اوتیسم چیست؟

اوتیسم نوعی اختلال رشدی است كه با رفتارهای ارتباطی ، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود .علائم این اختلال در سال‌های اول عمر بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته است.این اختلال که در پسران شایع‌تر از دختران است، بر رشد طبیعی مغز در حیطه‌ی تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

کودکان مبتلا به اوتیسم چه مشکلاتی دارند؟

كودكان و بزرگ‌سالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات كلامی و غیركلامی ، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشكل دارند.این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد .در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود .در این افراد حركات تكراری مثل دست زدن ، پریدن ، پاسخ‌های غیرمعمول به افراد ، دل‌بستگی به اشیای خاص و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممكن است در حواس پنج‌گانه (بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیرمعمول نشان دهند. هسته‌ی مركزی اختلال اوتیسم ، اختلال در ارتباط است.50 درصد از كودكان اوتیستیك قادر نیستند از زبان به‌عنوان وسیله‌ی اصلی برقراری ارتباط با سایرین استفاده نمایند. عدم به كار بردن ضمیر «من» از ویژگی‌های كلامی این كودكان من است.از مسائل دیگر تكلمی، تكرار كلمات و جملات اطرافیان است.

كودكان مبتلا به اوتیسم كودكان سركشی نیستند كه خود رفتارهایشان را انتخاب كرده باشند.اوتیسم به دلیل داشتن والدین بد ایجاد نمیگردد، به علاوه هیچ عامل روانشناختی خاصی در خصوص تأخیر رشد كودك شناخته نشده است.

علائم کودکان مبتلا به اوتیسم

علائم کودک اوتیسم

افراد مبتلا به اوتیسم معمولا حداقل نصف علائمی را كه در زیر عنوان شده است نشان می‌دهند. این نشانه‌ها از خفیف تا شدید متغیر هستند. در موقعیت‌های متفاوت، رفتارهایی كه با سن كودك تطابق ندارد مشاهده می گرد:

  • اصرار به یكسانی داشته و در مقابل تغییر مقاوم هستند.
  • مشکلات شدید تكلمی دارند
  • در بیان نیازها مشكل دارند و از اشارات و حركات به‌جای كلمات استفاده می‌کنند.
  • اغلب از ضمایر استفاده معكوس می‌کنند؛ به‌جای استفاده از« من» از «تو» استفاده می‌کنند.
  • كلمات و یا جملات دیگران را تكرار می‌کنند.
  • خنده و گریه‌ی بی‌دلیل دارند و یا بدون علت مشخص نگران و مضطرب می‌شوند.
  • قشقرق به پا می‌کنند و به دلایلی كه برای دیگران آشكار نیست شدیداً پریشان می‌شوند.
  • قادر نیستند با دیگران رابطه برقرار كنند.
  • دوست ندارند در آغوش گرفته شوند و یا دیگران را در بغل گیرند.
  • به روش آموزش معمول پاسخ نمی‌دهند.
  • با اسباب‌بازی، درست بازی نمی‌کنند.
  • چرخیدن و تاب خوردن را خیلی دوست دارند.
  • احساس درد كمتر یا بیشتر از حد دارند.
  • از خطرات نمی‌ترسند.
  • پرتحرک یا کم‌تحرک هستند.
  • به صحبت‌ها و یا صداها پاسخ نمی‌دهند به‌طوری‌که به نظر می‌آید ناشنوا هستند اگرچه حس شنوایی سالم است.

کودک مبتلا به اوتیسم

باورهاي غلط درباره اوتيسم

  • كودكان مبتلا به اوتیسم هرگز ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند.
  • كودكان اوتیستیك نبوغ دارند.
  • كودكان مبتلا به اوتیسم صحبت نمی‌کنند.
  • كودكان اوتیستیك قادر به نشان دادن محبت خود نیستند.

عمده‌ترین اختلال اوتیسم كه توجه والدین و پزشكان را به خود جلب كرده است ناتوانی در گفتار است. در بسیاری از كودكان اوتیسم، ناتوانی در گفتار بسیار شدید است و بدون مداخله‌ی درمانی بهبود قابل‌توجهی ایجاد نمی‌شود. كودكان اوتیسم كه توانایی ادای كلمات را دارند غالبا دچار اكواللیا (تكرار بی‌معنای كلمات و اصواتی كه شنیده‌اند) می‌شوند.

