ما در این مطلب نگاهی خواهیم انداخت به برخی از چالش‌های موجود در زندگی بیمارانی که با درد زانو روبرو هستند و اینکه چگونه فیزیوتراپ های هوم ویزیت می توانند به آنها کمک کنند که تحرک خود را بازیابند!

حدود نه ماه پیش، محمد به فیزیوتراپی مراجعه کرد که نشان از درد شدید در ناحیه زانو بود. او وقتی از تپه‌های کوچک صعود می‌کرد، از پله‌ها بالا می‌رفت، چمباتمه می‌زد و یا به فعالیت‌های روزمره دیگری مانند باغبانی می‌پرداخت، تا آخر روز درد زانو را حس می‌کرد. این درد در فعالیت های منظم او مانند پیاده‌روی، گلف و کرلینگ نیز اذیتش می‌کرد. محمد همچنین خاطر نشان کرد که در 10 دقیقه اول پیاده‌روی روزانه‌اش، درد سختی در زانو را تجربه کرده است. درد داخلی زانو، چیزی نبود که محمد بتواند از آن خلاص شود.

درد زانو

پس از مشورت با متخصص ارتوپد درد زانو، محمد اقدام به عکس برداری اشعه ایکس نمود که بیماری آرتریت خفیف تا متوسط درد زانو را تأیید کرد در نتیجه او به فیزیوتراپی ارجاع داده شد.

در ارزیابی انجام شده، مشاهده کردیم که محمد در خم کردن زانو بصورت 90 درجه، صعود از پله ها و کوبیدن آرام پا مشکل داشت. هنگامی که قسمت داخلی زانوی او لمس می‌شد، احساس درد داشت و ضعف عضله باسن و کنترل ضعیف ردیابی زانو (پاتلا) نیز مشاهده شد. اینگونه درد داشتن، نکته‌ای کلیدی برای درد زانو و وجود مشکل در مفصل محسوب می‌شود

  • نکته : موارد آرتریت خفیف تا متوسط زانو اغلب با عضلات ضعیف باسن همراه است که منجر به کنترل ضعیف ران می‌شود. در این شرایط، کشیدگی عضله در قسمت داخلی زانو بوجود آمده و به ساختارهای رباط و تاندون آسیب جدی وارد می‌کند.

پس از ارزیابی اولیه، ما با انجام فیزیوتراپی سعی کردیم زانوی محمد راحت تر و بی درد خم شود. مراحل فیزیوتراپی درد زانو، بر بهبود دامنه حرکات متمرکز داشت، همچنین شامل حرکاتی برای تقویت انعطاف پذیری عضلات، تمرینات تعادل و چگونگی مدیریت درد و فعالیت در خانه بود. به او یک برنامه تقویت عضلات باسن نیز داده شد که باعث تسکین درد زانو می‌شود. او موظف به استفاده از براکت کمکی زانو مناسب خودش بود. محمد پس از انجام منظم مراحل فیزیوتراپی، خبر از کاهش درد زانو داد که نتیجه فشرده سازی عظلات و طراحی مناسب براکت مورد استفاده اش بود.

فیزیوتراپی درد زانو

ما در طول یک ماه، محمد را طی هفت جلسه فیزیوتراپی کردیم. در هفته اول، وی از کاهش 30 تا 40٪ علائم درد زانو خبر داد. در طول فیزیوتراپی به تدریج برنامه تقویت و انعطاف پذیری شروع شده و شاهد پیشرفت در خم شدن و صاف کردن زانو شدیم.

تا هفته سوم، محمد هنوز آماده راهپیمایی سه تا چهار کیلومتری منظم خود نبود، اما گروه فیزیوتراپی او را ترغیب به یافتن فعالیت‌های جایگزین یا اصلاح شده برای تسریع در بهبود (و جلوگیری از تشدید بیشتر درد زانو) کرد.

پیشنهادات ما برای حرکت‌های اصلاحی شامل موارد زیر است:

  • قدم زدن در استخر (به همان اندازه پیاده‌روی روی زمین)، باعث کاهش بار روی زانو می‌شود.
  • پرتاب سنگ با کرلینگ که مانع از چمباتمه زدن عمیق می‌شود.
  • گلف با سبد خرید که از پیاده روی بیش از حد و کوهنوردی جلوگیری می‌کند.

بعد از گذشت هفته چهارم و پنجم، محمد گزارش داد كه 90٪ از درد زانو وی از بین رفته است. این بهترین مرحله برای وارد شدن به فاز جدید بود، در این مرحله از توانبخشی، تقویت پاها (بخصوص گلوتئوس، چهار سر ران و عضلات همسترینگ) مهم است. اشتباه رایج در فیزیوتراپی، متوقف کردن پیشرفت تمرینات تا اینجاست. عدم ادامه، احتمالاً منجر به شعله ور شدن دردهای دیگر خواهد شد. خوشبختانه، محمد ادامه داده و تمرینات خود را یک بار و هر بار در دو فرصت روزانه جلو برد.

توانبخشی زانو

در این مرحله، او قادر به پیاده روی‌های یک تا دو کیلومتری بدون علائم و درد زانو بود، می‌توانست پله‌ها و تپه‌ها را براحتی طی کند - البته در صورت عدم تکرار، ما برای وی برنامه تمرینی خانگی و ویزیت پیگیری را در ماه آینده فراهم کردیم.

یک ماه بعد، محمد کاملاً به فعالیت‌های خود برگشته بود. او برنامه تمرینی تجویز شده فیزیوتراپی را در برنامه هفتگی خود گنجاند. محمد گاهی اوقات که به زانوهایش فشار می‌آورد، دردی حس می‌کند، ولی به‌طورکلی تمریناتش بدون درد هستند. البته اگر او به برنامه فیزیوتراپی خود ادامه دهد، تأثیرات بلندمدت خواهد بود.

  • به‌یاد داشته باشیم: ورزش دارو است. نه تنها این امکان را به ما می‌دهد تا علائم خطرناک نداشته باشیم، بلکه می‌تواند از پیشرفت بیشتر آرتریت لگن و زانو جلوگیری کند. جهت کسب اطلاعات از خدمات فیزیوتراپی در منزل، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600