ناپروکسن (Aleve, Naprosyn) تاثیر نداشته باشند، ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی قوی برای بیمار توصیه شود. در نظر داشته باشید که اضافه وزن نیز می تواند فشار مضاعف بر زانوها وارد کرده و عارضه پای پرانتزی را تشدید کند. 

روش های تمرینی برای پای پرانتزی

برای اکثر مبتلایان به پای پرانتزی، ورزش می تواند به اصلاح مجدد و تثبیت زانوها کمک کند. پزشک یا فیزیوتراپ شما زمانی که راه رفتن تان را ارزیابی می کند، تمریناتی را برای تقویت عضلات پا، لگن و ران پیشنهاد می دهد. تصحیح در راه رفتن، طوری که پنجه پا مستقیم و رو به جلو باشد یکی از توصیه های پزشکی در این مورد است. خوابیدن و دراز کشیدن اصولی نیز ممکن است در تسکین علائم مفید باشد. تمرینات تقویتی می تواند ساده باشد، مانند بلند کردن پا در هنگام نشستن یا دراز کشیدن که در جریان پروسه تمرینات، ممکن است برای اثربخشی بیشتر مجبور شوید یک وزنه سنگین به پای خود اضافه کنید. 

فیزیوتراپی برای پای پرانتزی

فیزیوتراپی پای پرانتزی

فیزیوتراپی زانو پرانتزیی، در مقایسه با سایر روش ها بهترین نتیجه را به همراه خواهد داشت. تمرینات اصلاحی در طول پروسه فیزیوتراپی، طوری طراحی می شود که ضمن ایجاد جنبش پذیری و تحرک در مفصل زانوها و اطراف آن ها، باعث تقویت عضلات جانبی داخلی پاها و هم چنین عضلات درون گرداننده ساق پا بشود. در طول دوره فیزیوتراپی زانو پرانتزی، عضلات و مفاصل بالاتر و پایین تر اطراف زانو مثل کمر، لگن و مچ پا نیز درگیر می شوند.

نمونه ای از مزایای فیزیوتراپی زانوی پرانتزی به شرح زیر است:

  • در این درمان نیازی به استفاده از دارو وجود ندارد.
  • فیزیوتراپی پای پرانتزی، بدون عمل جراحی و درد است.
  • بیماران می توانند بلافاصله فعالیت معمول روزانه را انجام دهند، که بعد از عمل جراحی این کار تا مدت ها امکان پذیر نیست.
  • فیزیوتراپی زانو پرانتزی، عوارض جانبی ندارد.

جراحی برای درمان پای پرانتزی

هنگامی که عارضه پای پرانتزی شدید باشد و یا زمانی که تمرینات و ورزش ها بر تسکین درد و تثبیت حالت زانوها به اندازه کافی تاثیرگذار نباشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه نماید. رایج ترین جراحی برای پای پرانتزی، استئوتومی نامیده می شود. در این روش جراح استخوان درشت نی را می شکند و استخوان های ساق و ران پا را در امتداد یکدیگر قرار می دهد تا جوش بخورند.

برای درمان این بیماری روش دیگری به نام “جراحی رشد هدایت شده” وجود دارد که در آن یک صفحه فلزی را با کمک پیچ در بدن قرار می دهند. برای افراد جوان تر، کار گذاشتن یک صفحه فلزی کوچک در زانو می تواند به رشد مستقیم و درست استخوان در آینده کمک کند، که در صورت اصلاح رشد استخوان، صفحه با گذر زمان از بدن جدا خواهد شد.
در بزرگسالانی که ممکن است به دلیل افزایش سن به بیماری پوکی استخوان مبتلا شده باشند، در این جراحی از صفحات فلزی دائمی برای هماهنگی استخوان ها استفاده می شود. این صفحه می تواند استخوان های ساق پا را تنظیم کرده و زانوها را مجدداً با یکدیگر هماهنگ کند. 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600