همانطور که می‌دانید یکی از عوارض بیماری ام‌اس اختلال در ارتباط بین مغز و سایر اندام‌های بدن است. بنابراین کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند دچار اختلالات حفظ تعادل اندام‌های بدن حین انجام فعالیت‌های مختلف می‌گردند. در این حالت انجام تمرین‌های تعادلی کاردرمانی برای این افراد یکی از روش‌های درمان آنها به حساب می‌آید. به ویژه اگر این تمرینات در منزل با راهنمایی‌های کاردرمانگران انجام شود. در همین راستا با ما همراه باشید تا تعدادی از تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس را که می‌توانند به بهبود شرایط آنها کمک کنند، خدمتتان معرفی نماییم‌.

درمان اختلالات عدم تعادل مبتلایان به ام‌اس

بیماران ام‌اس که به اختلال تعادلی دچار می‌شوند در حقیقت به یک نوع ناهنجاری عصبی حرکتی، ضعف در عضلات و ناهماهنگی در حس حرکتی مبتلا شده‌اند. لازم است بدانید برای درمان چنین اختلالاتی در این‌گونه افراد، کار درمانگران ارزیابی‌های چند وجهی از سبک زندگی بیماران انجام می‌دهند.

سپس با تحت نظر قرار دادن حرکت‌های روزانه بیماران و توان حرکتی آنها، میزان مشکل بیماران را ارزیابی می‌کنند. در نهایت با بررسی پارامترهای مختلف درمانی می‌توانند تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران را در نظر بگیرند.

انجام تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس در منزل

همانطور که اشاره کردیم کاهش اعتماد به نفسی یکی از عوارض بیماری ام‌اس است. حتی این مشکل مانعی برای مراجعه به مراکز کاردرمانی نیز می‌شود. به همین دلیل بسیاری از کاردرمانگران بر این باور هستند، انجام فعالیت‌های درمانی در محیطی آشنا مثل منزل، می‌تواند اثرات درمانی بیشتری برای بیماران داشته باشد. هوم ویزیت خدمات کاردرمانی در منزل برای بیماران ام اس را ارائه می دهد و برای این خدمت، از کاردرمانگران متخصص و مجرب اعزام خواهد شد.

لازم به ذکر است که دو عامل اضطراب و استرس فاکتورهای تشدید کننده علائم این بیماری به حساب می‌آیند. بنابراین در محیطی آشنا فرد با کاهش اضطراب و استرس می‌تواند تمرین‌های کاردرمانی را راحت‌تر انجام دهد. از سویی دیگر باید بدانید بهبود سلامت روانی و عاطفی در محیط منزل، منجر به بهبود حرکات جسمانی فرد بیمار خواهد شد.

انواع تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس در منزل

تمرینات ام اس

با توجه با اهمیت انجام تمرینات تعادلی کاردرمانی در منزل، در ادامه به بیان برخی از تمرین‌هایی که می‌تواند مشکلات این افراد رفع نماید می‌پردازیم.

حرکت نشستن ساکن

در انجام این حرکت از تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس فرد بیمار باید پاهای خود را صاف بر روی زمین قرار دهد. سپس دست‌ها را به طرفین باز کرده و سرشانه‌ها را در امتداد لگن قرار دهد. پس از آن با حفظ وضعیت بدن، انتقال وزن بر روی نشیمنگاه، در حالتی‌که به روبرو نگاه می‌کند می‌تواند به حفظ تعادل بدن در حالت نشسته کمک کند.

نشستن ساکن روی سطح ناصاف

در این تمرین باید بیمار بر روی یک کوسن نشسته پاها را صاف روی زمین قرار دهد و دست‌ها را روی ران‌های خود بگذارد. پس از آن با نگه داشتن وضعیت سرشانه‌ها در راستای لگن، باید سعی کند وزن خود را به صورت مساوی بر روی نشیمنگاه تقسیم نماید. سپس با نگاه به روبرو، تمرین حفظ تعادل روی سطح ناصاف را انجام دهد.

تمرین انتقال وزن با جابه‌جایی بخش تحتانی

در این تمرین که برای حفظ تعادل بدن انجام می‌شود، بیمار باید پاهای خود را بر روی زمین گذاشته و لبه تخت بنشیند. سپس با گذاشتن دست‌ها روی تخت، لگن خود را از تخت جدا کند به نحوی که وزن بدن روی بازوها و ران‌ها قرار بگیرد. در نهایت با ثابت نگه داشتن سر و تکرار این تمرین، می‌تواند اختلالات تعادلی ناشی از بیماری ام‌اس را کاهش دهد.

انتقال وزن به سمت جلو و عقب

در این حالت نیز باید فرد بیمار روی تخت نشسته کف پاها را روی زمین قرار دهد. سپس با نزدیک کردن سر به زانو، باید نوک بینی را به سمت زانوها آورد. پس از قرار گرفتن در این حالت باید به کمک لگن به سمت عقب بازگردد. دقت کنید برای انجام صحیح این حرکت، فرد بیمار باید در حین انجام آن نشیمنگاه خود را از تخت بلند نکرده و با تکان دادن تنه به سمت عقب و جلو حرکت را انجام دهد.

