ویتامین یک ترکیب اساسی از مولکولهای آلی است که نمی تواند در بدن سنتز شود اما از طریق رژیم غذایی که فرد دریافت می کند ،وارد بدن می شود و در بسیاری از مراحل سوخت و ساز بدن مفید است. آنها تقریباً بر هر فرآیندی در بدن شما تأثیرگذارند و برای سلامتی شما ضروری هستند. آزمایش ویتامین ها یک بخش مهم از آزمایشاتی است که افراد در طول زندگی نباید از آن غافل شوند. در نوشتار حاضر با انواع ویتامین ها و روش آزمایش ویتامین ها آشنا خواهید شد.

انواع ویتامین ها

دو نوع ویتامین اصلی وجود دارد. ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A ، D، Eو K) و ویتامین های محلول در آب (ویتامین های B و C). همانطور که از نامشان پیداست ، ویتامین های محلول در چربی در بافت های چربی ذخیره می‌شوند و می‌توانند برای مدت زمان طولانی تری در بدن ذخیره شوند تا بعداً مصرف شود ، در حالی که ویتامین های محلول در آب نمی‌توانند در بدن ذخیره شوند و دفع می‌شوند.

عملکرد ویتامین ها

هر یک از ویتامین های ذکر شده در زیر یک کار مهم در بدن دارند و کمبود هر نوع از این ویتامین ها می تواند باعث مشکلات سلامتی شود. در ادامه با عملکرد هر نوع ویتامین در بدن آشنا خواهید شد:

ویتامین A

ویتامین A

ویتامین A برای بهبود سیستم بینایی و سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. همچنین باعث تقویت پوست، شکل گیری صحیح و حفظ سلامت دندان ها، رشد طبیعی بافتهای عضلانی و سالم نگه داشتن سیستم تولید مثلی می شود. در تخم مرغ ، ماهی و فرآورده های مختلف شیر یافت می شود. بر اثر کمبود این ویتامین فرد دچار بیماری به نام گزروفتالمی(xerophthalmia) می‌شود. گزروفتالمی زمانی رخ می دهد که ضخامت قرنیه چشم افزایش یافته و خشک شود. اگر کمبود خیلی شدید شود فرد نابینا خواهد شد؛ ولی کمبود آن فرد را دچار شب کوری می‌کند.

ویتامین B

ویتامین B

این نوعی ویتامین انواع مختلفی دارد و بیشتر به انواع B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 و B12 تقسیم می شود. ویتامین B در عملکرد درست سلول های عصبی ، تولید گلبول قرمز خون ، سنتز چربی ها و کربوهیدرات ها به انرژی و تولید کلسترول، تولید انواع مختلف هورمون ها و همچنین در تکثیر DNA نقش مهمی دارد. همچنین موجب افزایش متابولیسم بدن شده و رشد و تقسیم سلول‌ها را افزایش می‌دهند.

این ویتامین در نان ، جگر ، تخم مرغ ، لوبیا ، آجیل ، ماهی و بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. کمبود ویتامین مذکور می تواند منجر به ضعف ، اختلال در دستگاه گوارش ، خستگی ، حالت تهوع و... شود.

عملکرد انواع ویتامین های گروه B را بشناسید:

 

  • ویتامین B1 : (تیامین) به سلولهای بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها را به انرژی تبدیل کنند. دریافت کافی کربوهیدرات در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است. همچنین برای عملکرد قلب و عماکرد طبیعی سلولهای عصبی ضروری است.
  • ویتامین B2: (ریبوفلاوین) برای رشد بدن و تولید گلبولهای قرمز از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • ویتامین B3: (نیاسین) به حفظ سلامت پوست و اعصاب کمک می کند. همچنین در دوزهای بالاتر دارای اثرات کاهش دهنده کلسترول است.
  • ویتامین B5: (اسید پانتوتنیک) برای سوخت و ساز مواد غذایی ضروری است. همچنین در تولید هورمون ها و کلسترول نقش دارد.
  • ویتامین B6 : به آن پیریدوکسین نیز گفته می شود. ویتامین B6 به تشکیل گلبول های قرمز و حفظ عملکرد مغز کمک می کند.
  • ویتامین B12 : مانند سایر ویتامین های گروه B برای متابولیسم مهم است. همچنین به شکل گیری گلبول های قرمز و سلامت سیستم عصبی مرکزی کمک می کند.

