فیزیوتراپیست بر اساس نیاز و مشکل شما ممکن است از روش های مختلف درمانی استفاده کند. یکی از این روش ها الکتروتراپی میباشد. در نوشتار حاضر با الکتروتراپی، فواید و چگونگی استفاده از دستگاه الکتروتراپی آشنا خواهید شد.

الکتروتراپی چیست؟

الکتروتراپی یک روش درمانی بدون دارو ، غیر تهاجمی و غیر اعتیاد آور است. استفاده از جریان الکتریکی در این روش درمانی از سال 1855 بی خطر و در حال استفاده است. تحریک الکتریکی یا الکتروتراپی یک روش درمانی است که معمولاً در فیزیوتراپی به عنوان بخشی از برنامه درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از دستگاه الکتروتراپی وجود دارد. هر نوع ممکن است برای رسیدن به یک هدف متفاوت در طول برنامه توانبخشی مورد استفاده قرار گیرد.

دستگاه الکتروتراپی در فیزیوتراپی که در باور عموم دستگاه برق درمانی هم شناخته می شود جریان کوچک و ضربان دار را به عضلات و انتهای عصب منتقل می کند. چنین تحریکی باعث می شود عضلات درگیر تقویت یا شل شوند و در نتیجه درد را تسکین دهند. اگر فرد بعد از آسیب دیدگی یا بیماری در جابجایی مشکل پیدا کند ، ممکن است از خدمات فیزیوتراپی برای راه اندازی بیمار کمک بگیرد. در برنامه راه اندازی ممکن است استفاده از تحریک الکترونیکی را برای کمک به شما در حرکت بهتر یا احساس بهتر انتخاب کند.

دستگاه الکتروتراپی در فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست چگونه از دستگاه الکتروتراپی در فیزیوتراپی استفاده میکند؟

سوال مهمی که مطرح میشود این است که، فیزیوتراپیست چگونه و به چه دلیل از الکتروتراپی استفاده می کند؟ در ادامه با فواید الکتروتراپی آشنا خواهید شد و همچنین به سوال مطرح شده پاسخ می دهیم:

1.کنترل درد مزمن و حاد

تحریک عصبی - عضلانی از طریق پوست از که از آن با عنوان تنس TENS شناخته می شود نوعی تحریک الکتریکی است که توسط متخصص الکتروتراپی در فیزیوتراپی برای کنترل درد استفاده می شود. تنس انتهای عصبی را در پوست، که سیگنال های درد را به مغز منتقل می کند تحریک می کند. به منظور کاهش درد، سیگنال ها را می توان قطع کرد.

تنس(TENS) یک درمان غیر فعال است و برنامه های توانبخشی موفق، برنامه های فعال هستند. پس تنس TENS بهترین تاثیر را همراه با تمرین درمانی در فیزیوتراپی دارد.

2.بهبود قدرت عضلانی

فیزیوتراپیست ممکن است از الکتروتراپی برای بهبود نحوه انقباض عضلات استفاده کند. الکتروتراپی در فیزیوتراپی ممکن است بعد از عمل ، آسیب دیدگی یا بی حرکتی طولانی مدت از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

تحریک الکتریکی عصبی و عضلانی برای بهبود انقباض عضلات استفاده می شود. برای انجام الکتروتراپی در فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست الکترودهایی را روی نواحی خاص عضله قرار می دهد که به درستی منقبض نشده اند. سپس تحریکات الکتریکی وارد عضله شده و باعث انقباض آن می شوند.

الکتروتراپی در فیزیوتراپی از آتروفی عضله جلوگیری می کند. به کاهش بافت عضلانی که به مرور عضله را بلا استفاده میکند، آتروفی عضلانی می گویند. همچنین باعث بهبودگردش خون می شود.

3.کنترل بی اختیاری

اگر مشکل بی اختیاری دارید ، الکتروتراپی در فیزیوتراپی می تواند به عضلاتی که در تخلیه ادرار نقش دارد کمک کند.فیزیوتراپیست ممکن است از نوعی تحریک الکتریکی به عنوان ایمپالس الکتریکی بیوفیدبک استفاده کند که بر روی انقباضات عضلات نظارت داشته باشد تا مطمئن شود از عضلات مدنظر به طرز صحیحی استفاده می کنید. مانند عضلات کنترل کننده ادرار و کف لگن

4.کاهش گرفتگی تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای

در صورت وجود اسپاسم عضلانی یا نقاط دردناک در عضله که با عنوان تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای شناخته می شود، ممکن است الکتروتراپی در فیزیوتراپی برای فرد استفاده شود. از برق می توان برای انقباض و شل شدن عضله آسیب دیده استفاده کرد و به کاهش تنش در این عضله کمک کرد.

