ما در دنیایی پر سرعت زندگی می‌کنم و بخشی از آن هستیم. رقابت در جهت رسیدن به اهداف و نتایج مورد نظر ممکن است گاهی بسیار استرس‌زا باشد. تنها جایی که می‌توانیم از آشفتگی و شلوغی روزمره به آن‌جا پناه ببریم، اغلب مواقع خانه خودمان است. با این حال، حتی اگر عجیب هم به نظر برسد، دلایل استرس‌زای فراوانی ممکن است در خانه نیز وجود داشته باشد. کمد لباس‌های نامرتب، کشوهای بی‌نظم و انباشته‌شده و تعداد زیادی از وسایلی که به دلیل وابستگی عاطفی و خاطره انگیز بودنشان از خانه به بیرون پرت نمی‌شوند، همه و همه باعث ایجاد انرژی منفی و باری اضافه بر دوش منزل می‌شوند.

بهتر است بیاموزیم که چگونه از شر همه عوامل استرس‌زای خانه خلاص شویم و خانه خود را به مامنی سرشار از آرامش تبدیل کنیم و در واقع بتوانیم در منزل خود از نگرانی‌های زندگی خلاص شده و تجدید قوا کنیم. در این مقاله چند روش موثر برای تنش‌زدایی از محیط خانه را برای شما خوانندگان گرامی ارائه داده‌ایم، همراه ما باشید.

راه‌هایی برای کاهش استرس در محیط خانه

راه های زیادی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید استرس محیط خانه خود را کاهش دهید. اجازه دهید نگاهی به این لیست که در این بخش به اشتراک گذاشته شده است بیندازیم:

  • فضای خانه خود مرتب کرده و از وجود وسایلی که به آن‌ها احتیاج ندارید، پاکسازی کنید.
  • محیط خانه خود را خوشبو نگه دارید.
  • تا حد امکان، اجازه دهید نور بیشتری وارد خانه شود و فضای خانه روشن باشد.
  • بذر عشق بکارید!
  • از تابلوهای طبیعت زیبا بر روی دیوارها استفاده کنید.
  • عادت مرتب کردن خانه در پایان هر روز را در خود به‌وجود بیاورید.
  • کیفیت هوای درون خانه را بهبود دهید و از تهویه مناسب استفاده کنید.
  • شیوه‌های سازگار با محیط زیست را اتخاذ کنید.

حال اجازه دهید این نکات را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم:

پاکسازی و مرتب کردن خانه

پاکسازی و مرتب کردن خانه

یک تصمیم مهم بگیرید و از چیزهایی که در اعماق کمد شما دفن شده‌اند دل بکنید! همان چیزهایی که دیگر به آن‌ها احتیاج ندارید. در غیر این صورت، در نهایت فضایی شلوغ و درهم عایدتان خواهد شد.

با توجه به نکاتی که در این بخش آورده شده می‌توانید آخر هفته خود را به جابجایی وسایل اضافه و پاکسازی خانه اختصاص دهید.

ابتدا لیستی از اقلامی که می‌خواهید اهدا کنید تهیه نمایید. وقتی شروع به پاکسازی خانه می‌کنید، متوجه خواهید شد که چیزهای زیادی وجود دارد که باید از شر آنها خلاص شوید.

همچنین موارد زیادی وجود دارد که رها کردن آنها برایتان دشوار است، به خصوص اگر چیزی باشد که مادربزرگتان به شما داده است. اجازه ندهید احساساتتان شما را تحت کنترل خود درآورد، وگرنه در نهایت باز آن وسایل بلااستفاده را در کشوی خود تا سالها مشاهده خواهید کرد!

بهتر است که اعضای خانواده خود را نیز در این فرآیند مشارکت دهید. آنها نه تنها به شما کمک می‌کنند وسایل اضافه را دور بیاندازید، بلکه حتی می‌توانند به شما کمک کنند که برای رها شدن از شر خرت و پرت‌هایتان راحت‌تر تصمیم بگیرید.


خوشبو کردن فضای خانه

خوشبو کردن فضای خانه

یک رایحه ماندگار قطعا می‌تواند به کاهش استرس محیط خانه شما کمک کند. چطور است برای داشتن محیطی دلنشین و عاری از استرس در منزلتان به رایحه‌درمانی فکر کنید؟!

اما قبل از هر چیز ابتدا باید از شر هر گونه بوی بد در خانه خلاص شوید. جوش شیرین به از بین بردن بوی بد کمک می‌کند. مقدار مناسبی جوش شیرین را روی زمین و مبلمان بپاشید و سپس با جاروبرقی آن را تمیز کنید. با این روش هر گونه بوی بد خانه از بین خواهد رفت.

همچنین می‌توانید از عود و بخور استفاده کرده تا خانه خود را خوشبو کنید. این عطرها اساسا از چوب آگار، چوب صندل و یاس ساخته شده‌اند و بوی آرامش‌بخشی را در فضای خانه شما منتشر می‌کنند. شمع‌های معطر نیز می‌توانند به خوبی این نقش را ایفا کنند.

