برای اکثریت دیابت یک مسئولیت سنگین است زیرا دیابت اختلالی است که نحوه پاسخگوئی بدن به تقریبا تمامی شرایط را تحت تاثیر قرار میدهد. از تست ها گرفته تا غذاهای قابل مصرف این افراد، لیست مسئولیت های یک فرد دیابتی بنظر غیر قابل اتمام بوده و مثل یک شغل تمام وقت بنظر می آید. با اینکه دنیای پزشکی به تلاش خود برای پیدا کردن راههای موثر جهت کمک به افرادی که مبتلا به دیابت هستند ادامه میدهد، اخیرا تحقیقات ارتباطی بین شرایط مزمن دیابت و زونا پیدا کردند. برای درک بهتر این ارتباط و دلایل ریسک بالای ابتلای افراد دیابتیک به زونا دو موقعیت را بررسی خواهیم کرد.

اخیرا، تحقیقات به وجود ارتباط بین شرایط مزمن همانند دیابت و افزایش ریسک بروز زونا پی بردند. علاوه بر افزایش ریسک، کنترل سطح قند خون افراد دیابتیک تا 6 ماه بعد از ابتلا به عفونت زونا با مشکل مواجه خواهد شد. بیایید نگاه دقیق تری به 2 موقعیت داشته باشیم:

زونا و دیابت

دیابت و عوارض پوستی

دیابت میتواند هر فردی را درگیر کند ولی برخی افراد بخصوص افراد با سن بالا مستعدتر هستند. بر طبق آمار سازمان دیابت آمریکا تقریبا حدود 3/14 میلیون از امریکایی های بین سن 65 و بالاتر دارای دیابت هستند ( تشخیص داده شده و تشخیص داده نشده). این مقدار درصد قابل توجهی از افراد مسن را شامل می شود بخصوص زمانیکه با سایر جمعیت افراد غیر دیابتیک – حدودا 2/34 میلیون آمریکایی- مقایسه شود. دیابت میتواند تمامی قسمت های بدن حتی پوست را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی از افراد، عوارض پوستی در بین علائم اولیه دیابت در افراد با دیابت تشخیص داده نشده باشد.

چرا این اتفاق میفتد؟ علائم دیابت، بخصوص علائمی که با سطح بالای گلوکز خون ارتباط دارند، موجب خشکی و از دست دادن آب بدن فرد می شود زیرا در این حالت بدن سعی دارد تا گلوکز اضافی خون را از طریق ادرار دفع کند. از دست دادن سریع مایعات بعلاوه نوروپاتی ( آسیب به نورون ها بدنبال گلوکز زیاد از حد) آسیب به پوست را تشدید کرده و موجب خشکی بیش از حد پوست می شود.

زونا چیست

زونا چیست

زونا یا هرپس زوستر (HZ) یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد راش یا التهاب های پوستی دردناک می شود. شرایط پوست، شدت علائم و عوارض زونا با افزایش سن و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شدت پیدا میکند. ویروس آبله مرغان – زوستر یکی از اولین عوارض عفونت است که باعث می شود ویروس بصورت غیرفعال در بافت نورون جا بگیرد و بعدها در طول زندگی به صورت فعال در آمده و باعث زونا شود.

علت زونا

این اختلال تهدید کننده زندگی نیست ولی میتواند بسیار دردناک باشد و عوارض پیچیده ای را در بزرگسالان مسن ایجاد کند. متاسفانه علت زونا نامشخص است. طبق تحقیقات انجام شده این اختلا میتواند بر اثر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس ها با افزایش سن باشد، زیرا نرخ ابتلا به عفونت های ویروسی در افراد مسن بالای 65 سال به اندازه افرادی که مشکلات سلامتی داشته و سیستم ایمنی ضعیفی دارند بالا می باشد.

ریسک ابتلا به بیماری زونا

ریسک ابتلا به زونا در افرادی که شرایط مزمن و بخصوص سن بالای 65 سال دارند زیاد است. تحقیقات نشان داده که دیابت نوع 1 زمانی اتفاق میفتد که سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین حمله کرده و آنها را تخریب میکند. محتمل است که این حالت درکنار سیستم ایمنی تضعیف شده در افراد مسن در ریسک بالای ابتلا به عفونت های باکتریایی و ویروسی همانند زونا شرکت دارند. ارتباط بین دیابت نوع 1 و نوع 2 و عوارض پوستی میتواند از عوامل دیگر افزایش ریسک ابتلا به زونا در این افراد باشد. نوروپاتی در افراد دیابتیک نیز میتواند ریسک ابتلا را بیشتر کند زیرا هم بیماری دیابت و هم بیماری زونا میتوانند سیستم عصبی را درگیر کنند.

زونا یک بیماری دردناک و کلافه کنندست بخصوص برای افرادی که بیماری های دیگری هم دارند. اگر شما جز آن دست افراد هستید که هم دیابت دارید و هم درگیر زونا شدید هوم ویزیت به شما برای رسیدن به تسکین و بهبودی سریع کمک خواهد کرد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600