اولتراسوند تراپی روشی درمانی است که اغلب در فیزیوتراپی از آن استفاده می شود. به لحاظ پیشینه ی تاریخی، در گذشته از این روش برای بهبود گردش خون و ترمیم بافت آسیب دیده استفاده می کردند ، اما تحقیقاتی در این زمینه، اثرات آن را زیر سوال برده است. آیا اولتراسوند واقعاً تاثیر دارد و آیا این روش، به عنوان یک جز مهم در برنامه ی توان بخشی شما پس از آسیب محسوب می شود؟ در صورت بروز آسیب دیدگی هایی مانند بورسیت(التهاب کیسه های پر از مایع سینوویال که بین تاندون قرار می گیرند و مانع از تماس و حرکت تاندون ها بر روی هم می شوند) ، التهاب تاندون یا آرتروز ، ممکن است برای کم کردن درد و بهبود در عملکرد، به مداخلات توانبخشی فیزیوتراپی نیاز پیدا کنید. ممکن است متخصص فیزیوتراپی شما تصمیم بگیرد که به عنوان بخشی از برنامه توانبخشی، Ultrasound Therapy  را بر روی بخشی از بدن شما که آسیب دیده است، اعمال کند.

اولتراسوند چگونه عمل می کند ؟

یک روش درمانی است که به مدت بیش از 50 سال در کلینیک های فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گرفته است. طی این روش، گرما را به قسمت هایی از بدن که دچار آسیب شده است و در اعماق بدن شما قرار دارند و نمی توان تنها با یک هات پک( یک بسته ی داغ با میزان گرمای استاندارد که در کلینیک های فیزیوتراپی کاربرد دارد) آن جا راگرم نمود ، اعمال می کنیم. همچنین، تصور می شود که اولتراسوند به واسطه ی ایجاد کردن حباب های گازی میکروسکوپی در مجاورت محل آسیب ، به سرعت گسترش می یابد و منقبض می گردد ، این فرآیند به نام cavitation وارد عمل می شود. تصور ما این است که روند بهبودی در قسمت های آسیب دیده ی بدن شما به واسطه ی این انبساط و انقباض ها تسریع می گردد.

چگونه اولتراسوند تولید می گردد؟ یک بار الکتریکی وارد یک کریستال می شود و سبب ایجاد اثر پیزو-الکتریک(piezo-electric) می گردد. این اثر، سبب تولید امواج فراصوت می شود. میدانیم که امواج فراصوت، جزو آن گروه از امواج صوتی هستند که شنیده نمی شوند، اما قادر به عبور از طریق پوست و بافت ها و گرم کردن آن ها می باشند و همچنین سبب ایجاد حفره در آن ها می شوند. اما به راستی آیا اولتراسوند موثر می باشد؟ براستی آیا اولتراسوند به بافتهای عمیق بدن شما گرما می رساند ؟ آیا این گرمایش، تأثیر مثبتی در بهبود بهتر یا هرچه سریعتر آسیب دیدگی شما خواهد داشت؟

 

اثرات گرمایش اولتراسوند 

بررسی های منتشر شده در ارتباط با کاربردهای درمانی اولتراسوند ، این مسئله را تأیید می کند که این روش، هنگام اعمال صحیح ، اعضای بدن شما را گرم خواهد نمود. همچنین قسمت هایی از بدن شما را که عمقی بوده و در خارج از محدوده ی دسترسی هات پک ها قرار دارند نیز گرم می نماید. بنابراین هرگاه که شما آسیبی دیده اید و متخصص فیزیوتراپی احساس می کند که گرما می تواند برای کمک به وضعیت شما لازم باشد ، اولتراسوند ،انتخاب مناسبی برای این امر می باشد.

 

آیا سرعت اولتراسوند بهبود خواهد یافت؟

مطالعات در ارتباط با استفاده از اولتراسوند برای کمک به بهبودی سریع، چندان نتیجه بخش نبوده است. مطالعات زیادی انجام شده است که طی آن ها، استفاده از اولتراسوند را با استفاده از اولتراسوند ساختگی (یا جعلی) مورد مقایسه قرار می دهد. این مطالعات نشان می دهند که برای آن دسته از افرادی که برای بهبودی جراحت های خود تحت درمان اولتراسوند قرار می گیرند، نتیجه بهتر ، بهبودی سریعتر و یا پروسه ی ایمن تری رخ نمی دهد!

به عنوان نمونه، در مطالعه ای در ارتباط با استفاده از اولتراسوند برای درمان و بهبودی آرتروز زانو ، برخی از شرکت کنندگان در این مطالعه، تحت روش درمانی اولتراسوند قرار گرفتند، در حالی که سایر شرکت کنندگان در این مطالعه، تحت روش درمانی اولتراسوند ساختگی قرار گرفتند. جالب بود که هیچ گونه تفاوتی در میزان و مدت بهبودی بیماران در دو گروه وجود نداشت.یک مطالعه ی مثبت نیز در ارتباط با به کار گیری روش درمانی اولتراسوند ، در درمان درد شانه وجود دارد. یک مطالعه ی مروری در ارتباط با مطالعات پیشین مرتبط با درمان درد شانه ، اولتراسوند درجه ی "A" (میزان مزایا را نشان می دهد) را برای استفاده از اولتراسوند در درمان یک بیماری خاص شانه به کار برد. این روش البته برای درمان التهاب تاندونی شانه بود. این وضعیت دردناک، دامنه ی حرکتی شانه را محدود می کند و سبب بروز درد به هنگام حرکت دادن بازو می شود.

