هنگامی که جریان خون به قلب مسدود شود، سکته قلبی یا همان حمله قلبی رخ می دهد. انسداد عروقی اغلب به صورت رسوب چربی، کلسترول و سایر مواد است که در شریان های تغذیه کننده قلب، پلاک ایجاد می کنند.

بعضی اوقات ، پلاک می تواند باعث پارگی عروق خونی و انسداد شود که در این صورت جریان خون قطع شده می تواند باعث آسیب به عضله قلب یا از بین رفتن آن شود. سکته قلبی که به آن انفارکتوس میوکارد نیز گفته می شود، می تواند کشنده باشد، اما روش های درمان آن در سال های اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

علائم سکته قلبی

علائم سکته قلبی شامل موارد زیر است:

علائم سکته قلبی

  • ناراحتی ، فشار ، سنگینی ، سفتی یا درد در قفسه سینه یا بازو یا زیر استخوان سینه.
  • ناراحتی که به پشت، فک، گلو یا بازوی شما گسترش می یابد.
  • پر بودن، سوء هاضمه یا احساس خفگی (ممکن است احساس سوزش سر دل کند)
  • عرق کردن، ناراحتی معده، استفراغ یا سرگیجه
  • ضعف شدید، خستگی، تنگی نفس یا تنفس کوتاه
  • احساس اضطراب بیش از حد
  • ضربان قلب سریع یا ناهموار

گاهی در برخی از سکته های قلبی، فرد هیچ علامتی را تجربه نمی کند (انفارکتوس میوکارد "ساکت"). این امر در افرادی که مبتلا به دیابت هستند شایع تر است.

سکته قلبی

علائم سکته قلبی بین افراد مختلف متفاوت است

همه افرادی که سکته قلبی را تجربه میکنند علائم یکسانی ندارند یا شدت علائم آنها یکسان نیست. برخی از افراد درد خفیف دارند، دیگران درد شدیدتری دارند. برخی از افراد هیچ علامتی ندارند اما برای دیگران ، اولین علامت ممکن است ایست قلبی ناگهانی باشد. با این وجود ، هر چه علائم بیشتری داشته باشند، احتمال حمله قلبی بیشتر خواهد شد.

برخی از سکته های قلبی به طور ناگهانی اتفاق می افتد، اما بسیاری از افراد ساعت ها ، روزها یا هفته ها قبل علائم و نشانه های هشدار دهنده دارند. اولین هشدار ممکن است درد مکرر یا فشار قفسه سینه باشد که در اثر فعالیت ایجاد شده و با استراحت تسکین می یابد. این درد در واقع در اثر کاهش موقتی جریان خون به قلب ایجاد می شود.

مانند مردان ، شایعترین علامت حمله قلبی در زنان درد یا ناراحتی قفسه سینه است. اما زنان تا حدودی بیشتر از مردان احتمال دارد برخی از علائم رایج دیگر، به ویژه تنگی نفس، حالت تهوع / استفراغ و درد پشت یا فک را تجربه کنند.

دلایل سکته قلبی

دلایل سکته قلبی

عضله قلب به صورت مداوم به خون غنی از اکسیژن نیاز دارد. عروق کرونری وظیفه انتقال این خون حیاتی برای تغذیه قلب دارند. اگر فردی مبتلا به بیماری عروق کرونری باشد این شریان ها باریک شده و خون آنطور که باید جریان نمی یابد. در آن صورت وقتی خونرسانی مسدود شود، فرد دچار حمله قلبی خواهد شد.

در صورت وجود پلاک چربی، کلسیم و... که در ابتدای مقاله حاضر ذکر شد نیز ممکن است انسداد عروق کرونری رخ دهد و سکته قلبی اتفاق افتد. هر چه مدت زمان انسداد رگ ها طولانی تر باشد ،آسیب بیشتر می شود.

به ندرت، اسپاسم در عروق کرونری(گرفتگی عروق تغذیه کننده قلب) می تواند باعث سکته قلبی شود. در طی این اسپاسم، خون رسانی به عضله قلب را قطع می‌شود (ایسکمی). این اتفاق ممکن است گاهی در حالی که فرد حتی در حالت استراحت است اتفاق بیوفتد در حالی که حتی فرد بیماری عروق کرونر جدی ندارد.

عوامل خطر

فاکتورهای خاصی در ایجاد ناخواسته رسوبات چربی(پلاک ها) که عروق خونرسان قلب را دچار مشکل میکنند، نقش دارند. شما می توانید بسیاری از این عوامل خطر را کاهش یا از بین ببرید تا احتمال سکته قلبی کاهش یابد.

عوامل خطر سکته قلبی

عوامل خطر سکته قلبی شامل موارد زیر است:

سن: مردان در سن بالای 45 سال و زنان در سن بالای 55 سال در مقایسه با مردان و زنان جوان تر بیشتر دچار سکته قلبی می شوند.

سیگار کشیدن: این مورد شامل سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار دیگران است.

فشار خون بالا: با گذشت زمان ، فشار خون بالا می تواند به عروق خونرسان قلب آسیب برساند. فشار خون بالا که با شرایط دیگر مانند چاقی ، کلسترول بالا یا دیابت رخ می دهد ، خطر سکته قلبی را بیشتر می کند.

