اگر شما احیانا مشکلی دارید که منجر به درد یا از دست دادن تحرک عملکردی در شما شده است ، برای ادامه ی روند نرمال زندگی، می توانید از خدمات ماهرانه ی یک متخصص فیزیوتراپی بهره مند گردید. مداخلات مدنظر برای شما متمرکز بر کمک به شما در بازیابی تحرک و عملکرد طبیعی تان می باشد ، بنابراین به کمک یک فیزیوتراپیست، به خوبی می توانید دوباره به کارهایی که در گذشته از انجام دادن آن ها لذت می بردید، بازگردید.مداخلات و خدمات فیزیوتراپی ممکن است در حیطه ها و زمینه های مختلفی ارائه شود. بدیهی است که اگر شما در بیمارستان بستری گردید ، به احتمال زیاد، روند درمان توانبخشی شما توسط یک فیزیوتراپیست انجام می شود که در بیمارستان کار می کند. اگر به توانبخشی همراه با تمرینات ورزشی نیاز دارید ، می توانید به یک کلینیک ارائه ی خدمات فیزیوتراپی به صورت سرپایی مراجعه نمایید.وگرنه میتوانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کنید.

برخی از بیماران به امید گذراندن روند توانبخشی در خانه شان، به ندرت از خانه بیرون می آیند؛ البته این دسته از افراد هنوز هم می توانند از مزایای ارائه ی خدمات فیزیوتراپی در محیط منزل خود بهره مند گردند. در این حالت، یک فیزیوتراپیست به خانه ی بیمار می آید و با آنها کار می کند تا به تدریج ، تحرک و عملکرد طبیعی خود را بازیابند. با این اوصاف، حتما این سوال در ذهن شما شکل گرفته است که چه کسی می تواند از خدمات فیزیوتراپی درمنزل  بهره مند گردد؟

منظور از فیزیوتراپی در منزل چیست؟

منظور از فیزیوتراپی در منزل چیست؟

فیزیوتراپی در محیط خانه ، به حالتی گفته می شود که یک فیزیوتراپیست برای ارائه ی خدمات توان بخشی به خانه ی شما می آید. این نوع خدمات مخصوص مراجعانی است که نمی توانند برای حضور در کلینیک فیزیوتراپی جهت بهره مندی از خدمات توانبخشی از خانه ی خود خارج شوند و یا این که این کار، با دردسر های فراوانی برای مراجع همراه خواهد بود

جه دلایلی باعث استفاده از خدمات فیزیوتراپی در منزل میشود؟

در ایالات متحده، بیشتر مراکز و افراد ارائه دهنده ی خدمات فیزیوتراپی تحت پوشش بیمه می باشند و در آن جا، قوانین خاصی در خصوص روند گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه که توسط شرکت بیمه ی شما پوشش داده می شود ، اعمال می گردد. اگر بتوانید دلایلی قابل قبول برای ناتوانی تان برای خروج از خانه ارائه دهید ، برای بیشتر برنامه های بیمه ، مداخلات فیزیوتراپی در خانه برای شما به عنوان یک سرویس قانونی، تحت پوشش قرار خواهد گرفت. این دلایل ممکن است به خاطر شدت آسیب دیدگی یا بیماری یا به دلیل عدم توانایی شما در انتقال دادن خود باشد(حتی در داخل محیط خانه!). اگر فقط به دلیل مناسب بودن و راحتی خودتان، گزینه ی ارائه ی خدمات فیزیوتراپی در محیط خانه را انتخاب کنید ، ممکن است که شرکت بیمه ی شما این خدمات را تحت پوشش قرار ندهد و شما مجبور باشید تا هزینه های درمان و توانبخشی را خودتان بپردازید.

