فیزیوتراپی شانه یخ زده

یخ زدگی شانه شرایطی است که بر مفصل شانه افراد اثر می‌گذارد. معمولا با درد و سفت شدن همراه است. همینطور این درد گاهی شدید است و گاهی از بین می‌رود. شانه از سه استخوان ترقوه، بازو و کتف تشکیل شده که مفصل توپی شکلی را ایجاد می‌کنند. همچنین بافت مفصل شانه تمامی اینها را کنار همدیگر نگه می‌دارد که به مجموعه آنها کپسول شانه می‌گویند.

زمانی که شانه‌تان یخ می‌زند کپسول شانه آنقدر ضخیم و محکم می‌شود که حرکت برایش سخت است. به همین دلیل افرادی با شانه یخ زده محدودیت حرکتی دارند و خیلی نمی‌توانند دست، بازو یا شانه‌شان را حرکت دهند. در این مطلب قصد داریم درباره علائم یخ زدگی شانه، روش‌های درمانی و تمرینات ورزشی مناسب آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

علائم یخ زدگی شانه چیست؟

 

علامت اصلی شانه یخ زده، درد و سفتی است که حرکت را دشوار یا غیرممکن می‌کند. بنابراین اگر در یک شانه احساس درد یا خستگی مداوم دارید؛ ممکن است دچار یخ زدگی شانه باشید. علاوه بر این درد در قسمت بالای عضلات شانه و بازو هم احساس می‌شود. اغلب درد در هنگام شب شدید شده و خوابیدن را سخت می‌کند. علائم یخ زدگی شانه میتوانند به دو دوره تقسیم شوند:

دوره اول (در حال یخ زدگی):

  • گاهی در شانه‌تان احساس درد می‌کنید.
  • این درد به مرور بدتر می‌شود و گاهی شب‌ها بسیار آزاردهنده است.
  • این درد بین 6 تا 9 ماه طول می‌کشد.
  • دیگر مثل سابق نمیتوانید شانه‌تان را حرکت دهید و حرکاتتان محدودتر است.

دوره دوم (شانه یخ زده):

  • ممکن است دردتان بهتر شود ولی سفتی شانه افزایش پیدا می‌کند
  • حرکت دادن شانه سخت‌تر است و انجام فعالیت‌های روزانه را با مشکل مواجه می‌کند
  • مرحله بین 4 تا 12 ماه ادامه دارد

تکنیک‌های درمانی یخ زدگی شانه

 

دلیل یخ زدگی شانه هنوز مشخص نیست ولی معمولا خانم‌ها به ویژه در سن 40 تا 60 سالگی بیشتر از مردان به این عارضه دچار می‌شوند. در صورت پیگیری پزشکی، فیزیوتراپی شانه یخ زده و انجام تمرینات مربوطه؛ اغلب این مشکل برطرف می‌شود. همینطور دامه حرکاتتان به حالت عادی برمی‌گردد. این دوره که به مرحله ذوب معروف است بین 6 ماه تا دو سال طول می‌کشد.

پزشک اغلب با معاینه فیزیکی میتواند شانه یخ زده را تشخیص دهد اما در مواردی از تصویربرداری با اشعه ایکس یا MRI کمک می‌گیرد. تا سایر مشکلات مشابه مانند ارتروز و.. را رد کند. زیرا بیماری‌های دیگری هم میتوانند باعث درد و محدودیت حرکت شوند. درمان‌های پیشنهادی پزشک برای معالجه شامل داروهای تسکین دهنده مثل ایبوپوروفن یا مسکن‌های قوی‌تر برای کاهش درد، فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی مخصوص هستند. اگر این درمان‌ها کمکی نکردند عمل جراحی گزینه بعدی درمان است.

فیزیوتراپی شانه یخ زده

فیزیوتراپی شانه یخ زده

فیزیوتراپی شانه یخ زده روشی موثر برای تسریع بهبودی بیمار است. ابتدا یک فیزیوتراپیست وضعیت شانه‌تان را ارزیابی کرده و سپس از چند روش (گرما درمانی، الکتروتراپی و ماساژ) برای افزایش دامنه حرکت شانه استفاده می‌کند. با کمک فیزیوتراپی میتوانید مثل سابق به فعالیت‌های روزانه‌تان بپردازید و از دردتان هم کاسته می‌شود.

