نوار قلب یا ECG (الکتروکاردیوگرام) فعالیت الکتریکی قلب شما را در حالت استراحت ثبت می‌کند و اطلاعاتی در مورد ضربان و ریتم قلب شما ارائه می‌دهد. در واقع نشان می‌دهد که آیا به دلیل فشار خون بالا و یا شواهدی از حمله قلبی پیشین (انفارکتوس میوکارد) علایمی از بزرگ شدن قلب در شما وجود دارد یا خیر. تست نوار قلب در حال استراحت با تست نوار قلب در حالت استرس یا ورزش و تست تصویربرداری قلبی متفاوت است. شما ممکن است در صورت داشتن فاکتورهای خطر برای بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا یا علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرگیجه، نبض سریع، ضربان قلب نامنظم یا ضربان قلب شدید و ضعف و خستگی یا کاهش توانایی در هنگام ورزش کردن به تست نوار قلب نیاز داشته باشید.

معمولاً در صورت نداشتن فاکتورهای خطر بیماری قلبی یا علائم بیماری قلبی به تست نوار قلب نیاز ندارید و روش‌های بهتری برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی نسبت به تست نوار قلب معمول وجود دارد. از طرفی پزشک ممکن است برای غربالگری یا الزامات شغلی و یا شروع ورزش با سابقه شخصی یا خانوادگی بیماری قلبی، دیابت و یا سایر خطرات؛ انجام این تست را برای شما تجویز کند. در بیماران دارای دستگاه پیس‌میکر (دستگاه ضربان‌ساز) یا تحت دیگر معالجات قلبی نیز معمولا تست نوار قلب برای بررسی وضعیت کنونی بیمار ضرورت دارد.

نوار قلب

آیا انجام تست نوار قلب خطر دارد؟

انجام تست نوار قلب به شما آسیبی نمی‌رساند و یک روش ایمن است. در طول آزمایش هیچ‌گونه خطر برق‌گرفتگی وجود ندارد، زیرا الکترودهای مورد استفاده تولید برق نمی‌کنند. الکترودها فقط فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می‌کنند. ممکن است هنگام برداشتن الکترودها ناراحتی جزئی احساس کنید. در بعضی از افراد در جایی که چسب‌ها بر روی سینه قرار داده می‌شوند، بثورات جلدی جزئی ایجاد می‌شود. با این وجود، گاهی اوقات می‌تواند ناهنجاری‌های غیر اختصاصی خفیفی را نشان دهد که به علت بیماری قلبی زمینه‌ای نیست. در نتیجه می‌تواند باعث ایجاد نگرانی در شما شود و منجر به انجام آزمایشات و درمان‌های بعدی شود که ضرورتی ندارند.

با انجام تست نوار قلب متوجه چه مشکلات قلبی می‌شویم؟

تست نوار قلب یک روش بدون درد و غیر تهاجمی برای کمک به تشخیص بسیاری از مشکلات قلبی شایع افراد در هر سنی است. پزشک شما اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه ECG را بررسی کرده و به دنبال مشکلی در قلب شما خواهد بود، از جمله:

تست نوار قلب

ضربان قلب: به طور معمول، تعداد ضربان قلب با بررسی نبض شما قابل اندازه‌گیری است. تست نوار قلب معمولا زمانی که نبض شما به سختی احساس می‌شود یا بسیار سریع یا نامنظم برای شمارش دقیق می‌باشد؛ مفید است. تست نوار قلب می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا ضربان قلب سریع غیر عادی (تاکی‌کاردی) یا ضربان قلب کُند غیر عادی (برادی‌کاردی) را تشخیص دهد.

ریتم قلب: تست نوار قلب می‌تواند بی‌نظمی ریتم قلب (آریتمی) را نشان دهد. این شرایط ممکن است در اثر بروز نقص در هر بخشی از سیستم الکتریکی قلب شما ایجاد شود. در موارد دیگر، داروهایی مانند مسدود کننده‌های بتا، کوکائین، آمفتامین و داروهای بدون نسخه سرماخوردگی و ضد حساسیت، می‌توانند باعث ایجاد آریتمی شوند.

حمله قلبی: تست نوار قلب می‌تواند شواهدی از حمله قلبی پیشین یا در حال وقوع را نشان دهد. الگوهای موجود در نوار قلب ثبت شده می‌توانند ناحیه آسیب‌دیده از قلب شما و همچنین میزان آسیب را نشان دهند.

ارسال خون و اکسیژن ناکافی به قلب: تست نوار قلب در حین بروز علائمی می‌تواند به پزشک شما کمک کند، تا تشخیص دهد که آیا درد قفسه سینه شما در اثر کاهش جریان خون به عضله قلب ایجاد می‌شود یا خیر؛ مانند درد قفسه سینه ناشی از آنژین ناپایدار. زیرا معمولا درد قفسه سینه یا حمله قلبی در اثر شریانهای مسدود یا تنگ شده در قلب (بیماری عروق کرونر) است.

ناهنجاری‌های ساختاری قلب: تست نوار قلب می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد بزرگ شدن حفره‌ها یا دیواره‌های قلب، نقص قلب و سایر مشکلات قلبی برای پزشک شما فراهم کند.

اگر پزشک مشکلی در نوار قلب شما مشاهده کند، ممکن است آزمایش‌های اضافی دیگری را برای تشخیص نوع درمان انجام دهد.

انجام نوارقلب در منزل یکی از خدمات اصلی هوم ویزیت است. برای دریافت این سرویس با ما تماس بگیرید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600