تحرک عملکردی نشان دهنده توانائی یک فرد برای حرکت در محیط اطرافش می باشد. بطور مثال، راه رفتن، جابجا شدن برای روی تخت و بلند شدن از روی صندلی. اگر شما آسیب دیده و یا بیمار هستید و برای حفظ تحرک عملکردی نرمال با دشواری روبرو می باشید زمانش رسیده تا به فیزیوتراپی مراجعه کنید.

معمولا شما بعد از یک دوره بی حرکتی یا آسیب و بیماری متوجه محدودیت در توانایی جابجایی خود خواهید شد. ممکن است به کمک شخصی دیگر برای رفتن و بیرون آمدن از تخت، نشستن و برخاستن از صندلی و یا راه رفتن نیاز داشته باشید. همجنین ممکن است به عصا، واکر و یا دیگر وسایل کمکی برای حفظ تعادل و توانائی راه رفتن خود نیاز پیدا کنید.

اگر در بیمارستان بستری هستید، معمولا فیزیوتراپیست شما را در آنجا برای اطمینان پیدا کردن از اینکه رفتن به خانه برایتان ایمن است ارزیابی می کند.

اگر آسیب یا بیماری شما موجب شود نتوانید از منزل خارج شوید فیزیوتراپیست میتواند به منزل شما مراجعه کرده و تحرک عملکردی شما را ارزیابی کند. همچنین فیزیوتراپیست میتواند ایده هایی جهت تبدیل محیط خانه به فضائی امن جهت تحرک شما ارائه دهد.

تحرک عملکردی

تحرک عملکردی در کجا اتفاق میفتد؟

بطور اساسی، هرجاییکه فرد بتواند حرکتی انجام دهد بعنوان تحرک عملکردی در نظر گرفته می شود. 3 حیطه اصلی که فیزیوتراپیست میتواند در آنها تحرک عملکردی شما را ارزیابی کند شامل تحرک در تخت، جابجائی ها و راه رفتن می باشد.

ترک در تخت

این شامل توانائی شما در حرکت در تخت همانند سر خوردن، چرخیدن و یا حرکت از خوابیده به نشسته و یا بالعکس می باشد. ممکن است تحرک شما در تخت محدود باشد که در اینصورت نیاز به کمک خواهید داشت.

جابجائی ها

شامل حرکت از یک سطح به سطحی دیگر است. ممکن است شما برای جابجایی از تخت به صندلی و حرکت از صندلی به سطوح دیگر نیازمند کمک باشید.

راه رفتن

ممکن است به حضور شخصی دیگر و یا ابزارهای کمکی مثل عصا برای راه رفتن نیاز پیدا کنید. در این شرایط فیزیوتراپیست ممکن است راه رفتن شما را آنالیز کرده تا بتواند راه هایی برای بهبود آن به شما پیشنهاد دهد.

سطوح متفاوت کمک های مورد نیاز کدامین هستند؟

بسته به شدت آسیب ممکن است نیاز به سطوح مختلفی از کمک در جهت تحرک عملکردی خود داشته باشید. فیزیوتراپیست میتواند به شما برای حرکت در اطراف تخت، نشستن و یا راه رفتن کمک کند.

تحرک عملکردی فیریوتراپی

همچنین فیزیوتراپیست می تواند به اعضای خانواده و اطرافیانتان نحوه ایجاد کمک برای تحرک عملکردی را آموزش دهد.

سطوح مختلف کمک رسانی به شخص شامل موارد زیر می باشد:

وابسته: در حین تحرک وابسته شما به هیچ عنوان نمی توانید همکاری کنید و فیزیوتراپیست یا شخصی دیگر باید تمامی کارها را برایتان انجام دهند.

حداکثر کمک رسانی و همکاری: بدین معناست که فیزیوتراپیست 75 درصد فعالیت لازم جهت حرکت را بعهده داشته و شما 25 درصد کار را انحام میدهید.

همکاری متوسط: در این حالت شما و فیزیوتراپیست هرکدام 50 درصد کار را برای حرکت کردن برعهده خواهید داشت.

همکاری حداقل: در این وضعیت شما 75 درصد کار و فیزیوتراپیست 25 درصد آنرا جهت انجام حرکت بعهده دارید.

همکاری بصورت حمایت تماسی: در این حالت، فیزیوتراپیست نهایتا با قرار دادن یک و یا هر دودست بر روی بدنتان شما را حمایت میکند. این تماس در واقع به شما برای داشتن تعادل و ثابت نگه داشتن بدنتان کمک میکند.

همکاری بصورت حضور داشتن: در این وضعیت فیزیوتراپیست همکاری و تماس مستقیمی با شما ندارد و تنها با ایستادن در نزدیکی شما در شرایطی که تعادل شما بهم بخورد و نیاز به کمک جهت حفظ ایمنی در حین انجام حرکت داشته باشید، حمایتتان میکند.

مستقل: این مرحله ای است که هر فیزیوتراپی امیدوار است و تلاش میکند تا به آن برسید. این بدین معناست که شما میتوانید فعالیتتان را بدون هیچ گونه کمکی و در کمال امنیت انجام دهید.

دانستن سطوح مختلف حمایت به شما کمک میکند تا نیازتان را جهت رفع محدودیت های حرکتی بدانید. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است به شما نکاتی را گوشزد کند تا پشتیبانی های بیشتری در حین حرکت داشته باشید. بطور مثال ممکن است به شما نشان دهد که برای حفظ ایمنی در حین حرکت نیاز به راهنمائی های تماسی دارید و نیاز است تا دست شخصی را برای پیشتیبانی در طول مسیر نگه دارید.

تکنیک های کلامی هم شامل راهنمائی های کلامی است جهت یادآوری تکنیکی که باید حین حرکت انجام دهید.

بهبود تحرک عملکردی

راهکارهای بهبود تحرک عملکردی

اگر شما از محدودیت تحرک عملکردی رنج میبرید فیزیوتراپیست میتواند به شما جهت بهبود آن کمک کند. تمرین کردن از راههای بسیار مفید می باشد. فیزیوتراپیست با ارائه تمرینات و حرکات مختلف به شما در این مسیر یاری خواهد رساند.

فیزیوتراپیست حرکت در فعالیت های مختلف را به اجزای متفاوت آن تجزیه میکند و با کمک به تقویت تک تک حرکات به شما در بهبود تحرک عملکردی عمومی یاری می رساند.

همچنین فیزیوتراپیست ممکن است تمرینات به خصوصی را برای بهبود تحرک عملکردی تجویز کند. تمرینات میتوانند شامل:

  • تمرینات تقویتی
  • تمرینات دامنه حرکتی
  • تمرینات انعطاف پذیری
  • تمرینات تعادلی

تشخیص اینکه چه نوع تمریناتی برایتان مناسب است بر عهده فیزیوتراپیست می باشد. گاهی اوقات، تنها تمرین طرز صحیح انجام حرکات میتواند، موجب بهبود حافظه عضلات شده و به شما کمک کند تا با ایمنی بیشتری تحرک داشته باشید.

سخن آخر

تحرک عملکردی میتواند بدنبال آسیب و یا بیماری مختل شود. عضلات ممکن است ضعیف شده، تعادل بهم بخورد و یا درد و گرفتگی های عضلانی توانایی شما را برای تحرک داشتن محدود کند.

فیزیوتراپیست میتواند سطح عملکردی فعلی شما و نوع حمایتی که نیاز دارید را شناسایی کند. با تشخیص سطوح مختلف حمایت شما میتوانید مستقلا تحرک و عملکردتان را بهبود ببخشید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600