ارتفاع قد افراد بین ۶۰ تا ۸۵ درصد توسط ژنتیک تعیین می شود اما مابقی تحت تاثیر عوامل دیگر است. فیزیوتراپی با اصلاح پوسچر یا وضعیت بدن و یکسری تمرینات خاص می تواند از کوتاه شدن قد بعد از سن بلوغ موثر باشد. در مطلب حاضر با فیزیوتراپی برای افزایش قد آشنا خواهید شد.

آیا افزایش قد بعد از سن بلوغ امکان پذیر است؟

مهم ترین موردی که باید ذکر شود این است که بعد از سن بلوغ به دلیل بسته شدن صفحات رشد استخوانی، امکان افزایش قد وجود ندارد.اما جالب است بدانید از یک سنی به بعد به دلایلی قد رو به کوتاه شدن می رود. از طریق فیزیوتراپی برای افزایش قد می توان از کوتاه شدن قد جلوگیری کرد. در دوران قبل از بلوغ می توان با یک سری از تمرینات و توصیه ها در جهت افزایش قد کودک قدم برداشت.

قد نقش مهمی در تقویت شخصیت یک فرد دارد. بدون شک ، مردم همیشه در تلاش اند به طریقی قد خود را افزایش دهند. امروزه تعدادی از داروها و درمان در دسترس هستند که ادعای افزایش قد دارند. اما ، بسیار گران و عوارض جانبی دارند.

بنابراین ، بهترین راه ممکن برای افزایش قد ، به طور طبیعی ترکیب روال ورزشی، فیزیوتراپی برای افزایش قد با رژیم غذایی مناسب است. ورزش مناسب به تقویت ماهیچه ها کمک می کند ، هورمون های رشد که عامل افزایش قد هستند را آزاد می کند. رژیم صحیح این هورمون ها را تازه و فعال نگه می دارد.

چه عواملی بر افزایش قد تاثیر می گذارد

چه عواملی بر افزایش قد تاثیر می گذارد؟

اصلی ترین عامل تأثیرگذار بر قد فرد ، ترکیب ژنتیکی آنهاست. با این حال ، بسیاری از عوامل دیگر می توانند در طول رشد از جمله تغذیه ، هورمون ها ، سطح فعالیت و شرایط پزشکی تأثیر بگذارند.

معمولاً افراد تا رسیدن به 18 سالگی رشد می کنند. قبل از آن ، طیف وسیعی از عوامل محیطی و فیزیوتراپی برای افزایش قد می توانند بر افزایش قد آنها تأثیر بگذارند.

نوزادان و کودکان به طور مداوم رشد می کنند. این به دلیل تغییر صفحات رشد در استخوان های بلند بازوها و پاها است. هرچه صفحات رشد استخوان جدید تولید کند ، استخوان های بلندتر شده و کودک قد بلندتر می شود.

مردم در 9 ماه اول زندگی ، قبل از تولد ، سریعترین رشد را دارند. اما سیر این رشد پس از تولد ، کند می شود. هنگامی که کودک 8 ساله است ، آنها به طور متوسط 2.16 اینچ در حدود 5.5 سانتی متر (سانتی متر) در سال رشد می کنند.پس از دوران بلوغ ، صفحات رشد متوقف می شوند و متعاقبا رشد قد فرد متوقف می شود. ابتدا رشد دستها و پاها متوقف می شود ، به دنبال آن بازوها و ران دیگر رشد نمی کنند. آخرین ناحیه که رشدش متوقف می شود، ستون فقرات است.

به دلیل فرایندهای پیری معمولی ، افراد با افزایش سن به تدریج قد خود را از دست می دهند. عوامل زیر می توانند در افزایش قد فرد تأثیر بگذارند:

دی ان ای DNA

DNA عامل اصلی تعیین کننده قد فرد است. دانشمندان بیش از 700 ژن مختلف را شناسایی کرده اند که قد را تعیین می کنند. برخی از این ژنها روی صفحات رشد تأثیر می گذارند و برخی دیگر بر تولید هورمون های رشد تأثیر می گذارند.

هورمون ها

بدن هورمونی تولید می کند که به صفحات رشد دستور می دهد استخوان جدید بسازند. این هورمون ها شامل:

  • هورمون های رشد: در غده هیپوفیز ساخته شده و مهمترین هورمون رشد هستند. برخی از شرایط سلامتی می تواند میزان هورمون های رشد بدن را محدود کند و این می تواند بر قد تأثیر بگذارد. برای مثال کودکان با یک بیماری ژنتیکی نادر به نام کمبود هورمون رشد مادرزادی با سرعت بسیار کندتری نسبت به سایر کودکان رشد خواهند کرد.
  • هورمون های تیروئید: غده تیروئید باعث ایجاد هورمون هایی می شود که بر رشد تأثیر می گذارد.
  • هورمونهای جنسی: تستوسترون و استروژن برای رشد در دوران بلوغ بسیار مهم هستند.