شما همچنین می توانید یک محفظه از گیاهان خوشبو برای خانه بسازید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تعدادی گلبرگ رز و هر گل معطر دیگری را خشک کرده، آن‌ها را در یک کیسه توری بریزید و در کمد لباس خود آویزان کنید. هر زمان که در کمد خود را باز می‌کنید، رایحه‌ای تازه از گل‌ها به مشامتان می‌رسد که روزتان را خواهد ساخت!

تلاش برای روشنایی خانه

تلاش برای روشنایی خانه

تاریکی باعث ایجاد افسردگی و اضطراب می‌شود. پرده‌ها را بکشید و اجازه دهید نور بیشتری وارد اتاق شود. نور طبیعی می‌تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند. افزودن پنجره‌های بیشتر نیز می‌تواند به ایجاد یک محیط روشن و پرنور کمک کند. همچنین می‌توانید نورگیرهایی را برای روشن شدن فضای خانه ایجاد کنید.

استفاده از گل و گیاه طبیعی در فضای خانه

گل و گیاه طبیعی در فضای خانه

با داشتن چند گیاه طبیعی آپارتمانی، فضایی عاری از استرس بسازید. ارتباط تنگاتنگ با طبیعت به کاهش استرس کمک کرده و "هورمون‌های شادی‌بخش" آزاد می‌کند که باعث تقویت سلامت روان و تندرستی شما می‌شود. شما همچنین می‌توانید یک مینی‌باغچه در قسمت پنجره آشپزخانه داشته باشید که نه تنها به انتقال حس خوب کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود همیشه گیاهان تازه و محصولات ارگانیک مانند نعنا و ریحان در دسترس داشته باشید.

استفاده از تابلوهای طبیعت برای دیوارها

تابلوی طبیعت برای خانه

بدیهی است که دیوارهای خالی و بی‌روح کمکی به کاهش استرس در خانه نمی‌کنند. اما دیوارهایی با تابلوهای آرامش‌بخش نقاشی از طبیعت چطور؟

اگر دستی در هنر دارید، یک صحنه از طبیعت را نقاشی کرده و به دیوار خانه‌تان نصب کنید. یا اگر استعدادی در نقاشی ندارید، با کمی خلاقیت از تقویم‌های قدیمی که گل‌های زیبایی در تصاویر خود دارند استفاده کرده و آن‌ها را به قاب عکس تبدیل کنید.

همچنین می‌توانید دیوارهای خود را با عکس‌های عزیزان خود تزئین کنید. احتمالا پس از یک روز پر استرس در محل کار، دوست دارید عکس‌های قدیمی و خندان خانواده خود را ببینید.

عادت مرتب کردن خانه در پایان روز

یکی از بهترین نکات برای اینکه خانه خود را از استرس دور کنید، این است که مرتب کردن آشفتگی‌ها در پایان هر روز را به یک عادت تبدیل کنید. بدون تا کردن لباس‌ها و گذاشتن آن‌ها در کمد به رختخواب نروید، یا اجازه ندهید ظروف در سینک شما انباشته شوند. اگر آشپزخانه یا اتاق خواب خود را به‌هم ریخته ببینید، روز بدی را شروع خواهید کرد. که این موضوع ناخودآگاه بر سلامتی شما تأثیر گذاشته و بر سطح استرس شما می‌افزاید.

به محض بیدار شدن از خواب، رختخواب خود را مرتب کنید. کارهای نظافتی را به فردا موکول نکنید، همین حالا انجامش دهید!

بهبود هوای داخل خانه

آباژور سنگ نمک

یک راه ساده برای تنش‌زدایی از محل زندگی، بهبود کیفیت هوای داخل خانه است. می‌توانید آباژور سنگ نمک روی میز کنار تخت خود قرار دهید. چراغ‌خواب نمکی فواید زیادی دارد. این نوع چراغ‌خواب باعث می‌شود تابش الکترومغناطیسی که به افزایش سطح استرس کمک می‌کند، متعادل شود. چراغ‌های نمک برای بیمارانی که با استرس مزمن و افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند نیز مفید است.

استفاده از روش‌های سازگار با محیط زیست

با طبیعت ارتباط برقرار کرده و شیوه‌های دوستدار محیط زیست را اتخاذ کنید. از هدر رفتن آب جلوگیری نمایید. هنگام شستن دست‌ها یا سبزیجات اجازه ندهید شیر آب بی‌وقفه باز بماند. آب حاصل از شستشوی میوه و سبزیجات را در ظرفی نگهداری و دوباره از آن برای شستشوی توالت یا حمام استفاده کنید. پوست سبزیجات و میوه‌ها را دور نریزید. با استفاده از زباله‌های آشپزخانه می‌توانید به راحتی در خانه یک کمپوست ارگانیک درست کنید که می‌تواند بهترین کود برای گیاهان شما باشد. انجام کارهای کوچک که به حفظ به محیط زیست کمک می‌کند، نه‌تنها در مقیاس بزرگتر تاثیری فراگیر دارد، بلکه سطح استرس شما را نیز کاهش می‌دهد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600