فلج بلز یا بل

 

بررسی اجمالی

علائم فلج بل شامل ضعف ناگهانی در عضلات صورت است. ضعف باعث می‌شود نیمی از چهره شما به حالت افتاده به نظر برسد. لبخند شما یک طرفه می‌شود و چشم شما در برابر بسته شدن مقاومت می‌کند. فلج بل در هر سنی ممکن است رخ دهد. علت دقیق آن مشخص نیست. اعتقاد بر این است که در نتیجه تورم و التهاب عصبی است که عضلات یک طرف صورت شما را کنترل می‌کند. یا ممکن است واکنشی باشد که پس از عفونت ویروسی رخ می‌دهد. برای بیشتر افراد، فلج بل موقتی است. علائم معمولاً در طی چند هفته، با بهبودی کامل در حدود شش ماه، بهبود می‌یابند. تعداد کمی از افراد همچنان علائم فلج بل را در طی زندگی دارند. به ندرت، فلج بل می‌تواند عود کند.

علائم فلج بل

علائم فلج بل

علائم و نشانه‌های فلج بل ناگهان ظاهر می‌شود و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شروع سریع ضعف خفیف تا فلج کامل در یک طرف صورت شما، که طی چند ساعت تا چند روز رخ می‌دهد
  • افتادگی صورت و مشکل در نشان‌ دادن حالت صورت مانند بستن چشم یا لبخند زدن
  • تراوش بی‌اختیار آب از دهان
  • درد در ناحیه فک یا داخل یا پشت گوش در طرف آسیب‌دیده
  • افزایش حساسیت به صدا در طرف آسیب‌دیده
  • سردرد
  • از دست دادن ذائقه
  • تغییر در میزان اشک و بزاق

در موارد نادر، فلج بل می‌تواند روی اعصاب دو طرف صورت شما تأثیر بگذارد.

علل فلج بل

اگرچه علت دقیق فلج بل مشخص نیست، اما اغلب مربوط به عفونت ویروسی است. ویروس‌هایی که به فلج بل مرتبط هستند شامل ویروس‌هایی هستند که باعث موارد زیر می‌شوند:

  • تب خال صورت و تبخال دستگاه تناسلی (هرپس سیمپلکس)
  • آبله مرغان و زونا (هرپس زوستر)
  • مونونوکلئوز عفونی (اپشتین بار)
  • عفونت‌های سیتومگالوویروس
  • بیماری‌های تنفسی (آدنوویروس)
  • سرخک آلمانی (روبلا)
  • اوریون (ویروس اوریون)
  • آنفولانزا (آنفلوانزا B)
  • بیماری دست، پا و دهان (ویروس کوکساکی)

عصبی که ماهیچه‌های صورت شما را کنترل می‌کند از راهروی باریکی از استخوان در مسیر خود به سمت صورت شما عبور می‌کند. در فلج بل، آن عصب ملتهب و متورم می‌شود. علاوه بر ماهیچه‌های صورت، آن عصب بر روی اشک، بزاق، ذائقه و استخوان کوچک در وسط گوش شما نیز تأثیر می‌گذارد.

تشخیص فلج بل

آزمایش خاصی برای فلج بل وجود ندارد. پزشک به صورت شما نگاه خواهد کرد و از شما می‌خواهد که با بستن چشم، بالا بردن ابرو، نشان دادن دندان و اخم کردن عضلات صورت خود را حرکت دهید. سایر شرایط، مانند سکته مغزی، عفونت‌ها، بیماری لایم و تومورها – می‌توانند باعث ضعف عضلات صورت شوند که مشابه فلج بل هستند. اگر علت علائم شما مشخص نباشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری از جمله الکترومیوگرافی (EMG) و اسکن‌های تصویربرداری (MRI و CT) را برای رد سایر منابع احتمالی فشار بر عصب صورت مانند تومور یا شکستگی جمجمه، درخواست کند.

درمان فلج بل

درمان فلج بل

اکثر مبتلایان به فلج بل کاملاً بهبود می‌یابند،درمان جامعی برای فلج بل وجود ندارد، اما پزشک ممکن است داروها یا فیزیوتراپی را برای کمک به سرعت بخشیدن به بهبود شما پیشنهاد کند. جراحی به ندرت گزینه‌ای برای فلج بل است.

داروها

داروهایی که معمولاً برای درمان فلج بل استفاده می‌شود عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدها. مانند پردنیزون، عوامل ضد التهابی قدرتمندی هستند. اگر آنها بتوانند تورم عصب صورت را کاهش دهند، عصب راحت‌تر در راهرو استخوانی که اطراف آن قرار دارد جا می‌گیرد.
  • داروهای آنتی‌ویروس. نقش آنتی‌ویروس‌ها هنوز مشخص نشده‌است. آنتی‌ویروس‌ها به تنهایی هیچ فایده‌ای در مقایسه با دارونما نداشتند. آنتی‌ویروس‌هایی که به استروئیدها اضافه می‌شوند احتمالاً برای برخی از افراد مبتلا به فلج بل مفید هستند، اما این هنوز تایید نشده‌است.

با این‌حال، گاهی‌اوقات والاسیکلوویر (Valtrex) یا آسیکلوویر (Zovirax) به همراه پردنیزون، به افراد مبتلا به فلج صورت شدید داده می‌شوند.