ویتامین C

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان می باشد به این معنی که اثر مهاری در روند پیری ایجاد می کند. همچنین با تولید کلاژن در نهایت منجر به تقویت سیستم ایمنی و تشکیل آهن می شود که در انتقال اکسیژن به قسمت های مختلف بدن مؤثر است. این ویتامین با ارزش در مرکبات و بسیاری از سبزیجات مانند بروکلی ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، اسفناج ، و کلم یافت می شود.

کمبود ویتامین C ممکن است باعث بروز عوارضی مانندخون‌ریزی لثه، خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن شود.

ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D می تواند از نور خورشید دریافت شود و با جذب کلسیم از منابع مختلف به رشد بافت های استخوانی کمک کند. کمبود ویتامین D می تواند منجر به پوکی استخوان شود. ویتامین D را می توان از طریق محیط خارجی بدست آورد اما از آنجا که بسیاری از افراد در داخل خانه کار می کنند ، می توان از طریق منابع دیگر نیز آن را جذب کرد. در ماهی ، محصولات لبنی مانند ماست ، پنیر و شیر و روغن ماهی مقادیری از ویتامین D موجود است.

ویتامین D به دو صورت وجود دارد: D2 و D3. ویتامین D2 بیشتر در گیاهان ساخته می شود و D3 بیشتر در حیوانات و انسان ها. D3 در درون بدن به هورمون تبدیل می‌شود و در جریان خون به گردش درمی‌آید تا به جذب کلسیم و فسفری که در منابع غذایی هضم شده درون بدن وجود دارد، کمک کند.

ویتامین E

ویتامین E

ویتامین E نیز نوعی آنتی اکسیدان است و به بدن کمک می کند تا در برابر بیماری ها دفاع بهتری ایجاد کند. همچنین این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکتهای چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند. این گیاه در گندم ، آجیل ، روغن ، ذرت و ... یافت می شود. کمبود آن می تواند منجر به نوروپاتی و آسیب گلبول های قرمز بدن شود.

ویتامین K

ویتامین K

ویتامین K عامل کمک کننده اصلی در انعقاد خون می باشد. این گیاه در سبزیجات دارای برگ و سبز مانند کلم ، اسفناج ، کلم بروکلی و ... یافت می شود. کمبود ویتامین K می تواند منجر به خونریزی داخلی جدی و تشکیل لخته شود.

کمبود انواع ویتامین ها

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، کمبود هر کدام از ویتامین ها به عملکرد بخش های ویژه ای از بدن صدمه می‌زند. به همین منظور چکاب دوره ای سطح ویتامین های بدن امری ضروری می باشد. با تشخیص کمبود ویتامین ها با روش های مختلف مانند مصرف مکمل ها یا استفاده از رژیم غذایی مناسب می تواند به پیشگیری از خطرات بعدی کمک کند.

بدین منظور طی آزمایش هایی میتوان مقادیر انواع ویتامین ها را در بدن ارزیابی کرد و در صورت وجود هر نوع مشکل با پزشک متخصص مشورت کرد.

آزمایش ویتامین ها

سوال مهمی که مطرح می شود این است که چگونه سطح ویتامین و مواد معدنی خود را بسنجیم؟ در جواب باید بگوییم خوشبختانه اکثر کمبودهای ویتامین و مواد معدنی با آزمایش خون قابل برداشتند ، مانند: آزمایش خون وریدی

آزمایشات سنجش ویتامین میزان ویتامین ها را در خون اندازه گیری می کند. بهترین زمان برای نمونه گیری خون به منظور انجام آزمایشات ، صبح زود و بعد از حداقل دو ساعت ناشتا بودن است.

آزمایش ویتامین در منزل

فرد باید از مصرف مکمل ویتامین قبل از انجام آزمایش خودداری نمایید.

آزمایش ویتامین در منزل

ویتامین ها نقش بسیار مهمی در متابولیسم و ایمنی بدن یک ارگانیسم زنده دارند. به همین دلیل است که باید از غذاهای پر ویتامین استفاده کرد زیرا آنها نمی توانند به طور مستقیم در بدن تولید شوند و کمبود آنها می تواند منجر به بیماری های متعددی شود.

ارزیابی میزان ذخیره ویتامین ها در بدن بسیار حائز اهمیت می باشد و نباید از آن غافل شد. تیم هوم ویزیت با ایجاد امکان نمونه گیری در منزل، پروسه آزمایش ویتامین ها را بسیار کوتاه کرده و با حداکثر کیفیت شما را از سلامتتان آگاه می کند. کافیست با ما تماس بگیرید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600