فیزیوتراپیست شما معمولا تست‌های ویژه‌ای را برای شانه انجام می‌دهد تا مشخص کند که چه مشکلی ممکن است باعث درد شانه یا حرکت محدود آن شده باشد. این تست‌ها می‌تواند به پزشک یا فیزیوتراپیست شما کمک کند که علت درد شانه را تشخیص دهند و بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کنند. در این مطلب به طور کامل، به تست‌‌های تشخیصی ویژه درد شانه و فیزیوتراپی گرفتگی شانه اشاره کرده‎ایم. پس با ما همراه باشید!

ارزیابی درد شانه

ارزیابی درد شانه

اگر درد شانه دارید و یا از ناحیه شانه آسیب دیده‌اید، پزشک ممکن است شما را به فیزیوتراپی ارجاع دهد تا در به‌کارگیری مجدد بازوها به شما کمکی شود. همچنین می‌توانید خودتان به صورت مستقیم به فیزیوتراپی مراجعه کنید. فیزیوتراپیست تست‌ها و اقدامات مختلفی را برای کمک به تشخیص مشکلی که ممکن است باعث درد شانه شما شده باشد، انجام می‌دهد. همچنین ممکن است دامنه حرکت و میزان قدرت شانه شما را اندازه‌گیری (بررسی) کند. در این حین ممکن است از معاینه با دست و لمس عضلات شانه، برای کمک به تعیین وجود درد یا حساسیت خاصی در اطراف آن استفاده شود. تست‌های ویژه (اختصاصی) شانه نیز ممکن است انجام شود. این تست‌ها به فیزیوتراپیست شما کمک می‌کند تا تشخیص دهد که درد شانه شما ناشی از مشکل عضله یا تاندون، گرفتگی شانه یا بی‌ثباتی شانه (دررفتگی مفصل شانه) است. در ادامه به لیستی از تست‌های ویژه متداول که ممکن است فیزیوتراپیست شما انجام دهد اشاره شده است.

لازم به ذکر است که برخی از تست‌های ویژه شانه از ضریب (قابلیت) اطمینان پایینی برخوردار هستند. این مساله به این معنی است که اگر دو فیزیوتراپیست مختلف تست‌های یکسانی را انجام دهند، ممکن است نتایج را به شکل متفاوتی تفسیر کنند.

تست‌های ویژه شانه به آزمونگر، از مشکلی که احتمالا در شانه شما به وجود آمده، فقط ایده می‌دهد؛ اما تصویر کاملی از آن ارائه نمی‌دهد. در واقع تشخیص صحیح از مشکل شما به کمک انجام کل تست‌های بالینی مانند تست‌های ویژه و تست‌های تشخیصی که ممکن است پزشک برای تأیید تشخیص احتمالی برای شانه شما انجام دهد، نهایی می‌شود.

تست‌ نیر (Neer's Test)

تست‌ نیر، یک تست اختصاصی برای شانه است که میزان گرفتگی شانه را بررسی می‌کند. تستی ساده است که توسط فیزیوتراپیست شما با بالا بردن شانه و سپس افزودن فشار زیاد در انتهای دامنه حرکت آن انجام می‌شود.

احساس درد در این محدوده انتهایی به این معنی است که نتیجه تست مثبت است و احتمالاً گرفتگی شانه باعث درد شانه شما شده است. این تست نشان نمی‌دهد که کدام یک از ساختارهای شانه، مانند بورس (bursa)، رباط یا روتاتورکاف در شانه شما گیر کرده است؛ بلکه فقط به شما نشان می‌دهد که ساختاری تحت فشار است. مطالعه‌ای نشان داد که یک شکل اصلاح شده از تست‌ نیر، دارای میزان دقت 90.59٪ برای شناسایی سندرم گیرافتادگی شانه (SAIS) است.

تست اسپیدز (Speed's Test)

تاندون عضله دوسر بازویی در شیاری در قسمت بالای بازو قرار دارد و احساس درد در این محل ممکن است نشان دهد که این تاندون دچار التهاب شده است. تست اسپیدز یک تست ویژه شانه برای بررسی التهاب تاندون عضله دو سر بازویی است. تحقیقات نشان می‌‎دهد که میزان حساسیت آن در حدود 63٪ و میزان اختصاصیت آن در حدود 58٪ است. فیزیوتراپیست شما تست اسپیدز را با بالا بردن بازوهای شما تا زمانی که هم راستا با زمین قرار گیرد، آغاز می‌کند. سپس در حالی‌که کف دستتان رو به بالا است، فیزیوتراپیست با وجود مقاومت شما، بازوی شما را به سمت پایین هل (فشار) می‌دهد. احساس درد در قسمت جلوی شانه، در حالی که در برابر فشار درمانگر خود مقاومت می‌کنید، ممکن است نشان دهد که شما دچار التهاب تاندون عضله دوسر بازویی هستید.

دررفتگی شانه

تست وحشت و دررفتگی

اگر فیزیوتراپیست شما مشکوک به بی‌ثباتی مفصل شانه (دررفتگی) یا پارگی لابروم شانه (مفصل شانه) است، ممکن است تست وحشت را انجام دهد. این تست در حالی که به پشت خوابیده‌اید انجام می‌شود. سپس فیزیوتراپیست آرنج شما را تا 90 درجه خم کرده و بازوی شما را به سمت پهلو (خارج بدن) حرکت می‌دهد. در نهایت اینکه شانه شما را می‌چرخاند تا پشت دست شما به سمت زمین حرکت کند. به این حالت چرخش خارجی شانه گفته می‌شود. اگر احساس کنید که شانه شما در شرف خارج شدن از مفصل است یا اگر واقعاً از مفصل خارج شود، نتیجه تست مثبت است. البته این موقعیت احتمالاً باعث وحشت و دلهره در بیمار می‌شود و به همین دلیل به آن تست وحشت می‌گویند.

