فیزیوتراپی یکی از تخصص های مرتبط با مراقبت های بهداشتی است که به درمان اختلالات اسکلتی عضلانی ، عصبی و قلبی و چگونگی تأثیر این اختلالات بر میزان و کیفیت تعامل شما با حرکت های فیزیکی ارتباط دارد. فیزیوتراپیست ها متخصصانی هستند که می توانند تا اخذ مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا در فیزیوتراپی نیز پیش بروند. آنها در نهاد های گوناگون و متنوعی از قبیل بیمارستان ها ، کلینیک های توان بخشی دولتی و خصوصی ، مراکز خارج از بیمارستان ، مدارس و خانه های سالمندان فعالیت می کنند.

هر زمان که در انجام فعالیت های عادی روزمره ی خود با مشکل مواجه می شوید ، به این معنی است که ممکن است از خدمات جامع و کامل یک متخصص فیزیوتراپی بهره مند گردید. یک متخصص فیزیوتراپی می تواند میزان و کیفیت تحرک شما را ارزیابی کند و راهکارهایی را نیز برای کمک به شما در حرکت بهتر و ایجاد احساسی بهتر ، پیشنهاد بدهد. متخصص فیزیوتراپی می تواند تمریناتی مناسب را جهت کمک به بهبود دامنه ی حرکتی (ROM) شما، همچنین قدرت و تعادل شما برایتان تجویز کند. یک متخصص فیزیوتراپی در حیطه ی عارضه های قلبی می تواند به بهبود میزان و کیفیت قدرت و عملکرد قلب شما کمک کند تا شما به خوبی بتوانید به فعالیت های عادی روزمره ی زندگی خود بازگردید.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی یک تخصص مراقبت های بهداشتی است که هدف آن، تشخیص و درمان افرادی است که دارای شرایط ناملایم سلامتی هستند که در هر سنی می تواند برایشان پیش بیاید و به واسطه ی این شرایط خاص، توانایی آنها در حرکت کردن و انجام فعالیت های روزمره ی زندگی محدود می شود. هدف نهایی فیزیوتراپی، بازگرداندن استقلال عملکرد حداکثری به هرکدام از بیماران توان خواه می باشد. برای دستیابی به این هدف ، درمان ها ممکن است شامل ورزش ، مراقبت های عملی و دادن یکسری آموزش ها و روش های کمکی به بیمار باشد.

به چه کسی متخصص فیزیوتراپی گفته می شود؟

فیزیوتراپیست ها متخصصانی هستند که مجوزهای لازم را دارند و با افرادی کار می کنند که دچار معلولیت ، نقص یا محدودیت در انجام عملکرد های کلی بدن خود هستند. این ناتوانی ها و اختلالات می تواند در نتیجه ی ابتلا به بیماری ، بروز یک آسیب یا فرایندهای آسیب شناختی به وجود آمده باشد. یک سری از بیماران ممکن است بعد از جراحی به مداخلات فیزیوتراپی نیاز داشته باشند تا به آن ها در رسیدن به بهبودی کامل کمک کند و همچنین به آن ها کمک کند تا بعد از عمل جراحی، دوره ی نقاهت خود را با خیالی آسوده و به خوبی سپری کنند.

مداخلات فیزیوتراپی

مداخلات فیزیوتراپی چه مدت به طول می انجامد؟

یکی از سوال های رایجی که بسیاری از بیماران می پرسند، این است که " مداخلات فیزیوتراپی چه مدت به طول می انجامد؟ ". اگرچه این سوال به صورت کلی، یک سوال ساده محسوب می شود ، اما پاسخ دهی به آن، بسیار دشوارتر از آن است که فکرش را می کنیم! یک متخصص فیزیوتراپی ، نیازها و وضعیت شما را ارزیابی می کند و برای حفظ و مراقبت از اهداف شما تا رسیدن به آن ها، یک برنامه ی مراقبت فردی را متناسب با شرایط شما تهیه می کند. رسیدن به اهداف شما ممکن است به مدت چند جلسه یا چند هفته به طول انجامد.

