فیزیوتراپی یک روش درمانی متداول برای انواع مشکلات مربوط به حوزه‌ی سلامت، از جمله کاهش درد است. در این مقاله نکاتی را مطرح می‌کنیم که باید قبل از وقت گرفتن از یک فیزیوتراپیست حتماً بدانید.
هدف از فیزیوتراپی استفاده از تکنیک‌های فیزیکی برای بهبود نحوه عملکرد مفاصل، استخوان‌ها و عضلات است. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها و آسیب‌ها پرداخته و به مدیریت شرایط و ناتوانی‌ها کمک‌ کند.

فواید فیزیوتراپی می‌توانند شامل موارد زیر باشد:

  • تسکین درد
  • ترمیم آسیب‌ها
  • کاهش انقباض عضلات
  • افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری
  • هماهنگی بهتر
  • افزایش قدرت
  • بهبود کیفیت زندگی

فیزیوتراپیست‌ ها با یک نگاه فلسفی و جامع به بحث درمان بیماران وارد می‌شوند و به افراد این امکان را می‌دهند که بتوانند فعالانه در پروسه‌ی درمان خود مشارکت داشته باشند. یعنی فیزیوتراپیست‌ها فقط به درمان نشانه‌ها و علائم بیماری نمی‌پردازند، بلکه با شناسایی عوامل اصلی ایجاد کننده‌ی مشکل، به رفع آن‌ها کمک می‌کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا بهبودی خود را حفظ کرده و از بروز مشکلات آینده جلوگیری کنید و به طور کلی بهزیستی خود را در طولانی‌مدت بهبود ببخشید.

فیزیوتراپیست‌ها متخصصانی هستند که برای حفظ و بهبود حرکت و تحرک تخصص دارند. تمام فیزیوتراپیست‌ها حداقل دوره‌ی چهارساله‌ی لیسانس را گذرانده‌اند و بسیاری از آن‌ها آموزش‌های مربوط به مقاطع تحصیلی بالاتر را نیز پشت سر گذاشته‌اند.

آیا فیزیوتراپی می‌تواند کمکی به من کند؟

افراد در شرایط مختلفی می‌توانند از فیزیوتراپی بهره‌مند شوند. ممکن است برای غلبه بر اثرات ناشی از تصادف یا جراحت به دنبال فیزیوتراپی باشید یا ممکن است بخواهید مشکلاتی را که سالهاست دچار مشکلتان کرده، مدیریت کنید. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • صدمات حاد (ناگهانی) یا درد عضلات، استخوان و مفاصل، مانند کمردرد، گردن‌درد، درد شانه و زانو.
  • شرایط مزمن (طولانی مدت) که بر ماهیچه‌ها و استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند مانند استئوآرتریت یا پوکی استخوان.
  • اختلالات عملکردی که روی عملکرد سیستم عصبی اثرگذارند، مانند بیماری پارکینسون یا بهبودی بعد از سکته مغزی.
  • شرایط بهداشتی مربوط به زنان مانند بی‌اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع.
  • شرایطی که باعث تولید مایعات در شش‌ها می‌شوند، مانند فیبروزکیسه‌ای.
  • توانبخشی بعد از عمل، به عنوان مثال تعویض مفصل، زانو یا لگن.

همچنین فیزیوتراپی می‌تواند با افزایش قدرت و آسودگی شما جلوی بروز صدمات آینده را بگیرد.

فیزیوتراپ

فیزیوتراپ چه می‌کند؟

فیزیوتراپ نقش‌های بسیار متفاوتی دارد، به طوری که هیچ دو روزی نیست که یک کار مشابه را انجام دهد. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند با آموزش پیاده‌روی یا کمک به بیماران در کنار آمدن با عصا یا صندلی چرخ‌دار ایفای نقش کنند. همچنین برای پیشگیری از صدمات یا پیشبرد شیوه‌های سبک زندگی سالم، می‌توانند آموزش‌های لازم را به بیماران یا خانواده‌های آن‌ها بدهند. در بعضی موارد هم از فیزیوتراپی برای اجرای برنامه‌های تناسب اندام در جامعه استفاده می‌شود. ضمن اینکه فیزیوتراپیست‌ها نیز می‌توانند در موارد لزوم، مجوزهای لازم برای مرخصی از کار را برای بیماران خود تجویز کنند.

فیزیوتراپیست وضعیت شما را ارزیابی کرده و یک برنامه‌ی کامل و اختصاصی برای بهبودی شما تهیه می‌کند. آن‌ها پیشرفت شما را در انجام برنامه پیگیری کرده و در صورت لزوم، درمان شما را با شرایط جدیدی که با آن مواجه می‌شوید تطبیق می‌دهند. این می‌تواند شامل آموزش، همراه با درمان دستی، تمرینات حرکتی و تمرینات هوازی باشد. از جمله:

  • ماساژ بافت نرم ماهیچه‌ها، تاندون‌ها یا رباط‌ها
  • ورزش درمانی و توانبخشی
  • تمرینات استقامتی و هوازی
  • درمان دستی مفاصل
  • درمان گردن و ستون فقرات
  • کشش
  • آموزش تمرینات ثبات دهنده تنه
  • الکتروتراپی

فیزیوتراپیست‌ها در طول دوره‌ی کاری خود با افراد بسیاری از جمله کودکان مبتلا به فلج مغزی، نوزادان نارس، زنان باردار، افزاد تحت توانبخشی، ورزشکاران، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، یا دچار سکته‌های مغزی یا تحت عمل‌های جراحی بزرگ قرار گرفته شده سر و کار دارند.

