تعویض مفصل لگن، عمل جراحی برای افراد آسیب دیده شدید در ناحیه لگن است. شایعترین علت آسیب، آرتروز است. درد و مشکلات لگن می تواند در فعالیت های روزانه شما تداخل ایجاد کند. اگر سایر روش های درمانی مانند فیزیوتراپی تعویض مفصل لگن ، داروهای ضد درد و ورزش کمکی نکردند، جراحی تعویض مفصل لگن در مرحله آخر ممکن است به عنوان گزینه ای برای شما باشد.

در طی جراحی تعویض مفصل لگن، جراح قسمت های آسیب دیده مفصل ران را برداشته و بخش هایی را که معمولاً از فلز ، سرامیک و پلاستیک بسیار سخت ساخته شده اند، جایگزین می‌کند. این مفصل مصنوعی (پروتز) به کاهش درد و بهبود عملکرد کمک می‌کند.

تعویض مفصل لگن می تواند باعث شود:

  • دردتان تسکین یابد.
  • به مفصل ران کمک شود تا بهتر کار کند.
  • راه رفتن و حرکات دیگر بهبود یابد.

تعویض مفصل لگن

توجه داشته باشید بعد از انجام این جراحی برای بازگشت بیمار به زندگی روزمره، دوره درمان توانبخشی بسیار ضروری میباشد. درمان های فیزیوتراپی علاوه بر افزایش سرعت بهبودی و برگشت به زنذگی روزمره، تا حدودی باعث کاهش درد و عوارض جا مانده از جراحی میشود.

درمقاله حاضر چند مورد از ورزش هایی که برای افراد کاندید جراحی تعویض مفصل می تواند مفید باشد معرفی خواهیم کرد. لازم به ذکر است هرگز این تمرین ها جایگزین درمان های توانبخشی و توصیه متخصصان نیست. قبل از انجام تمرینات حتما با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

تمرینات ورزشی که بلافاصله بعد از عمل جراحی باید انجام دهید:

  • پمپینگ مچ پا: انجام این ورزش ها، به دست آوردن دامنه حرکتی و افزایش قدرت عضلات، افزایش جریان خون در عروق پا که احتمال لخته شدن خون را به حداقل می‌رساند . برای انجام این حرکت باید به صورت دراز کشیده به پشت، کف پا را آهسته به سمت بالا و پایین حرکت دهید. این ورزش را باید بلا فاصله پس از جراحی شروع کرده و هر ۵ تا ۱۰ دقیقه تکرار کنید.

پمپینگ مچ پا

  • تقویت عضله چهارسر ران: در این حالت باید همه عضلات خود را سفت کرده و با این کار زانویتان را مثل یک قطعه صاف به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه نگهدارید. این حرکت را می‌توانید روزی ۳ بار و هر دفعه ۵ تا ۱۰ بار تکرار دهید. این تمرین را می‌توان با گذاشتن یک حوله در زیر مچ پا و فشار دادن پا به پایین انجام داد.

تقویت عضله چهارسر ران

تمریناتی که بعد از چند روز از عمل جراحی باید انجام دهید:

برای انجام این تمرینات باید با فیزیوتراپیست مشورت کنید.

  • خم کردن زانو: در وضعیتی که پاشنه خود را از روی زمین یا تخت جدا نمی کنید زانو را آهسته خم کرده و پاشنه پا را به طرف به خود بکشید. در زمان انجام این تمرین نباید پاشنه از روی سطح جدا شود به طوری که وزن پا روی زمین باشد. این ورزش را می توانید روزی ۳ بار و هر بار ۵ تا 10 دفعه انجام دهید.

تمرینات تعویض مفصل لگن

  • تقویت عضلات باسن: عضلات باسن را سفت کرده و تا ۵ ثانیه آن را در همین حالت نگه دارید. این ورزش را می‌توانید روزی سه دفعه و هر دفعه ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید. برای انجام این تمرین در حالت طاق باز زانوها را به صورت۹۰ درجه خم کرده و باسن را به اندازه یک سانتی متر از روی تخت بلند کرده و بعد از ۵ ثانیه شل کنید.