یک متخصص فیزیوتراپی، چگونه اهداف مناسب برای توانبخشی را تعیین می کند؟

بهترین راه برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب در یک توانبخشی موفق، تعیین کردن اهداف در ابتدای کار است. یک متخصص فیزیوتراپی، هنگام شروع مداخلات فیزیوتراپی ، باید به این مسئله بیندیشد که در پایان دوره ی فیزیوتراپی برای یک بیمار، وی باید چه توانمندی ها و میزان استقلالی را در بیمار خود ایجاد کند. اهدافی که متخصص فیزیوتراپی برای توان بخشی تعیین می کند باید هم برای او و هم برای بیمار مهم و در عین حال، دست یافتنی باشد. در واقع، اهدافی که برای مداخلات فیزیوتراپی تعیین می شود، باید با توجه به شرایط بیمار، واقع بینانه و قابل دستیابی باشند. سپس متخصص فیزیوتراپی با کمک بیمار می تواند یک برنامه ی درمانی مناسب را برای دستیابی به اهداف توانبخشی شما تدوین کند.

به یاد داشته باشید که اهداف توان بخشی که توسط متخصص فیزیوتراپی برای بیمار تعیین می شود، می تواند تغییر کند. با بهبودی شرایط بیمار بعد از چند جلسه، ممکن است لازم باشد تا فیزیوتراپیست، اهداف جدیدی را برای بیمار تعیین کند. اگر بیمار و متخصص فیزیوتراپی در رسیدن به اهداف درمانی-توان بخشی خود مشکل دارند(شرایط بیمار برای یک سری از اهداف تعیین شده متناسب نیست) ، مجددا ممکن است لازم باشد تا اهداف اولیه ای که توسط فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار تعیین شده بود، دستخوش تغییراتی شود. اهداف فیزیوتراپی بیمار باید بر روی بهبود تحرک و عملکرد کلی وی متمرکز باشد تا بیمار به تدریج بتواند به زندگی روزمره ی خود باز گردد و فعالیت ها و عملکرد های گذشته ی خود را داشته باشد.

حیطه ی تخصصی برای فیزیوتراپی

یک متخصص فیزیوتراپی، قادر به درمان چه اختلالات و شرایطی می باشد؟

اختلالات بسیاری وجود دارد که مداخلات فیزیوتراپیف یکی از اصلی ترین گزینه های درمانی آن محسوب می شود. به همین دلیل ، چندین حیطه ی تخصصی برای فیزیوتراپی وجود دارد. اگرچه این کارها، در کل چارچوب حرفه، کاملاً شناخته شده می باشد ، اما معمولاً توسط عموم مردم نادیده گرفته می شود. حیطه های تخصصی رایجی که فیزیوتراپی می تواند به کمک بیمار بشتابد، عبارت اند از:

  • انواع و اقسام اختلالات شایع ارتوپدی
  • اختلالات و آسیب های ورزشی
  • اختلالات و آسیب های عصبی
  • اختلالات و آسیب های عملکردی در محل کار
  • اختلالات و آسیب های شایع در اطفال
  • توانبخشی قلب
  • فیزیوتراپی در اختلالات وابسته به آب(Aquatic)
  • فیزیوتراپی در اختلال Pelvic floor

اگر با مشکلی مواجه هستید که سبب بروز درد و یا مشکل در تحرک و عملکرد طبیعی شما می شود ، مراجعه کردن به یک متخصص فیزیوتراپی می تواند در بهبودی هرچه سریع تر مشکلی که دارید، به شما کمک کند و شما را به سطح طبیعی فعالیت های روزمره ی زندگی تان بازگرداند. اگر دچار شک و تردید شده اید که آیا به مراجعه به یک متخصص فیزیوتراپی نیاز دارید یا خیر ، بهتر است که با پزشک خود در این زمینه، مشورت های لازم را انجام دهید؛ چرا که پزشک شما ممکن است بتواند به شما در یافتن یک متخصص فیزیوتراپی واجد شرایط برای کمک به مشکل و شرایط خاص شما کمک کند. علاوه بر این، قانون این حق را به شما داده است که بدون نیاز به مراجعه به یک پزشک ، مستقیما نیز به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. در صورت لزوم، خود متخصص فیزیوتراپی که به آن مراجعه کرده اید، به شما خواهد گفت که برای پذیرفتن شما جهت گذراندن دوره ی مداخلات فیزیوتراپی، آیا نسخه ی پزشک لازم است یا خیر.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600