  • شرایط عمومی شما به میزانی حاد یا شدید باشد که ترک خانه، برای سلامتی تان خطر هایی به همراه داشته باشد
  • تحرک عملکردی شما محدود می باشد و شما قادر به خروج از خانه و رفتن تا کلینیک نمی باشید
  • شما برای رسیدن به کلینیک فیزیوتراپی ، مجهز به امکانات مناسب و کافی حمل و نقل نیستید؛ به نوعی دسترسی به امکانات حمل و نقلی ندارید
  • خود شما با توجه به اوضاع مالی و اقتصادی خود، تمایل دارید که بافیزیوتراپیست خود در محیط خانه ، به صورت خصوصی، دوره ی فیزیوتراپی تان را بگذرانید

چگونه خدمات فیزیوتراپی را در محیط خانه دریافت کنیم؟

  • اگر از آسیب دیدگی شدید یا یک بیماری خاص همراه با محدودیت جدی در عملکرد، رنج می برید که سبب کاهش قابل توجه توانایی حرکت طبیعی در شما شده است و خلاصه هرگونه شرایطی که سبب می شود تا نتوانید از خانه خارج شوید ، میتوانید کاندیدای مناسبی برای بهره مندی از خدمات فیزیوتراپی در خانه باشید.
  • بیشتر مراجعانی که تحت توانبخشی توسط خدمات فیزیوتراپی قرار می گیرند، توسط پزشک خود به این خدمات ارجاع داده می شوند. پزشک شما می تواند شما را به مراکز ویژه ای که خدمات فیزیوتراپی در محیط خانه را ارائه می دهد، ارجاع دهد و همچنین، وی می تواند خدمات درمانی-توانبخشی در خانه را از نظر پزشکی ضروری اعلام کند. این گزارش ضرورت از لحاظ پزشکی، به احتمال زیاد این موضوع را هم بیان می کند که به دلیل این که فرد مورد نظر تحت شرایطی است که قادر به ترک خانه نمی باشد ، به خدمات توانبخشی فیزیوتراپی در محیط خانه نیز نیازمند است.
  • اگر احساس می کنید که نیازمند گذراندن دوره ی توانبخشی فیزیوتراپی در محیط خانه هستید ، می توانید به نزدیک ترین کلینیک درمانی-توانبخشی دارای خدمات ویزیت در منزل به محل زندگی خود و یا انجمن های مراقبتی فعال در این زمینه ها، مراجعه نمایید. این سازمان ها و مراکز می توانند به شما کمک کنند تا سلسله مراتب گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه را به آسانی طی کنید.

خدمات فیزیوتراپی را در محیط خانه

چه کسانی می توانند از این خدمات بهره مند گردند؟

حال این سوال پیش می آید که چگونه متوجه خواهید شد که می توانید از خدمات فیزیوتراپی در محیط خانه بهره مند شوید؟ به طور کلی ، اگر شما با مشکلی که منجر به از دست دادن تحرک عملکردی در شما می شود، دست و پنجه نرم می کنید ، ممکن است برای شما مناسب تر باشد که از خدمات توانبخشی در خانه توسط یک متخصص فیزیوتراپی بهره مند شوید. و اگر به هر دلیلی در ترک کردن خانه مشکل دارید ، یک متخصص فیزیوتراپی به راحتی می تواند به خانه ی شما بیاید و به این صورت، شما از خدمات فیزیوتراپی بهره مند گردید. چند مورد از بارز ترین شرایطی که ممکن است به سبب آن ها به گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه نیاز داشته باشید

فیزیوتراپی در منزل برای چه بیمارانی کاربرد دارد؟

  • شرایط خاص پس از جراحی مانند، شرایط به وجود آمده پس از جراحی تعویض کامل مفصل ران یا زانو
  • بروز سکته
  • بیماری پارکینسون
  • درگیری با اسکلروز چندگانه
  • درگیری با اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)
  • بودن در شرایط پس از یک حمله ی قلبی یا حتی سکته قلبی
  • پس از بروز ضربه؛ مانند بروز شکستگی

در مجموع، اگر مشکلی دارید که شما را از حرکت عادی اندام هایتان باز می دارد و اگر ترک کردن خانه به قصد مراجعه به کلینیک یا مرکز فیزیوتراپی برای شما کاری بسیار سنگین باشد ، ممکن است از تسهیلات ویژه ی توانبخشی در محیط خانه ی خود بهره مند گردید.

