در کشور ما، زنان بخش اعظم وقتشان را صرف مراقبت از خانه و خانواده می کنند. امروزه با تغییر سبک زندگی، کار بیرون از خانه نیز به فعالیت های روزانۀ خانم ها اضافه شده است. این مشغله باعث شده زنان خود را فراموش کنند و کمتر به خودشان فکر کنند. زن ستون خانوده است. خانم ها خیلی خوب می توانند چندین کار را همزمان انجام دهند، اما این وسط آنچه فراموش می کنند یا نادیده می گیرند، سلامتی خودشان است. آن ها همیشه خانواده را در اولویت قرار می دهند. حتی امروزه نیز که خانم ها در تمامی ابعاد زندگی، گام های بلند و محکمی برداشته اند، باز هم سلامتی خودشان در اولویت های زندگی آن ها نیست. زیبایی درون و زندگی سالم معمولا در اولویت نخست آن ها قرار ندارد و گاهی سال ها طول می کشد تا بخواهند یک چکاپ انجام بدهند. این وضعیت اثر بسیار بدی روی سلامتی زنان دارد و آنان را نسبت به بسیاری از بیماری های ناشی از سبک زندگی آسیب پذیر می کند.

اگر به دخترتان، دوستانتان، همسرتان، خواهرتان یا مادرتان علاقه دارید و سلامتی آن ها برای شما مهم است، خوب است از چند آزمایش و معاینه که همۀ زنان بالای 30 سال باید مرتبا انجام دهند، مطلع باشید. این آزمایش های پزشکی برای مراقبت از سلامتی افراد لازم هستند و اهمیت و کاربرد هر یک متفاوت است. اگر خانم ها وضعیت سلامتی خود را به طور منظم رصد کنند، در صورتی که در خطر ابتلا به بیماری های جدی قرار بگیرند می توانند به موقع آن ها را تشخیص دهند. برای زمان و نحوۀ انجام این آزمایش ها بهتر است با پزشک مشورت کنید. بعضی از این آزمایش ها نیاز به نسخۀ پزشک دارند.

پنج آزمایش خانم ها

آزمایش پاپ اسمیر

سرطان دهانۀ رحم دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است و آزمایش پاپ اسمیر آزمایش غربال گری برای پیشگیری از این نوع سرطان است. در تست پاپ اسمیر وجود سلول های سرطانی در دهانۀ رحم بررسی می شوند. دهانه یا گردن رحم بخشی از دستگاه تناسلی است که واژن را به رحم متصل می کند. تمامی زنانی که رابطۀ جنسی برقرار می کنند باید این آزمایش را انجام دهند. این آزمایش محدودیت سنی ندارد اما معمولا برای زنانی که فعالیت جنسی دارند، لازم است.

تست پاپ اسمیر چطور انجام می شود؟

یک سواب (شبیه به گوش پاک کن یا فرچۀ کوچک) وارد واژن می شود و سلول هایی را از دهانۀ رحم (سرویکس) بر می دارد. سپس این سلول ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا علائمی از تغییرات سرطانی یا پیشاسرطانی در آن ها بررسی شود.

کی باید تست پاپ اسمیر داد؟

زنانی که رابطۀ جنسی دارند، همیشه می توانند این آزمایش را انجام دهند.

هر چند وقت یک بار باید تست پاپ اسمیر انجام شود؟

هر سه سال یک بار.

آزمایش پاپ اسمیر

معاینۀ فیزیکی پستان

در یک دهۀ گذشته، ابتلا به سرطان سینه مدام رو به افزایش بوده است و هم اکنون شایع ترین نوع سرطان در میان زنان است. میزان ابتلا و مرگ و میر سرطان پستان بسیار بیشتر از سرطان دهانۀ رحم است. به همین دلیل معاینۀ منظم پستان امروزه یک ضرورت است. زنان از ابتدای دوران بلوغ تا یائسگی، تغییرات هورمونی بسیاری را تجربه می کنند که باعث تغییر در پستان ها و غدد اطراف آن می شود. این تغییرات را می توان به صورت فیزیکی و با بررسی پستان یا لمس آن تشخیص داد. بررسی وجود توده و تورم، تغییرات پوستی، سفت شدن و ضخیم شدن و ترشحات پستان بهترین راه برای پیشگیری از سرطان پستان است.

