کمر و آناتومی ستون فقرات کمری

کمردرد یکی از بیماری‌های شایع است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد، بیشترین دلیل دردِ کمر اختلالات و آسیب‌های دیسک و اسپاسم‌های عضلانی هستند که بسته به شدت و نوع آن، درمان آنها متفاوت است؛بعضی از این دردها با جراحی درمان می‌یابند و برخی دیگر با روش‌های فیزیوتراپی کمر بهبودی پیدا میکنند. البته در موارد جراحی هم در مرحله بعد از عمل کمر برای بهبودی کامل حتما نیاز به فیزیوتراپی است. می‌توان فیزیوتراپی کمر را در منزل انجام داد، اما برای انجام این کار بهتر است برای تمرینات اختصاصی کمر و مشکل شما یک فیزیوتراپیست در کنار شما باشد و آموزش بدهد در ادامه، شما می‌توانید با توجه به راهنمایی‌های فیزیوتراپیست، تمرینات درمانی را در خودتان به تنهایی نیز انجام دهید.

در اینجا آناتومی کمر را در 5 قسمت توضیح داده ایم.

  • استخوان لگن: این استخوان‌ها در پایین قسمت کمر قرار دارند و با استخوان دنبالچه (coccyx ) در پایین قسمت لگن به هم متصل هستند.
  • استخوان‌های ستون فقرات: قسمت لومبار ستون فقرات (بخش پایین ستون فقرات) در قسمت اصلی کمر قرار دارد. این بخش از ستون فقرات شامل ۵ عضو است که با مهره‌های سمت بالایی بهم وصل هستند.
  • عضلات کمر: مجموعه‌ای از عضلات که به ستون فقرات و استخوان‌های لگن متصل هستند و کمک به نگهداری بدن و حرکت های مختلف کمر میکند.
  • اعصاب ستون فقرات کمری : اعصابی که از ستون فقرات در کمر خارج می‌شوند اعصاب ستون فقرات، طناب نخاعی است که از طریق سوراخ های بین مهره های ستون فقرات تا گردن تا کمر ادامه دارد. و به عضلات، پوست و سایر بخش‌های بدن کمک می‌کنند.
  • دیسک های بین مهره ها: دیسک هایی که بین مهره‌ها قرار دارند مثل بالشتک است که فشار وارد شده به مهره های ستون فقرات را کنترل می کند. مثل کمک فنر خودرو

برای مشاوره و رزرو فیزیوتراپی در منزل با شماره های زیر تماس بگیرید

فیزیوتراپی نوعی از درمان است که به بهبود حرکت و عملکرد مفاصل و عضلات شما کمک می کند.فیزیوتراپیست ها برای کمک به درد کمر و همچنین ارائه مشاوره در مورد مراقبت از کمر از طیف گسترده ای از درمان ها و تکنیک ها استفاده می کنند. در ادامه با فیزیوتراپی کمر و انواع درمان‌هایی که در این حوزه به کار می‌روند، آشنا خواهید شد.

فیزیوتراپی کمر چیست؟

فیزیوتراپی کمر

بیشتر بیمارانی که به این درمان نیاز پیدا می‌کنند، دارای مشکلات دیسک هستند، البت تعداد بیمارهایی که از گرفتگی عضلات کمر رنج می‌برند هم کم نیست؛ در هر صورت مجموعه‌ای از تمرینات و ورزش‌ها برای درمان این بیماری توسط متخصصان در نظر گرفته می‌شود که به آن فیزیوتراپی کمر گفته می‌شود.
این تمرینات معمولا طی جلسات متعدد به وسیله پزشک یا متخصص با بیمار کار می‌شود و از آنجا که این دردها قابل برگشت هستند تعدادی از آنها نیز ممکن است به بیمار آموخته شود که آنها را در حین انجام کار یا استراحت باید انجام بدهد تا از بازگشت این عارضه جلوگیری شود.