اگر واجد شرایط برای گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه نشدیم، چه باید کرد؟

گاهی مواقع ، پیش می آید که خود فرد توان خواه، مایل به گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه می باشد ، اما شرکت بیمه ای که وی، تحت پوشش آن قرار دارد، او را واجد و مشمول این مدل از خدمات توانبخشی تشخیص نمی دهد فلذا، هزینه های فیزیوتراپی این فرد را تقبل نمی کند! طبیعتا اگر شرکت بیمه ی شما، این گونه تشخیص دهد که شرایط شما به شکلی نیست که نتوانید برای گذراندن دوره ی فیزیوتراپی، فاصله ی از خانه تا کلینیک را طی کنید، مسئولیت پرداخت هزینه های فیزیوتراپی در خانه را برای شما بر عهده نخواهد گرفت. اگر هنوز به شرکت بیمه اثبات نکرده اید که قادر به ترک خانه ی خود نیستید و یا اگر به راحتی می توانید خانه ی خود را برای شرکت در جلسات فیزیوتراپی ترک کنید، ممکن است که شرکت بیمه برای گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه، هیچ مبلغی به شما نپردازد!

اگر گزینه ی ارائه ی خدمات توانبخشی در محیط خانه از طرف بیمه رد شود ، ممکن است شما همچنان حق تجدیدنظر در این مورد را داشته باشید. باید با شرکت بیمه ی خود تماس بگیرید و در مورد روند تجدیدنظر دراین مورد، راهنمایی بخواهید. همچنین ممکن است لازم باشد تا برای توضیح وضعیت عمومی و اوضاع بیماری خود با مطب پزشک معالج تان هم تماس بگیرید ممکن است. پزشک معالج شما بتواند به شما کمک کند تا بتوانید روند تجدید نظر در این زمینه را به خوبی طی نمایید.

اگر واجد شرایط برای گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه نشده اید، می توانید جلسات توانبخشی تان را در یک کلینیک سرپایی فیزیوتراپی در نزدیکی محل زندگی تان بگذرانید. مطمئناً شما باید برای گذراندن روند توانبخشی به کلینیک فیزیوتراپی مراجعه ی حضوری داشته باشید. فیزیوتراپیست سرپایی شما باید بتواند علاوه بر تمرینات و مداخلاتی که در محیط کلینیک با شما انجام می دهد، یکسری تمرینات خانگی را نیز در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید دست کم، تعداد مراجعه ها و مدت زمان هر جلسه ی فیزیوتراپی خود را برای بازتوانی در مراکز مورد نظر، محدود نمایید. همچنین اگر از نظر بیمه، حتی واجد شرایط خدمات توانبخشی فیزیوتراپی هم نمی باشید(یعنی در صورت مراجعه ی حضوری به کلینیک هم، بیمه هزینه ای بابت فیزیوتراپی به شما پرداخت نکند) ، در صورت تمایل خود، می توانید به سادگی یک متخصص فیزیوتراپی را به محیط خانه بیاورید تا به این شیوه، دوره ی خدمات توانبخشی در خانه را بگذرانید. با این حال ، باید به این نکته توجه نمایید که این گزینه ممکن است از نظر مالی برای شما سنگین باشد.

 دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه

آیا گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه، موثر است؟

خیلی از افراد هستند که از تاثیر مثبت گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه شدیدا تعجب می کنند ! چرا؟ زیرا بسیاری از افراد هستند که معتقدند برای شرکت در یک برنامه ی موثر توانبخشی حتما به تجهیزاتی گران قیمت و سنگین و همچنین، یکسری ابزار ورزشی حرفه ای نیاز است که از هرجایی هم نمی توان آن ها را تهیه کرد. باید عرض کنیم که این دیدگاه و تصوری که از فیزیوتراپی که گاها در ذهن شکل می گیرد، نمی تواند لزوما درست باشد. یک متخصص فیزیوتراپی در محیط خانه، به گونه ای آموزش دیده است تا از حداقل منابع و امکانات موجود برای به حداکثر رساندن بازدهی و کارکرد توانبخشی شما استفاده کند. وی همچنین می تواند یکسری از تجهیزات نوری را نیز به خانه ی شما بیاورد تا اطمینان حاصل کنید که دارید از خدمات متنوع فیزیوتراپی، بیشترین بهره را می برید.