معاینۀ فیزیکی پستان چطور انجام می شود؟

با فشار سبک دست، پستان ها و زیربغل لمس می شوند تا وجود توده، فرورفتگی و چاله، درد یا حساسیت غیرطبیعی به فشار یا لمس، پوست ملتهب و هر تغییر دیگری در پستان ها بررسی شود. ترشحات، پوسته پوسته شدن و بسته شدن نوک پستان هم بررسی می شود. خانم ها می توانند خودشان هم این معاینۀ فیزیکی را انجام دهند.

کی باید معاینۀ فیزیکی پستان انجام داد؟

از حدود 18 سالگی به بعد. حدود یک هفته بعد از شروع پریود، زمانی که پستان ها کمتر متورم و حساس هستند، این معاینه را انجام دهید.

هر چند وقت یک بار باید معاینۀ فیزیکی پستان را انجام داد؟

توصیه می شود سالی دو بار پزشک متخصص این کار را همراه با معاینۀ لگن انجام دهد.

معاینۀ فیزیکی پستان

آزمایش کلسترول و چربی

با تغییر سبک زندگی و عادات غذایی ما، آگاهی از میزان کلسترول خون پیش بینی کنندۀ خوبی برای میزان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی است. 64درصد از زنانی که از مرگ ناگهانی قلبی فوت می کنند، هیچ علامت قبلی ای از این بیماری ندارند. دو نوع کلسترول وجود دارد: کلسترول خوب (لیپوپروتئین های پر چگال یا HDL) که از ما در برابر بیماری های قلبی محافظت می کند و کلسترول بد (لیپوپروتئین های کم چگال یا LDL) که قلب را در معرض خطر بیماری قرار می دهند. کلسترول تام یا کلی ترکیب این دو است. در آزمایش کلسترول تریگلیسیرید که چربی موجود در خون است هم بررسی می شود.

کی باید آزمایش تیروئید انجام داد؟

به زنان بالای 30 سال که علائم کم کاری یا پرکاری تیروئید دارند بیشتر توصیه می شود.

هر چند وقت یک بار باید آزمایش تیروئید داد؟

اگر سطح تیروئید نرمال نباشد، سالی دو بار تست لازم است.

آزمایش تیروئید

غربال گری دیابت

یکی از آزمایش های مهمی که هر خانمی باید مرتبا انجام دهد، آزمایش دیابت است. پزشکان بر اساس سابقۀ خانوادگی، سبک زندگی و عادات غذایی فرد، برای او آزمایش قند خون تجویز می کنند. اگر در خودتان علائم دیابت را مشاهده کردید، می توانید درخواست آزمایش دیابت بدهید. اگر دیابت به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، به بسیاری از ارگان های بدن آسیب می زند. بسیاری از زنان در دوران بارداری دچار دیابت می شوند. دیابت دوران بارداری هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک است. گرچه دیابت دوران بارداری در اغلب موارد درمان می شود، اما احتمال ابتلای فرد به دیابت نوع 2 در بقیۀ عمر را افزایش می دهد.

آزمایش دیابت چطور انجام می شود؟

متخصص ازمایشگاه یک نمونه خون از بازوی شما می گیرد. جواب آزمایش 24 ساعت بعد آماده می شود.برای آزمایش میتوانید از سرویس آزمایش در منزل هوم ویزیت استفاده کنید.

کی باید آزمایش دیابت داد؟

نمونه خون تصادفی را در هر ساعتی از روز می توان داد. اما اگر سطح قند خون بالا باشد، پزشک یک تست ناشتا و یک تست تحمل گلوکز ناشتا تجویز می کند.

هر چند وقت یک بار باید آزمایش دیابت داد؟

اگر در معرض ابتلا به دیابت نیستید سالی یک بار. اگر آزمایش دیابتتان مثبت است، باید مرتبا آزمایش بدهید.

سالم زندگی کنید. آزمایش بدهید. یادتان باشد شما مهم هستید!

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600