همه ما دردهای عضلانی یا مفصلی را بعد از ورزش یا پس از یک روز کاریِ سخت تجربه کرده‌ایم. اما چنانچه این دردها یک یا دو روز بعد از تمرین یا فعالیت سنگین کماکان باقی بمانند و باعث ایجاد محدودیت در حرکات روزانه شوند، آنگاه نیاز است به فیزیوتراپی مراجعه کنید.

وقتی به خودتان آسیب می‌زنید، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وقتی ورزش می‌کنید، عضلات، مفاصل و تاندون‌هایتان گرم شده و از خون، پُر می‌شوند. این فرایند، هم‌زمان با فراهم کردن اکسیژن و سایر مواد مغذی از طریق انتقال خون، اسیدلاکتیک و کربن دی‌اکسید آزاد می‌کند و بدن را قادر می‌سازد تا بتواند بافت‌هایش را ترمیم و حفظ کند.

وقتی درگیر سطح پایینی از فعالیت هستید، بدنتان به‌طور اتوماتیک، خود را ترمیم کرده و با بار و فشار کاری منطبق می‌شود. بدین ترتیب، ساختار بدنتان نسبت به کاری که انجام می‌دهید، کارایی و انطباق بیشتری از خود نشان می‌دهد. این همان فرایندی است که آن را اصل اضافه‌بار می‌نامند.

اما...گاهی اوضاع آن‌قدرها هم خوب پیش نمی‌رود! اگر فعالیت شدیدتری داشته باشید و فراتر از حدی که به آن عادت دارید، تمرین کنید، بافت عضلات و مفاصل می‌تواند آسیب ببیند. وقتی فراتر از حد معمول به خودتان فشار وارد می‌کنید، ساختار بدنتان از درون ملتهب، متورم و دردناک شده و در معرض آسیب‌ها و پارگی‌های ریز قرار می‌گیرد که این متعاقباً به صدمات بیش‌ازحد منجر می‌شود.

بنابراین چه یک ورزشکار و چه یک کارگر باشید، صدمات ممکن است برایتان رخ دهند. اینجاست که فیزیوتراپی برای ترمیم آسیب‌ها به کمکتان می‌آید. فیزیوتراپی می‌تواند ساختار آسیب‌دیده و نیز سازوکار آسیب یا صدمه را شناسایی کرده و از طریق تجزیه‌وتحلیل حرکات (بیومکانیک)، اقدامات لازم را برای اصلاح و پیشگیری از آسیب‌دیدگی مجدد انجام دهد. فیزیوتراپی همچنین از طریق تعیین و تنظیم یک برنامه کششی و قدرتی در بازیابی توانایی‌هایتان به شما کمک می‌کند. به‌طور خلاصه، هدف فیزیوتراپی کمک به شما در جهت بهبودی و بازگشت به فعالیت‌های معمول است.

فیزیوتراپی

وقتی به بدنتان گوش نمی‌دهید، چه اتفاقی می‌افتد؟

وقتی بدنتان مستمراً در معرض تحریک و التهاب باشد، تورم‌های ناشی از این‌ها، می‌توانند مزمن شوند. آنگاه بهبودیِ آنچه در شرایط عادی، 2 تا 6 هفته طول می‌کشد،، ممکن است به 3 تا 6 ماه زمان نیاز داشته باشد. این امر زمانی رخ می‌دهد که التهاب ساده‌ای (که می‌تواند ترکیبی از ورم، سوزش، درد و تحریک بافتی باشد) که به‌طورمعمول ظرف چند روز یا چند هفته بهبود می‌یابد، از نظر شیمیایی تغییر ماهیت داده و به یک بافت آسیب‌پذیر تبدیل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، وقتی به آنچه بدنتان می‌گوید، گوش ندهید، می‌توانید به‌سادگی به خودتان آسیب برسانید.

یک راهکار چهار مرحله‌ای

همیشه و در وهله نخست، راه‌هایی برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی وجود دارد:

1. عوامل تشدیدکننده را شناسایی کرده و آن‌ها را به حداقل برسانید.

این کار آسان به نظر می‌رسد اما می‌تواند پیچیده باشد. مخصوصاً وقتی این عوامل، جزئی از کارهایی باشند که ما باید آن‌ها را انجام دهیم. یا بخشی از فعالیت‌هایی مثل راه رفتن، حمل کردن، بلند کردن و ... باشند که با زندگی روزانه‌مان گره خورده‌اند. فیزیوتراپی می‌تواند در انتخاب حرکات ارگونومیک (به جای حرکات آسیب‌زا) کمکتان کند تا از انجام حرکاتی که موجب درد یا التهاب در بدنتان می‌شوند، پرهیز کنید.

2. از ساختار بدنتان پشتیبانی کنید.

اگر مقدور است، می‌توانید برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مچ دست، ورم زردپی، سندرم تونل کارپال، ورم ساق پا، رگ به رگ شدن مزمن مفاصل مچ پا و هر آسیب دیگری از وسایل یا قطعات تقویت‌کننده استفاده کنید. این کار به بدنتان کمک می‌کند تا خودش را سریع‌تر بازیابی کند.

3. ساختارهای آسیب‌دیده را بِکشید.

یک عضله یا تاندون ملتهب، تا زمانی که بهبود یابد قدری کوتاه‌تر می‌شود. برای جلوگیری از بروز تحریک و پارگی مجدد در یک بافت آسیب‌دیده، باید آن را در حالت کشیده نگه دارید. این کار با انجام حرکات کششی مقدور می‌شود.

4. برای جلوگیری از بروز مجدد آسیب، بافت را تقویت کنید

بافت‌های شما پس از افزایش طول مجدد، آسیب‌پذیری کمتری نسبت به حرکات نشان می‌دهند و آماده هستند تا قدرت سابق خود را بازیابند. شما می‌توانید از طریق تقویت این بافت‌ها در طول چند هفته یا ماه، روند التهاب مزمن را معکوس کنید و آن‌ها را مجدداً آماده‌ی پذیرش و تحمل بار کنید.

فیزیوتراپی برای ترمیم

چرا باید به فیزیوتراپی بروید؟

یک فیزیوتراپ در زمینه حرکت، عملکرد و مکانیک بدن تخصص دارد و در زیرشاخه‌هایی مثل ارتوپدی، ورزش، ارگونومی، آسیب‌های شغلی، عصب‌شناسی و بیماری‌های قلبی و عروقی آموزش‌های لازم را دیده است. فیزیوتراپ‌ها، همان متخصصانی هستند که می‌دانند چطور با استفاده از مؤثرترین روش‌های ممکن، مشکلات جسمانی‌تان را شناسایی و درمان کنند. فیزیوتراپ‌ها می‌توانند برنامه‌های حمایتی مناسبی برایتان تهیه و تنظیم کنند و کمکتان می‌کنند تا از آسیب‌های احتمالی بعدی، دوری کنید. آن‌ها برای کمک به هر کسی - از یک کارگر روزمزد یا ورزشکار آماتور تا یک ورزشکار حرفه‌ای- به‌خوبی آموزش دیده‌اند.

فیزیوتراپ

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600