در سال2016 ، یک مطالعه که در مجله ی" پرستاری بیماران ارتوپدی" منتشر شده بود ، نتیجه ی عملکردی بیماران را پس از جراحی تعویض کامل زانو بررسی کرد. برخی از بیماران در این مطالعه، تحت درمان توانبخشی به صورت فیزیوتراپی در محیط خانه و به دنبال آن، تحت خدمات سرپایی قرار گرفتند ، در حالی که بیماران دیگر تنها در جلسات تحت خدمات فیزیوتراپی به صورت سرپایی حضور داشتند. محققان طی این مطالعه، در هنگام بررسی اندازه گیری عملکرد و دامنه ی حرکتی (ROM) ، هیچ گونه تفاوتی بین دو گروه مورد نظر مشاهده نکردند. گذراندن دوره ی فیزیوتراپی در محیط خانه پس از جراحی تعویض مفصل زانو، فواید قابل توجهی نداشت ، همچنین به بروز نتیجه ی منفی نیز کمکی نکرد. البته یک مطالعه ی کوچک دیگر نیز نشان داد بیمارانی که پس از سکته مغزی دچار همی پارزی(ضعف و محدودیت عملکردی یک طرفه) اندام فوقانی و ضعف شده اند ، پس از دریافت و گذراندن خدمات فیزیوتراپی در محیط خانه، نتیجه ی مثبت گرفته بودند و از روند و کیفیت بهبودی نیز رضایت کافی داشتند. این مطالعه ی کوچک، تنها روی شش بیمار انجام شده بود ، بنابراین نمی توان استناد بسیار قدرتمندی به آن داشت. هنوز هم ، این موارد و تجربیات طی سالیان متمادی، نشان می دهد که ممکن است فواید مثبتی در گذراندن دوره های فیزیوتراپی در محیط خانه وجود داشته باشد.

ضمن انجام مداخلات فیزیوتراپی در محیط خانه ، امیدوارم که بهبودی لازم را کسب کنید. با بهبود شرایط ، ممکن است به تدریج، تحرک عملکردی شما نیز بهبود یابد و شما قادر باشید تا به طور منظم از خانه خارج شوید. اگر این توانایی را کسب کنید، ممکن است فیزیوتراپیست، مداخلات فیزیوتراپی در محیط خانه را بنا به تشخیص و صلاح دید خود، متوقف کند. در آن زمان ، شما می توانید طی مشورت با فیزیوتراپیست و طبق تشخیص وی، در یک مرکز ارائه ی خدمات فیزیوتراپی به صورت حضوری ، روند توانبخشی خود را ادامه دهید.

کلام آخر:

کار با یک فیزیوتراپیست پس از بروز بیماری ، آسیب یا جراحی می تواند به شما کمک کند تا تحرک عملکردی تان را به صورت کامل یا دست کم، تا هر میزان که ممکن است، بازیابی نمایید. این مسئله می تواند به شما اجازه دهد تا به روند عادی فعالیت های روزمره ی کاری و یا تحصیلی و تفریحی خود باز گردید. گاهی اوقات ، بروز آسیب دیدگی یا شرایط شخصی شما ممکن است، سبب شود تا شما را از ترک کردن ایمن خانه به قصد شرکت در جلسات حضوری فیزیوتراپی باز دارد. در این صورت ، ممکن است از مداخلات فیزیوتراپی در محیط خانه بهره مند گردید. مداخلات فیزیوتراپی در محیط خانه می تواند به شما کمک کند تا شاهد نتیجه های مثبتی از نظر بازیابی حداکثری تحرک عملکردی در خود باشید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600