اگر شما با علائم و نشانه هایی مانند افزایش میزان تشنگی ، تکرر ادرار ، کاهش وزن غیر طبیعی و غیر قابل توضیح ، افزایش اشتها و احساس سوزن سوزن شدگی در دست ها یا پاهای خود روبرو می باشید ، این احتمال وجود دارد که شما به بیماری دیابت مبتلا هستید! در این مطلب با 10 ازمایش که برای افراد مشکوک به دیابت باید انجام بشود توضیح داده خواهد شد.

علائم دیابت

یک سری از علائم و اثرات بیماری دیابت به طور ناگهانی ظاهر می شود و غالباً سبب ایجاد تغییراتی در سطح گلوکز می گردد. از آنجا که یک سری دیگر علائم بیماری دیابت و حتی پیش دیابت به تدریج ظاهر می شوند ، ممکن است عوارض جانبی این بیماری هنوز برای ما به خوبی روشن نباشد. با این حال ، انجمن دیابت آمریکا (ADA) برخی از قوانین خاص مرتبط با غربال گری را برای افراد مبتلا شرح داده است: افراد چهل و پنج ساله و بالاتر، تشویق می شوند که غربال گری بیماری قند خون را انجام دهند ، و در صورت طبیعی بودن نتایج حاصل از غربال گری ، فرد همچنان باید به طور منظم و هر سه یکبار غربال گری شود.

هر فردی با شاخص توده ی بدنی بالاتر از بیست و پنج ، تا حدی با صرف نظر از سن و سال ، شناسایی عوامل ریسک دار اضافی مانند فشار خون بالا ، داشتن سبک زندگی کم تحرک و غیرفعال، دارا بودن چربی بیش از حد ، نوزادی که بیش از نه پوند وزن داشته باشد ، دارا بودن زمینه ای واضح که با بیماری دیابت در دوران بارداری مشخص شده ، سطح کلسترول بسیار بالا ، داشتن سابقه ی پزشکی که شامل ابتلای فرد به بیماری های عروق کرونر باشد و مبتلا بودن یکی از بستگان دور یا نزدیک فرد به بیماری دیابت، همه شان از عواملی هستند که می توانند فرد را مشکوک به بیماری دیابت و یا مستعد به ابتلا به این بیماری نشان دهند.

آزمایش HbA1c

10 آزمایش دیابت

آزمایش HbA1C :

این نوع از آزمایش خون سطح طبیعی گلوکز بدن شما را به مدت چند ماه نشان می دهد. میزان گلوکز متصل به هموگلوبین و پروتئین حامل اکسیژن در گلبول های قرمز را به صورت کمی بیان می کند. هرچه سطح گلوکز خون فرد، بیش تر باشد ، تعداد هموگلوبین بیش تری با قند متصل به خود در خون فرد وجود خواهد داشت. سطح A1C 6.5 ، میزان درصد گلوکز یا نتیجه را در دو آزمایش جداگانه نشان می دهد و مشخص می کند که شما به بیماری دیابت مبتلا هستید یا خیر .

مقدار A1C در حدود 5.7 و 6.4 درصد در خون، نشانه ی ابتلای شما به بیماری پیش دیابت خواهد بود. اما درصد A1C کم تر از 5.7 طبیعی بوده و نشانه ی عدم ابتلای شما به بیماری دیابت و یا پیش دیابت است.

آزمایش قند خون ناشتا:

در این آزمایش که بعد از غذا نخوردن به مدت حداقل دوازده ساعت از شما گرفته می شود، نمونه ی خون شما جمع آوری می گردد. سطح قند خون ناشتا کمتر از میزان صد میلی گرم در دسی لیتر (5.6 میلی مول در لیتر) طبیعی می باشد و به معنای عدم ابتلای شما به بیماری دیابت است.

سطح قند خون ناشتا از میزان صد تا صد و بیست و پنج میلی گرم در دسی لیتر (6/5 تا 9/6 میلی مول در لیتر) به معنای ابتلای شما به بیماری پیش دیابت در نظر گرفته می شود. اگر میزان قند خون ناشتا طی دو آزمایش جداگانه، صد و بیست و شش میلی گرم در دسی لیتر (7 میلی مول در لیتر) یا بالاتر از این مقدار باشد ، به این معنا است که شما به بیماری دیابت مبتلا هستید.

