سمعک وسیله کمک شنوایی است که به افراد کم شنوا کمک می کند تا صداهایی را که به دلیل کم شنوایی قادر به شنیدن نبودند، بشنوند و از باقی مانده قدرت شنوایی خود بیشترین بهره وری و استفاده را داشته باشند.همانطور که گفته شد سمعک یک پروتز پزشکی است که به افراد کم شنوا کمک می کند بتوانند صدا هایی که به دلیل کم شنوایی خود قادر به شنیدن شان نبودند، به راحتی بشنوند.

دسته بندی سمعک ها بر اساس مشخصات و ویژگی :

سمعک ها بر اساس مشخصات و ویژگی های شان به دسته های مختلف تقسیم بندی می شوند.

سمعک ها از لحاظ ظاهری به دسته های داخل گوشی، پشت گوشی و پشت گوشی ظریف (رسیور داخل کانال یا ریک) و نامرئی تقسیم می شوند. البته هیچ یک از این گروه ها بر دیگری برتری ندارد. همانطور که هر فرد اثر انگشت مربوط به خود را دارد، برای هر فرد کم شنوا، با توجه به میزان کم شنوایی و نوع کم شنوایی وی، دسته ای از این سمعک ها مناسب است. مثلا ممکن است بهترین سمعک برای فردی سمعک داخل گوشی باشد اما همین سمعک برای فرد دیگر هیچ بازدهی ای نداشته باشد و لازم باشد که از سمعک پشت گوشی استفاده کند.

یکی از مشخصات بسیار متمایز کننده سمعک ها، تکنولوژی و فناوری سمعک است به طور مثال سمعک ها در دسته های آنالوگ، دیجیتال و هوشمند تقسیم بندی می شوند. امروزه سمعک ها با بهترین کیفیت، به روز ترین تکنولوژی ها و شکیل و ظریف ترین ظاهر تولید و عرضه می شوند.

سمعک و کم شنوایی

کم شنوایی باعث چه مشکلاتی میشود

کم شنوایی، اختلال بروز پیدا کرده در سیستم شنوایی است که می تواند باعث بروز مانند مشکلاتی از قبیل:

  • نشنیدن اصوات محیط فردی
  • بروز مشکلات شناختی
  • بروز افسردگی
  • بروز آلزایمر و فراموشی
  • بروز وزوز گوش
  • سرگیجه
  • و...

شود. بنابر این بسیار حیاتی است که از سیستم شنوایی خود محافظت لازم را داشته باشیم و در صورت بروز اختلال در این سیستم سریعا با متخصصین شنوایی در میان بگذاریم و در صدد درمان آن باشیم.

سیستم شنوایی انسان

سیستم شنوایی انسان

  • نشنیدن اصوات محیط فردی
  • گوش خارجی، میانی و داخلی قسمت های تشکیل دهنده سیستم شنوایی انسان هستند.
  • لاله گوش و کانال خارجی گوش در بخش گوش خارجی دسته بندی می شوند.
  • پرده گوش (پرده تمپان) مرز بین گوش خارجی و گوش میانی است و علاوه بر پرده گوش، زنجیره استخوانچه ای (استخوانچه های چکشی، رکابی و سندانی ) در بخش گوش میانی قرار دارند.
  • حلزون، وستیبول (شامل اتریکول و ساکول) و مجاری نیم دایره در قسمت داخلی سیستم شنوایی قرار دارند.

وظایف اجزای گوش

گوش خارجی وظیفه دریافت و انتقال اصوات محیط را به گوش میانی و داخلی دارد. صدای موجود در محیط پس از رسیدن به لاله گوش، وارد کانال گوش می شود و در منتهای کانال گوش با پرده گوش برخورد می کند. پرده گوش وطیفه تبدیل امواج مکانیکی صوت به ارتعاشات را دارد. این ارتعاشات از طریق پرده گوش به زنجیره استخوانچه ای گوش میانی می رسد و سپس از طریق این زنجیره به گوش داخلی و به حلزون گوش می رسد.

در حلزون سلول های مویی شکلی وجود دارد که با رسیدن ارتعاشات به این سلول ها، پتانسیل های الکتریکی ایجاد می کنند. این پتانسیل های الکتریکی از طریق عصب شماره 8 یا عصب شنوایی به قسمت پردازش کننده اصوات در مغز فرستاده می شود. با پردازش این اصوات در مغز شما متوجه وجود صدا و اطلاعات موجود در آن اصوات می شوید و نسبت به آن واکنش مناسب نشان می دهید.

چه چیزی باعث ایجاد کم شنوایی میشود 

اگر در این مسیر انتقال صداها از محیط تا به مغز، مشکلی ایجاد شود باعث ایجاد کم شنوایی می شود و با توجه به این که این مشکل در کدام قسمت از این مسیر است، نوع کم شنوایی و درمان مناسب آن فرق می کند.

