ازآنجایی‌که آسم هیچ درمان شناخته‌شده‌ای ندارد، اغلب والدین کودکان مبتلا به این بیماری اظهار کرده‌اند که در مواجهه با آن احساس درماندگی می‌کنند. خوشبختانه راهکارهای پزشکی برای تسکین و کاهش دفعات و شدت حملات آسم در کودکان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

یک برنامه درمانی دقیق ایجاد کنید

با همکاری پزشک فرزندتان، یک برنامه مناسب تهیه کنید که در آن به جزئیات اقدامات لازم در صورت بروز حمله آسم اشاره شده است. سپس این برنامه را به کادر مدرسه، پرستار کودک یا سایر اعضای خانواده که می‌توانند در زمانی‌که شما نیستید در کنار فرزندتان باشند، ارائه دهید و از آن‌ها بخواهید که به آن توجه کنند.

یک دفتر یادداشت برای ردیابی روند بیماری داشته باشید

برای ردیابی وضعیت سلامتی فرزند خود و بررسی میزان پیشرفت بیماری، یک دفترچه یادداشت تهیه کنید. می‌توانید در این دفترچه ذکر کنید که کودک شما چه زمانی و چند بار در روز سرفه، خس‌خس سینه و مشکلات تنفسی را تجربه می‌کند.

یک دستگاه پیک فلومتر تهیه کنید و به طور منظم وضعیت کودک خود را آزمایش کنید. سپس نتایج بدست آمده را ثبت کنید. هرگونه مراجعه به پزشکان، کلینیک‌ها یا اورژانس پزشکی را ثبت کنید. در نهایت، داروهایی را که فرزندتان استفاده می‌کند، مقدار دوز مصرفی و دفعات مصرف آن‌ها را یادداشت کنید. چنین دفترچه‌ای می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پزشک کودک شما قرار دهد تا در صورت نیاز تغییرات لازم را در روند درمان اعمال کند.  

به‌دنبال یافتن محرک‌های موثر در بروز حمله آسم باشید

 محرک‌های موثر در بروز حمله آسم

یکی دیگر از مواردی‌که باید در دفترچه یادداشت ذکر شود، محرک‌ها و شرایطی (مانند ابتلا به بیماری‌های عفونی سرماخوردگی، کووید-19، آنفولانزا یا ذات‌الریه) هستند که منجر به بروز علائم آسم می‌شوند. از محرک‌های رایج می‌توان به تغییرات آب و هوا، گرده‌ها و کپک‌ها، دود سیگار، شوره حیوانات و برخی مواد شیمیایی پاک‌کننده یا شوینده‌ها اشاره کرد.

آزمایش آلرژی می‌تواند با شناسایی دقیق آلرژن‌ها، کمک زیادی به اجتناب از آلرژن‌هایی کند که باعث شعله‌ور شدن علائم بیماری در فرزند شما می‌شوند.

آزمایش‌های عملکرد ریه را انجام دهید

آزمایش‌های عملکرد ریه متداول‌ترین تست‌هایی هستند که پزشکان ممکن است برای تشخیص آسم در کودکان تجویز کنند. در حال حاضر رایج‌ترین تست عملکرد ریه که برای کودکان استفاده می‌شود، تست اسپیرومتری است. برای انجام آن کودک شما در دستگاه اسپیرومتر که شبیه یک لوله کوچک است تنفس می‌کند. سپس این دستگاه میزان هوایی که ریه‌های کودک شما می‌توانند نگهدارند (ظرفیت ریوی) و سرعت دم و بازدم را اندازه‌گیری ‌می‌کند. شما میتوانید از خدمات آزمایش در منزل هوم ویزیت استفاده کنید.

آزمایش دیگری که برای تشخیص آسم در کودکان ممکن است مفید باشد، آزمایشی است که قبل از مراجعه به پزشک باید انجام دهید. تست (سنجش) کنترل آسم یک پرسشنامه آنلاین است که به جمع‌آوری تمام اطلاعاتی که پزشک برای درک وضعیت بیماری کودک شما به آن نیاز دارد، کمک می‌کند.

با داروهای موثر در کنترل آسم در کودکان آشنا باشید

داروهای موثر در کنترل آسم

اگرچه هیچ دارویی برای درمان قطعی آسم در کودکان وجود ندارد، اما چندین دارو برای مدیریت این بیماری در بلندمدت وجود دارند. در واقع این داروها برای کمک به جلوگیری از بروز علائم آسم در کودک شما تجویز می‌شوند. سایر داروها ممکن است فقط برای استفاده اورژانسی، در هنگام تشدید یا بروز حمله آسم در کودکان تجویز شوند.

برای پیشگیری از بروز هرگونه خطا در روند درمان، مهم است که بدانید دقیقا چگونه و چند بار در روز از هر نوع دارو استفاده کنید. توجه شما به دستورالعمل ارائه‌شده توسط پزشک، کمک می‌کند تا تشخیص مسائلی مانند میزان تاثیرگذاری داروها و نیاز به تغییر دوز یا نوع دارو برای پزشک آسان‌تر شود.

سخن آخر

بنابراین اگر کودک شما به‌دلیل ابتلا به بیماری آسم به طور مداوم مشکلات تنفسی دارد، نباید آن را نادیده بگیرید. زیرا عدم مدیریت آسم می‌تواند منجر به بروز حملات شدید و انتقال کودک به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شود. در این مطلب سعی کردیم به مهمترین نکات در زمینه مدیریت آسم در کودکان اشاره کنیم. امیدواریم پس از توجه به آن‌ها و مشورت با پزشک و یا ویزیت پزشک در منزل و مطب، بتوانید بهترین شرایط را برای فرزند خود فراهم کنید.

 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600