فیزیوتراپی

عضلات فلج می‌توانند کوچک و کوتاه و باعث انقباض دائمی شوند. یک فیزیوتراپ می‌تواند به شما بیاموزد که چگونه ماهیچه‌های صورت خود را ماساژ و ورزش دهید، تا به جلوگیری از بروز این اتفاق کمک کند.

روشهای درمانی فیزیوتراپی شامل موارد زیر است

ماساژ دادن

ماساژ جریان خون را بهبود می‌بخشد، تورم را کاهش می‌دهد و اکسیژن‌رسانی به بافت هیپوکسیک را بهبود می‌بخشد. تکنیک‌های ماساژ عبارتند از: حرکات ضربه‌ای به سوی مرکز، ورز دادن با انگشت، نوازش، پیچاندن و ضربه‌زدن.

فلج صورت

روشهای الکترومغناطیسی

1. لیزر‌درمانی. لیزر‌درمانی باعث بهبود عملکرد عصب می‌شود. زیرا باعث کاهش درد و التهاب می‌شود. همچنین، باعث بهبود در ترمیم عصب می‌شود. ریز جریان عصب را افزایش می‌دهد و آنژیوژنز را فعال می‌کند.

2. جریان گالوانیک. جریان گالوانیک منقطع باعث ایجاد تکانش سریع عضلات، بدون خطر انقباض عضلات می‌شود.

3. جریان فارادیک. جریان فارادیک باعث هیپرتونی مداوم عضلات صورت می‌شود که می‌تواند منجر به انقباض عضلات شود.

4. دیاترمی (درمان با حرارت) موج کوتاه. دیاترمی موج کوتاه می‌تواند به بهبود فلج بل کمک کند زیرا باعث کاهش درد، افزایش عملکرد متابولیک، بهبود ریز جریان و جلوگیری از انقباضات می‌شود.

5. بیوفیدبک (بازخورد) EMG. EMG به صورت بازخورد حسی، برای بهبود التیام به بیمار ارائه می‌شود.

6. تحریک الکتریکی عصبی عضلانی (NMES). NMES از جریان الکتریکی کوچکی برای تحریک اعصاب عضلات فلج صورت برای بهبود قدرت عضلات صورت و به تأخیر انداختن آتروفی عضلات در مرحله مزمن استفاده می‌کند.

7. مادون قرمز. مادون قرمز ممکن است با افزایش جریان خون و کاهش التهاب، التیام را بهبود بخشد. اما شواهد اندکی برای حمایت از استفاده از مادون قرمز در درمان فلج بل وجود دارد.

تکنیک کابات

تکنیک کابات مبتنی بر تسهیل عصبی عضلانی حس درونی است. عضله به طور کلی به صورت دو طرفه کشیده می‌شود و سپس به عضله مقاومت داده می‌شود.

میم درمانی (Mime therapy)

میم درمانی بر بهبود هم‌افزایی صورت و مهار سینکینزیس (انقباض غیر ارادی) و حرکات اضافی تمرکز دارد، از طریق تمرین‌هایی که با هماهنگی بین دو طرف صورت به شکل بسته شدن لب و چشم و بیان احساسات بیمار از طریق صورت؛ انجام می‌شوند.

میم درمانی

Mime therapy

بهبود صورت

ورزش دادن صورت

ورزش عضلات صورت در مرحله حاد باعث کاهش زمان التیام می‌شود و در مرحله مزمن عملکردهای صورت را بهبود می‌بخشد. علاوه بر اینکه این ورزش‌ها توسط فیزیوتراپ انجام می‌شود، به بیمار نیز آموزش داده می شود. لازم است روزانه بیش از سه بار این ورزش‌ها توسط بیمار انجام شوند.

ورزش‌های صورت

1-با آرامش در مقابل آینه بنشینید
ورزش دادن صورت

2-به آرامی ابروها را به طرف بالا بکشید
ورزش عضلات صورت

3-ابروها را کنار هم بکشید بگونه‌ای که انگار اخم کرده‌اید
عضلات فلج

4-بینی خود را با چین و چروک به بالا بکشید
فلج بل

5-به آرامی سعی کنید که گوشه‌های دهان خود را به طرف بیرون بکشید
فیزیوتراپی

6-یک گوشه دهان را به طرف بالا بکشید
عصب صورت

7-لپ‌های خود را با هوا باد کنید
تشخیص فلج بل

8-لبهای خود را روی هم و به طرف جلو بیاورید
ماهیچه‌های صورت

ورزش‌هایی برای کمک به بستن چشم

1-به طرف پایین نگاه کنید
علل فلج بل

2-به آرامی پشت انگشت اشاره را روی پلک قرار دهید، تا چشم بسته نگه داشته شود
علائم فلج بل

3-به آرامی با دست مخالف ابروی خود را در راستای خط ابرو به طرف بالا بکشید. این کار باعث آرام شدن پلک شده و از سفت شدن آن پیشگیری می‌کند
فلج بلز

4-چشمان خود را تا جایی که می‌توانید ببندید
فیزیوتراپی فلج صورت

5-به آرامی با انگشتان خود پلکها را به هم فشار دهید
فیزیوتراپی فلج بلز

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600