آرتروز التهاب یک یا چند مفصل در بدن است. درد ، تورم و سفتی علائم اصلی آرتروز است. هر مفصلی در بدن ممکن است دچار آرتروز شود ، اما آرتروز زانو از بقیه مفاصل شایع تر است. در ادامه با آرتروز، روش های درمانی و فیزیوتراپی آرتروز زانو آشنا خواهید شد.

آرتروز چیست؟

استئوآرتریت یا آرتروز زانو شایع ترین شکل التهاب زانواست. نوعی بیماری پیشرونده است که بیشتر در افراد 50 سال و بالاتر مشاهده می شود ، اما ممکن است در افراد جوان نیز رخ دهد. زنان بیشتر از مردان به آرتروز مبتلا می شوند.

در آرتروز زانو، غضروف مفصل زانو به تدریج از بین می رود. با از بین رفتن ، فرسوده و زبر شدن غضروف فضای محافظ بین استخوان ها کاهش می یابد. این می تواند باعث ساییدگی استخوان بر روی استخوان و چرخش های دردناک استخوان شود.

استئو آرتریت، انجام بسیاری از فعالیتهای روزمره مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله را دشوار می کند. به آرامی گسترش می یابد و دردی که ایجاد می کند با گذشت زمان بدتر می شود. اگرچه درمانی برای آرتروز مفاصل وجود ندارد ، اما گزینه های درمانی زیادی برای کمک به مدیریت درد و فعال نگه داشتن افراد وجود دارد که از مهمترین آنها میتوان به دارو درمانی و فیزیوتراپی زانو اشاره کرد.

آرتروز چیست؟

علائم آرتروز زانو

مفصل زانویی که تحت تأثیر آرتروز قرار دارد ، ممکن است دردناک و ملتهب باشد. به طور کلی ، درد به تدریج با گذشت زمان ایجاد می شود ، اگرچه درد ممکن است شروع ناگهانی نیز داشته باشد. علائم آرتروز زانو علاوه بر درد شامل موارد زیر است:

  • مفصل ممکن است سفت و متورم شود و خم و صاف کردن زانو سخت تر شود.
  • درد و تورم ممکن است صبح ها یا بعد از نشستن و استراحت بدتر شود.
  • فعالیت شدید ممکن است باعث بروز درد شود.
  • زانو در حین حرکت ممکن است به اصطلاح قفل کند. ممکن است صدای سایش، کلیک و... ایجاد کند..
  • درد ممکن است باعث احساس ضعف در زانو شود.
  • طبق گزارشات مبتلایان به آرتروز زانو، این مسئله مطرح است که در آب وهوای بارانی درد ناشی از آرتروز زانو بدتر می شود.

تشخیص آرتروز زانو

به جهت تشخیص آرتروز زانو پزشک متخصص در مورد علائم و سابقه پزشکی فرد مبتلا صحبت خواهد کرد ، معاینه جسمی انجام می دهد و احتمالاً آزمایشات تشخیصی مانند رادیولوژی یا آزمایش خون را درخواست می کند. در طول معاینه جسمی ، پزشک به دنبال موارد زیر است:

  • تورم مفصل ، دمای بالای مفصل یا قرمزی
  • دامنه حرکتی مفصل زانو
  • ناپایداری مفصل زانو
  • احساس سایش در مفصل با حرکت
  • درد هنگام قرار دادن وزن روی زانو
  • مشکلات در هنگام راه رفتن
  • هرگونه نشانه ای از آسیب به عضلات ، تاندون ها و لیگامان های اطراف زانو

از روش های تشخیصی دیگر آرتروز زانو استفاده از رادیولوژی و رادیوگرافی است. رادیوگرافی زانو باریک بودن فضای بین مفصلی ، تغییر در استخوان و تشکیل تکه های اضافه استخوانی را نشان می دهد. در بعضی موارد از تصویر برداری ام آر آی MRI و سی تی اسکن CTScan نیز می توان بهره برد.

تشخیص آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو اهداف اصلی درمان آرتروز زانو تسکین درد و بازگشت توانایی حرکتی است. برنامه درمانی معمولاً ترکیبی از موارد زیر را شامل می شود:

 

کاهش وزن: از دست دادن حتی مقدار کمی وزن در صورت نیاز می تواند درد زانو ناشی از آرتروز را بطور چشمگیری کاهش دهد.

درمان آرتروز زانو با ورزش: تقویت عضلات اطراف زانو باعث می شود که مفصل پایدارتر شود و درد را کاهش دهد. تمرینات کششی به نگه داشتن مفصل و انعطاف پذیر مفصل زانو کمک می کند.

داروهای تسکین دهنده درد و ضد التهاب: پزشک ممکن است برای کاهش درد و التهاب، داروی ضد التهاب تجویز کند.

