در مچ دست استخوان هایی وجود داره که به این استخوان ها کارپال گفته می شود.این استخوان ها با رباط های قوی به نام فلکسور رتیناکولوم به همدگیر وصل شده اند.به این مجموعه استخوان ها و رباط ها تونل کارپال گفته می شود.سندروم تونل کارپال به دلیل تحت فشار بودن عصب های مچ دست که گفته شد رخ می دهد.از نشانه های سندروم تونل کارپال یا cts گزگز شدن دست،احساس کرختی، ضعف و درد می توان اشاره کرد.

تمرینات گلایدینگ تاندون معمولا تمریناتی مناسب برای مدیریت علائم سندروم تونل کارپال است. اهداف این تمرینات بهبود شرایط حرکت تاندون ها در مسیر تونل کارپال در مچ دست و کاهش دردی است که توانایی فعالیت های نرمال روزمره همچون تایپ کردن و گرفتن اشیا در دست را محدود میکنند. حرکت نرمال و آزادانه تاندون ها در مسیر تونل کارپال به حفظ فعالیت نرمال انگشتان و مچ دست شما کمک میکند.

انجام تمرینات گلایدینگ تاندون زیر به کاهش درد و علائم سندروم تونل کارپال همچون مور مور شدن انگشتان کمک میکند. همچنین با استفاده از این تمرینات میتوانید از بروز سندروم تونل کارپال در آینده پیشگیری کرده و تحرکی ایده آل ایجاد کنید.

برای شروع انگشتانتان کامل باز باشد به گونه ای که انگار به کسی علامت ایست میدهید. بعد از هر مرحله از تمرینات برای 2 تا 3 ثانیه دستتان را به همین حالت برگردانید.

1- وضعیت انگشتان به پائین

تونل کارپال

به آرامی انگشتان خود را خم کنید تا جائیکه تمامی بندهای انگشتان خم شده و نوک انگشتان قسمت برجسته ابتدای انگشتان را لمس کند. ممکن است در حین انجام این حرکت کمی احساس کشش و فشار در انگشتان و مچ دست داشته باشید ولی هیچگونه احساس دردی نباید داشته باشید. برای 2 تا 3 ثانیه این وضعیت را حفظ کرده و سپس به وضعیت دست باز شروع برگردید.

2- وضعیت دست مشت شده

تمرینات گلایدینگ

از وضعیت دست باز شروع ،به آرامی دست خود را مشت کرده و فشار دهید. این حرکت باید برای شما بدون درد باشد. پس از 2 تا 3 ثانیه به وضعیت دست باز شروع برگردید.

3-وضعیت ال

سندروم تونل کارپال

به آرامی انشگتان خود را بدون اینکه بندهای انگشتانتان خم شود به سمت جلو خم کنید. تنها مفصلی که انگشتان را به دست متصل میکند باید خم شود و دستتان به حالت "ال" شکل در بیاید. این حالت را برای 2 تا 3 ثانیه نگه داشته و سپس به وضعیت شروع برگردید.

4-وضعیت انگشتان چسبیده به کف دست

تونل کارپال در مچ دست

انگشتان خود را تنها از بند اول و میانی خم کنید. نوک انگشتان شما باید به آرامی بر روی کف دستتان قرار گیرد. این وضعیت را برای 2 تا 3 ثانیه نگه دارید و سپس به وضعیت شروع بازگردید.

این تمرینات گلاید را برای 5 تا 10 مرتبه، 2 تا 3 بار در روز جهت کمک به بهبود علائم و پیشگیری از بروز ابتلا به سندروم تونل کارپال انجام دهید. با حفظ گلاید یا لغزش نرمال تاندونها میتوانید مطمئین باشید که دست و مچ دستتان در بهترین وضعیت عملکردی باقی بمانند

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600