کاردرمانی راه رفتن کودک

کاردرمانی یکی از شاخه‌های توانبخشی است، کاردرمانگر ابتدا مشکلات ذهنی و جسمی بیمار را مورد بررسی قرار دهد، سپس تأثیراتی که این مشکلات بر زندگی جانبی فرد می‌گذارند را پیدا میکند و از طریق یک برنامه هدفمند به فرد بیمار کمک میکند تا برای انجام‌ کارهایش به استقلال دست یابد. کاردرمانی برای راه رفتن کودک یک روش درمانی با استفاده از تکنیک های خاص تمرینی و جسمی است که توسط کاردرمانگر بر روی بیمار در کلینیک یا بصورت کاردرمانی در منزل انجام می شود.یکی از خدمات هوم ویزیت هم ارائه خدمات کاردرمانی در منزل در تمامی مناطق تهران است.
کاردرمانگر با تسلط بر آناتومی، فیزیولوژی و روانشناسی سعی می‌کند به بیمار برای کسب مهارت‌های کلامی یا حرکتی کمک کند. برای مثال برای کاردرمانی کودکی که اختلال در راه رفتن دارد، یک برنامه هدفمند طراحی میشود تا ضعف آن عضله‌ یا اندامی که منجر به اختلال شده را از طریق بازی کردن با کودک مرتفع شود. طراحی بازی مربوطه، کاردرمانگر را به هدفش نزدیک می‌کند و هم برای کودک لذت‌بخش است. در این شرایط کودک به هیچ عنوان متوجه درمان نمی‌شود و بازی را صرفاً به خاطر خود بازی انجام می‌دهد و از انجام آن لذت می‌برد.

راه رفتن کودک به چه عواملی بستگی دارد؟

راه رفتن در کودکان به تقویت عضلات آن‌ها و هماهنگی عضلات با یکدیگر و تکامل سیستم عصبی ربط دارد. بعد از به دنیا آمدن نوزادان زمانی طول می‌کشد که ماهیچه‌های درگیر در راه رفتن به قدرت کافی برسند و کودک توانایی هماهنگ کردن عضلات مختلف با یکدیگر و ایستادن و راه رفتن تؤامان را یاد بگیرد. به همین دلیل همه نوزادان ابتدا نشستن را یاد می‌گیرند بعد غلت خوردن و چهاردست و پا رفتن و در آخر راه رفتن را.

کاردرمانی کودک

سن راه رفتن کودک چه زمانی است؟

تمام کودکان کمابیش مسیر مشابهی را برای به راه افتادن طی می‌کنند. هرچند ممکن است برای هر کودک با کودک دیگر اندک تفاوت‌هایی وجود داشته باشد . قبل از درخواست کاردرمانی برای راه رفتن کودک بهتر است ابتدا با زمان نرمال رشد اندام‌های حرکتی نوزاد از بدو تولد تا راه رفتن آشنا شوید.

راه رفتن کودک تا دو ماهگی: نوزادان از بدو تولد تا دو ماهگی رفلکس گام برداشتن دارند، یعنی زمانی که آن‌ها را در حالت ایستاده روی سطح سفت نگه دارید حالتی شبیه گام برداشتن به پاهای خود می‌دهند.

راه رفتن کودک تا سه تا چهار ماهگی: کودک فقط می‌تواند در حالت خوابیده روی زمین سر و سینه خود را کمی بالا بیاورد. این کار را با کمک دست‌هایش انجام می‌دهد. در این حرکت عضلات دست و گردن و شانه شروع به تقویت‌شدن می‌کنند.

راه رفتن کودک تا پنج ماهگی: در این محدوده کودک شروع به قوی‌تر کردن پاهایش از طریق تمرین دادن آن‌ها می‌کند. به این ترتیب که اگر کودک را روی پای خود بایستانید شروع به بالا پائین پریدن با پاهایش می‌کند. همچنین کودک می‌تواند در این دوره دست‌هایش را به جلو تکیه دهد و با اتکاء به دست‌هایش بنشیند.

راه رفتن کودک تا شش تا نه ماهگی: در این دوره کودک نشستن را می‌آموزد. نشستن بدون استفاده از تکیه‌گاه به تقویت عضلات گردن و شانه و سر کمک می‌کند. همچنین کودک در حین نشستن حفظ تعادل و هماهنگی بین اندام‌هایش را تمرین می‌کند که بسیار برای راه رفتن ماه‌های بعد لازم و ضروری است. بسیاری از بچه‌ها در این دوره چهار دست و پا رفتن را هم یاد می‌گیرند اما چهار دست و پار فتن ضروری نیست و بسیاری از بچه‌ها آن را جا می‌اندازند و بعد از نشستن به یکباره راه می‌روند.

