به نظر نمی‌رسد که نحوه بلند‌شدن از روی صندلی نیاز به آموزش داشته باشد. اما اگر در این امر مشکل دارید، که یک مسئله رایج در میان افراد سالخورده و افرادی که صدمه دیده‌اند و یا از شرایط پزشکی رنج می‌برید، دانستن نحوه صحیح بلند‌شدن از روی صندلی برای جلوگیری از صدمات مهم است. هنگامی که بدن از نظر قدرت و تعادل در خطر باشد، یک عمل ساده مانند بلند‌شدن می‌تواند بدن را در موقعیت آسیب‌پذیری قرار دهد.

افراد برای جبران ضعف عضلات خود در هنگام بلند‌شدن، با در دست گرفتن اشیاء سعی در بالا کشیدن خود دارند. اما اغلب گرفتن اشیاء ناپایدار (لق) و یا از دست‌دادن کنترل باعث افتادن آنها می‌شود. اگر در بلند‌شدن از روی صندلی یا جای دیگر مشکل دارید، پزشک باید شما را معاینه کند و با یک فیزیوتراپ ملاقات کنید. زیرا می‌تواند نحوه انجام این حرکت به صورت ایمن را به شما آموزش دهد. در ضمن می‌توانید مراحل مربوط به انتقال از حالت نشسته به ایستاده را با خطر کمتری دنبال کنید.

تقویت قدرت و تعادل

نحوه صحیح بلند‌شدن از یک موقعیت نشسته

ابتدا مطمئن شوید که در موقعیت ایمنی هستید، سپس از جای خود بلند شوید. در چند بار اول سعی کنید کسی را در همان نزدیکی داشته باشید، که بتواند در صورت لزوم به تعادل شما کمک کند. هرگز سعی نکنید در صورت داشتن مشکل، به تنهایی بلند شوید.

  • نشیمنگاه خود را به سمت لبه صندلی حرکت دهید.
  • هر دو پای خود را محکم و صاف بر روی زمین قرار دهید.
  • هر دو دست خود را بر روی دسته‌های صندلی قرار دهید. اگر صندلی دسته ندارد، هر دو دست را بر روی لبه صندلی قرار دهید.
  • تا حدی به سمت جلو خم شوید که بینی شما بالای انگشتان قرار گیرد (این امر کمک می‌کند که مرکز ثقل خود را به سمت جلو حرکت دهید)
  • از طریق بازوهای خود به سمت پایین فشار دهید، زیرا به خالی‌کردن بار وزنتان از روی صندلی کمک می‌کنید.
  • از وقتی که شروع به بلند‌شدن می‌کنید، پاهای خود را صاف کنید.
  • صندلی را رها کنید.
  • حال به خوبی و صاف بایستید.

نحوه صحیح بلند‌شدن از صندلی

بهبود (تقویت) قدرت و تعادل

صدمات و شرایط پزشکی علاوه بر روند طبیعی پیری، باعث می‌شوند بدن توده عضلانی خود را از دست بدهد (سارکوپنی). به‌همین‌دلیل از دست‌دادن قدرت در عضلات سرین و بازکننده زانو، عضلاتی که به صاف‌کردن پاها کمک می‌کنند، اتفاق می‌افتد. بدن شما برای پیاده‌روی، بالارفتن از پله‌ها و بلند‌شدن بعد از نشستن به این عضلات وابسته است. یک سبک زندگی بی ‌حرک نیز می‌تواند در این ضعف نقش داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که انجام مکرر تمرین نشستن و ایستادن، می‌تواند توانایی شما در ایستادن ایمن و صحیح را بهبود ببخشد. فیزیوتراپ شما همچنین می‌تواند با شما کار کند تا قدرت بدنی پایین‌تان را بهبود ببخشد؛ این نه تنها برای بلند‌شدن از روی صندلی بلکه برای تعادل کل بدن و تحرک نیز است. هرچه عضلات پاها و سرین شما قوی‌تر باشد، خطر افتادن یا آسیب‌دیدگی (صدمه) شما کمتر است.

یک درمانگر می‌تواند تمریناتی را برای تقویت سرین و زانوها به عنوان بخشی از برنامه ورزشی در منزل تجویز کند، تا بلند‌شدن از روی صندلی برای شما کمی راحت‌تر شود. پس از بلند‌شدن و ایستادن، باید بتوانید تعادل خود را با خیال راحت (به صورت ایمن) حفظ کنید. اگر اینگونه نیست، انجام تمرینات ویژه حفظ تعادل می‌تواند به شما کمک کند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 021476296