یکی از بهترین راه های محافظت از کودک در برابر بیماری هایی مانند سرخک ، سرخچه ، کزاز و مننژیت از طریق واکسیناسیون است. این تزریقات طبق برنامه ریزی خاصی انجام می شود که برای سلامت کودک شما بسیار حیاتی می باشد و البته ممکن است کمی استرس زا باشد . به یاد داشته باشید با انجام واکسیناسیون علاوه بر کودک دلبند خود ، با جلوگیری از شیوع بیماری از سایر نوزادان و کودکان نیز محافظت می کنید.

آگاهی دقیق از نحوه واکسیناسیون و روش های مراقبتی، از کودکتان در برابر بسیاری از عوارض محافظت می کند. در ادامه با انواع واکسن های ضروری نوزادی و برنامه تزریق آن آشنا خواهید شد.

مرکز مبارزه با بیماریها در هر کشور بسته به سطح ایمنی عمومی و بیماریهای خطرناک شایع برنامه واکسیناسیون خاصی را برای نوزادان تنظیم می کند.

واکسن چیست؟

واکسن چیست؟

واکسن ها حاوی نسخه مرده یا ضعیف شده یک میکروب هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا در صورتی که در آینده میکروب واقعی وارد بدن شد، سیستم ایمنی بتواند سریعا آن را تشخیص داده و از بین ببرد.

در واقع واکسن سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند تا آنتی بادی را تولید کند ، دقیقاً مثل این که در معرض بیماری هستید. پس از واکسیناسیون ، بدون نیاز به ابتلا به این بیماری ، نسبت به آن بیماری مصونیت دارید. این همان چیزی است که واکسن ها را به یک داروی قدرتمند تبدیل می کند. برخلاف اکثر داروها ، که بیماری ها را درمان می کنند ، واکسن ها می توانند از ابتلا به آنها پیشگیری می کنند.

فواید واکسیناسیون

فرزند شما هر روز در محیط خود در معرض هزاران میکروب قرار دارد. این میکروب ها از طریق غذایی که او می خورد ، هوایی که او تنفس می کند و چیزهایی که او در دهانش می گذارد، می تواند وارد بدن او شود و سلامتیش را تحت تاثیر قرار دهد.

نوزادان با سیستم ایمنی که می توانند با اکثر میکروب ها مبارزه کنند ، متولد می شوند. اما برخی از بیماری های کشنده نیز وجود ندارند که نمی توانند از پس آنها برآیند. به همین دلیل آنها برای تقویت سیستم ایمنی بدن به واکسن احتیاج دارند.

آیا واکسن ایمن است؟

آیا واکسن ایمن است؟

بسیاری از خانواده ها به دلیل ترس از ابتلا به بیماری، از واکیسناسیون نوزاد خود خودداری میکنند. این سوال مطرح می شود که آیا واکسن ها ایمن هستند؟

قبل از از اینکه واکسنی در دسترس عموم مردم قرار بگیرد ، FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) بر آزمایشات گسترده ای که بر روی واکسن انجام می شود نظارت دارد که این پروسه ممکن است چندین سال طول بکشد تا از ایمنی و مؤثر بودن آن اطمینان حاصل شود. بعد از آزمایشات پیشرفته، آزمایشات روی جمعیت نمونه انجام می شود و قبل از اتمام مطالعات بالینی و در یافت مجوز استفاده از واکسن که خود پروسه ای چند سالست، هیچ واکسنی اجازه ورود به بازار ندارد.

پس از صدور مجوز واکسن ، FDA ، CDC ، انستیتوی ملی بهداشت (NIH) و سایر آژانس های فدرال به طور مرتب بر استفاده از آن نظارت می کنند و هرگونه نگرانی احتمالی درباره ایمنی را بررسی می کنند.

عوارض خفیف واکسیناسیون

اگرچه واکسن ها برای محافظت دربرابر بیماری طراحی شده اند، اما مانند هر داروی دیگری می توانند عوارض جانبی مانند تب، درد و یا قرمزی در محل تزریق ایجاد کنند. این واکنش های خفیف بدون نیاز به مداخله ی خاصی طی چند روز از بین می روند. لازم به ذکر است عوارض جانبی طولانی مدت بسیار نادر است اما ممکن است شامل تشنج یا واکنش آلرژیک مهلک باشد.

دقت کنید که خودداری از واکسیناسیون نوزاد می تواند کودک شما و حتی دیگران را در معرض بیماری های کشنده قرار دهد. پس بهتر است اگر در مورد واکسن سؤال یا نگرانی دارید ، حتما با پزشک متخصص اطفال فرزند خود صحبت کنید تا با خیال آسوده و بدون استرس این فرآیند ضروری را برای کودکتان انجام دهید.