راه رفتن کودک تا نه تا دوازده ماهگی: در این دوره کودک با تکیه بر اشیائی مثل مبل و میز از جایش بلند شده و می‌ایستد، ممکن است با کمک شما بتواند چند قدم راه برود یا به کمک مبل و میز در خانه گردش کند. بعضی کودکان در این دوره اولین قدم‌های خود را هم برمی‌دارند.

راه رفتن کودک تا دوازده تا پانزده ماهگی: به احتمال زیاد کودک شما تا این دوره شروع به راه رفتن کرده. ولی اگر هنوز هم کودکتان راه نمی‌رود با اینکه دیر نیست و فرصت باقی است بد نیست این موضوع را با پزشک کودکتان مطرح کنید.

راه رفتن کودک تا شانزده تا هجده ماهگی: کودک می‌تواند از پله‌ها بالا برود و حتی برقصد.

راه رفتن کودک تا نوزده تا بیست و چهار ماهگی: در نزدیکی دوسالگی، کودک شما سرعتش را برای دویدن بیشتر می‌کند.

کاردرمانی برای راه رفتن کودک

آیا تأخیر در راه افتادن نوزادان نگران‌کننده است؟

دیر راه افتادن کودکان از آن دسته از مشکلاتی است که والدین زیاد با آن مواجه می‌شوند. بخش زیادی از این مشکل به نگرانی و استرس والدین برمی‌گردد. بالاخص اگر والدین منتظر راه افتادن اولین فرزندشان هستند این انتظار گاهی آن‌ها را به استرس می‌کشاند. از طرف دیگر مقایسه بین بچه‌های مختلف باعث می‌شود والدین برای راه افتادن کودکشان عجله داشته باشند و بخواهند برای کودکشان کاردرمانی راه رفتن انجام شود. اگر کودک همسایه در نه ماهگی راه افتاده به احتمال زیاد شما هم از نه ماهگی کودکتان روزشماری می‌کنید تا او اولین قدم را بردارد اما به یاد داشته باشید که آناتومی هر کودک با کودک دیگر متفاوت است و دلیل ندارد همه کودکان در زمانی مشابه هم راه بیفتند. اما اگر کودک شما تا 15 ماهگی هم نتوانست اولین قدم‌ها را بردارد این موضوع را با پزشک کودکتان مطرح کنید تا از راهنمایی‌های لازم برای کودکان بهره بگیرید.

سن راه رفتن کودک

علت راه نیفتادن کودکان چیست؟

کودک برای راه رفتن به چند چیز احتیاج دارد. اول اینکه عضلات پاهایش به اندازه نگه‌داشتن وزن بدنش قوی شوند و دوم حفظ تعادل بدنش را یاد بگیرد. اگر کودک شما دیر راه افتاد به هیچ عنوان دیر راه افتادن او را به کم‌هوشی یا نقص عضلانی یا ذهنی او ربط ندهید. راه رفتن کودک بیشتر از هرچیز به آناتومی اندام او و ژنتیک‌اش ربط دارد. بچه‌های با پاهای کوتاه به دلیل اینکه زودتر موفق به حفظ تعاد بدنشان می‌شوند از بچه‌های با پاهای بلند زودتر راه می‌افتند. همینطور بچه‌های لاغر زودتر از بچه‌های تپل راه می‌افتند چرا که عضلات پاهایشان زودتر توانایی تحمل وزنشان را بدست می‌آورد. به خاطر داشته باشید که اگر شما و همسرتان در کودکی دیر راه افتادید عجیب نیست که کودکتان هم دیر راه بیفتد. زمان راه افتادن برای کودکان زودرس را باید از نه ماهگی آن‌ها حساب کنید و نه زمان تولدشان. همچنین توجه داشته باشید که اگر کودک شما در تمام مراحل قبل هم با تأخیر حرکتی مواجه بوده، مثلاً دیرتر از بقیه بچه‌ها گردنش را راست نگه داشته یا شروع به نشستن کرده، عجیب نیست که راه رفتن او هم با تأخیر همراه باشد. گاهی اوقات نداشتن هیچ کمکی برای راه رفتن باعث تأخیر در راه رفتن کودکان می‌شود. در واقع کودک برای راه رفتن قبل از هر چیز باید انگیزه داشته باشد، زیاد بغل کردن کودک و محصور کردن او در فضای بسته این انگیزه را از او می‌گیرد.

