ما معمولاً راش(ضایعه پوستی) ، برآمدگی‌ها و کبودی‌های روی پوستمان را طبیعی فرض می‌کنیم و از کنارشان ساده می‌گذریم. البته اغلب این عارضه‌ها هم بی‌خطر هستند. اما گاهی بعضی از علائم به‌ظاهر بی‌خطر، مثل راش(ضایعه پوستی) یا سرفه‌های دائمی، می‌توانند نشانۀ بیماری‌های جدی باشند. در این مقاله، 12 علامت که می‌توانند نشان‌دهندۀ مشکلات سلامتی باشند را به شما معرفی می‌کنیم.

درد قفسۀ سینۀ شدید همیشه نشانۀ حملۀ قلبی نیست

وقتی دچار درد قفسۀ سینه می‌شویم، معمولاً اولین فکری که به ذهنمان می‌رسد این است که رو دل کرده‌ایم یا حتی، وقتی شدید باشد، دچار حملۀ قلبی شده‌ایم. اما آیا می‌دانستید این درد ممکن است نشانۀ سرطان باشد؟ حملۀ قلبی اغلب با تعریق، حالت تهوع و احساس سنگینی در مرکز سینه همراه است. حتی اگر علائم حیاتی تان بعد از معاینه طبیعی بود، از این درد به سادگی نگذرید زیرا این علائم می‌توانند نشانۀ یک نوع سرطان پوست به نام ملانوما باشد. با یک سونوگرافی از قلب می‌توان این بیماری را تشخیص داد و دربارۀ درمان آن تصمیم گرفت.

درد قفسه سینه

تعریق بیش از حد

میزان تعریق شما و دوستتان بعد از ورزش ممکن است متفاوت باشد، حتی اگر به یک اندازه و با یک شدت تمرین کرده باشید. بدن انسان‌ها با هم فرق می‌کند و عملکرد بدن‌های مختلف متفاوت است. اما اگر ناگهان و بدون هیچ دلیل موجهی، شروع به عرق‌کردن شدید کردید، ممکن است نشانۀ دیابت، تیروئید یا بیماری‌های قلبی - عروقی باشد. تعریق بیش از اندازه می‌تواند علامت یک نوع سرطان نادر به نام لنفوم غیرهوچکین هم باشد که دستگاه لنفاوی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از دیگر علائم مبتلایان به لنفوم غیرهوچکین، تعریق شبانه، کاهش وزن، راش پوستی و تورّم غدد لنفاوی است. اگر دچار این علائم شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ورم

ورم معمولاً به دلیل جراحت ایجاد می‌شود. اما اگر بدون جراحت خاصی، دچار ورم شدید، باید به محل یا عضوی که ورم کرده است رسیدگی کنید. ورم انگشتان معمولاً به خاطر نمک بالای بدن یا کمبود فعالیت بدنی اتفاق می‌افتد. ورم شست پا می‌تواند نشانۀ نقرس باشد که خود علت بیماری‌های مزمنی مثل فشار خون بالا یا بیماری‌های کلیوی است. لخته‌های خونی، تضعیف عروق خونی، ضعف گردش خون یا حتی ادما (خیز، تورّم) نیز می‌توانند از دیگر علت‌های تورّم باشند. ورم را سرسری نگیرید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

ورم شدید

احساس گزگز و سوزن‌سوزن شدن

شاید گزگز را اصلاً جدی نگیرید، اما بدانید که می‌تواند نشانۀ مشکلات جدی در سلامتی شما باشد. گزگز بازوها، پاها یا کف پا معمولاً مربوط به بیماری‌هایی مثل کم خونی، دیابت، مشکلات کلیوی یا بیماری برگر است. اگر این احساس با علامت دیگری همراه نبود، می‌توانید مدتی آن را ندیده بگیرید. اما اگر علائم دیگری که نشانۀ بیماری باشند مشاهده کردید و بیشتر از یک ساعت طول کشید، باید برای معاینه به پزشک مراجعه کنید.

خواب‌رفتن

اگر یک سمت از بدنتان احساس خواب‌رفتگی دارد، ممکن است نشانۀ یک مشکل جدی باشد. اگر همراه با این خواب‌رفتگی، احساس سردرگمی کردید یا حرف‌زدن یا فهمیدن برایتان سخت شد یا چشمانتان تار شد، این‌ها می‌تواند نشانۀ دیابت، لایم، سندرم گیلن باره یا دیسک کمر باشد. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، توصیه می‌کنیم هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

ترشحات بدبوی واژن

ترشحات بدبوی واژن طبیعی نیست. گرچه بوی آن ممکن است در مراحل مختلف سیکل قاعدگی تغییر کند و عرق هم می‌تواند یکی از دلایل بوی بد باشد، اما بوی بد را باید جدی گرفت. این بو می‌تواند ناشی از عفونت باکتریایی واژن (واژینوز باکتریایی) باشد که به دلیل رشد بیش از حد باکتری در واژن اتفاق می‌افتد یا به دلیل یک بیماری مقاربتی به نام تریکومونا ایجاد شود. البته عفونت‌های دیگری نیز می‌توانند منشأ این پدیده باشند. از آن جایی که این عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌توانند به سلامتی شما لطمه بزنند و، به علاوه، منجر به ناباروری شوند، حتما آن‌ها را جدی بگیرید. برای تشخیص این عفونت‌ها، به پزشک مراجعه کنید.

