سمعک چیست و نحوه استفاده از باتری در سمعک

سمعک وسیله ای الکترونیکی است و برای فعالیت و تولید صدای تقویت یافته برای کاربر سمعک نیاز به انرژی دارد. باتری جزئی است که این انرژی را برای قسمت های مختلف سمعک فراهم می آورد. باتری ها انواع متفاوت و مختلفی دارند و بر اساس ویژگی هایی نظیر ولتاژ، ظرفیت، جریان و امپدانس با هم دیگر مقایسه می شوند.پس حتما قبل از خرید باتری سمعک این مقاله را مطالعه کنید و یا با یک کارشناس شنوایی سنجی مشورت کنید.

سمعک و انواع باتری سمعک

همانطور که گفته شد باتری وظیفه تولید انرژی و الکتریسیته را دارد. برای این کار، دو ماده مختلف که الکترود نام دارند در مجاورت هم و درون محیطی که الکترولیت نام دارد، قرار می گیرند که موجب هدایت الکتریسیته به شکل یون می شود. ذرات شارژ شده از طریق الکترولیت از یک ماده به سمت دیگری رفته و جذب آن می شوند.

ولتاژ در باتری های سمعک

همانطور که گفته شد، ولتاژ یکی از مشخصه های باتری است که میزان ولتاژ تولیدی توسط باتری فقط به مواد استفاده شده در آن به عنوان الکترولیت بستگی دارد.

باتری هایی که معمولا برای سمعک استفاده می شوند باتری های روی هوا هستند که در آن ها، روی به عنوان الکترولیت منفی و هوا یا اکسیژن به عنوان الکترولیت مثبت عمل می کنند. با به پایان رسیدن میزان الکترولیت، ولتاژ باتری به شدن افت می کند و صدای سمعک ضعیف می شود و حتی اگر ولتاژ ضعیف تر شود، سمعک از کار می افتد.

بیشتر سمعک های حال حاضر می توانند ولتاژ را تشخیص دهند و وقتی که ولتاژ باتری به زیر حد مشخصی می رسد صدای بوق مانندی ایجاد می کنند تا کاربر سمعک متوجه به پایان رسیدن عمر باتری شود و اقدام به تعویض باتری کند.

انواع باتری سمعک براساس سایز و رنگ

باتری سمعک

باتری های سمعک در 5 سایز مختلف تولید می شوند. باتری سایز A5 ،  سایز A10 ،  سایز 312، سایز 13 و سایز 675. این باتری ها معمولا به صورت حلقه های 6 عددی موجود هستند و به فروش می رسند.

لازم به ذکر است که به دلیل آن که ممکن است به خاطر سپردن باتری ها بر اساس سایز آن ها  مشکل باشد، باتری ها را بر اساس رنگ نیز کد گذاری کرده اند تا کاربران سمعک به راحتی باتری مورد نیاز خود را از روی رنگ برچسب آن بشناسند و دچار اشتباه و سردرگمی در انتخاب باتری مناسب سمعک خود نشوند.

کدگذاری باتری سمعک بر اساس رنگ و سایز به شرح زیر است:

  • باتری سمعک سایز 5 : برچسب قرمز رنگ
  • باتری سمعک سایز 10 : برچسب زرد رنگ
  • باتری سمعک سایز 312 : برچسب قهوه ای رنگ
  • باتری سمعک سایز 13 : برچسب نارنجی رنگ
  • باتری سمعک سایز 675 : برچسب آبی رنگ

باتری های یکبار مصرف سمعک

علاوه بر باتری های یک بار مصرف سمعک، که تا اینجا در مورد شان صحبت کردیم، باتری های  سمعک قابل شارژ هم موجود هستند که قابلیت این را دارند که هر بار پس از تمام شدن شارژ شان، مجدد شارژ و استفاده شوند. مزیت و فایده اصلی این باتری ها، راحتی بسیار زیاد کاربر سمعک است زیرا نیاز نیست که بار باتری سمعک را پس از تخلیه عوض و جایگزین کند. این باتری ها را می توان چند صد بار تخلیه و مجددا شارژ کرد و استفاده کرد.