كودكان اوتیسم از تعامل و برقراری ارتباط با همسالان خود خودداری می‌کنند كه این خود می‌تواند منجر به محدودتر شدن توانایی‌های ارتباطی آن‌ها گردد. تماس چشمی و پاسخ‌دهی مناسب كودكان در موقعیت‌های تماس با همسالان و والدین بسیار محدود است.

سومین دسته از اختلالاتی كه در كودكان اوتیسم مشاهده می‌شود، اختلالات رفتاری و حركتی است .در این كودكان حركات تکرارشونده مشاهده می‌شود كه گاه ماهیت آسیب‌زا دارند. همچنین آن‌ها تمایل به انجام حركات و رفتارها بر اساس یك ترتیب تكراری دارند. این اختلالات در كودكان پیش دبستانی و دبستانی بیشتر از كودكان كم سن تر یا افراد بالغ است. در این كودكان، علائق معطوف به چند مورد محدود و یا نامعمول می‌شود و اگر آن موارد در اختیار وی قرار نگیرد از خود رفتارهای مشکل‌زا بروز می‌دهد. كودك اوتیسم نسبت به تغییر محیط اطراف خود حساس است و نسبت به آن واكنش نشان می‌دهد.

اختلالات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم

کودکان اوتیسمی همچون دیگر بچه‌ها می‌توانند در خواب و خوابیدن مشکل داشته باشند. علاوه بر این، کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم مشکلات خوابی دارند که در دیگر کودکان دیده نمی‌شود. این مشکلات شامل موارد زیر است:

  • الگوهای نامنظم خواب و بیداری. مثلا دیروقت به خواب رفتن یا صبح خیلی زود بیدار شدن
  • میزان خواب خیلی کمتر از نیاز سن یا اینکه در طول شب بیش از یک ساعت بیدار باشند.
  • بیدار شدن و بازی کردن یا ایجاد سروصدا در طول شب به مدت یک ساعت یا بیشتر
  • خواب‌آلودگی بیش‌ازحد در طول روز

در برخی موارد اختلالات خواب در کودکان اوتیسمی تا مدت‌ها ادامه دارد و در برخی دیگر، با بزرگ شدن کودک مشکلات خواب بهبود می‌یابد.

چرا کودکان اوتیسمی مشکلات خواب دارند؟

مشکلات ارتباطی. بسیاری از کودکان اوتیسمی در برقراری ارتباط با دیگران مشکل دارند. ممکن است کودک به خاطر چیزی بیدار مانده باشد ولی نتواند خواسته‌اش را بیان کند. از سوی دیگر، به خاطر مشکلات ارتباطی این کودکان متوجه فرارسیدن زمان خواب هم نمی‌شوند.

علاقه به روتین روزمره.کودکان مبتلا به اوتیسم بسیار به روال و روتین روزمره‌ی خود وابسته‌اند.درصورتی‌که روال خواب تغییر نکند و ثابت بماند ممکن است مشکلات خواب فرزند اوتیسمی شما هم حل شوند. ممکن است این کودکان عادت داشته باشند که در جای مشخص به خواب بروند.ترک این عادت برای آن‌ها مشکل‌آفرین خواهد بود.

اشیای موردعلاقه. ممکن است این کودکان برای خواب به رختخواب، لباس‌خواب و وسایل مشخصی عادت داشته باشند. گاهی نبود این وسایل می‌تواند مشکلاتی برای خواب ایجاد کند.

دلایل دیگری مثل اضطراب، بیش فعالی، مشکلات پزشکی و داروها نیز می‌توانند در وضعیت خواب کودک اوتیسمی تاثیر بگذارند.

کاردرمانی در درمان اوتیسم

کاردرمانی کودک اوتیسم

در ارزیابی و درمان افراد مبتلا به اختلال اوتیسم، متخصصان کاردرمانی به تجویز انجام کارهای روزمره، کارهای روزمره با ابزار، رفتار تطبیقی، استراحت و خواب، اشتغال و مشارکت اجتماعی می‌پردازند. جهت زمینه‌سازی برای این مسائل، کاردرمانگرها به دنبال بهبود عملکرد فرد اوتیسمی با مهارت‌های حرکتی درشت، مهارت‌های حرکتی ضعیف، مهارت‌های ادغام حرکتی و بینایی، درک بصری، پردازش حسی و تنظیم رفتار هستند. علاوه بر این، فرآیند ارزیابی و درمان افراد با اختلال طیف اوتیسم شامل زمینه (شرایط خود شخص بیمار و اطرافیانش) و محیط (شرایط خارجی فیزیکی و اجتماعی) و نیازهای فعالیتی (ابزارها، فضا، اقدامات و مهارت‌های عملکردی موردنیاز) و سرانجام فاکتورهای شخصی بیمار (باورهای اساسی، توانایی‌ها و ارزش‌ها) است.

