منظور ما از بی اختیاری، ناتوان بودن در کنترل ادرار می باشد. این مشکل، می تواند در هر سنی سراغ شما بیاید و همچنین می تواند هر جنسیتی را نیز تحت تأثیر قرار دهد ، اما با این وجود، مشکل بی اختیاری، در میان زنان دو برابر بیشتر از مردان رخ می دهد! مراجعه کردن به یک متخصص فیزیوتراپی کف لگن، یکی از راه های رسیدن به حل مشکلات مرتبط با کنترل بی اختیاری شما به شکلی سریع و بی خطر باشد

ما چند نوع بی اختیاری داریم؟

در مجموع، چهار نوع بی اختیاری با علائم و رفتارهای خاص برای هر کدام شان وجود دارد. این چهار نوع شامل موارد زیر است:

  • بی اختیاری فشاری: این نوع از بی اختیاری که در هنگام بلند کردن وسایل سنگین، عطسه کردن، سرفه کردن ، خندیدن و یا انجام حرکت های دیگر ، سبب وارد آمدن فشار به فرد و یا فشار بر روی مثانه می شود ، بی اختیاری فشاری نامیده می شود. این نوع از بی اختیاری، نتیجه ی ضعف عضلات لگن یا ضعیف شدن دیواره ای است که میان مثانه و واژن وجود دارد. این ضعف به خاطر عواملی مانند حاملگی و زایمان یا بدلیل سطح پایین تر هورمون استروژن در دوران قاعدگی یا بعد از یائسگی در فرد به وجود می آید.
  • بی اختیاری فوری: بی اختیاری فوری درواقع به معنی بی اختیاری پس از بروز احساس ناگهانی تمایل به ادرار با وجود ناتوانی در کنترل کردن مثانه در زمان هایی مانند خواب ، نوشیدن آب و یا گوش دادن به صدای جاری شدن آب ایجاد می شود.
  • بی اختیاری سرریز: بی اختیاری از نوع سرریز درواقع هنگامی اتفاق می افتد که مثانه به صورت دائم پر باشد و این پر بودن مثانه به جایی برسد که سبب سرریز شدن ادرار شود و ادرار به بیرون از مثانه و در مجرا های خروج از مثانه نشت کند. ممکن است که این نوع از بی اختیاری در اثر بسته شدن یا انسداد مجرای ادراری به سبب دلایلی مانند داشتن سنگ کلیه یا ادرار ، بزرگ شدن پروستات یا تومورها ایجاد شود. همچنین ممکن است که این نوع بی اختیاری در نتیجه ی ضعف عضلات مثانه ، به دلیل آسیب عصبی ناشی از قند خون یا بیماری های دیگر در فرد به وجود بیاید.
  • بی اختیاری عملکردی: بی اختیاری از نوع عملکردی، هنگامی رخ می دهد که عواملی مانند ناتوانی های جسمی ، موانع خارجی یا مشکلاتی در فکر کردن(اختلالات شناختی و درکی) یا ناتوانی در برقراری ارتباط ، مانع از رفتن فرد به دستشویی قبل از ادرار شود.

 فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار:

معرفی مطلب مرتبط

مطلب دیگری نیز برای درمان با فیزیوتراپی چطور است؟نوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

اگر شما نیز مشکل بی اختیاری را تجربه کرده اید و یا هم اکنون نیز از آن رنج می برید ، می توانید از خدمات فیزیوتراپی کف لگن برای کنترل وضعیت بی اختیاری خود بهره مند گردید. متخصص فیزیوتراپی می تواند وضعیت شما را ارزیابی کند و برای کمک کردن به تقویت یا کشش عضلات و یا به دست آوردن مجدد کنترل عصبی عضلانی در ماهیچه هایی که وظیفه ی کنترل ادرار را بر عهده دارند ، یکسری درمان ها و تمریناتی مفید و مناسب و کاربردی را بسته به نوع بی اختیاری و شرایط فردی تان، برای شما تجویز کند.