تقویت عضلات باسن

  • بالا بردن پا: زانویتان را صاف نگهدارید. در این وضعیت پاشنه را به اندازه ۱۵ سانتی متر از تخت بلند کرده و این وضعیت را ۵ تا ۱۰ ثانیه نگهدارید. این ورزش را روزی ۳ بار انجام دهید.

تمرینات ورزشی بعد از جراحی

ورزش هایی که بعد از هفته ها برای جراحی مفصل لگن باید انجام دهید:

این ورزش‌ها به صورت ایستاده انجام می‌شوند که باید آن ها ۱ الی ۲ هفته بعد از جراحی و با مشورت فیزیوتراپیست انجام دهید. برای دفعات اول که می‌خواهید، بایستید ممکن است، احساس سرگیجه و عدم تعادل کنید. اما این موضوع کاملا طبیعی بوده و بعد از چند روز به صورت تدریجی کاهش پیدا می‌کند. در این مراحل لازم است فرد دیگری از شما مراقبت کند تا زمین نخورید.

  • لبه پشتی صندلی را گرفته و زانوی سمت مورد نظر را خم کرده و ران را بالا آورده، به طوری که کف پای شما در حد زانوی سمت سالم یا دیگر ارتفاع بگیرد. رانتان را تا حدی بالا بیاورید که با راستای بدن شما زاویه عمودی پیدا کند. همین حالت را به مدت سه ثانیه حفظ کرده، سپس پا را پایین بیاورید. این حرکت را باید روزی سه دفعه و هر دفعه ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

ورزش جراحی مفصل لگن

  • کنار صندلی ایستاده و از آن بگیرید. زانو را صاف نگه داشته و پا مورد نظر را از پای سالم دور کنید و تنه خود را صاف نگه دارید، سپس به آرامی پا را به حالت اول برگردانید. این ورزش را باید روزی ۳ بار و هر بار ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

آرتروز

  • در حالتی که ران و مفصل لگن ثابت است زانوی خود را را خم کرده و ساق پای خود را از پشت به بالا ببرید. پا را در این حالت به مدت ۳ ثانیه نگه داشته سپس به آرامی پا را به حالت اولیه خود برگردانید. این ورزش را باید هر روز ۴ بار و هر بار ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید

 ران و مفصل لگن

  • پیاده روی: تا زمانی که تعادل کامل خود با عصا قدم بزنید. در ابتدا 5 یا 10 دقیقه ، 3 یا 4 بار در روز قدم بزنید. با افزایش قدرت و استقامت شما می توانید 20 تا 30 دقیقه ، 2 یا 3 بار در روز قدم بزنید. پس از بهبودی کامل ، پیاده رویهای منظم 20 تا 30 دقیقه ، 3 یا 4 بار در هفته ، به حفظ قدرت شما کمک می کند.
  • بالا و پایین رفتن از پله: توانایی بالا و پایین رفتن از پله ها به استحکام و انعطاف پذیری نیاز دارد. در ابتدا به کمک عصا یا نرده دستی نیاز خواهید داشت و قادر خواهید بود فقط یک قدم را همزمان انجام دهید. همیشه با پای سالم خود از پله ها بالا بروید و با پایی که تحت عمل قرار گرفته، از پله ها پایین بروید. به یاد داشته باشید. بالا رفتن از پله یک فعالیت تقویتی و استقامتی‌ست. از پله های بالاتر از ارتفاع استاندارد (7 اینچ) بالا نروید و همیشه از نرده استفاده کنید. پس از بهبودی کامل میتوانید مثل حالت عادی از پله استفاده کنید.

تقویتی و استقامتی‌ست. از پله های بالاتر از ارتفاع استاندارد (7 اینچ) بالا نروید و همیشه از نرده استفاده کنید. پس از بهبودی کامل میتوانید مثل حالت عادی از پله استفاده کنید.

فعالیت و ورزش باید یک قسمت منظم از زندگی روزانه شما باشد تا مجدداً از مفصل و عضلات استفاده کنید. فیزیوتراپیست شما تمرینات تقویتی و حرکتی را به شما ارائه می دهد و به یادگیری نحوه استفاده از وسایل کمکی راه رفتن مانند واکر، عصا و... کمک می کند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600