جنسیت

مردان نسبت به زنان قد بلندترند. همچنین مردان ممکن است رشد طولانی تر از زنان داشته باشند. به طور متوسط ، یک مرد بالغ 5.5 یعنی در حدود 14 سانتی متر قد بلندتر از یک زن بالغ است.

 افزایش قد بعد از سن بلوغ

راه های افزایش قد در سن رشد

مردم نمی توانند اکثر عواملی را که بر قد آنها تأثیر می گذارد کنترل کنند. با این وجود برخی راه هایی وجود دارد که می توانند رشد را در دوران کودکی و بلوغ افزایش یا کاهش دهند. این شامل:

اطمینان از تغذیه مناسب: تغذیه نقش بسیار مهمی در رشد دارد. کودکانی که تغذیه خوبی ندارند ممکن است قدشان زیاد بلند نشود.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند کودکان و نوجوانان رژیم غذایی متنوع همراه با میوه و سبزیجات زیاد بخورند. زیرا باعث می شود ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد را دریافت کنند. پروتئین و کلسیم برای سلامتی و رشد استخوان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. برخی غذاهای سرشار از پروتئین شامل موارد زیر هستند:

  • گوشت
  • مرغ
  • غذای دریایی
  • تخم مرغ
  • حبوبات
  • آجیل

برخی غذاهای سرشار از کلسیم شامل موارد زیر هستند:

  • ماست
  • شیر
  • پنیر
  • کلم بروکلی
  • سویا
  • ماهی سالمون

اطمینان از تغذیه مناسب در دوران بارداری برای سلامت استخوان و رشد قد جنین نیز مهم است.

خواب کافی: خواب باعث رشد قددر کودکان و نوجوانان می شود. در هنگام خواب عمیق بدن هورمونهای مورد نیاز برای رشد را آزاد می کند.

ورزش منظم: ورزش منظم می تواند استخوان ها را سالم تر ، متراکم تر و قوی تر کند. در نتیجه رشد آنها بهتر بوده و موجب بلندتر شدن قد می شود.

فیزیوتراپی برای افزایش قد: از روش های تخصصی افزایش قد فیزیوتراپی برای افزایش قد می باشد. متخصصان فیزیوتراپی آموزش هایی برای سلامت استخوان ها و مفاصل و عضلات دیده اند که با تکیه بر این دانش تخصص فیزیوتراپی برای افزایش قد کودکان می تواند مفید باشد.

فیزیوتراپی برای افزایش قد

همانطور که پیش تر ذکر شد قد تا حد زیادی توسط DNA مشخص می شود. با این حال ، عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش می توانند در طول رشد تأثیر بگذارند. فیزیوتراپی برای افزایش قد با ارائه تمرینات ورزشی مناسب در جهت تقویت عضلات و استخوان ها می تواند در این افزایش قد و یا حفظ آن در بزرگسالی دخیل باشند.

درفیزیوتراپی برای افزایش قد، تمریناتی برای حفظ پوسچر یا وضعیت خوب بدن و قوی نگه داشتن عضلات ناحیه کمر و محوری ارائه می شود که می تواند به شخص اجازه دهد محکم تر ایستاده و در نتیجه قد بلندتر به نظر برسد.

مطابق عکس افزایش کایفوز مهره های سینه ای و افزایش لوردوز مهره های کمری و گردنی و متعاقبا سر جلو آمده باعث کوتاه شدن طول ستون فقرات و در نتیجه کاهش قد افراد می شود. فیزیوتراپی برای افزایش قد در جهت درمان این مشکلات تخصص دارد و علاوه بر رفع عوارض این مشکلات در حفظ قد قد افراد می کوشد.

راه های افزایش قد

همچنین تمرینات کششی به جهت تاثیری که بر افزایش انعطاف پذیری، افزایش قدرت عضلانی و سلامت استخوان ها دارد در برنامه فیزیوتراپی برای افزایش قد ممکن است قرار گیرد.

تمرینات کششی و تمریناتی که علاوه بر انعطاف پذیری به جهش و پرش می پردازند، می توانند برای افزایش قد یا حفظ قد طبیعی بدن مفید باشند و در عوض ورزشهایی که بدن وزن زیادی را در آنها تحمل می کند و یا ضرباتی مکرر به بدن وارد می شود برای قد افراد مضر می باشند.

تمرینات ویژه برای افزایش قد

در ادامه با برخی از تمرینات فیزیوتراپی برای افزایش قد آشنا خواهید شد:

  • آویزان شدن از میله بارفیکس

آویزان شدن از میله بارفیکس

  • کشش کبری

کشش کبری

  • شنا روی تشک

شنا روی تشک

  • تیلت لگن: به این صورت که در وضعیت خوابیده به پشت قوس کمررا ایجاد کنید ودوباره کمر را به زمین بچسبانید.

تیلت لگن

  • پرش پروانه ای

پرش پروانه ای

  • تمرینات با طناب

تمرینات با طناب

در انتها لازم به ذکر است که این موارد تنها بخشی از تمرینات مفید فیزیوتراپی برای افزایش قد می باشد. بهتر است طبق نظر فیزیوتراپ تمرینات را چه برای کودک و چه برای بزرگسال اجرا کنید

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600