اگر شما دچار قطع عضو شده‌اید، می‌توانید از خدمات ماهرانه (تخصصی) یک فیزیوتراپ بهره‌مند شوید تا به بازیابی حداکثر تحرک شما کمک کند. فیزیوتراپ می‌تواند، تمریناتی را به منظور انجام‌دادن به شما نشان دهد، به شما یاد دهد که چگونه پروتز خود را مدیریت کنید و در عین اینکه درد یا ناراحتی خود را به حداقل می‌رسانید، تحرک خود را به حداکثر برسانید. توانبخشی بعد از قطع عضو (اندام تحتانی یا فوقانی) معمولاً شامل چندین مؤلفه (جزء) مختلف است. انجام تمرینات می‌تواند به بهبود قدرت و دامنه (محدوده) حرکت شما کمک کند. بانداژ و بستن عضو قطع شده می‌تواند به شکل‌دادن قسمت باقیمانده آن کمک کند؛ تا برای به‌کارگیری مناسب پروتز آماده باشد. در این میان، انجام تمرینات حساسیت‌زدایی می‌تواند به کاهش حساسیت عضو باقیمانده کمک کند.
تمرینات حساسیت‌زدایی ممکن است یکی از اجزای برنامه توان‌بخشی شما پس از قطع عضو باشد. این تمرینات برای کمک به کاهش حساسیت زیاد، که ممکن است بعد از قطع عضو رخ دهد؛ طراحی شده‌اند. پس از قطع عضو، ممکن است احساس درد در عضو خیالی (عضوی از بدن که در جراحی قطع شده است، اما فرد همچنان احساس می‎کند که آن عضو وجود دارد) خود کنید. گاهی اوقات ممکن است انتهای عضو قطع شده شما در برابر لمس‌کردن بسیار حساس شود. این امر می‌تواند استفاده از پروتز را مشکل یا غیرممکن کند.

چرا بعد از قطع عضو، انجام تمرینات حساسیت‌زدایی لازم است؟

فیزیوتراپی قطع عضو

پس از قطع عضو، در محل برش بهبود‌یافته جراحی می‌تواند ناحیه‌ای با حساسیت زیاد ایجاد شود. این مساله می‌تواند روند پیچیدن یک باند فشاری را دردناک کند و ممکن است در استفاده از پروتز نیز اختلال ایجاد کند. تمرینات اختصاصی حساسیت‌زدایی می‌توانند به کاهش این احساس ناراحت‌کننده کمک کنند. این تکنیک شامل پیش‌روی تدریجی در نوع بافت (پارچه) و میزان اعمال فشار به ناحیه حساس‌شده است. با اعمال مداوم تغییرات در اعصاب عضو باقیمانده، حساسیت زیاد شما کاهش می‌یابد و استفاده از پروتز راحت‌تر و طبیعی‌تر می‌شود. قبل از شروع تمرینات حساسیت‌زدایی، یا هر نوع تمرین دیگر بعد از قطع عضو، با پزشک یا فیزیوتراپ خود تماس بگیرید تا از بی‌خطر بودن انجام این تمرینات مطمان شوید. شما هرگز نباید هیچ ماده‌ای را بر روی محل بریدگی یا زخم باز خود به عنوان بخشی از تمرینات حساسیت‌زدایی بمالید. چرا که این کار ممکن است باعث ورود عفونت از طریق محل بریدگی به بدن شما شود. برای شروع، به آرامی یک پارچه با بافت نرم مانند ابریشم را در سراسر محل حساس‌شده در جهت‌های جلو و عقب، تصادفی و به صورت دایره‌ای مالش دهید. حتماً کل ناحیه حساس‌شده را پوشش دهید. هنگام مالش پارچه نرم بر روی عضو باقیمانده، باید احساس ناراحتی، خارش، درد یا حساسیت پوستی کنید. شما باید چند دقیقه بر روی ناحیه حساس‌شده مالش دهید و تمرینات حساسیت‌زدایی می‌توانند هر روز چندین بار انجام شوند.

با متوقف‌کردن مالش عضو مورد نظر در طی انجام تمرینات حساسیت‌زدایی، احساسات ناخوشایندی که احساس می‌کنید باید از بین بروند. در بدترین حالت ممکن، تمرینات باید از نظر شدت کاهش یابند. پس از گذشت روزها یا هفته‌ها و کمتر‌شدن حساسیت آن ناحیه، می‌توانید در نوع بافت پارچه و میزان فشار اعمال شده پیش‌روی کنید. ممکن است لازم به استفاده از بافت خشن‌تر و اعمال فشار اندکی بیشتر بر روی عضو باقیمانده باشد. تمرینات حساسیت‌زدایی باید در طول روز، هر دو ساعت به مدت 15 دقیقه انجام شوند.

بافت‌های مختلفی که برای تمرینات حساسیت‌زدایی استفاده می‌شوند

تمرینات حساسیت‌زدایی

به منظور انجام تمرینات حساسیت‌زدایی، باید از پارچه‌هایی با بافت‌های مختلف استفاده کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند که به تدریج حساسیت زیادی را که در عضو باقیمانده احساس می‌کنید؛ کاهش دهید. فیزیوتراپ می‌تواند ایده‌هایی در مورد بافت‌های مختلف، به منظور پیش‌روی در تمرینات حساسیت‌زدایی به شما ارائه دهد. پیش‌روی تدریجی در بافت‌های مختلف، از نرم تا خشن، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ابریشم
  • کتان
  • مخملی
  • مخمل کبریتی
  • پشمی

میزان تحمل شما نسبت به هر بافت ممکن است متفاوت باشد و شاید لازم باشد به آرامی در طول چندین روز (یا هفته) برای پیش‌روی از هر نوع بافت اقدام کنید. همکاری نزدیک با فیزیوتراپ و پزشک در این مدت می‌تواند مهم باشد، فقط به این دلیل که در کنار آنها می‌دانید از تمرینات حساسیت‌زدایی دقیقاً چه انتظاری دارید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 021476296