چرا برای کمردرد به فیزیوتراپی احتیاج دارم؟


اگر کمردرد دارید که باعث بروز مشکلات قابل توجهی شده است یا بعد از چند هفته بهبود پیدا نکردید ، به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید. فیزیوتراپی می تواند برای انواع مختلف کمردرد مفید باشد:

  • کمردرد غیر اختصاصی - این درد کمر است که در آن علت مشخصی (مانند وضعیت پزشکی یا صدمه اساسی) مشخص نشده است.
  • درد عصب سیاتیک - این دردی است که از پشت به پایین پاهای شما پخش می شود. ممکن است ناشی از دیسک طولانی باشد. دیسک طولانی مدت زمانی است که دیسک موجود در ستون فقرات از شکل طبیعی خود بیرون می زند و به ریشه عصبی فشار وارد میکند.
  • کمردرد ناشی از پیری دیسک ها در ستون فقرات شما (بیماری دژنراسیون دیسک).
  • تنگی ستون فقرات - در این صورت است که فضای اطراف نخاع شما باریک می شود و به نخاع شما فشار می آورد.

تمرینات فیزیوتراپی کمر

تمرینات فیزیوتراپی کمر

عمده تمرین‌های فیزیوتراپی کمر را حرکات مخصوص برای کاهش فشار بر اعصاب کمر و کاهش درد تشکیل می‌دهد؛ علاوه بر آن حرکات کششی برای بالابردن انعطاف بدنی و افزایش توان حرکتی و تقویت قوای ماهیچه‌ها انجام می‌شود.
تمرینات دیگر عبارتند از: حرکات تقویتی برای عضلات بزرگ واصلی برای تقویت مفاصلی که ایجاد درد می‌کنند، تمارین ایروبیک برای بهبودی کامل و بازیابی قوای جسمی و چابکی، درمان‌های دستی، تحریک الکتریکی، سرمادرمانی، ترکشن و... که انجام هر کدام از این تمرین‌ها به نوع مشکل بیمار و شدت عارضه و درد بستگی دارد.

فیزیوتراپی اسپاسم کمر

فیزیوتراپی اسپاسم کمر

گرفتکی عضلات کمر یکی از شایع‌ترین مشکلات بیماران مبتلا به کمردرد است؛ اگر این گرفتگی یا اسپاسم به صورت مزمن و طولانی بروز پیدا کند، فیزیوتراپی علاوه بر درمان، می‌تواند علت بروز این گرفتگی را پیدا و از دوباره پیدا شدن آن جلوگیری کند. نوع فیزیوتراپی بسته به شدت و محل اسپاسم می‌تواند متفاوت باشد که این روش‌ها عمدتا عبارتند از: درمان دستی، الکتروتراپی، ماساژ، تمرین درمانی و اُلتراسوندتراپی.

حرکات پرکاربرد کششی که برای درمان گرفتگی عضله‌های کمر در نظر گرفته می‌شوند، سه حرکت هستند که با کمک فیزیوتراپ انجام می‌شود:

  • کشیدن زانوها تا میانه قفسه سینه در حالت درازکش برای کشیده شدن عضلات کمر.
  • کشیدن عضله‌های کمر با استفاه از حرکت زانوها به چپ و راست به صورت خوابیده.
  • حالت نیایش و سجده با دست‌های به جلو کشیده شده برای کشیده شدن عضله‌های پشت.

فیزیوتراپی کمر در منزل

فیزیوتراپی کمر در منزل

گاهی اوقات بیماران مجبور به استراحت مطلق در منزل هستند و یا بعد از عمل جراحی باید برای مدتی طولانی استراحت کنند؛ این افراد به دلیل بی‌تحرکی و حالت درازکشیده ممکن است در ناحیه ستون فقرات دچار مشکل شوند. در این صورت متخصص ابتدا مشکلات را شناسایی می‌کند و سپس تمرینات ضد التهاب و درد و تمرینات آموزشی ثبات ستون فقرات را در فیزیوتراپی کمر در منزل آغاز می‌کند.
در صورت گرفتگی عضلات، فیزیوتراپیست با ماساژدرمانی و درمان‌های دستی، اسپاسم‌ها را رفع می‌کند و در مرحله بعد تمرینات مخصوص روزانه و روش‌های اصلاح سبک نشست و برخاست و استراحت به بیمار آموزش داده می‌شود. متخصصان مجرب هوم‌ویزیت این کار را با حداکثر کیفیت برای شما انجام خواهند داد..

معرفی مطلب مرتبط

مطلب دیگری نیز برای تمرینات فیزیوتراپی کمردردنوشته شده است. میتوانید مراجعه کنید و اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید.