آزمایش شمارش کامل سلول های خون (CBC) :

این آزمایش، یک نوعی از آزمایش خون است که برای ارزیابی سلامت کلی فرد و کشف طیف وسیعی از اختلالات از کم خونی گرفته تا سرطان خون مورد استفاده قرار می گیرد. آزمایش شمارش کامل سلول های خون ، چندین مولفه و ویژگی خون فرد را اندازه گیری می کند ، که به طور معمول شامل میزان اکسیژن حامل گلبول های قرمز ، گلبول های سفید خون ، هموگلوبین ، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون که اکسیژن را حمل می کند ، هماتوکریت( نسبت درصد گلبول های قرمز به حجم کل خون بدن ) و نسبت پلاسما در خون و پلاکت خون فرد ، که به لخته شدن خون کمک می کند، می باشد.

هرگونه افزایش یا کاهش غیرطبیعی در تعداد این سلول های ذکر شده ، همانطور که در آزمایش شمارش کامل سلول های خون نشان داده شده است ، ممکن است نشانگر این حقیقت باشد که به احتمال خیلی زیاد، فرد در یک بیماری پزشکی، دارای زمینه ای مستعد باشد که نیاز به آزمایش های بیش تر و تشخیص دقیق تر پزشکی دارد.

آزمایش اندازه گیری میزان گلوکز

آزمایش اندازه گیری میزان گلوکز پس از غذا (PPBS) :

این آزمایش نیز یک نوع از آزمایش قند خون می باشد که میزان نوع خاصی از قند ، به نام گلوکز را تعیین می کند. در این آزمایش گلوکز موجود در خون به ویژه بعد از صرف غذا اندازه گیری می شود.

به طور معمول ، سطح گلوکز خون پس از خوردن یک وعده ی غذایی به میزان بسیار کمی افزایش می یابد. این افزایش بسیار کم، سبب ترشح انسولین از پانکراس می گردد که به بدن در دفع گلوکز از خون و ذخیره آن برای تأمین انرژی حیاتی بدن کمک شایانی می کند. در افراد مبتلا به بیماری دیابت ممکن است انسولین تولید نشود و واکنش های به خصوصی که سبب افزایش سطح گلوکز خون می شود ، اصلا وجود نداشته باشند. سطح بالای میزان گلوکز خون می تواند به بخش هاییحیاتی از بدن مانند چشم ، کلیه ، اعصاب و رگ ها آسیب هایی جدی وارد کند.

یک آزمایش دو ساعته ی اندازه گیری میزان گلوکز یا همان قند خون پس از غذا را دقیقاً دو ساعت پس از خوردن یک وعده غذایی اندازه گیری می کنند. در این مرحله، گلوکز به طور کلی در افراد سالم به میزان نا محسوسی افزایش می یابد ، اما در هر صورت ممکن است در افراد مبتلا به بیماری دیابت به طور قابل توجهی هرچند کم، افزایش یابد. پس از آن ، این نتیجه به عنوان یک آزمایش برای اینکه آیا یک فرد ممکن است مبتلا به بیماری دیابت باشد یا نباشد ، و یا اینکه آیا فردی که مبتلا به بیماری دیابت هست به طور موثر سطح گلوکز خون خود را کنترل می کند یا خیر، مورد استفاده و کاربرد قرار می گیرد.

آزمایش کلسترول:

بیماری دیابت، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت در فرد افزایش می دهد ، و انجام این آزمایش خون با هدف غربال گری دقیق تر سطح کلسترول را برای آنها اجتناب ناپذیر می گرداند. بنابراین باید گفت که به احتمال زیاد سطح کلسترول افراد مبتلا به بیماری دیابت بالا می باشد.

آزمایش تری گلیسیرید

آزمایش تری گلیسیرید:

تری گلیسیرید نوعی چربی است که به طور معمول در خون انسان یافت می شود. هنگامی که سطح تری گلیسیرید بدن فرد افزایش پیدا کند ، خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با عروق کرونر به ویژه در زنان افزایش چشمگیری می یابد.

