آشنایی با عارضه‌ی صدا دادن زانو 


 تق تق کردن و صدا دادن زانو یکی از مشکلاتی است که در برخی از افراد شایع است. اگر چه این عارضه اغلب اوقات با درد همراه نیست اما می‌تواند نشانه‌ی بروز یک بیماری یا مشکل جدی باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب شما را با علت‌های بروز این عارضه آشنا کنیم. 

آیا صدا دادن زانو خطرناک است؟


صدا دادن زانو عارضه‌ای شایع است اما میزان خطرناک بودن آن به علت ایجاد کننده و علائم همراه با آن ارتباط دارد. یعنی تا زمانی‌که صدای زانو با هیچ علامت دیگری همراه نباشد جای نگرانی وجود ندارد.  اما اگر این صدا همراه با علائم بالینی دیگر به طور مثال با خالی کردن زانو یا درد باشد یا به دلیل یک بیماری رخ بدهد، باید علت اصلی ان مورد پیگیری قرار بگیرد.


دلایل صدا دادن مفصل زانو چیست؟

مفصل زانو
عوامل مختلفی باعث بروز صدا دادن مفصل زانو می‌شود. نوع صدایی که از زانو شنیده می‌شود، در کنار علائم بالینی می‌تواند در پیدا کردن علت کمک کننده باشد. در ادامه عوامل مهم و بیماری‌هایی که موجب ایجاد صدای زانو می‌شود را بررسی می‌کنیم. 


کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می‌شود؟


ویتامین‌ها در حفظ سلامت بدن نقش بسیار مهمی دارند. به طوری‌که کمبود هر یک از آن‌ها موجب بروز عارضه‌ای می‌شود. با اینکه پزشکان در مورد صدای زانو به علت کمبود ویتامین توافق ندارند، اما برخی از آن‌ها  یکی از علت‌های صدا دادن زانو را به کمبود ویتامین رابط می‌دهند. مطابق نظر این افراد  کمبود ویتامین‌های زیر موجب ایجاد صدای تق تق در زانو می‌شود. 
•    ویتامین D  
عملکرد ویتامین دی جذب کلسیم و حفظ تعادل هورمونی است. به همین دلیل اگر جذب ویتامین دی در بدن کم شود، استخوان‌ها ضعیف می‌شود و هنگام نشستن یا بلند شدن از مفاصل صدای تق تق شنیده می‌شود. 
•    ویتامین C
 ویتامین C  در تولید کلاژن نقش دارد. به این ترتیب کمبود آن می‌تواند باعث ضعیف شدن بافت همبند و صدا دادن مفاصل شود. 
•    ویتامین A
 یکی از ویتامین‌های ضروری بدن ویتامین A  است که در رشد استخوان و تمایز سلولی نقش دارد. بنابراین کسانی که از میزان مناسبی از ویتامین آ در رژیم غذایی استفاده نمی‌کنند با عارضه‌ی صدا دادن زانو روبرو می‌شوند.


آرتروز زانو 


یکی از علت‌های شنیدن صدا از زانو به بیماری آرتروز زانو برمی‌گردد. در این بیماری کپسول، غضروف یا انتهای استخوان با درگیر التهاب می‌شود. در آرتروز صدا دادن زانو همراه با درد، داغ شدن مفصل، کاهش دامنه‌ی حرکتی مفصل و تغییر شکل زانوها است. معمولاً کسانی که در سنین میانسالی یا کهنسالی هستند به خصوص زنان یائسه به این عارضه مبتلا می‌شوند. علت اصلی شنیده شدن صدای تق تق از زانو به دلیل ابتلا به آرتروز، استفاده‌ و فشار بیش از حد به مفصل است. 

کندرومالاشی پاتلا  یا نرمی غضروف کشکک زانو

 نرمی غضروف کشکک زانو
نرمی غضروف کشکک زانو با التهاب بخش خلفی استخوان پاتلا یا کشکک و فرسوده شدن غضروف آن ایجاد می‌شود. احتمال بروز کندورمالاسی در تمام مفصل‌ها وجود دارد اما نرمی کشکک زانو رایج‌ترین شکل این عارضه است. 
کندورمالاشی پاتلا با استفاده‌ی زیاد از زانو می‌تواند موجب نرمی غضروف کشکک زانو و آسیب به آن شود. غضروف پشت کشکک زانو یک جذب کننده‌ی طبیعی شوک است اما با فرسوده شدن و از بین رفتن آن صدایی مانند غژ غژ یا سایش از زانو شنیده می‌شود. البته آسیب‌هایی که در اثر حوادث یا سانحه‌ی رانندگی ایجاد شود هم می‌تواند موجب از بین رفتن غضروف و صدای تق تق در زانو شود. البته در صورت بروز این عارضه علاوه بر سر و صدای زانو، حرکت کردن هم برای فرد دردناک می‌شود. 