به یاد داشته باشید ، کشش فعال پس از تحریک الکتریکی لازم است تا نقاط ماشه ای را آرام نگه دارید. بیشتر تحقیقات نشان می دهد که برق در فیزیوتراپی ممکن است علائم شما را کاهش دهد ، اگرچه ممکن است نقاط ماشه ای به طور کامل از بین نرود و نیاز به تکنیک های دستی باشد.

5.بهبود زخم با فیزیوتراپی

یکی از تاثیرات ویژه ای که الکتروتراپی در فیزیوتراپی مدیریت زخم و بافت اسکار دارن این است که وقتی پوست به هر دلیلی فرد آسیب ببیند و زخم ایجاد شود اگر این زخم سطحی باشد با یک لایه پوست جدید زخم ترمیم می شود. برای ترمیم آسیب لایه‌های عمیق‌تر، بدن پوست ضخیم‌تری را ایجاد می‌کند که با عنوان اسکار شناخته می شود.

متخصصین فیزیوتراپی ممکن است برای تسریع در بهبود زخم از تحریک الکتریکی استفاده کنند. تحقیقات ثابت کرده است الکتروتراپی در فیزیوتراپی با ولتاژ بالا باعث بهبودی زخم های عمیق می شود. برق در فیزیوتراپی باعث بهبود گردش خون در اطراف زخم می شود که در تسریع بهبودی زخم تاثیر ویژه دارد.

انواع دستگاه الکتروتراپی

انواع دستگاه الکتروتراپی

دستگاه های الکتروتراپی که با عنوان برق در فیزیوتراپی نیز شناخته می شود انواع مختلفی دارد:

  • تنس TENS: دستگاه استیمولاتور تحریک عصبی الکتریکی از راه پوست است. الکترودهای قرار گرفته بر روی پوست با ولتاژ کم ، تحریک متناوب به اعصاب سطحی اعمال می کنند و باعث مسدود شدن سیگنال های درد و آزاد شدن اندروفین می شوند. اندورفین ها قاتلان درد در بدن هستند. الکتروتراپی در منزل با دستگاه تنس از رایج ترین روش های الکتروتراپی می باشد.
  • دستگاه یو اس یا اولتراسوند: امواج صوتی با فرکانس بالا است. این امواج در اعماق مناطق آسیب دیده ارتعاش کرده و گرما ایجاد می کنند که جریان خون را به سمت بافت های آسیب دیده می کشاند. سپس بافتها از مواد غذایی رسیده از طریق خون استفاده می کنند و بنابراین روند ترمیم شروع می شود. این روش ممکن است به همراه داروهای ضد التهابی موضعی یا ژل انجام شود.
  • جریان گالوانیک با ولتاژ بالا: در تحریک گالوانیک با ولتاژ بالا از الکتریسیته با ولتاژ بالا و فرکانس پایین برای نفوذ به بافت های عمقی استفاده می‌شود. از این روش درمانی برای تسکین درد، بهبود جریان خون، تسکین اسپاسم عضلات و بهبود تحرک مفصل استفاده می‌شود.

به چند جلسه الکتروتراپی در فیزیوتراپی نیاز دارم؟

بیشتر بیماران در مورد تعداد جلسه الکتروتراپی در فیزیوتراپی کنجکاوند. لازم است بدانید تعداد جلسه بستگی به بیماری، شرایط شما و نیازهای فردی شما دارد. در مورد این موضوع با فیزیوتراپیست یا پزشک خود مشورت کنید.

عوارض الکتروتراپی

روش درمانی تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، اغلب مواقع کاملا ایمن است. در موارد بسیار نادر، ممکن است شدت جریان الکتریکی برای یک فرد بیش از حد شدید باشد و در نتیجه موجب سوزش یا التهاب پوست شود.

هزینه الکتروتراپی


متخصصین فیزیوتراپی تیم هوم ویزیت در برنامه درمانی شما، برنامه الکتروتراپی در فیزیوتراپی را در صورت نیاز و متناسب با مشکل شما قرار می دهند. هزینه الکتروتراپی، هزینه ی اضافه علاوه بر هزینه ویزیت در منزل شما ندارد. تیم ما با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت، خدمات الکتروتراپی و فیزیوتراپی را در منزل شما انجام میدهد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600