آشنایی با کاردرمانی برای تاخیر حرکتی کودکان

تاخیر حرکتی (motor delay) یک نوع اختلال رشدی است که باعث می شود کودکان کم سن و سال نسبت به همسالان خود دارای کم توانی یا ناتوانی های حرکتی باشند. گویی پروسه رشد حرکتی آنان کندتر از سایر کودکان است. خوشبختانه با مراجعه به متخصص مغز و اعصاب کودکان و طی دوره های کاردرمانی برای تاخیر حرکتی کودکان می توان بر این بیماری غلبه کرد یا آسیب های آن را به حداقل میزان ممکن رساند.

رشد حرکتی شامل دو نوع حرکات درشت وحرکات ظریف می باشد:
تأخیر در حرکات درشت زمانی است که کودک رشد حرکتی متناسب با سن مثل غلت زدن، خزیدن ، راه رفتن و یا انجام سایر فعالیت های حرکتی درشت را بدست نیاورده باشد.  فعالیت های حرکتی درشت حرکاتی هستند که از بازوها ، پاها و تنه استفاده می کند.
فعالیت های حرکتی ریز حرکات کوچک مانند نگه داشتن مداد یا چیدن اشیاء کوچک را شامل می شود. کودکان می توانند تاخیر در مهارت های حرکتی درشت، مهارت های حرکتی ظریف یا هر دو را داشته باشند.
در جدول زیر رشد حرکات درشت در حالت طبیعی را مشاهده میکنید. این مهارت ها به دودسته تقسیم می شوند:

  • مهارت هایی که کودک تا 16 ماهگی بدست می آورد.
  • مهارت هایی که کودک بعد از 16 ماهگی به دست می آورد.

که در جدول مورد 1 را مشاهده می کنید. لازم به ذکر است این جدول یک مقیاس تقریبی می باشد و هر کودکی اگر طبق این مقیاس عمل نکرد، به آن معنا نیست که مشکل جدی دارد.

ماه رشد حرکتی درشت
۱ الی 4 ماهگی بالا آوردن سر و سینه در وضعیت دمر
۴ ماهگی غلت زدن از حالت دمر به پشت
۵ ماهگی غلت زدن از پشت به دمر
۵ ماهگی نشستن با کمک تگیه‌گاه
۶ الی ۷ ماهگی نشستن به صورت مستقل
۸ الی ۹ ماهگی سینه خیز رفتن
۹ الی ۱۰ ماهگی چهار دست وپا رفتن
۱۰ ماهگی در یک مکان ثابت و محکم می ایستد و با کمک و گرفتن مبلمان راه می رود
۱۲ الی ۱۵ ماهگی برداشتن اولین قدم و راه رفتن به صورت مستقل

 

انواع تاخیر حرکتی کودکان بر اساس میزان شدت

تاخیر حرکتی در کودکان، بسته به میزان شدت و ضعف آن به دو دسته تقسیم می شود. در دسته اول که نوع خفیف آن است کودک از نظر حرکتی از همسالان خود عقب تر است اما این مشکل به سرعت و پس از طی حدود 15 جلسه درمان به طور کامل رفع می شود. حتی در موارد بسیار خفیف تاخیر حرکتی کودک با افزایش سن خود به خود و بدون هیچ درمانی حل می شود.

اما بیماران دسته دوم دارای مشکل حادتری هستند و برای آنکه در آینده دچار مشکلات جسمانی نشوند، نیاز به مراجعه به مراکز تخصصی کاردرمانی برای تاخیر حرکتی کودکان دارند.

برخی از علائم تأخیر رشدی چیست؟

  • عدم یا تاخیر در ایجاد و حذف رفلکس های اولیه
  • سفتی عضلانی
  • تاخیر در کسب مراحل مختلف رشد حرکتی( گردن گیری با تاخیر و...)
  • مشکلات هماهنگی
  • تنه و اندام های شل یا سست

علل بروز تاخیر حرکتی در کودکان

عوامل گوناگونی در بروز بیماری تاخیر حرکتی دخیل هستند. از جمله این عوامل می توان تشنج در اثر تب بالا، عوامل ژنتیکی، مشکلات شنوایی و عفونت های گوشی، مشکلات دوران بارداری و عوامل ناشناخته دیگر را نام برد.

نکته مهم آن است که والدین از مراحل رشد کودک آگاهی کامل داشته باشند و برای چکاپ های دوره ای کودک به طور منظم به پزشک مراجعه کنند تا در صورت مشاهده علائم بیماری فورا به مراکز کاردرمانی برای تاخیر حرکتی کودکان مراجعه نمایند. و یا اینکه میتوانند با هوم ویزیت برای دریافت خدمات کاردرمانی در منزل تماس بگیرند.

تاخیر حرکتی در کودکان

کاردرمانی برای تاخیر حرکتی چگونه انجام می شود؟

مخاطبان اصلی کار درمانی برای تاخیر حرکتی، اطفال کم سن هستند. به همین علت است که پزشک سعی می کند با انجام بازی های مخصوص، بدون ایجاد ترس، فشار و اذیت، اعتماد و توجه کودک را جلب نموده و او را به همکاری برای انجام تمرینات ترغیب کند تا به بهترین نحو ممکن درمان را انجام دهد.

درمان برای بیماران دارای تاخیر حرکتی امری نسبی است. چرا که ممکن است کودک علاوه بر مشکل حرکتی با بیماری های دیگری مانند دفرمه بودن برخی از اعضا یا بیماری هایی مانند سندروم داون درگیر باشد. اما در هر شرایطی هدف اصلی کاردرمانی برای تاخیر حرکتی کودکان ، آن است که با انجام تمرینات، کودک رفته رفته در راه رفتن، غذا خوردن و دیگر امور شخصی خود به حداکثر استقلال ممکن برسد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600