اگر دچار بیماری سرگیجۀ وضعیتی حمله ای خوش خیم هستید، ممکن است سرگیجه و خواب آلودگی که با تغییر وضعیت رخ می دهد را تجربه کنید. ممکن است اتاق دور سرتان بچرخد و احساس سرگیجه و تهوع کنید. پزشک ممکن است درمانی مانند مانور ایپلی (Epley) یا مانور سمونت (Semont) را برای حل مشکل پیشنهاد دهد. علاوه بر این، پزشکتان می تواند برای کنترل علائم این بیماری، فیزیوتراپی را نیز پیشنهاد دهد. ممکن است برای درمان بیماری، لازم باشد حرکات تعادلی یا عادتی را انجام دهید. تمرینات Brandt Daroff نیز می تواند ابزار مفیدی در برنامۀ خود مراقبتی برای سرگیجه باشد.

بیماری سرگیجه

تمرینات Brandt Daroff بمنظور تطبیق مغز با تغییراتی است که در اولین مواجهه با این بیماری رخ می دهد. این تمرینات جهت بازگرداندن کریستال ها به مکان مناسبشان در گوش داخلی (همان کاری که مانور Epley انجام می دهد) انجام نمی شود بلکه تنها جهت کمک به مغز برای تطبیق مناسب با این بیماری و احساس سرگیجۀ ناشی از آن می باشد. دستورالعمل ها را گام به گام انجام دهید تا بتوانید علامت های این بیماری را کنترل کنید. حتما با پزشک فیزیوتراپ خود مشورت کنید تا مطمئن شوید تمرینات Brandt Daroff برای شما مناسب و امن است.

چگونگی انجام تمرینات Brandt Daroff برای سرگیجه

Brandt Daroff برای سرگیجه

  • به آرامی روی لبۀ تخت خود بنشینید. به یک سمت دراز بکشید. حدود 1 تا 2 ثانیه طول می کشد تا در این وضعیت قرار گیرید. سر را در زاویۀ 45 درجه ای از تخت قرار دهید. برای اینکار تصور کنید در حال نگاه کردن به فردی هستید که در فاصلۀ 4 پایی و روبروی شما ایستاده است. قرار گرفتن در این وضعیت علائم را بروز می دهد. این امر طبیعی است. برای 30 ثانیه در این وضعیت بمانید. رها کنید، نفس بکشید، و اجازه دهید علائم از بین برود.
  • به سرعت به وضعیت نشسته برگردید. وقتی علائم سرگیجه شما در وضعیت دراز کشیده افزایش یافت، سریعا در حالت نشسته قرار گیرید. اینکار 1 تا 2 ثانیه زمان می برد. البته علائم سرگیجه در حالت نشسته نیز رخ می دهند. برای 30 ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس به مرحلۀ بعد بروید.
  • به سرعت به سمت دیگر دراز بکشید. وقتی حتی پس از نشستن نیز علائم شما افزایش یافت، به سرعت به سمت دیگر دراز بکشید. این کار چند ثانیه ای زمان می برد. به یاد داشته باشید که سرتان در زاویۀ 45 درجه ای از تخت قرار گیرد. این وضعیت ممکن است علائم سرگیجه و تهوع را نیز ایجاد کند. برای 30 ثانیه در این وضعیت بمانید و سپس به مرحۀ نهایی تمرینات بروید.
  • به سرعت به مرحلۀ نهایی نشستن بازگردید. وقتی احساسات سرگیجه و تهوع شما در زمان دراز کشیده افزایش یافت، به سرعت با حات نشسته برگردید. این کار چند ثانیه ای زمان می برد. دقت کنید که علائم سرگیجه می تواند در وضعیت نشسته نیز رخ دهد.
  • حال، یک سری از حرکات Daroff Brandt برای بهبود بیماری سرگیجۀ وضعیتی حمله ای خوش خیم را انجام دادید. 5 سری از این حرکات را سه بار در هر روز انجام دهید.

اغلب بیماران پس از 5 تا 10 روز که این حرکات را انجام می دهند، شاهد پیشرفت خوبی در زمینۀ بهبود این بیماری می شوند. وقتی علائم از بین رفت نیز می توانید چند دفعه در هفته این حرکات را انجام دهید که از بروز مجدد این بیماری جلوگیری می کند.

سخن آخر

سرگیجه و تهوع می تواند بیماری ای ترسناک به نظر برسد و بیمار را از انجام فعالیت های عادی زندگی دور کند. اگر دچار سرگیجه و یا احساس حالت تهوع هستید که به بیماری سرگیجۀ وضعیتی حمله ای خوش خیم مربوط می شود، با پزشک یا فیزیوتراپ خود مشورت کنید تا مطمئن شوید این حرکات برای شما مناسب است. این فعالیت ها می تواند به بازگشت شما به فعالیت های عادی کمک کند و در واقع تکنیکی پیشگیرانه برای دور کردن علائم این بیماری محسوب می شود.قبل از هراقدامی به پزشک متخصص مراجعه کنید

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600