استئوآرتریت یا آرتروز زانو، یکی از شایع‌ترین اختلالات مفاصل محسوب می‌شود. مفاصلی که بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند، شامل مفاصل ران، زانو، شانه، شست پا و پایه‌های شست هستند. تخریب غضروف مفصلی که منجر به استئوآرتریت می‌شود، ممکن است به صورت طبیعی در طول زمان با افزایش سن رخ دهد یا به عنوان یک وضعیت ثانویه ناشی از آسیب‌های مرتبط مانند تروما، استرس مکرر یا آسیب شغلی ظاهر شود. تخریب غضروف مفصلی یک فرآیند تدریجی است.

تشخیص نوع آرتروز مفصلی فرد بستگی به یافته‌های تصویربرداری رادیوگرافی دارد. پزشکان برای تعیین گزینه‌های درمانی از توصیف و درجه‌بندی آرتروز (مانند "محلی یا منتشر" و "خفیف، متوسط یا شدید" و غیره) استفاده می‌کنند. درمان‌ها شامل درمان‌های محافظه‌کارانه، غیرجراحی یا جراحی می‌شوند.

گرافی زانو

درمان های غیرجراحی می تواند شامل فیزیوتراپی، اصلاح فعالیت بدنی، داروهای خوراکی و/ یا تزریق استروئید داخل مفصلی باشد.

گزینه های جراحی شامل استئوتومی یا تعویض مفصل است.

انواع مختلف معاینات تصویربرداری برای آرتروز چیست؟

رادیوگرافی های معمولی - معاینات معمول با اشعه ایکس

صرف نظر از مفصلی که تحت تاثیر قرار گرفته است، استئوآرتریت در رادیوگرافی های معمولی (اشعه ایکس) با ویژگی هایی که از سایر اختلالات مفصلی متمایز است، مانند آرتریت روماتوئید آشکار می شود. به طور خاص، عکس‌برداری با اشعه ایکس از مفصل مبتلا به استئوآرتریت، باریک شدن فضای بین استخوان‌های مفصل که در آن غضروف فرسوده شده است را نشان می‌دهد،

تصویر: رادیوگرافی قدامی خلفی (از جلو به عقب) که آرتروز متوسط زانو را نشان می دهد.

تصویر رادیوگرافی قدامی خلفی (از جلو به عقب) از زانو که آرتروز را نشان می دهد. به فاصله باریکتر سمت راست تصویر، جایی که غضروف تحلیل رفته است، توجه کنید.

هنگامی که غضروف از بین می‌رود، استخوان به استخوان ساییده می‌شود. این ممکن است باعث ایجاد کیست‌ها یا حفره‌های پر از مایع در استخوان شود که در عکسبرداری با اشعه ایکس قابل مشاهده خواهد بود. همچنین، بدن ممکن است با اسکلروز (افزایش تراکم استخوان) پاسخ دهد، که در آن استخوان‌های بیشتری در نقاطی که قبلاً غضروف وجود داشته است رشد می‌کنند. سطوح مفصلی نامرتب می‌شوند و ممکن است استئوفیت‌ها (خارهای استخوانی) تشکیل شوند. برای تصویربرداری از هر مفصل، نماهای معمولی اشعه ایکس موجود هستند.

چه نوع تصویربرداری تخصصی می تواند به تشخیص آرتروز کمک کند؟

 علائم آرتروز ممکن است قبل از اینکه آسیب در اشعه ایکس استاندارد مشخص شود ظاهر شوند، رادیولوژیست‌ها در بیمارستان‌های جراحی ویژه از فرم‌های حساس‌تری مانند MRI، CT و سونوگرافی استفاده می‌کنند که برای تشخیص زودهنگام استئوآرتریت بهتر هستند. استفاده از این تکنولوژی‌های تصویربرداری تخصصی می‌تواند به رادیولوژیست‌ها کمک کند تا نشانه‌های آرتروز را در مفاصل قبل از ایجاد تغییرات واضح در اشعه ایکس استاندارد تشخیص دهند.