فیزیوتراپی کمر بعد از عمل جراحی

فیزیوتراپی کمر بعد از جراحی

پس از عمل جراحی در ناحیه کمر، ممکن است بافت‌های اطراف دچار چسبندگی بشوند و بیمار دچار مشکل شود؛ فیزیوتراپی پس از عمل جراحی این عوارض را کاهش داده و موجب ثبات در قسمت ستون فقرات می‌شود و قدرت کمر بیمار را افزایش می‌دهد.
این فیزیوتراپی می‌تواند در قالب روش‌های مختلف از جمله: لیزر، تمرینات دستی و سفارشات لازم برای کنترل فعالیت‌های جسمانی بیمار، انجام پذیرد. آموزش بیمار در این مرحله بسیار حائز اهمیت است و روش‌های صحیح ایستادن، نشستن، خوابیدن، انواع خم شدن، بلند کردن اشیاء مختلف و... را با تمرین‌درمانی فرا می‌گیرد.

فیزیوتراپی کمر برای کودکان

فیزیوتراپی کمر برای کودکان

ایجاد عارضه در کودکان در ناحیه کمر بیشتر هنگام تمرین و ورزش حرفه‌ای و یا بازی کردن‌های خطرناک ایجاد می‌شود، البته کودک ممکن است از روی مبل یا ارتفاعی بلند سقوط کند و از ناحیه پشت دچار مشکل شود. در این صورت پزشک متخصص با تمرینات حرکتی گام به گام کودک را به بهبودی نزدیک می‌کند؛ مثلا اصلاح روش حرکت با راه رفتن به وسیله میله و تقویت کردن هسته‌ای برای حفظ تعادل و هم‌چنین خزیدن کودک روی توپ‌های مخصوص برای به دست آوردن قدرت و استقامت بدنی و...
در فیزیوتراپی کودکان نکته مهم دیگری وجود دارد و آن حضور فعّالِ والدین است، پدر و مادر باید فرا بگیرند که چگونه حرکات بدن فرزند خود را در فعالیت‌های روزانه کنترل کنند و با تمرینات مداوم در طول روز عملکرد جسمی فرزند خود را بهبود ببخشند.

فیزیوتراپی دیسک کمر با لیزر

فیزیوتراپی دیسک کمر با لیزر

استفاده از دستگاه لیزر در فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی رایج است که باعث بازیابی بافت‌های آسیب‌دیده، افزایش عملکرد اعصاب، کاهش درد و... می‌شود. در مواقعی که دیسک بین مهره‌ها دچار آسیب شده باشد با لیزر پرتوان می‌توان دیسک را ترمیم کرد و فشار را از بافت‌های عصبی و قسمت‌های اطراف دیسک برداشت.
لیزر تغذیه اعصاب قسمت مورد نظر را افزایش می‌دهد و با این روش بهبود را سرعت بخشیده و علائم بیمار مانند گزگز کردن و بی‌حس بودن پاها را از بین می‌برد. در موارد گرفتگی عضلات یا اسپاسم‌های مزمن و طولانی هم فیزیوتراپی دیسک کمر با لیزر می‌تواند مفید باشد.

جراحی دیسک کمر

ممکن است آسیب‌های وارد آمده به دیسک کمر زیاد باشند و حتی بیمار دچار شکستگی و بیرون‌زدگی دیسک شده باشد که در این صورت با تشخیص پزشک متخصص، نیاز به عمل جراحی دیسک کمر پیدا می‌کند. معمولا با عمل، بیمار بهبود پیدا می‌کند اما پایداری شرایط و بهبود کامل بستگی به فیزیوتراپی اصولی بعد از آن دارد.

 

فیزیوتراپی بعد از عمل جراحی دیسک کمر

بعد از عمل جراحی دیسک کمر انجام فیزیوتراپی و تمرینات آن، اصولی دارد که باید حتما رعایت شوند؛ این تمرینات به شما یاد می‌دهد تا بین فعالیت و استراحت، تعادل برقرار کنید تا بتوانید تحرک‌پذیری و قدرت بدنی خود را بدون خسته شدن افزایش دهید.
شاید حتی از بیمار خواسته شود که قبل از عمل جراحی دیسک، یک دوره کامل در فیزیوتراپی شرکت کند چرا که سرعت درمان شما با آمادگی جسمانی و تناسب اندام، رابطه مستقیم دارد. معمولا روز پس از عمل بیمار را به راه رفتن دعوت می‌کنند و شاید یک تا سه روز بعد مرخص شود.
معمولا 4 تا 6 هفته برای بازیابی توان حرکتی بیمار زمان لازم است اما مدت زمان بهبودی بستگی به نوع و شدت عارضه دارد و با انجام گام به گام فیزیوتراپی در تمام مراحل تا بهبودی کامل در کنار شما خواهد بود.انجام برنامه توان حرکتی بصورت فیزیوتراپی در منزل نیز امکان پذیر است. فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر، نتایج قابل توجهی بر روند درمان خواهد داشت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد :

