در رشته ی فیزیوتراپی، شاخه های ویژه ی بسیاری وجود دارد. اگرچه تعدادی از این شاخه های فیزیوتراپی بنا به دلایلی در کل این حرفه کاملاً شناخته شده است ، اما گاهی اوقات، پیش می آید که برخی از تخصص ها کاملا بدیعی این رشته نیز اغلب توسط عموم مردم نادیده گرفته می شود. در مطلب امروز، شرح مختصری از پنج حوزه ی تخصصی رایجی که توسط فیزیوتراپی مورد پوشش قرار می گیرند، آورده شده است. در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید تا پی ببرید که کدام یک از زمینه های تخصصی گفته شده، برای مشکل شما یا هر یک از اعضای خانواده ی شما مناسب تر می باشد.

فیزیوتراپی در مباحث مرتبط با ارتوپدی:

فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با ارتوپدی، اختلالات و آسیب های سیستم اسکلتی عضلانی را تشخیص می دهند ، آن ها را مدیریت می کنند و یک برنامه ی درمانی مناسب را تدوین و به مرحله ی اجرا در می آورند .

فیزیوتراپی ارتوپدی

آنها همچنین به افراد بیمار در بهبودی هرچه بهتر ناراحتی ها و ناتوانی های پس از جراحی ارتوپدی کمک می کنند. این شاخه از تخصص فیزیوتراپی غالباً در شرایط بالینی خارج از محیط بیمارستانی به کمک بیمار می آید. فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با ارتوپدی در زمینه ی درمان و توانبخشی مفاصل بعد از جراحی ، آسیب های ورزشی ، آرتروز و حتی قطع عضو،فیزیوتراپی زانو و همچنین سایر آسیب ها و شرایط پیش امده ی دیگر آموزش های لازم را گذرانده اند . در این زمینه از مداخلاتی مانند تحرکات مفصلی ، تمرینات قدرتی ، استفاده از پک های گرم و پک های سرمایشی و تحریک های الکتریکی اغلب برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی و بازتوانی در حیطه ی ارتوپدی استفاده می گردد. ارزیابی این بیماران نیز توسط یک فیزیوتراپیست متخصص در مباحث مرتبط با ارتوپدی صورت می گیرد.

آسیب های معمولی که توسط فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با ارتوپدی درمان می شوند می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • شکستگی اندام ها
  • رگ به رگ شدن
  • تاندونیت (التهاب تاندون)
  • بورسیت(التهاب بورس یا همان کیسه ی پر از مایعی که میان دو تاندون درکنار هم قرار می گیرد و مانع از ایجاد خوردگی یا اصطکاک میان آن دو می گردد)

یک فیزیوتراپیست متخصص در مباحث مرتبط با ارتوپدی می تواند برای شرایط خاص شما که بر استخوان ها ، عضلات یا مفاصل شما تأثیر می گذارد ، تمرینات و مدالیته های مناسبی را تجویز نماید.

فیزیوتراپی در مباحث مرتبط با سالمندان:

فیزیوتراپی در مباحث مرتبط با سالمندان ، مسائل زیادی را در مورد افرادی که تحت تاثیر مشکلات و ناتوانی های طبیعی ناشی از پیری در بزرگسالی قرار گرفته اند تحت پوشش قرار می دهد؛ این موارد شامل عارضه هایی مانند آرتروز ، پوکی استخوان ، سرطان ، بیماری آلزایمر ، آسیب های پس از جراحی تعویض مفصل ران و زانو، اختلالات تعادل و بی اختیاری ادرار و مدفوع می باشد. همچنین فیزیوتراپی در مباحث مرتبط با سالمندان ممکن است در مباحثی مانند بازتوانی قلبی یا فیزیوتراپی عصبی نقش داشته باشند. فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با سالمندان ، برنامه های منحصر به فردی را برای کمک به بازیابی تحرک ، کاهش درد و افزایش تناسب اندام ایجاد می کنند.