ممکن است در نگاه اول چندان متوجه فایده و مزیت این نوع باتری ها نشویم اما برای افرادی که به علت کهولت سن، لرزش دست و توانایی پایین در انجام فعالیت های ظریف، عوض کردن باتری و هر بار باز و بسته کردن در باتری کاری سخت و مشکل است و  ممکن است بار ها باعث شکستن در باتری و آسیب رسیدن به سمعک شود. بنابر این در این دست از افراد استفاده از باتری های قابل شارژ کمک بسیار بزرگی خواهد بود.

معایب باتری سمعک قابل شارژ

از سوی دیگر علی رغم مزایای باتری های قابل شارژ، عیب بزرگی وجود دارد و آن هم ظرفیت پایین این باتری ها می باشد. به طوری که نیاز است هر شب و به طور منظم این باتری ها را شارژ کرد و این نیازمند نظم و برنامه ای منظم از سوی کاربر سمعک می باشد.

باتری های روی- هوا (Zinc-Air)

همانطور که در ابتدا این مطلب گفته شد، بیشتر باتری های یک بار مصرف مورد استفاده در سمعک ها از نوع روی-هوا یا روی-اکسیژن می باشند. نیاز به توجه است که این باتری ها با هوا فعال می شوند و به همین جهت است شرکت های تولیدی برچسبی روی باتری ها قرار می دهند تا از برخورد هوا با باتری جلوگیری شود و به محض جدا کردن برچسب از باتری، باتری فعال شده و اگر دوباره برچسب را بر روی باتری بچسبانیم منجر به توقف فعالیت باتری نمی شود.

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که برای اینکه باتری روی- هوا بهترین عملکرد را داشته باشد بهتر است که پس از جدا کردن برچسب باتری به مدت یک دقیقه منتظر باشیم و سپس باتری را داخل سمعک قرار دهیم. این یک دقیقه در معرض هوا بودن، باعث می شود تا باتری به طور کامل فعال شود و به بیشترین سطح عملکرد خود برسد.

 

اندازه باتری سمعک

هر چقدر که افراد کم شنوایی بیشتری داشته باشند، نیازمند تقویت بیشتری از جانب سمعک هستند و تقویت بیشتر، نیازمند توان و انرژی بیشتری از جانب باتری است. بنابر این افراد دارای کم شنوایی در حد شدید تا عمیق به باتری های بزرگ تر نیاز دارند.

طول عمر باتری سمعک

نمی توان برای تعیین اینکه طول عمر باتری سعمک چقدر است فرمول مشخصی تعیین کرد و به طور دقیق حدس زد که باتری چقدر عمر میکند. طول عمر باتری سمعک به اندازه باتری، میزان کم شنوایی فرد، استفاده یا عدم استفاده از برنامه های مختلف سمعک، استفاده از ویژگی های بی سیم و... بستگی دارد. به طور معمول و میانگین باتری سمعک می تواند بین 5 تا 20 روز دوام داشته باشد. قابل پیشبینی است که هر قدر اندازه باتری کوچک تر باشد، طول عمر کوتاه تری هم خواهد داشت. اگر طول عمر باتری سمعک شما به طور غیر معمولی کوتاه است، ممکن است مشکلی در سمعک تان وجود داشته باشد و نیاز است تا درباره آن با متخصص شنوایی سنجی مشورت کنید حتی میتوانید از هوم ویزیت درخواست ویزیت متخصص شنوایی سنجی در منزل داشته باشید.

خرید باتری سمعک

شما می توانید باتری سمعک را از کلینیک های شنوایی و فروشندگان سمعک تهیه کنید. لازم به ذکر است که باید به زمان انقضا باتری توجه کامل داشته باشید. هر چه زمان بیشتری تا انقضا باتری وجود داشته باشد و باتری در مکان خشک و مناسبی نگه داشته شود، طول عمر باتری بیشتر خواهد بود.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600