متمرکز کردن، اصطلاحی است که در شکلی از فیزیوتراپی گنجانده می شود و به عنوان یک روش تشخیص و درمان مکانیکی مک کنزی (MDT) شناخته می گردد. متمرکز کردن درد پدیده ای را توصیف می کند که به موجب آن، درد در بازو ، پا یا باسن در صورت جابجایی یا دستکاری روی ستون فقرات ، ناگهان به نقطه ای نزدیک به ستون فقرات منتقل می گردد.

روش درمان مکانیکی مک کنزی در فیزیوتراپی

روش درمان مکانیکی مک کنزی توسط روبین مک کنزی(2013-1932) ، فیزیوتراپیستی از کشور نیوزیلند پایه گذاری شد؛ البته لازم به ذکر است که حیطه ی مطالعه وی، علائم بالینی درد در نواحی کمر یا گردن بود و نه تعیین کردن محل تشریحی درد! در حالی که تحقیقات نشان داده است که درمان مکانیکی مک کنزی می تواند به افراد مبتلا به کمردرد حاد ، کمک هایی شایان ارائه دهد ، اما فواید این روش در درمان انواعی دیگر از مشکلات مربوط به ستون فقرات قطعی نمی باشد.

درمان مکانیکی مک کنزی در فیزیوتراپی

ارزش درمانی روش متمرکز کردن درد با متد مکنزی

براساس روش مک کنزی ، در هنگام تهیه ی یک طرح درمانی ، می توان به عنوان نوعی تشخیص به مرکز درمانی کمک کرد. روش متمرکز کردن درد به دو دلیل مهم تلقی می گردد:

  • متمرکز کردن درد، به طور معمول، وجود مشکل جدی در ستون فقرات را نشان می دهد.
  • هر حرکت یا تمرینی که سبب متمرکز کردن درد شود باید مفید تلقی گردد و ممکن است در فیزیوتراپی نیز گنجانده شود.

به عنوان یک ابزار تشخیصی ، باید عنوان کرد که متمرکز کردن درد، تا حدی ضد شهودی می باشد. در حالی که تمایل داریم درد را موضوعی جهت اجتناب از آن بدانیم ، متمرکز کردن درد نشان می دهد که گاهی می توان از درد برای شناسایی حرکاتی خاص که درمانی نیز هستند، استفاده کرد. علاوه بر این ، برای درمان مشکل بیمار ، روش متمرکز کردن درد در مکنزی نیازی به دانستن محل دقیق درد توسط درمانگر ندارد. فرقی هم نمی کند که فرد دچار برآمدگی دیسک ، آرتروز یا مشکل دیگری ستون فقرات خود باشد ؛ این روش فیزیوتراپی یک روش بصری و عینی را برای درمان فرد، بدون بهره گیری از مداخلات پرهزینه یا خطر آسیب دیدگی ارائه می دهد. تمرینات و موقعیت های مختلفی می تواند برای این مورد استفاده گردد ، از جمله تمرینات با فشار بالا و کشش های چرخشی و همراه با خمیدگی.

از طرف دیگر ، اگر طی متمرکز سازی، درد از ستون فقرات به سمت کمر یا گردن دور شود ، باید این روش را را غیر مفید دانست و این مسئله را نیز در نظر گرفت که ممکن است آسیب دیگری به فرد وارد نماید.

 درمان مکانیکی مک کنزی

اثر درمان مکانیکی مکنزی

تحقیقات متنوع در مورد روش مک کنزی نشان داده است که این روش تا حدودی در معالجه ی افرادی که دچار کمردرد هستند ، موثر می باشد. با این حال ، یک بررسی در سال 2012 از مطالعات بالینی نتیجه گرفت که مزایای این روش، در افراد مبتلا به کمردرد ، حتی در بهترین حالت ممکن است محدود باشد.

در واقع این طور نیست که درمان مکانیکی مک کنزی لزوما یک عمل بی اثر محسوب گردد. در واقع منظور از این نتیجه گیری، این است که بدانیم روش متمرکز کردن درد بیشتر در افراد مبتلا به کمردرد های حاد تاثیرات مثبتی خواهد داشت تا در افراد مبتلا به کمردرد های مزمن. علاوه بر این ، متمرکز کردن درد در افراد جوانی که دچار کمردرد متمایل به حاد و مرتبط با آسیب هستند ، بیشتر کاربرد دارد. در میان این گروه از بیماران است که کمر درد به احتمال زیاد ، با یا بدون درمان مکانیکی مک کنزی می تواند بهبود یابد.

کلام پایانی

اگر دچار کمردرد یا گردن درد هستید و پس از گذشت مدتی قابل توجه، احساس می کنید که درد شما در حال بهبود نیست ، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید تا در صورت لزوم، پزشک تان شما را به یک متخصص فیزیوتراپی که می تواند در این زمینه به شما کمک نماید، ارجاع دهد. در بعضی موارد ، اصلاح وضعیت و سایر تکنیک های ساده می توانند به مراتب، موثر تر و کم هزینه تر از مصرف مسکن ها یا ضد التهاب ها ، مشکل درد در نواحی کمر و گردن را حل کنند.

اگر شما از مشکل درد مزمن رنج می برید ، سعی کنید به درمان خود ، به عنوان یک فرآیند نگاه کنید تا یک رویداد. با این کار می توانید به خوبی روی تغییر در سبک زندگی خود تأثیر بگذارید تا اطمینان حاصل نمایید که آن بهبودی که در شما حاصل می گردد، قرار است طولانی مدت و ماندگار باشد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600