زانوی دوندگان 

صدا دادن زانوی دوندگان

یکی از اختلالاتی که به چگونگی حرکت کشکک زانو ارتباط دارد، بیماری زانوی دوندگان است. در این عارضه  استخوان کشکک زانو به استخوان ران ساییده می‌شود و دردی در اطراف استخوان کشکک زانو ایجاد می‌شود. درد در این ناحیه با صدا و احساس خرد شدن چیزی در زانو همراه است.  
دردهای کشکک زانو در این عارضه با فعالیت‌های طولانی مدت مانند پیاده‌روی و دویدن، بالا و پایین رفتن از پله تشدید می‌شود. 


آرتریت روماتوئید 

آرتریت روماتید که با نام روماتیسم مفصلی هم شناخته می‌شود یک بیماری مزمن خودایمنی است. یعنی در این بیماری سیستم ایمنی بدن دچار اشکال می‌شود و به جای عوامل بیگانه و بیماری‌زا بافت‌ها و اندام‌های خودی را مورد حمله قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند. 
به این ترتیب در کسانی که مبتلا به روماتیسم مفصلی هستند، مفصل زانو به دلیل عملکرد اشتباه سیستم ایمنی آسیب می‌بیند و این افراد هنگام راه رفتن صدا دادن زانو را تجربه می‌کنند. 


پارگی مینیسک 


یکی از علت‌های صدا دادن زانو پارگی مینیسک است. مینیسک حلقه‌های غضروفی هستند که در دو طرف زانو قرار دارند و به عنوان بالشی برای مفصل هستند که حرکت آن را آسان می‌کند. معمولاً پارگی مینیسک به دلیل حرکت‌های نامناسب زانو مانند چرخش ناگهانی ایجاد می‌شود و با درد و تورم همراه است. به همین دلیل کسانی که دچار این مشکل می‌شوند هنگام راه رفتن علاوه بر تجربه‌ی ناخوشایند درد، صدایی را هم از زانو می‌شنوند. برای این مشکل پزشکان توصیه می کنند در صورت جراحی نکردن یا بعد از جراحی حتما فیزیوتراپی پارگی مینیسک زانو انجام شود.


آسیب رباط‌ها 


مفصل زانو از رباط و تاندون تشکیل شده است. آسیب به آن‌ها موجب ایجاد تورم در مفصل زانو و ایجاد صدا هنگام راه رفتن می‌شود. تغییر ناگهانی سرعت هنگام راه رفتن یا دویدن یا سقوط یا ضربه می‌تواند موجب آسیب به رباط زانو و ایجاد درد و صدای تق تق شود.  


درمان صدای زانو چگونه انجام می‌شود؟

برای از بین بردن صدا و تق تق در مفصل زانو می‌توان از روش‌های متعددی استفاده کرد. تزریق استروئید یک روش موثر برای از بین بردن صدا در زانو است. اما با توجه به اثرات جانبی و عوارض استفاده از کورتون، توصیه می‌شود از روش‌های فیزیوتراپی زانو که کم عارضه هستند استفاده شود. درمان صدای زانو با فیزیوتراپی با برنامه‌های مناسب انجام می‌شود و هدف افزایش قدرت و پایداری مفاصل زانو است. به این ترتیب دامنه‌ی حرکتی زانو در فرد مبتلا هم افزایش پیدا می‌کند.


از بین بردن صدای زانو با مگنت تراپی 

مگنت تراپی زانو
مگنت درمانی شیوه‌ای درمانی است که در آن با تحریک سیستم عصبی، میزان سیگنال‌های درد که به مغز ارسال می‌شود کاهش پیدا می‌کند. 
همچنین در این روش عروق خونی گشاد می‌شوند و موجب بالا رفتن اکسیژن رسانی و میزان مواد مغذی می‌شوند. با این موارد التهاب و خشکی مفصل کم می‌شود و صدای تق تق زانو هم به مرور از بین می‌رود.  

جمع بندی 

صدا دادن زانو یکی از مشکلاتی است که برای برخی از افراد ایجاد می‌شود. صدا دادن مفصل زانو به تنهایی نگران کننده نیست، اما اگر با درد یا تورم همراه باشد مراجعه به پزشک و پیدا کردن علت این عارضه اهمیت پیدا می‌کند. 

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600