فیزیوتراپی سالمندان

فیزیوتراپی در مباحث مرتبط با دستگاه عصبی و اختلالات آن:

فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با دستگاه عصبی و اختلالات آن، با افرادی کار می کنند که به اختلال عصبی یا یک بیماری مرتبط با آن دچار هستند . خدمات فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با دستگاه عصبی و اختلالات آن به این افراد شامل ارائه ی خدمات به افراد درگیر با بیماری آلزایمر ، ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ، آسیب مغزی ، مالتیپل اسکلروزیس ، آسیب های نخاعی و سکته ی مغزی می باشد. مشکلات رایج بیماران مبتلا به اختلالات عصبی شامل فلجی ، اختلال بینایی ، تعادل نامناسب ، مشکل در راه رفتن و از دست دادن استقلال در انجام امور روزمره ی زندگی می باشد. فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با دستگاه عصبی و اختلالات آن با افراد بیمار برای بهبود در این زمینه های اختلال عملکردی همکاری و مساعدت های لازم را به عمل می آورند.

فیزیوتراپی در مباحث مرتبط با مشکلات قلبی عروقی و ریوی:

فیزیوتراپیست های متخصص در مباحث مرتبط با مشکلات قلبی عروقی و ریوی ، به طیف گسترده ای از افراد مبتلا به اختلالات قلبی ریوی و همچنین آن دسته از افرادی را که تحت عمل جراحی قلبی یا ریوی قرار گرفته اند ، خدمات توانبخشی ارائه می کنند. اهداف اصلی این زمینه از تخصص افراد فیزیوتراپیست شامل افزایش میزان استقامت بیمار و استقلال عملکردی در وی است. اگر احیانا دچار حمله قلبی شده اید ، ممکن است در برنامه ی بازتوانی قلبی خود نیازمند بهره مندی از خدمات یک فیزیوتراپیست متخصص در مباحث مرتبط با مشکلات قلبی عروقی و ریوی باشید.

فیزیوتراپی کودکان

فیزیوتراپی در برخی از مشکلات و بیماری های کودکان:

فیزیوتراپیست های متخصص در برخی از مشکلات و بیماری های کودکان در تشخیص زود هنگام مشکلات تهدید کننده ی سلامتی و همچنین تشخیص ، درمان و مدیریت نوزادان ، کودکان و نوجوانان با آسیب ها ، اختلالات و بیماری هایی خاص که بر روی عضلات ، استخوان ها و مفاصل شان تأثیراتی منفی می گذارند ، کمک می نمایند. تمرکز بر بهبود مهارت های حرکتی درشت(مانند پریدن، شوت کردن توپ و...) و ظریف(مانند نوشتن، رنگ آمیزی، بستن بند کفش یا دکمه ی پیراهن و...)، تعادل و هماهنگی ، قدرت و استقامت و همچنین پردازش و ادغام شناختی و حسی از جمله برنامه های درمانی این کودکان است که توسط یک فیزیوتراپیست متخصص در برخی از مشکلات و بیماری های کودکان تدوین و اجرا می گردد. کودکان مبتلا به برخی از تاخیرات رشد ، نقص های ژنتیکی ، اسپینا بیفیدا و تورتیکولی(کچ گردنی) گرو ها هایی از کودکان بیمار هستند که توسط فیزیوتراپیست های متخصص در مشکلات و بیماری های خاص کودکان تحت توانبخشی قرار می گیرند.

کلام پایانی:

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده یا آشنا هایتان دچار یک بیماری یا جراحتی هستید که منجر به محدودیت هایی در تحرک های عملکردی تان می شود ، ممکن است بتوانید از یک فیزیوتراپیست متخصص در زمینه ی مدنظر، برای بهبودی خود بهره مند گردید. وقتی که شما به دنبال یک متخصص فیزیوتراپی هستید ، باید به شرایط خود و حیطه ای که مشکل شما در آن گنجانده می شود توجه نمایید تا بتوانید بهترین فیزیوتراپیستی که در ان زمینه تخصص دارد را پیدا کنید. به این ترتیب ، مطمئن باشید که بهترین مراقبت ها و خدمات توانبخشی ممکن را برای بهبود خود یا عزیزانتان دریافت خواهید کرد و به سرعت به سطح فعالیت ها و عملکردهای قبلی خود باز خواهید گشت.

برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل میتوانید با شماره های هوم ویزیت تماس گرفته و درخواست اعزام فیزیوتراپیست به منزل را داشته باشید و یا اگر بیمارتان توان حرکتی و جابجایی دارد میتوانید خدمات فیزیوتراپی را در کلینیک قرار دریافت کنید. کلینیک فیزیوتراپی قرار در پاسدران است که ساکنان شرق و شمال تهران براحتی در کمتر از 17 دقیقه میتوانند به کلینیک ما مراجعه کنند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600