انقباض عضلات قلب به جهت پمپاژ خون از قلب به تمامی بخش های بدن می باشد. بیماری قلبی شامل هرگونه شرایطی است که بر روی قلب شما تأثیر می گذارد و عملکرد آن را دچار مشکل می کند، مانند بیماری عروق کرونر و آریتمی. بیماری قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ در مردان و زنان است. به همین دلیل تشخیص بیماری قلبی بسیار حیاتی می باشد و در درمان و جلوگیری از خطرات بعدی بسیار موثر است. شما در این مطلب با انواع روش های تشخیصی بیماری قلبی آشنا خواهید شد.

برای تشخیص بیماری های قلبی ، پزشک شما یک سری آزمایشات و ارزیابی ها را انجام می دهد. روش های گوناگونی برای تشخیص بیماری های قلبی وجود دارد.آنها همچنین ممکن است قبل از بروز علائم قابل توجه ، از برخی از این آزمایشات برای غربالگری بیماری قلبی استفاده کنند.

علائم بیماری قلبی

  • غش
  • ضربان قلب آهسته یا سریع
  • سنگینی قفسه سینه
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • تورم ناگهانی در پاها ، زانو، مچ پا یا شکم

تشخیص زودرس و درمان می تواند به کاهش خطراتی نظیر حمله قلبی یا سکته مغزی کمک کند.

آزمایش خون برای قلب

معاینه فیزیکی و آزمایش خون برای قلب

در زمان ویزیت، پزشک متخصص قلب از شما در مورد علائم و سابقه پزشکی خانواده‌تان سؤالاتی میپرسد. همچنین ضربان قلب و فشار خون شما را بررسی می کنند.

علاوه بر معاینه فیزیکی ممکن است پزشک متخصص آزمایش خون برای شما درخواست کند. به عنوان مثال ، تست های کلسترول و میزان چربی موجود در جریان خون شما را طی آزمایش خون ارزیابی می کنند. پزشک شما می تواند از این آزمایشات برای تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی و حمله قلبی بهره ببرد.

آزمایش کامل کلسترول سه نوع چربی موجود در خون شما را بررسی می کند:

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) که همچنین با عنوان کلسترول "بد" شناخته می شود. میزان بیش از حد آن باعث رسوب چربی در شریان های شما می شود و این مورد باعث کاهش جریان خون می شود که احتمال حمله قلبی یا سکته قلبی را بسیار بالا می برد.

کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) که به عنوان کلسترول "خوب" نیز شناخته می شود. این امر به از بین بردن کلسترول LDL و پاکسازی شریان های شما کمک می کند.

تری گلیسیریدها نوعی چربی در خون شما هستند. مقادیر بالای تری گلیسیرید اغلب با دیابت ، سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل همراه است.

پزشک شما ممکن است آزمایشات پروتئین واکنشی C (CRP) را نیز انجام دهد تا بدن شما را از نظر علائم التهاب بررسی کند. آنها می توانند از نتایج تست CRP و کلسترول برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی استفاده کنند.

نوارقلب

آزمایشات غیر تهاجمی برای تشخیص بیماری های قلبی

بعد از انجام معاینه فیزیکی و آزمایش خون ، پزشک ممکن است روش های تشخیصی دیگری را نیز به کار ببرد. این روش ها غیر تهاجمی می باشند که به پزشک شما در بررسی بیماری های قلبی بسیار کمک می کنند. در ادامه با این روش ها آشنا خواهیم شد:

تست نوارقلب یا الکتروکاردیوگرام

الکتروکاردیوگرام (EKG) یا تست نوار قلب یک آزمایش کوتاه است که فعالیت الکتریکی قلب را بررسی می کند. پزشک شما ممکن است از این تست برای بررسی ضربان قلب استفاده کند.

اکوی قلب

در اکوی قلب یا اکوکاردیوگرام برای ایجاد تصویری از قلب شما از امواج صوتی استفاده می شود.پزشک متخصص قلب ممکن است از آن برای ارزیابی دریچه های قلبی و عضلات قلب شما استفاده کند.

تست ورزش یا تست استرس قلب

برای تشخیص مشکلات قلبی ، ممکن است پزشک شما را در حال فعالیت شدید ارزیابی کند. در طی تست استرس ، ممکن است از شما بخواهند که روی دوچرخه ثابت رکاب بزنید یا چند دقیقه روی تردمیل بدوید. در طول آزمون، فشارخون و ضربان قلب شما در فواصل منظم، اندازه‌گیری و ضبط می‌شود تا میانگین آن را مورد محاسبه و ارزیابی قرار دهند.

