پزشکان برای روند درمان بسیاری از افراد انجام آزمایش خون سالانه یا ماهیانه را تجویز می‌کنند. با این حال سالمندان یا اشخاص دارای بیماری‌های خاص که به دلیل بیماری که درگیر آن هستند؛ دچار ناتوانی دائمی یا مقطعی شده‌اند؛ قادر به صرف زمان و انرژی جهت حضور در آزمایشگاه خصوصا در ساعات مشخصی همچون ساعات اولیه روز را ندارند. یک راه‌حل که جهت رفع این مشکل وجود دارد این است که یک فلبوتومیست به خانه شما بیاید و نمونه گیری در منزل را انجام دهد.

آزمایش در منزل در خانه شما نیز مقدور است و در این صورت نیازی به رانندگی و صرف زمان وجود ندارد اما سوالاتی برای افراد بوجود می‌آید. همانند این که این روش به اندازه مراجعه به آزمایشگاه قابل اعتماد است یا خیر. از این گذشته، این نگرانی نیز وجود دارد که نمونه های گرفته‌شده تا رسیدن به آزمایشگاه در معرض آلودگی قرار خواهندگرفت. اگر این سوالات به ذهن شما خطور کرده‌است؛ با مطالعه ادامه این متن به پاسخ سوالات خود خواهید رسید.

فلبوتومیست

نگاهی دقیق‌تر به نمونه گیری در خانه

نمونه گیری در منزل فرآیندی است که در آن نمونه آزمایشاتی که پزشک معالج جهت تشخیص، معالجه یا نظارت بر وضعیت بیمار تجویز کرده‌است؛ به راحتی در منزل انجام می‌شود. جهت این کار شما باید تست را به صورت آنلاین رزرو کنید یا آن را تلفنی سفارش دهید. سپس متخصص پزشکی جهت انجام آزمایش به منزل شما مراجعه می‌کنند و پس از جمع‌آوری نمونه خون آن را به آزمایشگاه ارسال می‌کنند که از بابت صحت عملکرد و نتیجه تست اطمینان حاصل شود.

فرآیند نمونه گیری

فرآیند نمونه گیری توسط تکنسینی به نام فلبوتومیست انجام می‌شود. فلبوتومیست پیش از انجام این کار مواردی همچون حداقل حجم مورد نیاز، فاکتورهای موردنیاز و دستورالعمل‌های مختلف را بررسی می‌کند و بیمار را نیز در جریان قرار می‌دهد. سپس مراحل زیر انجام خواهد شد:

  • در طول نمونه گیری تکنسین از شما می‌خواهد که در حال نشسته یا خوابیده قرار بگیرید.
  • فلبوتومیست با یک سوزن جدید اقدام به خون‌گیری از ورید بازوی شما می‌کند. جهت این کار، از شما خواسته می‌شود که انگشتان خود را مشت کنید و از یک باند جهت تنگی بازو و سهولت رگ‌گیری استفاده خواهد شد.
  • تکنسین پس از یافتن رگ و ضدعفونی ناحیه مورد نظر، سوزن را در رگ فرو می‌کند که در این لحظه احساس سوزش یا گزش خواهیدداشت. پس از خروج سوزن، یک چسب زخم ناحیه نمونه گیری را می‌پوشاند. ممکن است شما خواسته‌شود؛ ناحیه نمونه گیری را جهت جلوگیری از خونریزی چند دقیقه محکم فشار دهید.

نمونه‌گیری در خانه

فرآیند پس از نمونه گیری

پس از نمونه گیری خانگی خون، نمونه باید به‌درستی توسط تکنسین برچسب زده‌شود و به آزمایشگاه ارسال شود. این مهم است که جهت انتقال نمونه به آزمایشگاه از محیط خنک استفاده شود؛ به نحوی که به هیچ عنوان در معرض گرما، نور خورشید، آلودگی محیطی و هرگونه خطای انسانی قرار نگیرد.

خطاهایی که ممکن است طی نمونه گیری در منزل اتفاق بیفتد

در این بخش قصد داریم؛ انواع مختلفی از خطاهایی که امکان دارد در طی مراحل نمونه گیری خانگی اتفاق بیفتد را بررسی کنیم. هر یک از این خطاها در نتایج آزمایش موثر خواهند بود و مهم است که از بروز آن‌ها جلوگیری شود.