سطح تری گلیسیرید فرد با انجام آزمایش خون همراه با آزمایش میزان سطح کلسترول در خون وی اندازه گیری می گردد. میزان متداول تری گلیسیریدهای طبیعی در افراد سالم، زیر 150 است؛ اگر این میزان به بیشتر از سطح 200 برسد، به این معنا است که میزان تری گلیسیرید بدن فرد، بالا می باشد.

سطح گلیسیرید در خون باید چقدر باشد

به طور معمول، به دلایل گوناگونی که چند مورد مهم اش را در زیر ذکر می کنیم، سطح تری گلیسیرید در خون یک فرد افزایش می یابد:

  • داشتن اضافه وزن
  • عدم داشتن تحرک کافی و ورزش نکردن
  • سیگار کشیدن به میزان بیش از حد
  • مصرف بی رویه ی نوشیدنی های الکلی
  • اختلالات ژنتیکی

البته ناگفته نماند که سطح تری گلیسیرید خون فرد ممکن است با تغییر سبک زندگی وی که ترکیبی از موارد زیر می باشد، کاهش یابد و به سطح طبیعی خود در خون فرد برسد:

  • کاهش وزن
  • رعایت یک رژیم غذایی سالم
  • انجام تمرینات ورزشی به صورت منظم

آزمایش الکترولیت ها:

این آزمایش نیز یک نوع آزمایش خون می باشد که میزان هرکدام از الکترولیت های اصلی بدن شما را که شامل عناصری مانند سدیم ، پتاسیم ، کلرید و بی کربنات (CO2) می باشد، اندازه گیری می نماید ؛ این آزمایش و نتیجه اش می تواند برای ارزیابی علائم بیماری های قلبی و نظارت بر اثربخشی درمان های عارضه های همراه با فشار خون بالا ، نارسایی قلبی و کبدی و بیماری های کلیوی مورد استفاده قرار گیرد.

آزمایش خون کراتینین:

آزمایش خون کراتینین، میزان کراتینین موجود در خون را اندازه گیری می کند؛ حال کراتینین چیست؟ کراتینین یک ماده ی زائد است که هنگام جدا شدن کراتین تشکیل می شود و ساختار می یابد. خود کراتین را نیز می توانیم در عضله های خودمان پیدا کنیم. سطح کراتینین در خون می تواند اطلاعاتی مفید در مورد عملکرد کلیه های شما در اختیار پزشک متخصص تان قرار دهد که به تشخیص هرچه بهتر و دقیق تر این موضوع که شما به بیماری دیابت مبتلا هستید یا خیر، کمک فراوانی می کند.

آزمایش پپتید C :

این آزمایش، میزان پپتید C موجود در خون یک فرد را اندازه گیری می کند. شاید برایتان سوال شده است که پپتید چیست؟ پپتید در واقع، به پلیمر های کوچکی گفته می شود که از به هم پیوستن تعداد زیادی اسید آمینه به هم دیگر به وسیله ی پیوند پپتیدی تشکیل می شوند. از آنجا که سطح این پپتید C به طور کلی با سطح انسولین در بدن انسان مطابقت دارد ، پس این آزمایش بیش تر برای نشان دادن میزان انسولین موجود در بدن فرد استفاده می گردد. به طور معمول ، سطح پایین پپتید C و انسولین معمولاً به ابتلای فرد به بیماری دیابت نوع یک اشاره دارد.

آزمایش های آنتی بادی های خودکار(مستقل) انسولین (IAA) :

این آزمایش ها آنتی بادی های مورد هدف انسولین را تشخیص می دهند و جالب است بدانید که همراه با حمله به سلول های بتا ، سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع یک را نیز مورد هدف قرار می دهند.

در این مطلب، به ده آزمایش مهمی که جهت تشخیص دقیق و بهتر ابتلا یا عدم ابتلای فرد به بیماری دیابت مورد استفاده قرار می گیرد اشاره نمودیم و هرکدام را نیز به اختصار توضیح دادیم؛ البته فراموش نکنید که قبل از هرچیز، باید از پزشک معالج خود در خصوص این که کدام یک از آزمایش های تشخیصی را بهتر است انجام دهید، مشورت نمایید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600