آزمون پیاده‌روی 6 دقیقه‌ای یا  Minute Walk Test (6MWT) یک ابزار اندازه‌گیری نتیجه (پیامد) متداول است که در فیزیوتراپی برای تعیین استقامت ورزشی پایه و آمادگی (توانمندی) عملکردی شما، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه انجام آن آسان است و می‌تواند به فیزیوتراپ شما در ارزیابی بهبود و پس‌رفت (تنزل) وضعیت کلی عملکرد شما در طول برنامه توانبخشی کمک کند.

انجام آزمون

نحوه انجام آزمون پیاده‌روی 6 دقیقه‌ای آسان است: شما فقط باید در مدت 6 دقیقه با گام‌های راحت (سرعت آهسته) پیاده‌روی کنید. در حین پیاده‌روی، ممکن است از وسیله کمکی معمول خود مانند عصا یا واکر استفاده کنید. هیچ‌کس به شما در هنگام پیاده‌روی کمک نمی‌کند و در صورت نیاز به استراحت در طول آزمون، ممکن است این کار را در صورت لزوم انجام دهید. میزان کل مسافتی که در طول آزمون طی می‌کنید، نمره (امتیاز) شما محسوب می‌شود. اگر نمی‌توانید مدت زمان شش دقیقه را تکمیل کنید، نمره شما همان میزان مسافت طی شده است و زمان نیز ثبت می‌شود.

آزمون پیاده‌روی 6 دقیقه‌ای

جایی که این آزمون می‌تواند انجام شود

آزمون پیاده‌روی 6 دقیقه‌ای می‌تواند در هر مکانی انجام شود. غالباً در محل فیزیوتراپی بیمارستان استفاده می‌شود، اما می‌تواند در یک کلینیک سرپایی نیز مورد استفاده قرار گیرد. این آزمون اغلب به عنوان یک ابزار اندازه‌گیری نتیجه عملکردی در برنامه‌های توانبخشی قلب استفاده می‌شود. اگر آزمون در یک راهرو انجام می‌شود، پس باید به راحتی تا انتهای آن قدم بردارید، بچرخید و سپس بازگردید. در طول انجام آزمایش شش دقیقه‌ای بدین شکل، مطمئن شوید که فاصله کل خود را اندازه‌گیری می‌کنید. این آزمون مشخص شده است که بسیار معتبر است، زمانی‌که برای جمعیت بسیاری از بیماران مختلف استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد در آقایان یا خانم‌ها، جوان و پیر، اندازه‌گیری (معیار) مناسبی از استقامت فرد ارائه می‌دهد.

چند بار باید این آزمون انجام شود؟

فیزیوتراپ شما احتمالا این آزمون را هنگامی که برای اولین بار فیزیوتراپی را در طول ارزیابی اولیه شروع می‌کنید، انجام خواهد داد. آزمون مجدد ممکن است در فواصل منظم یا هر زمانی که فیزیوتراپ شما تشخیص دهد که برای اندازه‌گیری پیشرفت توانبخشی شما لازم است، انجام شود. گاهی‌اوقات ممکن است شرکت بیمه درمانی شما، درخواست دهد که فیزیوتراپ در فواصل منظم آزمون را انجام دهد تا از ارائه خدمات لازم و کارآمد دریافتی شما اطمینان حاصل کند. بهبود نمره آزمون شما می‌تواند به شما در نظارت بر پیشرفت خود در فیزیوتراپی کمک کند و می‌تواند به عنوان انگیزه‌ای برای ادامه کارهای سخت در فیزیوتراپی باشد. اما اگر نمره شما بدتر می‌شود، اجازه ندهید این مساله شما را ناامید کند. برای تنظیم اهداف و روش‌های توانبخشی خود از این اطلاعات استفاده کنید. شاید شما فقط نیاز به تغییراتی در برنامه فیزیوتراپی، برای مشاهده بهبود در نمره خود داشته باشید. نکته آخر این است که شما باید با فیزیوتراپ خود همکاری کنید تا به اهداف تعیین شده برای خود برسید. گاهی‌اوقات این اهداف به‌ راحتی قابل دستیابی هستند و گاهی انجام کار سخت برای بازگشت به مسیر تحرک عملکردی طبیعی شما لازم است.

رنامه فیزیوتراپی

چگونه زمان خود را بهبود ببخشیم

اگر هر هفته با فیزیوتراپ خود کار می‌کنید، شما ممکن است از خود بپرسید که آیا کارهایی وجود دارد که او ممکن است برای بهبود نتیجه آزمون شما انجام دهد. بله وجود دارد. ورزش (تمرینات) استقامتی می‌تواند به شما در بهبود روش و میزان پیاده‌روی که می‌توانید انجام دهید، کمک کند. این نوع تمرینات قلبی تنفسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دوچرخه‌سواری
  • بالا‌رفتن از پله
  • پیاده‌روی (قدم‌زدن) روی تردمیل

هر تمرینی که توانایی بدن شما در انجام ورزش و حرکات را برای مدت طولانی به چالش بکشد، می‌تواند به بهبود نمره شما در این آزمون کمک کند و پیاده‌روی احتمالاً بهترین گزینه در میان اینها است. چرا؟ زیرا پیاده‌روی مختص این آزمون است و اگر برای انجام تمرین پیاده‌روی کنید، احتمالاً تحمل و قدرت پیاده‌روی خود را برای انجام آزمون نیز بهبود خواهید بخشید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600