پروسه تصویربرداری آرتروز مفصل ران و زانو چیست؟

  • تصویربرداری از مفصل ران
  • اشعه ایکس استاندارد از مفصل ران

در بیمارستان‌های جراحی ویژه، نمای رادیوگرافی لگن معمولاً به عنوان بخشی از معاینه اولیه برای تجسم سایر منابع بالقوه درد لگن، مانند مفاصل کمر یا ساکروایلیاک، تجویز می‌شود. این نماها شامل نمای قدامی، خلفی (جلو به پشت) و جانبی (سمت بیرونی) هستند.

اشعه ایکس اضافی و اختیاری از مفصل ران

رادیوگرافی‌های اختیاری معمولاً توسط جراحان تعویض مفصل (HSS) انجام می‌شود. این تصاویر شامل نماهای جانبی Lowenstein، عرضی میز متقاطع، نماهای کاذب و گردن کشیده فمور می‌باشند. هدف از این تصاویر، شناسایی محل دقیقی است که در آن باریک شدن زودهنگام فضای مفصلی و/یا تغییرات استخوانی رخ می‌دهد و ممکن است مسئول یا ناشی از آرتروز یا استئوآرتریت باشد. این تصاویر به جراحان کمک می‌کنند تا از وضعیت مفصل بیشتری در زمان پیش و پس از عمل آگاه شوند و برنامه‌های درمانی مناسب را ترتیب دهند.

معاینات استاندارد اشعه ایکس برای ارزیابی زانو در بیماران مبتلا به استئوآرتریت زانو :

  • نمای قدامی خلفی (A) (نمای جلو به عقب). در HSS، این دید معمولاً با ایستادن بیمار و تحمل وزن روی مفصل به دست می‌آید.
  • نمای جانبی (سمت بیرونی).
  • نمای تجاری هر دو مفاصل کشکک رانی (نمای زاویه دار بالا، نگاه کردن به کلاهک های زانو).
  • اشعه ایکس اضافی و اختیاری از زانو

یافته های آرتروز زانو از اشعه ایکس

به طور معمول، غضروف در یکی از محفظه های مفصلی (یعنی محفظه مفصل داخلی، جانبی یا قدامی پاتلوفمورال) به شدت آسیب می بیند. اشعه ایکس ایستاده ممکن است باریک شدن فضای مفصل درگیر زانو را نشان دهد. تغییر تراز مفصل زانو به عنوان علت یا در نتیجه آرتروز بسیار شایع است. مفصل کشککی رانی (در جلوی زانو) می تواند کانون آرتروز زانو یا بخشی از یک بیماری عمومی تر باشد. سابلوکساسیون جانبی یا ناهماهنگی کشکک بسیار شایع است.

با پیشرفت بیماری، استئوفیت ها (خارهای استخوانی) در امتداد حاشیه مفصل تشکیل می شوند و کیست های استخوانی و اسکلروز معمولاً وجود دارند. هنگامی که قطعات استخوانی یا غضروفی شکسته می شوند، می توانند در مفصل باقی بمانند یا بزرگتر شوند و به عنوان بدن های شل داخل مفصلی شناخته می شوند. مایع می تواند در مفصل ثانویه به آرتریت تشکیل شود و به آن افیوژن گفته می شود.

نتایج اشعه ایکس شما به چه معناست؟

پس از عکسبرداری، کارشناس رادیولوژی عکس‌های اشعه ایکس شما را به یک پزشک متخصص رادیولوژی می‌دهد که به طور ویژه در خواندن و درک رادیوگرافی آموزش دیده است. سپس رادیولوژیست گزارشی را می نویسد و آن را با پزشک اصلی شما در میان می گذارد.

جالب است بدانید که میتوانید رادیولوژی در منزل انجام دهید. شرکت هوم ویزیت با جدیدترین دستگاه فلت پتل خود عکس را در منزل شما گرفته و در همان محل سریع تحویل داده می شود.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600