انواع کم شنوایی

انواع کم شنوایی

انتقالی، حسی عصبی و آمیخته سه دسته انواع کم شنوایی ها هستند.

  • انتقالی: نوعی کم شنوایی است که در اثر بروز مشکل در عملکرد گوش خارجی و گوش میانی بروز می یابد.
  • حسی عصبی: اگر مشکل و اختلال در گوش داخلی و یا در عصب شنوایی باشد کم شنوایی ایجاد شده از نوع حسی عصبی می باشد.
  • آمیخته: در صورت وجود هر دو نوع کم شنوایی انتقالی و حسی عصبی، می گوییم کم شنوایی آمیخته وجود دارد.

همانطور که پیش تر گفته شد هر کدام از این انواع کم شنوایی ها درمان خاص و متفاوت خود را دارا هستند. هر نوع کم شنوایی بسته به علت ایجاد و میزان آن، درمان خاص خود را دارد و نمی توان برای همه انواع کم شنوایی ها نسخه یکسانی پیچید.

پس مسلما سمعک که یکی از راه های جبران کم شنوایی است، نمی تواند برای هر فرد کم شنوا مناسب باشد و تشخیص این که آیا سمعک برای شما مناسب است یا خیر؟ بر عهده شنوایی شناس تان است.

پیرگوشی یا کم شنوایی

پیرگوشی یا کم شنوایی

پیرگوشی یا کم شنوایی مربوط به سن رایج ترین مشکلی است که به مرور زمان با افزایش سن در گوش داخلی انسان ایجاد می شود. یکی از متداول ترین علل ایجاد کم شنوایی در افراد، پیر گوشی است. همانطور که در ابتدای مطلب بیان شد، در حلزون سلول های مویی شکلی وجود دارد که ارتعاشات مکانیکی ناشی از اصوات را به پتانسیل های الکتریکی تبدیل می کنند و این پتانسیل های الکتریکی از طریق عصب به مغز می رسند. حال با گذشت زمان و افزایش سن و با قدم گذاشتن به دوره میانسالی این سلول های مویی شکل به طور خود به خودی شروع به از بین رفتن می کنند و پس از سال ها با از بین رفتن تعداد زیادی از این سلول ها، اولین نشانه های پیرگوشی بروز می یابد.

تقریباً نیمی از افراد 75 سال یا بالاتر دچار کم شنوایی هستند.

در کنار افزایش سن و از بین رفتن سلول های مویی گوش داخلی، قرار گرفتن در مکان های پر سر و با صدای بلند یکی دیگر از فاکتورهای بزرگ خطر برای این نوع کاهش شنوایی است.

عدم درمان کم شنوایی باعث چه مشکلاتی میشود

این نوع کم شنوایی ها، کم شنوایی های دائمی هستند و به مرور زمان و یا به طور خود به خود نه تنها درمان نمی شوند بلکه حتی اگر درمان مناسب و به موقع دریافت نشود، بدتر و عمیق تر می شوند. عدم درمان کم شنوایی می تواند باعث بروز اختلالات دیگر از قبیل آلزایمر، افسردگی و فراموشی و... شود. بنابر این بسیار حیاتی و مهم است تا در زمان مناسب برای درمان کم شنوایی اقدامات لازم انجام شود. استفاده از سمعک یکی از بهترین درمان ها برای این افراد است.

استفاده از سمعک در افرادی که مبتلا به پیرگوشی هستند، مشکل کم شنوایی آنان را بر طرف می کند و پس از ان در شنیدن اصوات اطراف و مکالمه های دیگران مشکلی نخواهند داشت.

در صورت احساس کم شنوایی چه کاری باید انجام داد

حس شنوایی یکی از مهم ترین حواس پنج گانه انان است که هم در درک اطلاعات محیط و هم در لذت بردن از اصوات و هم در ایمنی و حفظ جان انسان نقش دارد. بنابر این اگر دچار کم شنوایی هستید یا در سیستم شنوایی خود احساس وجود اختلالی دارید، به کلینیک های ارزیابی شنوایی مراجعه کنید و مسئله را با شنوایی شناس خود در میان بگذارید، شنوایی شناس شما برای درمان و برطرف کردن مشکل شنوایی تان راه های مناسب را به شما پیشنهاد خواهد داد.

مسئله ای که باید به آن اشاره داشت این است که با دریافت نکردن سمعک، وضعیت قدرت سیستم شنوایی شما بدتر خواهد شد و میزان شنوایی شما از سطحی که هست پایین تر خواهد آمد و ضعیف تر می شود. لذا بسیار مهم است که در زمان مناسب نسبت به درمان کم شنوایی خود اقدام کنید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600