روش‌های کاردرمانی برای راه رفتن کودک

روش‌های کاردرمانی برای راه رفتن کودکان بسته به این که کدام نوع از اختلال در کودک وجود دارد به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • 1) اختلالات جسمی(مانند فلج مغزی، سندروم داون، مشکلات تعادلی، اختلالات عصبی عضلانی، اصلاح الگوی حرکتی نادرست، عوارض ناشی از تشنج، اختلالات مادرزادی و...)
  • 2) اختلالات ذهنی(مانند اتیسم، کم توانی ذهنی، بیش‌فعالی ،مشکلات حافظه، مشکلات رفتاری شناختی، اختلالات مربوط به یادگیری، بینایی و شنیداری و...)
  • 3) اختلالات روانی(مانند هذیان و بی قراری، اسکیزوفرنی و...)

کاردرمانی کودک

 

معرفی مطلب مرتبط

مطلب دیگری نیز برای کاردرمانی تاخیر حرکتی کودکان نوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

 

تمرین درمانی برای راه رفتن کودک

اگر کودک شما تمام مراحل تکاملی خود را به خوبی سپری کرده و اختلالات ذهنی ندارد و از نظر اختلالات مفاصل و لگن نیز بررسی شده و مشکلی نشان نداده است به هیچ عنوان نگران دیر راه افتادن او نباشید. شما می‌توانید برخی از تمرینات کاردرمانی در منزل را برای او انجام دهید تا شروع به راه رفتن کند. تمرینات کاردرمانی زیادی برای کمک به راه رفتن کودکان وجود دارد که ما در اینجا چند مورد از آن‌ها را ذکر می‌کنیم. به یاد داشته باشید کودک برای انجام این تمرینات به همراهی صبورانه شما احتیاج دارد. برای راه رفتن کودکتان به او فشار نیاورید. فشار زیاد به کودک نتیجه معکوس خواهد داشت و کودک را از راه رفتن دلزده می‌کند. کودک را به حال خود نیز رها نکنید. چون ممکن است به دلیل سخت بودن راه رفتن از تمرینات شانه خالی کند و ترجیح بدهد بیشتر روز بنشیند.تمرینات برای راه رفتن کودک را بهتر است خود شما هم همراه کاردرمانگر برای کودک انجام دهید دقت داشته باشید که در انجام تمرینات زیاده روی نکنید.

تمرینات کاردرمانی

تمرین کاردرمانی کودک شماره 1:

نوزاد را به صورت چهار دست و پا روی زمین بگذارید، یک هدف در فاصله یک متری کودک قرار دهید، مثلاً اسباب‌بازی مورد علاقه کودک یا یک خوراکی. سپس دو دست خود را دو طرف لگن نوزاد گذاشته و ناحیه لگن به پائین او را از روی زمین بلند کنید و اجازه دهید با کمک دست‌ها روی زمین جلو برود و شما هم پشت سرش جلو بروید. این تمرین بازوها، شانه‌ها و عضلات گردن کودک را تمرین می‌دهد تا به هماهنگی و تعادل با هم برسند.

تمرین کاردرمانی کودک شماره 2:

اسباب بازی کودک را در نزدیکی او و کمی بالاتر از سر او نگه دارید و او را تشویق کنید که برای گرفتن اسباب‌بازی از جایش بلند شود.

تمرین کاردرمانی کودک شماره 3:

در این تمرین کودک با استفاده از مبل و دیگر وسایل خانه تمرین راه رفتن می‌کند. به این ترتیب که به وسایل تکیه داده و سعی می‌کند با کمک آن‌ها جلو برود. بهتر است برای ترغیب کودک عروسک او را در انتهای مبل قرار دهید تا او برای رسیدن به آن تلاش کند. دقت داشته باشید که وسایلی که کودک می‌خواهد به آ‌ها تکیه کند محکم و ایمن باشند.

تمرین کاردرمانی کودک شماره 4:

پشت کودک بایستید و دستان کودک را از بالا بگیرید. به آرامی او را قدم به قدم با هدایت دست‌ها راه ببرید.

تمرین کاردرمانی کودک شماره 5:

پشت کودک بنشینید و او را در حالت ایستاده قرار دهید. با دست‌های خود کودک را نگه دارید. سپس برای لحظاتی دست‌های خود را بردارید تا برای چند ثانیه کودک روی پاهای خود بایستد. دوباره کودک را پیش از آن که توان ایستادنش تمام شود بگیرید و دوباره این کار را انجام دهید. این تمرین به تقویت هرچه زودتر عضلات پای کودک کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید این تمرین برای کودکانی است که می‌توانند برای لحظاتی بایستند ولی هنوز توانایی ماندن در حالت ایستاده را ندارند.

تمرینات کاردرمانی بسیاری برای کمک به راه رفتن کودکان وجود دارند. بعد از مشورت با پزشک کودکتان و تشخیص علت دیر راه رفتن او، با کمک متخصصان کاردرمانی میتوانید کاردرمانی در منزل برای کودک انجام دهید.هوم ویزیت در زمینه ارائه خدمات کاردرمانی در منزل در خدمت شما عزیزان است.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600