عدم اطلاع از نوع آزمایش

بیمار باید پیش از انجام آزمایش در مورد مواردی که باید رعایت کند؛ اطلاع پیدا کند و این کار باید توسط فلبوتومیست انجام شود. زیرا هنگام انجام بسیاری از آزمایشات بیمار باید چندین ساعت ناشتا باشد یا برخی از پرهیزهای غذایی را رعایت کرده‌باشد.

انجام نادرست مراحل

روش کامل جمع‌آوری نمونه خون و انتقال آن به آزمایشگاه یک امر سیستماتیک است و مراحل مشخصی دارد که باید به درستی طی شود. بنابراین انجام نادرست هریک از مراحل در نتایج نهایی موثر خواهدبود. به عنوان مثال تکان دادن بیش از حد نمونه یا استریلیزاسیون اشتباه و خشک نشدن الکل، قطعا ارائه نتیجه درست به آزمایشگاه را مختل می‌کند.

استفاده مجدد از تجهیزات

جهت انجام هر آزمایش باید یک سوزن جدید استفاده شود. فلبوتومیست باید سوزن بسته‌بندی را مقابل چشمان بیمار باز کند و با همان نمونه گیری خانگی را انجام دهد.

عدم استفاده از برچسب و علامت‌گذاری

در یک آزمایشگاه همواره نمونه های مختلفی جهت بررسی وجود دارد. عدم برچسب گذاری توسط تکنسین و سهل‌انگاری او در این خصوص ممکن است موجب خطا و جابه‌جایی نمونه به نام شخص دیگر شود.

عدم رعایت مسائل بهداشتی

یکی از اصلی‌ترین مواردی که نتایج نمونه گیری و سلامت بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ عدم رعایت مسائل بهداشتی است. به همین جهت در هنگام مراجعه فلبوتومیست باید بررسی شود که:

  • تکنسین دستکش پوشیده باشد.
  • ناحیه نمونه گیری خانگی حتما ضدعفونی شود.
  • از سرنگ یکبار مصرف و تازه استفاده شود.

نمونه‌گیری در منزل

عدم رعایت محدودیت زمان و دما

نمونه ها در هنگام حمل و نقل باید در دمای زیر 3 درجه نگهداری شوند و حداکثر نیم ساعت پس از جمع‌آوری در کول باکس قرار بگیرند که نتایجی قابل استناد و دقیق داشته‌باشند. در ضمن لازم است که نمونه‌ها حداکثر تا 5 ساعت پس از جمع‌آوری حتما مورد بررسی قرار بگیرند و هرگونه تاخیر موجب ارائه نتایج غیر واقعی خواهد شد.

کمبود نمونه جمع‌آوری شده

تمام آزمایش‌های تشخیصی به مقدار مشخصی نمونه خون نیاز دارند؛ بنابراین مقدار کافی جهت نتایج دقیق ضروری است و اگر تکنسین در جمع‌آوری میزان درست و مورد نیاز آزمایش خطایی بکند؛ نتایج آزمایش قابل استناد نخواهدبود.

نمونه‌گیری خانگی

نتیجه گیری

آزمایشات جهت سلامتی افراد بسیار ضروری هستند زیرا به عنوان راهنما برای پزشک عمل می‌کنند که آنچه در بدن شما درحال رخ دادن است را تشخیص دهد. نتایج آزمایشات جهت بسیاری از معالجات پزشکی و کنترل بیماری حیاتی به نظر می‌رسد. البته صحت نتایج امری است که باید بسیار به آن دقت شود. زیرا هرگونه اشتباه در آن موجب به خطر افتادن جان بیمار می‌شود.

درست است که عواملی همچون عدم رعایت مسائل بهداشتی، استفاده مجدد از تجهیزات و خطا در انجام فرآیند نمونه گیری خانگی و ارسال آن به آزمایشگاه در صحت نتایج اختلال ایجاد خواهدکرد اما اگر آزمایش در منزل توسط مراکز معتبر انجام شود؛ نه تنها درست و قابل اعتماد است بلکه خطرات احتمالی حضور در آزمایشگاه همچون ابتلا به بیماری‌های مختلف را نیز کاهش می‌دهد. ضمن اینکه یک راه‌حل بینظیر جهت بیماران و سالمندانی است که توانایی حضور در آزمایشگاه‌ها را ندارند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600