چند نمونه از تمرینات یخ زدگی شانه

تمرینات یخ زدگی شانه مکمل فیزیوتراپی هستند. با انجام این تمرینات مفصل اسیب دیده کشش پیدا کرده و دامنه حرکتش افرایش می‌یابد. برخی از این تمرینات عبارت هستند از:

1- کشش آونگی

کشش آونگی

برای انجام این تمرین بیاستید، کمی به جلو خم شوید و با دست سالم به یک شی مثل میز تکیه دهید. اجازه دهید دست اسیب دیده در وضعیت ازاد قرار بگیرد. سپس بازویتان را به آرامی و به صورت دایره‌وار بچرخانید. طوری که در حالت چرخش، با دستتان یک دایره کوچک ایجاد کنید. با مرور زمان میتوانید ابعاد یا قطر این دایره را بزرگتر کنید.

2- کشش با حوله

کشش با حوله

از پشت، انتهای یک حوله باریک را با دو دستتان بگیرید. سعی کنید حوله را در حالت افقی نگهدارید. از بازوی سالم برای کشیدن بازوی اسیب دیده به سمت بالا استفاده کنید. نسخه پیشرفته‌تر این تمرین را میتوانید با حوله‌ای که روی شانه‌تان کشیده‌اید، انجام دهید. در این حالت انتهای حوله را با بازوی اسیب دیده نگهدارید و با بازوی سالم آن را به سمت پایین بکشید. این تمرین یخ زدگی شانه را 10 تا 20 بار در روز تکرار کنید.

3- حرکت متقاطع

حرکت متقاطع

در حالت ایستاده یا نشسته از دست سالم برای کشش دست اسیب دیده استفاده کنید. با دست سالم قسمت ارنج دست یخ زده را به سمت مخالف بدن هدایت کنید و چند لحظه (15 تا 20 ثانیه) در این وضعیت باقی بمانید. این کشش را 10 تا 20 بار در روز انجام دهید.

4- کشش زیر بغل

کشش زیر بغل

از قسمت بالای سینه روی یک میز، اپن یا قفسه تکیه دهید. طوری که دو دست و بازوهایتان از زیر بغل کاملا روی قفسه قرار بگیرد. سپس زانوهایتان را به ارامی خم کنید. با هر بار خم کردن زانوها سعی کنید با کمک بازوها از روی قفسه فاصله بگیرید. این تمرین هم 10 تا 20 بار در روز پیشنهاد می‌شود. البته به خاطر داشته باشید فشار زیادی به دست خود وارد نکنید. همچنین نباید دستتان را بیش از حد بکشید.

4 نمونه تمرین بالا جزو تمرینات کششی مناسب برای یخ زدگی شانه هستند. زمانی که روند بهبودی شانه‌تان سرعت گرفت و دامنه حرکاتتان بیشتر شد میتوانید از تمرینات تکمیلی کششی زیر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید قبل از انجام تمرین‌های کششی زیر حتما با استفاده از چهار تمرین بالا دستتان را گرم کنید.

5- چرخش بیرونی

چرخش بیرونی

باند تمرینی لاستیکی را با دو دست نگه دارید طوری که زاویه ارنج دستتان 90 درجه باشد. سپس سعی کنید تا قسمت پایینی بازوی اسیب دیده را بین 6 تا 10 سانتی متر به سمت بیرون بچرخانید و 5 ثانیه در همان وضعیت نگهدارید. این تمرین را 10 تا 15 بار در روز تکرار کنید.

6- چرخش به سمت داخل

چرخش به سمت داخل

در کنار در بایستید و یک طرف باند تمرینی لاستیکی را به در وصل کنید. ارنجتان باید زاویه 90 درجه داشته باشد. سپس دست اسیب دیده را به سمت بدنتان بچرخانید و 5 ثانیه در همین وضعیت بمانید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600