مفصل آکرومیوکلاویکولار ، بخشی از مفصل شانه ی شما است که از اتصال استخوان ترقوه با زائده ی آکرومیون تیغه ی شانه تشکیل شده است. مشکلاتی که در اینجا ایجاد می شود، می تواند منجر به از دست دادن حرکت شانه ، درد و دشواری در انجام کارهایی شود که نیاز به استفاده از بازو دارند. اگر درد شانه دارید ، فیزیوتراپیست می تواند وضعیت شما را ارزیابی کرده و بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند. در طول معاینه ، فیزیوتراپیست شما ممکن است تست فشرده سازی مفصل آکرومیوکلاویکولار را انجام دهد.

مفصل سرشانه‌ای‌ ترقوه‌ای یا مفصل آکرومیوکلاویکولار چیست؟

مفصل آکرومیوکلاویکولار یک مفصل بسیار پایدار است و فقط حرکت های جزئی در آن اتفاق می افتد. هنوز هم می توانید دچار پیچ خوردگی رباط هایی شوید که مفصل آکرومیوکلاویکولار شما را به هم نزدیک می کنند. وقتی این اتفاق می افتد ، آن را جداسازی مفصل آکرومیوکلاویکولار می نامند. این مسئله احتمالاً سبب بروز درد قابل توجهی در شانه می شود و ممکن است در حرکت عادی بازوی خود، مشکل داشته باشید. جدا شدن مفصل آکرومیوکلاویکولار را نباید با دررفتگی شانه اشتباه گرفت! دررفتگی شانه در محلی که گوی و کاسه ی مفصل شانه ی شما به هم می رسند اتفاق می افتد. جدا شدن مفصل آکرومیوکلاویکولار در قسمت فوقانی شانه ی شما، جایی كه استخوان ترقوه و زائده ی آكرومیون كتف شما به هم می رسند ، اتفاق می افتد.

علت بروز جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار:

از آنجا که مفصل آکرومیوکلاویکولار شما، یک مفصلی پایدار است ، معمولاً برای ایجاد آسیب در اینجا به یک ضربه ی قابل توجه نیاز است. جدا شدن مفصل آکرومیوکلاویکولار معمولاً پس از افتادن در كنار شانه یا هنگام سقوط بر روی دست دراز شده ی شما اتفاق می افتد (این عارضه همچنین به عنوان آسیب FOOSH نیز شناخته می شود). ضربه یا اعمال نیروهایی که طی مسابقات ورزشی از کنار شانه و یا به طور مستقیم به جلوی شانه ی شما وارد می شوند نیز ممکن است سبب جدا شدن مفصل آکرومیوکلاویکولار گردند.

علائم جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار

علائم جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار:

  • احساس درد در شانه ی شما در قسمت بالا یا کنار بازوی خود
  • سخت بودن حرکت دادن مفصل شانه برای شما
  • احساس گرما از مفصل شانه ی شما (نشانه ی التهاب)
  • ایجاد یک برآمدگی یا برجستگی بزرگ در بالای مفصل شانه ی شما
  • احساس ضعف در هنگام بلند کردن یا استفاده از بازو

اگر خودتان مشکوک به جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار هستید ، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است آزمایش فشرده سازی مفصل آکرومیوکلاویکولار را به عنوان بخشی از معاینه ی بالینی انجام دهد. معمولاً برای تأیید تشخیص جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار می توان یک اشعه ی ایکس ساده نیز انجام داد.

آزمون جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار:

آزمایش ویژه ی شانه برای جداسازی مفصل آکرومیوکلاویکولار، تست فشرده سازی مفصل آکرومیوکلاویکولار نامیده می شود. این یک آزمایش ساده برای انجام است و فیزیوتراپیست یا پزشک معالج شما ممکن است این کار را به عنوان بخشی از ارزیابی درد شانه یا مشکلات مرتبط با آن انجام دهد. نحوه ی انجام این کار به شرح زیر است:

 آزمایش فشرده سازی مفصل آکرومیوکلاویکولار

  • راحت روی صندلی بنشینید.
  • از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده ی خود بخواهید تا در کنار جایی که شانه ی شما دردناک است، بایستد.
  • دوست شما باید یک دست را در جلوی مفصل شانه و یک دست را در پشت مفصل شانه قرار دهد.
  • دوست شما باید به آرامی اما محکم، دو طرف شانه را فشار دهد تا مفصل آکرومیوکلاویکولار شما فشرده گردد. این حالت فشرده سازی باید برای چند ثانیه نگه داشته شود.

یک آزمایش مثبت که نشان دهنده ی جداشدگی احتمالی مفصل آکرومیوکلاویکولار است ، هنگامی است که درد شدید در شانه ی شما، هنگام فشرده سازی ایجاد می شود. اگر تست فشرده سازی مفصل آکرومیوکلاویکولار شما مثبت است ، باید سریع به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا معاینه ها و بررسی های نهایی را به عمل آورد و بلافاصله درمان مناسب را شروع کنید.

درمان جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار

درمان جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار:

اگر شما دچار جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار باشید ، هنگام بهبودی ، باید اسلینگ(وسیله ای برای محدود کردن حرکت شانه یا آرنج حین بهبودی که آن را می توان از یک باند مثلثی ایجاد کرد) شانه ی خود را بپوشید. پس از چند هفته برای بهبودی مفصل آکرومیوکلاویکولار ، پزشک ممکن است برای بهبود دامنه حرکتی شانه و قدرت شما ، جلسات فیزیوتراپی را تجویز کند. فیزیوتراپیست شما می تواند تمرینات خاصی را برای حرکت صحیح شانه به شما بدهد.

گاهی اوقات ، برای ترمیم جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار، جراحی توصیه می شود. اگر برای ترمیم مفصل آکرومیوکلاویکولار خود جراحی انجام دهید ، همچنین می توانید از خدمات فیزیوتراپی پس از جراحی شانه نیز بهره مند شوید تا به شما در بهبودی كلی حرکت و بازگرداندن حرکت و قدرت طبیعی شانه کمک کند. فیزیوتراپیست همچنین می تواند به شما کمک کند تا درد شانه ی خود را پس از جراحی کنترل کنید.

کلام آخر:

اگر درد در ناحیه ی شانه دارید و مشکوک به آسیب دیدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار خود هستید ، آزمایش فشرده سازی مفصل آکرومیوکلاویکولار می تواند به تأیید یا رد سو ظن شما کمک کند. اگر آزمایش را انجام دادید و مشکوک به جداشدگی مفصل آکرومیوکلاویکولار خود بودید ، برای تأیید تشخیص خود به پزشک معالج مراجعه کنید و روند بهبودی و توانبخشی را شروع کنید. درد شانه می تواند توانایی شما را در انجام فعالیت های عادی محدود سازد ، اما در صورت درمان صحیح ، می توانید به سرعت به فعالیت طبیعی خود بازگردید. تقریباً 95٪ از افراد می توانند سطح فعالیت قبل از آسیب خود را باز یابند - با این حال ، این آمار در خصوص درمان جراحی اعمال می شود.

اگر شانه ی شما درد می کند ، به پزشک و متخصص فیزیوتراپی(فیزیوتراپیست) مراجعه کنید و بلافاصله درمان را آغاز کنید. به این ترتیب می توانید به سرعت به فعالیت روزمره ی معمول خود بازگردید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600