انواع واکسن های موجود در برنامه واکسیناسیون

واکسن های مهمی که طی چند نوبت در برنامه تزریق کودکان گنجانده می شود شامل موارد زیر است:

  • واکسن تزریقی هپاتیت B: در برابر هپاتیت B (عفونت کبد) محافظت می کند که در بدو و تولد و سه نوبت بعد در قالب واکسن پنجگانه تزریق می شود.
  • واکسن MMR: واکسن تزریقی که در برابر سرخچه، سرخک و اوریون از فرد محافظت می کند.
  • واکسن فلج اطفال
  • واکسن سه گانه تزریقی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه یا DTaP: که در حال حاضر واکسن پنج گانه جایگزین آن شده است.
  • واکسن پنجگانه: واکسن پنجگانه علاوه بر واکسن سه گانه، واکسن هپاتیت B و واکسن هیب را به همراه دارد.
  • واکسن هیب: این واکسن برای محافظت در برابر هموفیلوس آنفلوانزای نوع B که می‌تواند به مننژیت،‌ ذات‌الریه و التهاب اپیگلوت منجر شود.

کدام واکسن ها در برنامه واکسیناسیون ایران وجود ندارد؟

برخی واکسن ها طبق برنامه زمانبندی واکسیناسیون نوزادان ایران وجود ندارد و طبق نظر پزشک متخصص باید تزریق انجام شود. این موارد شامل:

  • واکسن آبله‌مرغان: دریافت واکسن آبله‌مرغان در برنامه واکسیناسیون کودکان در ایران وجود ندارد، ولی از آنجا که بیشتر کودکان تا ۱۰ سالگی آبله‌مرغان نمی‌گیرند و ابتلا به این بیماری در بزرگسالی ممکن است خطرات بیشتری داشته باشد، لازم است در مورد دریافت این واکسن با پزشک متخصص اطفال کودک خود مشورت کنید.
  • هپاتیت A: این واکسن برای محافظت در برابر هپاتیت ناشی از بیماری کبد است که در ایران انجام نمی شود و در مورد نیاز به تزریق آن باید با پزشک کودک خود مشورت کنید.
  • واکسن روتاویروس: این ویروس در کودکان سبب بروز اسهال شدید، استفراغ، تب و دل‌درد می‌شود که بهترین راه پیشگیری از آن تجویز واکسن به صورت خوراکی است. برای تزریق آن حتما باید طبق نظر پزشک عمل کرد.

زمان بندی واکسیناسیون نوزاد

زمان بندی واکسیناسیون نوزاد

هر کدام از واکسن ها طبق برنامه خاصی به کودک تزریق می شوند که اطلاع از آن باعث آمادگی شما در این دوره ها می شود. در این بخش با انواع واکسن های ضروری و برنامه تزریقی آن طبق سن کودک آشنا خواهید شد:

بلافاصله بعد از تولد

  • واکسن تزریقی هپاتیت B
  • واکسن خوراکی فلج اطفال با نام اختصاری OPV
  • واکسن سل با نام اختصاری BCG

2 ماهگی

  • واکسن خوراکی فلج اطفال با نام اختصاری OPV
  • واکسن پنج گانه شامل: سه گانه تزریقی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه + هپاتیت B+ هموفيلوس آنفلوانزا

4 ماهگی

  • واکسن خوراکی فلج اطفال با نام اختصاری OPV
  • واکسن پنج گانه شامل: سه گانه تزریقی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه + هپاتیت B+ هموفيلوس آنفلوانزا

6 ماهگی

  • واکسن خوراکی فلج اطفال با نام اختصاری OPV
  • واکسن پنج گانه شامل: سه گانه تزریقی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه + هپاتیت B+ هموفيلوس آنفلوانزا

12 ماهگی

  • واکسن تزریقی سرخچه، سرخک و اوریون با نام اختصاری MMR

18 ماهگی

  • واکسن خوراکی فلج اطفال با نام اختصاری OPV
  • واکسن سه گانه تزریقی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه

4 تا 6 سالگی

  • واکسن خوراکی فلج اطفال با نام اختصاری OPV
  • واکسن سه گانه تزریقی دیفتری، کزاز و سیاه سرفه
  • واکسن تزریقی سرخچه، سرخک و اوریون

واکسیناسیون نوزادان در منزل

 

انجام واکسیناسیون نوزادان در منزل توسط پزشک متخصص

سیستم ایمنی، روش پیشگیری و مبارزه‌ی بدن با بیماری است. بعد از بدنیا آمدن کودک شما ، سیستم ایمنی بدن او کاملاً رشد نکرده است ، که می تواند وی را در معرض خطر بیشتری برای عفونت قرار دهد. واکسن ها با همکاری با سیستم ایمنی کودک، خطر ابتلا فرزند شما به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهند.تیم هوم ویزیت با ایجاد امکان واکسیناسیون نوزادان در منزل توسط پزشک متخصص در جهت افزایش امنیت و حس آرامش خانواده های ایرانی قدم برداشته است.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600