 

 

 فیزیوتراپی برای درمان بی اختیاری ادرار

تعدادی از روش های درمانی رایج و مناسبی که متخصصان فیزیوتراپی برای بهبود و ثبات وضعیت مدیریت بی اختیاری ، آن ها را توصیه می کنند به شرح زیر است :

  • روش های درمانی مدرن و امروزی، مانند تحریک الکتریکی
  • روش بیوفیدبک
  • ارائه ی راهنمایی ها و تمرینات حرکتی
  • تمرینات Kegel
  • تمرینات آرامش بخش
  • ورزش هایی برای بهبود کنترل عضلات شکمی و درونی بدن(core muscles)

متخصص فیزیوتراپی می تواند با بررسی کردن و کنار هم قرار دادن یافته ها و نتایج مربوط به تظاهرات بالینی و شرح حالی که شما در اختیار وی قرار داده اید ، اهداف، برنامه و مداخلات درمانی مناسبی را که برای شرایط خاص شما ضروری می باشد ، تجویز کند.

ناتوان بودن در کنترل ادرار

اولین گام های درمان و توان بخشی:

اگر شما از مشکل بی اختیاری رنج می برید، چند راهکار مناسب و کاربردی وجود دارد که باید فوراً آن ها را اجرا کنید:

  • شما نباید وحشت کنید! : در مواجهه با این شرایط باید خونسردی خود را حفظ نمایید. بی اختیاری، امری معمول و طبیعی است و خیلی از بانوان و آقایان هستند که دارند با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. به دلیل شرایط فرهنگی جامعه و برچسب زدن های اجتماعی از سوی جامعه به کسانی که دچار بی اختیاری همراه با نداشتن توانایی لازم در کنترل ادرار خود هستند، اغلب این افراد به دنبال درمان مشکل بی اختیاری خود نمی روند و بیشتر سعی میکنند که تا حد امکان، خود را از دید عموم مردم و حتی کادر درمان(پزشک ، متخصصان توانبخشی و...) پنهان کنند و به نوعی، سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند که متاسفانه هیچ سودی به حالشان نخواهد داشت. باید با فرهنگ سازی مناسب در جامعه و تغییر دید جامعه به این افراد، کاری کنیم تا آن ها ترغیب به جستجوی یک راه درمانی مناسب برای بی اختیاری خود بشوند.
  • بهترین و ضروری ترین اقدام : این است که برای یک معاینه ی کامل، حتما به یک پزشک مراجعه نمایید. البته این اتفاق، خیلی کم پیش می آید که رخ بدهد ، اما ممکن است که مشکل بی اختیاری شما به علت وجود یک عارضه ی جدی مثل بروز سرطان مثانه برای شما به وجود آمده باشد. پس خیلی ضروری است که برای فهمیدن علت اصلی بی اختیاری تان، حتما به پزشک مراجعه نمایید و خود را در یک مسیر درمان صحیح و مطمئن قرار دهید.
  • مشاوره با فیزیوتراپیست : به یک متخصص فیزیوتراپی کف لگن که در حیطه ی مدیریت و کنترل انواع مشکلات مرتبط با بی اختیاری، تخصص لازم را دارد، مراجعه نمایید. شاید در ابتدا این اقدام به نظر شما، کاری بیهوده و نوعی اتلاف وقت تلقی شود، اما حقیقت این است که یک متخصص فیزیوتراپی می تواند شرایط و مشکل شما را ارزیابی و بررسی کند. سپس او می تواند براساس یافته هایی که از ارزیابی ها و بررسی ها کسب کرده است، یک برنامه ی درمانی صحیح و مطمئن را برای شما تجویز نماید تا بتوانید در چارچوب آنف فوراً پروسه ی درمان را آغاز کنید و از بدتر شدن اوضاع جلوگیری نمایید.

سخن آخر

اگر در کنترل ادرارتان با مشکل مواجه هستید یا درحال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات ناشی از بی اختیاری می باشید، به خاطر خودتان هم که شده باید این مسئله را جدی بگیرید و حتما به دنبال معالجه ی این عارضه باشید. ممکن است مراجعه کردن به یک متخصص فیزیوتراپی، یکی از راه های رسیدن به حل مشکلات مرتبط با کنترل بی اختیاری شما به شکلی سریع و بی خطر باشد.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600