اگر جراحی سرشانه انجام داده اید می توانید از حرکات فیزیوتراپی پس از عمل جراحی استفاده کنید تا به بهبودی کامل برسید. فیزیوتراپ شما می تواند شرایط را بررسی کند و به شما در بهبود حرکت سرشانه کمک کند. انجام حرکات در دورۀ پس از عمل جراحی می تواند حرکات شانه را تقویت کند و علاوه بر این از انقباض و شانۀ یخ زده نیز جلوگیری کند.

یک برنامۀ جامع تمرینات پس از عمل جراحی شانه برای بهبود کامل از این جراحی بسیار مناسب است. ضعف ماهیچه و سفت شدن مفاصل شانه می تواند بعلت تاخیر در شروع برنامه باشد. در نتیجه لازم است تمرینات تقویتی و کششی دقیقا پس از عمل جراحی انجام شود. اولویت دادن به این حرکات می تواند به بهبود شما کمک کند. می تواند با پزشک خود مشورت کنید و از بهترین زمان برای انجام این حرکات آگاه شوید. در زیر حرکات توانبخشی پس از عمل جراحی شانه ذکر شده است. این برنامه باید سه بار در روز انجام شود.

دامنه تمرینات حرکتی

شروع تمرینات حرکتی پس از عمل جراحی شانه از حرکات ساده شروع می شود و به حرکات پیشرفته می رسد. تمرینات شامل موارد زیر می باشد:

معرفی مطلب مرتبط

مطلب دیگری نیز برای فیزیوتراپی شانه یخ زده نوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

تمرین آونگ

توانبخشی پس از عمل جراحی سرشانه

  • از قسمت کمر خم شوید و اجازه دهید دست مد نظر آویزان و رها شود.
  • بدن را با استفاده از وزن آن، به سمت عقب و جلو تاب دهید تا بتوانید با شانۀ جراحی شده یک دایره فرضی بکشید.
  • از این تکنیک برای حرکت دادن شانه در جهت خرکت عقربه های ساعت و خلاف آن استفاده کنید.

تمرین ترکه

تمرینات توانبخشی

از یک تکه چوب برای انجام این حرکات استفاده کنید:

  • خمیدگی: صاف بیاستید و چوب را در دو دست خود نگه دارید بطوری که کف دست رو به پایین باشد. بازو ها را همزمان با بالا بردن چوب به سمت سر، بکشید. آرنج را صاف نگه دارید. برای 5 ثانیه در این وضعیت بمانید و بعد به حالت شروع حرکت بازگردید.
  • کشش: صاف بیاستید و چوب را در هر دو دست خود پشت سر نگه دارید. چوب را از پشت خود دور کنید. برای 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. رها کنید و به حالت شروع حرکت بازگردید.
  • چرخش خارجی: به پشت دراز بکشید و چوب را در هر دو دست نگه دارید بطوری که کف دست رو به بالا باشد. قسمت بالای بازوها باید روی زمین باشد و آرنج ها در دو طرف بدن در زاویۀ 90 درجه خم باشد. با استفاده از بازوی دست سالم، بازوی دست آسیب دیده را از بدن دور کنید. این کشش را برای 5 ثانیه حفظ کنید.
  • چرخش درونی: صاف بیایستید و چوب را با دو دست خود بگیرید و در پشت قرار دهید. دست سالم خود را به پشت برده و چوب را بگیرید. دست دیگر در قسمت کمر خم شده و انتخای دیگر چوب را می گیرد. با خم کردن آرنج ها، چوب را بالا و پایین ببرید. برای 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. رها کنید و به وضعیت اولیه بازگردید.
  • دور کردن سرشانه: صاف بیاستید و چوب را با دو دست خود بگیرید بطوریکه کف دست رو به پایین باشد. چوب را بسمت جلوی ران بیاورید. آرنج ها را صاف نگه دارید و با دست سالم به دست آسیب دیده فشار بیاورید و آنرا تا جای ممکن از بدن دور کنید. برای 5 ثانیه در این وضعیت بمانید.
  • دور شدن افقی: صاف بیاستید و چوب را در دوست خود بگیرید. بازوها را تا قسمت شانه بالا بیاورید و صاف کنید. چوب را به یک سمت کج کنید، کشیدگی را احساس کنید و برای 5 ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس چوب را به سمت دیگر بکشید، کشش را احساس کنید، و برای 5 ثانیه در این وضعیت بمانید.

حرکات تقویتی

برای حرکت مناسب شانه پس از عمل جراحی نیازمند انجام حرکات تقویتی هستید. این حرکات باید کم کم از آسان به دشوار باشند. این تمرینات شامل موارد زیر می باشد:

تمرینات چرخشی سردست

تمرینات چرخشی سردست

  • تمرین 1: رو به شکم روی میز یا تخت دراز بکشید. یکی از بازوها را تا سرشانه بالا بیاورید، آرنج را 90 درجه خم کنید، و دست را رو به پایین نگه دارید. آرنج را خم نگه دارید و به آرامی دست را بلند کنید. وقتی دست تا سرشانه رسید، حرکت را متوقف کنید. دست را به آرامی پایین بیاورید.
  • تمرین 2: به یک سمت روی تخت یا زمین دراز بکشید. قسمت بالای بازو را در کنار خود قرار دهید و آرنج را در زاویۀ 90 درجه خم کنید. ساعد را کنار سینه قرار دهید. شانه را به سمت بیرون بکشید و ساعد را بلند کنید تا به سطح سرشانه برسد. دست را به آرامی به پایین ببرید.
  • تمرین 3: بیاستید و دو دست را به سمت پشت خود ببرید. کف دستها را رو به پایین قرار دهید. بازوها را بلند کنید و فرض کنید با هر دو دست در حال خالی کردن یک قوطی کنسرو هستید. بازوها را به آرامی پایین ببرید.

می توانید تمرینات تقویتی و چرخشی سردست را با کش های مخصوصی انجام دهید. سینه بند های طبی می تواند برای حرکت مناسب تر سرشانه مخصوصا در زمان بلند کردن بازو مفید باشد.

سخن آخر

انجام دادن این تمرینات سه بار در هفته می تواند به تقویت سرشانۀ آسیب دیده کمک کند و پس از جراحی قادر به انجام دامنۀ وسیعی ار حرکات باشید. به یاد داشته باشید که پس از انجام این حرکات، مقداری یخ روی شانۀ آسیب دیده قرار دهید. اگر درد شدید یا احساس ناراحتی داشتید، انجام حرکات را متوقف کنید. قبل از انجام این حرکات با پزشک خود مشورت کنید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600