آیا پژوهش‌های صورت گرفته، فواید استفاده از فیزیوتراپی را تائید می‌کنند؟

فیزیوتراپی یک درمان مبتنی بر شواهد است که تحقیقات تأثیر آن را در موارد بسیاری اثبات کرده است:

بعد از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپی می‌تواند پیشرفت‌های کوتاه مدتی در بهبود عملکرد زانو ایجاد کند، البته مزایای بلند مدت آن هنوز اثبات نشده است.
بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، انجمن سرطان استرالیا، استفاده از فیزیوتراپی را در مراقبت‌های مربوط به سرطان توصیه کرده است تا عوارض جانبی ناشی از این بیماری و پروسه‌ی درمان آن کاهش یابد.
فیزیوتراپی می‌تواند انقباض و عملکرد عضلانی را در مبتلایان به آرتروز زانو بهبود ببخشد.
از فیزیوتراپی برای کمک به بهبود عملکرد و تحرک افرادی که دچار سکته مغزی شده‌اند استفاده می‌شود.

انواع فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند یک درمان مؤثر برای برخی شرایط باشد و به کاهش دوران نقاهت پس از عمل‌های جراحی کمک کند.فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی ورزشی، سلامت کودکان، سلامت زنان و غیره تخصص داشته باشند. در این زمینه، سه حوزه‌ی مختلف از تمرینات، به شرح زیر وجود دارند:

اسکلتی عضلانی که به آن فیزیوتراپی ارتوپدی نیز گفته می‌شود و برای درمان شرایطی از قبیل رگ به رگ شدگی، کمر درد، آرتروز، در رفتگی یا ضرب دیدن، بی‌اختیاری در کنترل ادرار یا مدفوع، بواسیر، مشکلات مربوط به حرکات بدن و آسیب‌های ورزشی و شغلی استفاده می‌شود. توانبخشی بعد از عمل نیز در این گروه قرار دارد.

مغز و اعصاب؛ این نوع فیزیوتراپی برای درمان اختلالات سیستم عصبی از جمله سکته مغزی، صدمات نخاعی و صدمات مغزی به کار می‌رود. همچنین برای درمان بیماری‌های پارکینسون، ام اس و توانبخشی بعد از جراحی مغز نیز به کار می‌رود.

قلب و عروق نامی است که به درمان‌های مربوط به آسم، برونشیت (آماس نایژه)، آمفیزم (هواگرفتگی عضوی از بدن) و سایر اختلالات قلبی – تنفسی داده می‌شود.

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن یکی از تخصصی ترین درمان ها در فیزیوتراپی می باشد که اغلب برای مشکلات و اختلالات مربوط به زنان کاربرد دارد. این نوع فیزیوتراپی برای رفع مشکلات و اختلالاتی مقل بی اختیاری ادراری، یبوست، تکرر ادرار، عوارض دوران یائسگی و مشکلات جنسی است. هدف از فیزیوتراپی کف لگن اصلاح عملکرد و شیوه زندگی فرد می باشد. این درمان با تمرینات تخصصی کف لگن و تجهیزات مربوطه باعث تقویت عضلات کف لگن می شود.

انواع روش‌های درمانی در فیزیوتراپی

درمان هر فرد متناسب با نیازهای خاص خود او است و یک فیزیوتراپیست می‌تواند از بین طیف گسترده‌ای از روش‌های درمانی از جمله موارد زیر، درمان متناسب با شرایط بیمار را انتخاب کند:

روش‌های درمانی دستی:

این روش‌ها می‌توانند شامل دستکاری و تثبیت مفاصل (که شامل تثبیت نخاعی هم می‌شود) و آموزش دستی تمرینات مقاومتی و کششی باشد.

برنامه‌های ورزشی:

شامل تقویت ماهیچه‌ها، تمرین مجدد حالت‌های مناسب بدنی، تمرینات کششی مرتبط با قلب و عروق و تمرین تکنیک‌های الکتروتراپی (تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست(TENS))، لیزر درمانی، گرما درمانی و سونوگرافی است.

در بسیاری از موارد نیز ممکن است آسیب‌ها در اثر فاکتورهای دیگری ایجاد شده باشند. به عنوان مثال ممکن است کمردرد در اثر تکرار فعالیت‌های شغلی، وضعیت بد بدن، اضافه وزن و یا حتی انجام ورزش‌های غلط ایجاد شده باشد. بر این اساس فیزیوتراپیست نه تنها کمردرد را درمان می‌کند، بلکه به عوامل دیگر نیز می‌پردازد. در نتیجه با استفاده از این رویکرد جامع، سعی در کاهش خطر بروز مجدد آسیب‌ها دارد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است به خدمات فیزیوتراپی نیاز داشته باشید، می‌توانید یک متخصص فیزیوتراپی واجد شرایط پیدا کنید و هر زمان نگرانی داشتید با او مشورت کنید.

 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600