سوالی که امروزه بسیار بیش از پیش پرسیده می شود و متخصصان شنوایی تاکید زیادی بر روی پاسخ ان دارند این است که آیا استفاده سمعک بر روی هر دو گوش مزیت بیشتری نسبت به استفاده در یک گوش دارد؟پاسخ بله است. در اغلب افراد مبتلا به کم شنوایی در صورت استفاده سمعک بر روی هر دو گوش مزیت ها و قابلیت های بسیار مهمی را دریافت می کنند که در استفاده از سمعک بر روی یک گوش این قابلیت ها را دریافت نمی کردند. بررسی چگونگی تجویز سمعک برای افراد کم شنوا در امریکا و کشور های اروپایی مخصوصا در چندین سال اخیر نشان می دهد که تجویز سمعک به صورت دو گوشی بسیار زیاد تر از به صورت تک گوشی بوده و نتایج تحقیقات علمی و آماری نیز گواه بهبودی و مزیت بیشتر استفاده دو گوشی از سمعک است.

در ادامه این مقاله به بررسی و شرح مزایای استفاده دو گوشی از سمعک می پردازیم.

کمک در جهت یابی اصوات

جهت یابی صداها و یافتن مکان و منبع تولید صدا یکی از مزیت های خدادادی شنوایی دو گوشی است. مغز انسان با توجه به میزان تفاوت شدت صدای رسیده به دو گوش و همچنین تفاوت زمان رسیدن صدا به دو گوش، می تواند جهت و مکان و منبع صدا را مشخص کند و انسان از این طریق نسبت به صدا و در جهت مناسب واکنش نشان می دهد.

شنوایی دو گوشی در سمعک

تشخیص گفتار در مکان های شلوغ و پر سر و صدا

تشخیص و درک گفتار یکی از حیاتی ترین و مهم ترین قابلیت های انسان است و از این طریق می تواند اطلاعات گفتار فرد مقابل را درک کند و با توجه به آن، نسبت به پاسخ به گفتار فرد مقابل اقدام کند. حضور در مکان های پر سر و صدا و نویزی کار درک گفتار را برای سیستم شنوایی و مغز سخت می کند و باعث می شود فرد بعضی از قسمت های گفتار فرد مقابل خود را کامل درک نکند.

یکی دیگر از مزیت های شنوایی دو گوشی درک گفتار در مکان های شلوغ و پر سر و صدا است. اطلاعات رسیده از هر دو گوش در ساقه مغز با هم دیگر ترکیب می شوند و باعث بلندی گفتار می شوند و مغز از این طریق می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را از گفتار بدست آورد. در صورت وجود کم شنوایی در یک گوش این مکانیزم به هم ریخته و قابلیت درک گفتار در نویز فرد پایین می آید.

شنیدن اصوات در فاصله دورتر

طبق آزمایشات و تحقیقات انجام شده مشخص شده است که انسان ب کمک شنوایی یک گوشی می تواند اصوات آرام و کم شدت را تا فاصله یک و نیم متری بشنود اما همین قابلیت با استفاده از شنوایی دو گوشی 4 برابر افزایش یافته و فرد می تواند تا فاصله 6 متری اصوات را بشنود.

خفه کردن و کاهش نویز

یکی دیگر از مزیت ها و قابلیت های شنوایی دو گوشی Binaural Squelch است.

این قابلیت به این صورت است که در مکان شلوغ و نویزی باعث کاهش شنیدن نویز می شود و به فرد کمک می کند تا بتواند با تمرکز و کیفیت بیشتری سیگنال ها و اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کند.

فعال نگه داشتن و تحریک اعصاب هر دو گوش

استفاده از یک سمعک، تنها عصب شنوایی همان گوش را تحریک می کند و مناطق مغزی مربوط به همان گوش مدام با اصوات درگیر هستند. عصب و مناطق مغزی مربوط به گوش دیگر به دلیل تحریک نشدن و از کار افتادگی، ضعیف تر می شوند و به مرور زمان به طور کامل از کار افتاده می شوند. بنابراین استفاده از سمعک بر روی هر دو گوش اعصاب هر دو گوش را سالم و آماده نگه می دارد. امروزه سمعک ها در اندازه های مختلف مثل پشت گوشی، داخل گوشی و نامرئی و ... وجود دارند و با توجه به نیاز بیمار تنظیم و تجویز می شوند.

 مزیت های دو گوشی در سمعک

 مزیت های شنوایی دو گوشی در سمعک:

در ادامه صحبت درباره مزیت های شنوایی دو گوشی: مطالعه میدانی ای انجام شد تا فایده عملکرد استفاده سمعک یک گوشی و دو گوشی را مقایسه کند. افراد شرکت کننده در این مطالعه افراد کم شنوا با میزان کم شنوایی متوسط تا شدید متقارن و مزمن بودند. در مجموع 263 نفر در سنین 50 تا 88 سال که از کم شنوایی متقارن مزمن متوسط تا شدید شکایت داشتند در این مطالعه شرکت داده شده بودند. در ادامه این افراد تحت ارزیابی و بررسی کامل سیستم شنوایی قرار گرفتند و با توجه به نتایج ابتدا سمعک به صورت یک گوشی و سپس دو گوشی تجویز شد. سپس قابلیت گفتار در نویز این افراد در هر دو حالت بررسی شد. مقایسه نتایج شنوایی سنجی گفتار در نویز در بیماران با استفاده از سمعک های خود نشان داد که سمعک های دو گوشی در 86 درصد بیماران کارآمدتر از سمعک به صورت یک گوشی هستند. بررسی مجدد همان بیماران یک سال پس از اتمام اولین مطالعه نشان داده است که 59٪ از آنها به طور منظم از دو سمعک به طور دائمی استفاده می کنند.

بنابراین باز هم مطالعات و نتایج تحقیقات نشان از برتری و مزایای فراوان استفاده سمعک به صورت دو گوشی می دهند. اگر فکر می کنید در سیستم شنوایی تان اختلالی وجود دارد یا سوالی در مورد عملکرد سیستم شنوایی خود دارید با ما تماس بگیرید.

تست شنوایی و تجویز سمعک در منزل

شما میتوانید از خدمات تست شنوایی در منزل و تجویز سمعک در منزل هوم ویزیت استفاده کنید. فقط کافیست با هوم ویزیت تماس بگیرید و سفارش خودتان رو ثبت کنید تا کارشناس شنوایی سنجی با تجهیرات مربوطه به منزل شما مراجعه کنید.

 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600