حرکت انتقال وزن به صورت مورب

در این حرکت از تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس باید بیمار روی تخت نشسته و دست‌ها روی سطح اتکا قرار دهد. سپس باید خم شده و بینی را به سمت زانوی راست ببرد و دوباره به سمت عقب باز گردد. البته برای انجام صحیح آن باید وزن بدن خود را به سمت نشیمنگاه راست انتقال دهد.  

حرکت تکان دادن سر به سمت بالا و پایین سر

برای انجام این حرکت باید بیمار روی یک سطح صاف قرار بگیرد، چشم‌ها و سر را به سمت روبرو نگه دارد. سپس باید سر و چشمان را به سمت سقف برگردانده و دوباره به حالت اول بازگرداند.

راه رفتن به کمک دیوار از تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس

برای انجام این حرکت بیمار باید سطح صافی را انتخاب نماید، نزدیکی دیوار بایستد و دستان خود را به آن تکه دهد. سپس به آرامی در مسیر مستقیم روبروی خود شروع به حرکت کردن نمایند.

حرکت راه رفتن به همراه تکان دادن سر به طرفین

در این حرکت بیمار باید در مسیر مستقیمی شروع به حرکت کردن نماید. سپس حین راه رفتن به آرامی سر و چشمان خود را در فواصل زمانی مشخص به طرفین برگرداند.

حرکت گردو شکستن از تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس

برای انجام این حرکت بیمار در حال راه رفتن با کاهش سطح اتکا و نزدیک کردن پاها به یکدیگر باید واکنش‌های تعادلی خود را تحریک کند. این عمل در صورتی‌که به درستی انجام شود و در فواصل زمانی مشخص تکرار گردد، باعث رفع مشکل حفظ تعادل در بیمار خواهد شد.

راه رفتن با چشمان بسته

انجام این حرکت در واقع راه رفتن با چشمان بسته است. تنها نکاتی که باید در انجام آن رعایت شود انتخاب محیطی امن برای بیمار و حضور فردی برای مراقبت از او در هنگام راه رفتن است.

راه رفتن به سمت عقب

از جمله تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس، حرکت راه رفتن در مقابل آینه به سمت عقب محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این حرکت این است که می‌توان آن را پس از بالا رفتن میزان تعادل بیمار بدون آینه نیز انجام داد.

تمرین ساعت از تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس

برای انجام تمرین ساعت بیمار باید خود را در مرکز یک ساعت تصور کند. سپس با دستورات درمانگر پای خود را در هر عددی که روی ساعت در نظر گرفته شده قرار دهد. همچنین لازم به ذکر است با قرار دادن پای چپ در نیمه راست ساعت و بالعکس، می‌توان این حرکت را در سخت‌ترین وضعیت تعادلی انجام داد.

ایستادن بر روی یک پا

حرکت ایستادن بر روی یک پا برای افزایش تعادل اندام تحتانی یکی از حرکاتی است کار درمانگران برای درمان مشکل حفظ تعادل بیماران ام‌اس در نظر می‌گیرند.

حرکت گرفتن و پرتاب کردن توپ

حرکت گرفتن و پرتاب کردن توپ برای مراقب یا درمانگر، روش دیگری برای افزایش تعادل در بیماران محسوب می‌شود. باید بدانید این حرکت برای بالا بردن افزایش هماهنگی اندام‌های بدن و برنامه‌ریزی حرکتی بیماران بسیار مناسب است.

حرکت راه رفتن قیچی

حرکت راه رفتن به شکل قیچی یکی از تمرینات تعادلی است که درمانگران برای بالا رفتن توانمندی بیماران ام‌اس اجرا می‌کنند. البته این حرکت باید متناسب با میزان گسترش بیماری عدم تعادل در فرد بیمار در نظر گرفته شود و حتماً باید هنگام انجام آن درمانگر یا فرد دیگری از بیمار مراقبت کند.

تمرینات تعادلی ام اس کاردرمانی

نکات مهم انجام تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس در منزل

برای کسب نتایج مثبت هنگام انجام تمرن‌های تعادلی کاردرمانی در منزل باید به نکات مهم زیر توجه کنید:

  • حفظ آرامش در انجام حرکات
  • ممانعت از سرعت بالا در انجام حرکات
  • افزایش تدریجی سرعت انجام تمرینات تعادلی کاردرمانی برای بیماران ام اس
  • استراحت کردن در حین تمرینات
  • هماهنگی با کاردرمانگران برای انتخاب حرکات
  • آموزش صحیح تمرن‌های تعادلی کاردرمانی پیش از انجام آن‌ها
  • بالا بردن انگیزه برای تاثیر بیشتر حرکات تمرینی

سخن پایانی

انجام تمرین‌های تعادلی کاردرمانی در منزل برای کسانی که دچار بیماری ام اس هستند و به دلیل اختلالات ناشی از آن منزوی شده‌اند، گزینه مناسبی برای درمان آنها محسوب می‌شود. البته باید توجه نمایید انجام تمرینات زیر نظر فرد متخصصی که حرکات درمانی را برای هر فرد تعیین می‌نماید از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا می‌توانید برای دریافت خدمات مناسب کاردرمانی در منزل با کارشناسان مجموعه هوم ویزیت در ارتباط باشید.

 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600