کلسترول بالا: سطح بالای کلسترول یا چربی خون، خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

چاقی: چاقی با سطح کلسترول خون بالا ، میزان بالای تری گلیسیرید ، فشار خون بالا و دیابت در ارتباط است. از دست دادن فقط 10٪ از وزن بدن می تواند این خطر را کاهش دهد.

دیابت: بالا رفتن قند خون بدن، خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

سندرم متابولیک: این سندرم زمانی رخ می دهد که دچار چاقی ، فشار خون بالا و قند خون بالا باشید. ابتلا به سندرم متابولیک، احتمال سکته قلبی را بالا می برد.

تاریخچه خانوادگی حملات قلبی: اگر والدین یا مادربزرگ و پدربزرگ شما سکته قلبی اولیه (در سن 55 سالگی برای مردان و 65 سالگی برای زنان) داشته اند، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار گیرید.

عدم فعالیت بدنی: بی تحرک بودن به بالا بودن سطح کلسترول خون و چاقی کمک می کند. افرادی که مرتبا ورزش می کنند از سلامت قلب بهتری برخوردار هستند.

آزمایش قلب

آزمایش های تشخیصی برای سکته قلبی

پزشک ممکن است یک سری آزمایشاتی را انجام دهد از جمله:

نوارقلب (همچنین به عنوان الکتروکاردیوگرام یا ECG شناخته می شود): این تست می تواند بگوید که عضله قلب شما چقدر آسیب دیده و این آسیب در کدام قسمت اتفاق افتاده است. همچنین می تواند ضربان و ریتم قلب شما را کنترل کند. یکی از خدمات هوم ویزیت انجام نوار قلب در منزل است که بصورت اورژانسی انجام میشود. بعد از تماس شما پرستاران ما کمتر از یک ساعت به محل شما اعزام میشوند.

آزمایش خون: سطوح مختلف آنزیم های قلبی در خون شما می تواند نشان دهنده آسیب عضله قلب باشد. این آنزیم ها معمولاً درون سلولهای قلب شما قرار دارند. هنگامی که آن سلول ها آسیب می بینند ، محتوای آنها - از جمله آنزیم ها - به جریان خون شما ریخته می شود. با اندازه گیری سطح این آنزیم ها ، پزشک شما می تواند از میزان سکته قلبی و زمان شروع آن مطلع شود. آزمایشات همچنین می تواند سطح تروپونین را اندازه گیری کند. تروپونین ها پروتئین هایی درون سلول های قلب هستند که وقتی سلول ها به دلیل عدم تامین خون به قلب شما آسیب دیده اند، آزاد می شوند.

اکو قلب (اکوکاردیوگرافی): این آزمایش تصویربرداری می تواند در حین و بعد از سکته قلبی مورد استفاده قرار گیرد تا نحوه پمپاژ بخش های مختلف قلب مشخص گردد. اکو همچنین اطلاعاتی در مورد اینکه که آیا بخشی از قلب شما (دریچه ها ، سپتوم و غیره) در حمله قلبی آسیب دیده اند یا خیر، در اختیار پزشک قرار می دهد.

درمان اورژانسی سکته قلبی

پس از سکته قلبی، برای باز کردن شریان مسدود شده و کاهش آسیب ، به درمان سریع نیاز است. بعد از اولین علائم سکته قلبی با اورژانس تماس بگیرید. بهترین زمان برای درمان سکته قلبی طی 1 یا 2 ساعت پس از شروع علائم است. زمان طولانی تر به معنای آسیب بیشتر به قلب فرد و احتمال زنده ماندن کمتر است. در حالی که منتظر آمبولانس هستید ، ممکن است جویدن و سپس بلع قرص آسپیرین (به طور ایده آل 300 میلی گرم) کمک کننده باشد. البته باید دقت کرد که فرد مورد نظر به آسپرین حساسیت نداشته باشد.

آسپرین به رقیق شدن خون کمک می کند و بازگشت جریان خون به قلب را بهبود می بخشد. در بیمارستان ، درمان سکته قلبی بستگی به میزان جدی بودن آن دارد.

2 درمان اصلی عبارتند از:

  • استفاده از داروهای مختلف برای حل لخته های خون
  • جراحی برای کمک به بازگرداندن خون به قلب

جلوگیری از سکته قلبی

جلوگیری از سکته قلبی

4 گام اصلی برای کاهش خطر سکته قلبی (حمله قلبی) وجود دارد:

  • افراد سیگاری باید سیگار را ترک کنند
  • اگر اضافه وزن یا چاقی دارید وزن کم کنید.
  • ورزش منظم انجام دهید. بزرگسالان باید هر هفته حداقل 150 دقیقه (2 ساعت و 30 دقیقه) فعالیت هوازی با شدت متوسط انجام دهند ، مگر اینکه توسط پزشک شما توصیه دیگری انجام شود.
  • یک رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر ، از جمله سبزیجات و حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در روز بخورید.

ویزیت پزشک متخصص قلب

برای اطمینان از سلامت قلبی عروقی از چکاب پزشک متخصص قلب غافل نشوید. بخصوص افرادی که سابقا دچار سکته قلبی شده‌اند لازم است به صورت دوره ای توسط پزشک متخصص قلب ویزیت شوند و مصرف داروها را جدی بگیرند زیرا می تواند خطر حمله قلبی بعدی را کاهش داده و به عملکرد قلب آسیب دیده کمک کند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600