آیا اولتراسوند می تواند برای بیمار مضر باشد ؟

  Ultrasoundیک روش درمانی کاملاً بی ضرر و بدون هیچ گونه خطر در فیزیوتراپی می باشد. مواردی وجود دارد که ما را از به کار بردن روش Ultrasound به طور کامل روی همه ی بخش های بدن انسان منع می کند ، مثلا بخش های بالایی بدن فردی که مبتلا به سرطان می باشد و همچنین در کودکان خردسال ، اما در بیشتر موارد ، از این روش می توان با ایمنی هرچه تمام تر برای گرم کردن بخش های آسیب دیده ی بدن استفاده نمود.

 

از آنجایی که کم بودن شانس تسریع در بهبود بخش های آسیب دیده ی بدن بیمار به روش اولتراسوند توسط بسیاری از مطالعات نشان داده شده است ، برخی از فیزیوتراپیست ها بر این باور هستند که اولتراسوند می تواند " به شما صدمه بزند" و سبب شود که شما احساس بهبودی داشته باشید و از آسیب جدیدی که به این وسیله دارد به شما وارد می شود، بی خبر بمانید.درمان هایی که به صورت فعال، شما را درگیر مراقبت از خود نمی کنند ، ممکن است سبب پیدایش این احساس در شما شود که گویا شما کنترل بسیار اندکی روی مدیریت آسیبی که به شما وارد شده است دارید. این مسئله، مسئولیت مراقبت از شما را بر عهده ی متخصص فیزیوتراپی می گذارد و نه جزو مسئولیت های شما محسوب نمی شود.

اثر تسکینی اولتراسوند تراپی

شمار زیادی از فیزیوتراپیست ها، روش اولتراسوند را به کار می گیرند و خیلی از آن ها احساس می کنند که این روش، نتایجی مثبت را در درمان و بهبود بسیاری از شرایط نامطلوب به وجود می آورد. اما آیا این اثر حقیقی است یا صرفا یک تاثیر تسکینی می باشد؟

اثر تسکینی به پدیده ای گفته می شود که طی آن، شما بهبود اوضاع خود را تنها به خاطر این که کاری روی شما دارد انجام می شود، درک می نمایید. متخصص فیزیوتراپی به شما می گوید که درمان های Ultrasound می توانند وضعیت شما را بهبود ببخشند و به همین دلیل است که شما پس از گذراندن دوری درمانی این روش، حس خیلی بهتری نسبت به وضعیت عمومی خود خواهید داشت.این که وضعیت شما به دلیل اثر تسکینی بهتر شود ، مطلوب است. اما برخی از متخصصان این حیطه بیان می دارند که استفاده از اثر تسکینی در روند درمان بیمار، یک کار غیراخلاقی و نا مطلوب می باشد.

 

مسیر پایه(Bottom Line )

روی هم رفته باید گفت که روش اولتراسوند ، یک درمان ایمن و مناسب است که سالها در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار گرفته است و همچنان هم کاربرد های خودش را دارد. این روش سبب می شود که گرما به ساختارهای عمقی بدن برسد و تصور می شود که این گرما به بهبود هرچه بهتر بخش آسیب دیده ی بدن کمک می کند.

ممکن است که واقعا تحقیقات گوناگون در این زمینه، استفاده از روش اولتراسوند را در فیزیوتراپی پشتیبانی نکند. اما این روش هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد و اگر شما به فیزیوتراپی مراجعه نمایید، به احتمال زیاد با این روش مواجه خواهید شد ، بنابراین بهتر است که در مورد چیستی و چگونگی اجرای این روش و اثراتش روی بیمار و همچنین، باید ها و نباید های استفاده از این روش به اندازه ی کافی مطلع باشیم.

چنان چه متخصص فیزیوتراپی تصمیم به استفاده از روش اولتراسوند به عنوان بخشی از برنامه ی توانبخشی شما بگیرد ، اگر جایی از این روش برایتان ابهام یا سوالی ایجاد کرده است، بهتر است که از فیزیوتراپیست در این باره سوال کنید.چنانچه شما در حال دریافت روش اولتراسوند برای بهبودی تان هستید، باید به طور فعالانه در پروسه ی درمانی-توانبخشی فیزیوتراپی خود نیز شرکت کنید. شما باید درباره ی این که فیزیوتراپیست به شما کمک خواهد کرد تا شرایط خود را درک کنید و راهکارهایی را نیز که برای استفاده جهت بهبود وضعیت خود به طور مستقل به شما پیشنهاد می کند، اطمینان حاصل نمایید.

کلام آخر

ممکن است که اولتراسوند، روشی درمانی باشد که شما در طی درمان ها و مداخلات توانبخشی فیزیوتراپی، در معرض آن قرار بگیرید. مطالعات و یافته های جدید ، دارد اثربخشی این روش را زیر سوال می برد ، بنابراین اگر متخصص فیزیوتراپی این روش را به کار بگیرد، حتما باید ضرورت درمان و اهداف درمانی را درک نمایید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600