  • فعال کردن عضلات اطراف ناحیه آسیب دیده با انجام تمرین‌های حرکتی، چون تقویت این عضله‌ها باعث کم کردن فشار از ستون فقرات و ثبات در ناحیه می‌شود.
  • افزایش انعطاف بدنی با انجام تمرین های کششی، چرا که در طول دوران بیماری کم‌تحرک بودن، بدن را خشک کرده است.
  • سرعت بخشیدن به فرآیند درمان با تقویت و افزایش گردش خون در بدن، فیزیوتراپی با وادار کردن بیمار به تحرک مداوم، خون را در بدن به جریان می‌اندازد و باعث رسیدن اکسیژن کافی به قسمت‌های آسیب دیده و در نتیجه سرعت ترمیم استخوان می‌شود.

ورزش‌های بعد از عمل دیسک کمر

ورزش های کمردرد

باید بدانید که حرکات کششی و ورزش بعد از جراحی دیسک، مراحل مختلف دارد؛ این تمرین‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: تمرین‌های سطح اول و سطح دوم.

تمرین های فیزیوتراپی کمر سطح اوّل:

تمرین‌های اولیه فیزیوتراپی در هفته دوم و سوم بعد از عمل آغاز می‌شوند و یکی از مهم‌ترین آنها پرس شانه است که قسمت بالای کمر و عضلات آن را تقویت می‌کند و در تصحیح حالت بدن کمک‌کننده است.
در این تمرین بیمار به پشت دراز می‌کشد و زانوها را خم کرده و پاها را به اندازه عرض لگن باز می‌کند، کف دست‌ها را در دو طرف بدن به سمت بالا می‌گیرد و زمان دَم بدن خود را شل می‌گیرد و موقع بازدم شانه‌های خود را به سمت زمین فشار می‌دهد و در طول این حالت نباید قسمت پایین کمر خم شود. این تمرین دو مرتبه در طول روز و هر مرتبه 5 تا 10 بار تکرار می‌شود.

تمرین های فیزیوتراپی کمر در سطح دوّم:

تمرین درمانی کمردرد

در هفته‌های چهارم و پنجم بعد از جراحی دیسک، تمرینات و ورزش‌ها کمی سخت‌تر پیش‌بینی شده است. ورزش مهم در این مرحله پُل زدن است و بخش پایینی کمر و لگن را تقویت می‌کند.
در این مرحله هم بیمار در حالتی شبیه به مرحله نخست قرار می‌گیرد با این تفاوت که کف دست خود را به طرف پایین قرار می‌دهد و زمان دَم لگن را از زمین بلند کرده و عضلات مرکزی بدنش را منقبض نگه می‌دارد، پس از آن لگن را به آرامی هنگام بازدم پایین می‌آورد. این تمرین روزانه دو یا سه مرتبه و هر مرتبه 5 تا 10 بار انجام می‌پذیرد.

 

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

فیزیوتراپی دیسک کمر در منزل

ممکن است بیمار به دلیل جراحی و یا کهولت سن ناچار باشد در منزل استراحت مطلق داشته باشد که در این صورت ممکن است از ناحیه ستون فقرات و دیسک‌ها به دلیل بی‌تحرکی آسیب جدی ببیند. در این مرحله نیز تمرینات مناسب توسط متخصصان روی بیمار انجام می‌شود که در قسمت فیزیوتراپی کمر در منزل توضیح داده شد؛ علاوه بر آن روش‌های درمان دستی، ماساژ دیسک کمر و آموزش حرکات در طول روز، بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که هوم‌ویزیت در تمام مراحل و انواع فیزیوتراپی کمر، با ارائه بهترین روش‌های روز دنیا تا بهبودی کامل در کنار بیماران خواهد بود.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600