بخش مربوط به دررفتگی تست، با قرار دادن یک دست فیزیوتراپیست در بالای شانه شما برای کمک به قرار دادن مفصل در جای خود (جا انداختن آن) انجام می‌شود. پس از آن باید احساس کنید که مفصل در جای مناسب قرار دارد و بدین شکل نگرانی شما از دررفتگی مفصل شانه از بین خواهد رفت.

تست سولوس (Sulcus Test)

اگر فیزیوتراپیست شما مشکوک به بی‌ثباتی مفصل ناشی از پارگی لابروم باشد، ممکن است تست سولوس را انجام دهد. برای انجام این تست، شما به راحتی دست خود را در کنار خود آویزان می‌کنید و سپس فیزیوتراپیست به آرامی، اما با قدرت، بازوی شما را به سمت پایین می‌کشد. از علائم مثبت بودن این تست این است که با انجام این کار، یک شکاف کوچک در بالای مفصل شانه شما ظاهر می‌شود. این بدان معنی است که شانه شما ممکن است از حفره مفصلی خود دور شده باشد (فاصله گرفته باشد) و نشان‌دهنده بی‌ثباتی شانه است.

تست فشرده سازی مفصل AC

مفصل آکرومیوکلاویکولار (AC) عامل اتحاد استخوان ترقوه و قسمت آکرومیون تیغه شانه است و در قسمت بالای شانه شما قرار دارد. این مفصل ممکن است در یک رویداد آسیب‌زا مانند آسیب‌دیدگی ورزشی یا تصادف رانندگی از هم جدا شود. اگر فیزیوتراپیست شما به این مشکل مشکوک شده باشد، ممکن است تست فشرده‌سازی مفصل AC را انجام دهد. برای انجام تست، او یک دست را در جلوی شانه و یک دست را در پشت شانه قرار می‌دهد. سپس درمانگر شما آن‌ها را به هم فشار داده و مفصل AC را فشرده می‌کند. در صورت احساس درد شدید، نتیجه تست مثبت است و احتمال آسیب به مفصل AC وجود دارد.

درد شانه

تست هاوکینز-کندی (Hawkin's Kennedy Test)

این تست مورد دیگری برای بررسی گرفتگی شانه است. توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود؛ بدین شکل که بازوی شما را با آرنج خم شده تا حدود 90 درجه، به سمت بالا می‌برد. سپس بازو را جلوی بدن آورده و آرنج شما در حالی که ساعد به سمت پایین آمده است، بالا برده می‌شود. در این شرایط احساس درد در شانه نشان می‌دهد که ساختارهای شانه مانند روتاتورکاف یا بورس، تحت فشار هستند.

تست رها کردن بازو (Drop Arm Test)

اگر مشکوک به پارگی روتاتورکاف در شانه خود باشید، فیزیوتراپیست شما ممکن است تست رها کردن بازو را انجام دهد. در این تست، وی بازوی شما از سمت پهلو بالا آورده و سپس رها می‌کند. اگر نتوانید بازوی خود را به پهلو نگه دارید و بیافتد، نتیجه تست مثبت است و احتمالا دچار پارگی روتاتورکاف در شانه خود شده‌اید.

تست خالی کردن قوطی کنسرو (Empty Can Test)

تست خالی کردن قوطی کنسرو تست دیگری برای بررسی عضلات روتاتورکاف، به ویژه عضله سوپرا اسپیناتوس در قسمت بالای شانه است. نحوه اجرای آن ساده است؛ بازوی خود را به پهلو بلند کنید و در حدود 6 تا 8 اینچ به جلو بیاورید و سپس دست خود را به سمت پایین بچرخانید، مانند اینکه یک قوطی کنسرو را خالی می‌کنید. در این وضعیت، فیزیوتراپیست شما می‌تواند به آرامی بازوی شما را تحت فشار قرار دهد و احساس درد یا ضعف نشان‌دهنده مثبت بودن نتیجه تست به علت پارگی احتمالی عضله سوپرا اسپیناتوس یا مشکل دیگری در آن است.

تست برای شانه یخ‌زده (Tests for Frozen Shoulder)

شانه یخ‌زده یک وضعیت دردناک است که شامل کاهش شدید دامنه حرکت شانه همراه با درد قابل توجه است. هیچ تست ویژه یا تشخیصی مشابه تصویربرداری اشعه ایکس برای این وضعیت وجود ندارد. تشخیص آن با مشاهده میزان تحرک شانه انجام می‌شود. معمولاً احساس درد به همراه عدم امکان حرکت شانه‌ها در حالی که بازوی خود را به سمت جلو و به سمت کنار می‌برید و یا می‌چرخانید؛ نشان‌دهنده این مشکل است.

سخن آخر

اگر درد شانه دارید، به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید تا متوجه شوید که چه چیزی ممکن است باعث درد شما شود و با یک درمان صحیح در مسیر بهبودی قرار بگیرید. فیزیوتراپی گرفتگی شانه و انجام تست‌های تشخیصی ویژه درد شانه، در هدایت روند تصمیم‌گیری برای درمانی مناسب، بسیار موثر هستند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600