سونوگرافی کاروتید

در اسکن کاروتید از امواج صوتی برای تصویربرداری از شریان های کاروتید در دو طرف گردن استفاده می شود. این امکان بررسی پلاک موجود در شریان های فرد و ارزیابی خطر سکته مغزی را به پزشک متخصص می دهد.

اشعه ایکس قفسه سینه

از اشعه ایکس برای تعیین علت تنگی نفس یا دردهای قفسه سینه استفاده می شود.

سی تی اسکن قلب

پزشک متخصص ممکن است برای تشخیص بیماری قلبی از انواع مختلفی از CT اسکن استفاده کند. به عنوان مثال، ممکن است از اسکن قلب غربالگری نمره کلسیم استفاده کنند تا رسوبات کلسیم موجود در عروق کرونر شما بررسی شود.

ام آر آی برای قلب

پزشک شما می تواند از تصاویر ثبت شده توسط MRI برای تشخیص بسیاری از اختلالات مانند بیماری های عضله قلب و بیماری عروق کرونر استفاده کند.

هولتر مانیتورینگ برای قلب

ضبط مداوم نوار قلب بیمار در طول 24 ساعت را هولتر مانیتورینگ می‌گویند. هولتر مانیتورینگ می‌تواند در حین مانیتورینگ مواردی همچون، درد قفسه سینه، ایسکمی یا کاهش جریان خون به عضله بطن چپ، اطلاعات و ارزیابی‌های دقیق‌تری را برای پزشک فراهم نماید.

بیماری های قلبی

آزمایش های تهاجمی برای تشخیص بیماری های قلبی

بعضی اوقات آزمایش های غیر تهاجمی متخصص قلب را به تشخیص قطعی نمی رساند و در این شرایط ممکن است پزشک برای تشخیص بیماری قلبی نیاز به استفاده از یک روش تهاجمی داشته باشد. روشهای تهاجمی شامل ابزارهایی هستند که از لحاظ جسمی وارد بدن می شوند ، مانند سوزن ، لوله.

آنژیوگرافی کرونر و کاتتریزاسیون قلبی

در طول کاتتریزاسیون قلبی ، پزشک شما یک لوله انعطاف پذیر طولانی را از طریق رگ خونی در کشاله ران یا قسمت دیگری از بدن شما وارد می کند. سپس این لوله را به سمت قلب شما حرکت می دهند. پزشک شما می تواند از این روش برای انجام آزمایشات برای بررسی مشکلات رگ های خونی و ناهنجاری های قلب استفاده کند.

به عنوان مثال ، پزشک ممکن است با استفاده از کاتتریزاسیون ، آنژیوگرافی عروق کرونر را انجام دهد. آنها رنگ خاصی را در رگهای خونی قلب شما تزریق می کنند. سپس با استفاده از اشعه ایکس عروق کرونری را تحت نظر میگیرند. با این روش پزشک متخصص می تواند شریان های باریک یا مسدود را در بدن بیابد.

بیوپسی قلب

بیوپسی روشی است که در آن متخصص قلب نمونه کوچکی از بافت قلب فرد را می گیرد. بیوپسی تنها آزمایشی است که احتما پس زده شدن پیوند قلب را در فرد گیرنده پیش بینی می کند.

پزشک متخصص قلب

چه زمانی به پزشک متخصص قلب مراجعه کنیم؟

عواملی که شما را در معرض خطر بیشتری در برابر بیماری های قلبی قرار می دهد عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی بیماری قلبی
  • سابقه کشیدن سیگار و مصرف دخانیات
  • چاقی
  • رژیم غذایی ضعیف
  • سن

پزشک شما ممکن است از معاینه جسمی ، آزمایش خون، نوار قلب، اکوی قلب و روش های دیگر برای بررسی مشکلات قلب یا رگهای خونی شما استفاده کند. این آزمایشات می تواند به آنها در تشخیص بیماری های قلبی و انتخاب روش درمان مناسب کمک کند.

عوارض بیماری قلبی شامل حمله قلبی و سکته مغزی است. با تشخیص زودرس و درمان می توانید خطر این عوارض را کاهش دهید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600