تزریق آمپول برای آرتروز زانو: استروئیدها داروهای ضد التهابی قدرتمند هستند. اسید هیالورونیک به طور معمول در مفاصل به عنوان نوعی مایع روان کننده موجود است.

استفاده از وسایل کمکی مانند بریس: دو نوع بریس وجود دارد: بریس ها یا وسایل کمکی که وزن را از روی زانو بر می دارند.

فیزیوتراپی آرتروز زانو و کاردرمانی آرتروز زانو: اگر در فعالیت های روزمره مشکل دارید ، کاردرمانی و فیزیوتراپی آرتروز زانو می تواند به شما کمک کند. تیم توانبخشی آرتروز زانو روش هایی برای تقویت ماهیچه ها و افزایش انعطاف پذیری در مفصل اجرا می کند.

عمل جراحی آرتروز زانو: هنگامی که سایر درمانها مؤثر نیستند ، جراحی گزینه خوبی است.

درمان آرتروز زانو

تاثیر فیزیوتراپی آرتروز زانو

فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد ، تورم و سفتی مفصلی ناشی از آرتروز زانو و بهبود عملکرد مفصل زانو کمک کند. همچنین می تواند راه رفتن ، خم شدن ، ایستادن روی زانو ها ، چمباتمه نشستن و نشستن معمول را برای شما راحت تر کند.

در حقیقت ، مطالعات ثابت کرده اند که ترکیبی از فیزیوتراپی آرتروز زانو با درمان های دستی و درمان آرتروز زانو با ورزش تحت نظارت فیزیوتراپیست مزایای عملکردی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو دارد و ممکن است جراحی را به تاخیر بیاندازد یا حتی نیاز به جراحی را حذف کند.

روش ها و تمرینات فیزیوتراپی آرتروز زانو

در فیزیوتراپی آرتروز از انواع روش های درمانی برای کنترل درد و بازگشت عملکرد بیمار استفاده می شود. با روش های فیزیوتراپی آرتروز زانو آشنا شوید:

  • سرما درمانی: سرما درمانی با کاهش گردش خون ، می تواند به کاهش تورم کمک کند.
  • گرما درمانی: گرما درمانی باعث افزایش جریان خون و کاهش سفتی در مفاصل زانو و ماهیچه های اطراف زانو می شود. فیزیوتراپی ممکن است هات پک و... را روی مفصل زانوی شما قرار دهد تا گردش خون افزایش یابد.
  • آب درمانی آرتروز زانو : در این روش درمانی از آب برای کاهش علائم آرتروز زانو استفاده می شود. مزایای مختلف هیدروتراپی وجود دارد. جدا از تمریناتی که در آب می توان اجرا کرد، فقط در آب گرم بودن می تواند به تسهیل حرکت و همچنین در مقابله با درد و سایر علائم آرتروز زانو کمک کند.
  • تمرینات تقویتی فیزیوتراپی آرتروز زانو: فیزیوتراپیست تمرینات خاصی را برای تقویت ماهیچه ها به شما آموزش می دهد. تقویت عضلات پا می تواند به قوی تر شدن مفصل زانو کمک کند. تقویت این عضلات به تنهایی می تواند به کاهش درد ناشی از آرتروز زانو کمک کند.
  • تمرینات انعطاف پذیری فیزیوتراپی آرتروز زانو: انجام این تمرینات به طور مرتب می تواند به افزایش دامنه حرکات ، انعطاف پذیری زانوها و ترمیم عملکرد مفصل زانو کمک کند.

درمان خانگی آرتروز زانو

درمان خانگی آرتروز زانو

درمان خانگی آرتروز زانو هرگز جای درمان های دیگر مانند فیزیوتراپی آرتروز زانو را نمی گیرد اما می تواند در کاهش علائم و پیشگیری کمک کننده باشد. یکی از درمان های خانگی آرتروز زانو می توان به مصرف چای سبز، چای زنجبیل، چای بابونه و شنبلیله اشاره کرد.

فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل

تمرینات فیزیوتراپی آرتروز زانو طبق برنامه ای که کاملا مطابق مشکل و ناراحتی شما است، برنامه ریزی می شود. این برنامه ممکن است ترکیبی از درمان های پسیو یا غیر فعال و فعال برای درمان آرتروز زانو باشد.

برای دریافت برنامه فیزیوتراپی آرتروز زانو در منزل با ما تماس بگیرید. متخصصان مجرب ما به شما در کاهش درد و افزایش سرعت بازگشت به فعالیت های قبلی کمک می کنند. هر چه زودتر به فکر درمان آرتروز زانو باشید، به همان میزان از عوارض و مشکلات آن کاسته می شود.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600