چشمان خون‌افتاده (چشم قرمز)

خون‌افتادگی در چشم دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. آبریزش بینی، گلو درد، سرفه، سرماخوردگی یا عفونت‌های رایج چشمی مثل التهاب ملحتمه شایع‌ترین علل آن هستند. عوامل محیطی مثل آلودگی هوا، دود، خشکی هوا و گرد و غبار نیز از دیگر دلایل لکه‌های خونی در چشم هستند. با این وجود، اگر سرخی چشم طولانی شد، ممکن است نشانۀ گلوکوم (بیماری آب سیاه) باشد. این بیماری یکی از بیماری‌های جدی چشم است که می‌تواند در بلندمدت منجر به نابینایی شود. بنابراین پیش از اینکه سراغ قطرۀ چشم بروید، با پزشک مشورت کنید.

خون‌افتادگی در چشم

راش پوستی

همۀ ما گهگاهی دچار راش شده‌ایم. راش می‌تواند ناشی از خشکی پوست یا حساسیت باشد. راش پوستی معمولاً خشک، برآمده، نرم، خارش‌دار، پوسته‌پوسته، ترک‌دار و دردناک است و حتی می‌تواند رنگ پوست را تغییر دهد. بعضی از راش‌ها خود‌به‌خود از بین می‌روند، اما برخی نیاز به مراقبت دارند. اگر راش به سرعت در پوستتان گسترش پیدا کرد و به درمان‌های اولیه پاسخ نداد، می‌تواند نشانۀ بیماری‌های دیگری باشد. اگر دچار گلودرد، درد مفاصل، تب بالا یا اسهال هستید یا اخیرا حیوان یا حشره‌ای شما را گزیده، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

هوس خوردن یخ

یخ‌خوردن می‌تواند به سرزندگی و نشاط کمک کند، اما هوس شدید به خوردن یخ ممکن است ناشی از کمبود مواد مغذی در بدن یا نشانۀ یک اختلال تغذیه‌ای باشد. به یخ‌خوری بی‌اختیار پاگوفاژی می‌گویند. در مبتلایان به فقر آهن، خوردن یخ منجر به پاسخی در بدن می‌شود که باعث می‌شود خون بیشتری به مغز ارسال شود و در نتیجه هوشیاری فرد افزایش یابد. از سوی دیگر، اختلال خوردن یا پیکا (هرزه‌خواری) اختلالی است که فرد را وادار به خوردن مواد غیرخوراکی می‌کند. این یک اختلال روانی است که ممکن است همراه با دیگر اختلالات روانی اتفاق بیفتد. یخ‌خوری می‌تواند به دندان‌ها نیز آسیب بزند و به خطر این بیماری بیفزاید.

از کار افتادن حس بویایی

چه حسی پیدا می‌کنید اگر نتوانید غذای محبوبتان را بو کنید؟ حتما دوست ندارید بدون حس بویایی زندگی کنید. کربویی عارضه‌ای است که در آن تمام یا بخشی از حس بویایی شما از بین می‌رود. اگر متوجه شدید مدتی است که نمی‌توانید درست بو بکشید، شاید نیاز به معاینه داشته باشید. سینوزیت، آلرژی، مصرف دخانیات، گرفتگی‌های مزمن یا تومورها می‌توانند علت این عارضه باشند. البته کربویی ممکن است نشانۀ زودهنگام آلزایمر یا پارکینسون هم باشد.

از کار افتادن حس بویایی

رویش موهای چانه

موی چانه در زنان پدیدۀ رایجی است و به همین خاطر کمتر به آن توجه می‌شود. بعضی از خانم‌ها یکی دو تار مو زیر چانه دارند، اما بعضی پرموترند. علت رشد این موها می‌تواند تستسترون باشد. تستسترون یک هرمون جنسی است که در زنانی که دچار پرمویی هستند میزان بیشتری از آن ترشح می‌شود. این اختلال هورمونی می‌تواند نشان‌دهندۀ سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) هم باشد. اگر ناگهان متوجه شدید زیر چانۀ‌تان موهای تیره و ضخیم رشد کرده است، وقتش است یک تست PCOS بدهید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600