کاردرمانی کودک اوتیسم چطور انجام می شود؟

متخصص کاردرمانی برای ارائه‌ی خدمات خود، تمامی شرایط شخص و محیط را در نظر می‌گیرد. با توجه به شرایط خاص افراد اوتیسمی و مشکلات برقراری ارتباط با محیط های جدید، بسیار مناسب است که کاردرمانی بیمار اوتیسمی در منزل انجام شود. تیم کاردرمانی هوم ویزیت برای ارائه ی خدمات کاردرمانی اوتیسم در منزل و کمک به افراد مبتلا به اوتیسم آماده اند. برای راهنمایی بیشتر با این سرویس، با کارشناسان بخش پشتیبانی هوم ویزیت تماس بگیرید. 021476296

کاردرمانگر برای بیمار اوتیسم چه تمریناتی انجام می‌دهد؟

تکنیک‌های مداخله‌ی ویژه مورداستفاده کاردرمانگرها برای درمان افراد دچار اختلال اوتیسم شامل این موارد است:

  • ایجاد مهارت‌های عملکردی جدید
  • اصلاح نیازهای فعالیتی
  • ایجاد سبک زندگی سالم
  • حفظ عملکرد موجود
  • جلوگیری از مشکلات آتی

یکی از ویژگی‌های بارز افراد مبتلا به اوتیسم تمایل شدیدشان به علایق خاص خود است. گرچه ممکن است این تمایل برای کسب مهارت‌های جدید ناسازگار تلقی شود، کاردرمانی اوتیسم از این ویژگی برای تأثیرگذاری بر عزت‌نفس شخص اوتیسمی و تشویق او به مشارکت در فعالیت‌های کاردرمانی از طریق فرآیند مداخله در انتخاب روش درمانی بر مبنای علایق فردی شخص مبتلا به اوتیسم، استفاده می‌کند.

کاردرمانگر برای انجام کاردرمانی اوتیسم در منزل استراتژی‌های مختلفی را با هم ترکیب می‌کند. این کار کمک می‌کند شخص مبتلا به اوتیسم به محیط اطرافش بهتر پاسخ دهد. این استراتژی‌ها شامل این موارد هستند:

  • فعالیت‌های فیزیکی و بدنی، مثل حل پازل یا رشته کردن مهره‌ها، برای کمک به ارتقای هماهنگی و آگاهی از بدن
  • انجام فعالیت‌هایی برای کمک به برقراری تعامل و ایجاد ارتباط
  • فعالیت‌های رشدی مثل مسواک زدن یا شانه کردن موها
  • استراتژی‌های سازگاری با تغییرات

تاثیر کاردرمانی در بیماری اوتیسم

کاردرمانی در بیماری اوتیسم

درمانگر وضعیت کودک را بررسی می کند تا ببیند آیا می تواند از پس وظایفی را که دیگر کودکان در این سن به خوبی انجام می دهند، برآید؟ کارهایی مثل لباس پوشیدن، بازی کردن. در برخی موارد درمانگر طی یک روز از کودک فیلم تهیه می کند تا ببیند کودک چگونه با محیط اطرافش ارتباط برقرار می کند در نتیجه درمانگر خواهد توانست نوع روش مراقبتی و درمانی را انتخاب کند. درمانگر به این موارد توجه خواهد داشت:

میزان طاقت و توجه، گذر به فعالیت های جدید، مهارت های بازی، نیاز به فضای شخصی، پاسخ به لمس شدن و دیگر محرک ها، مهارت های حرکتی مثل وضعیت بدن و تعادل، پرخاشگری، تعامل بین کودک و مراقبانش.

کاردرمانی یک تخصص توانبخشی است که پیشرفت مهارت های عملکردی را در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم تسهیل می کند. کاردرمانگرها عموما به عنوان بخشی از تیم درمانی میان رشته ای فعالیت می کنند. در این بخش مهم است که درمانگرها و متخصصان رشته های مختلف با هم ارتباط تخصصی مناسبی داشته باشند تا از درستی روند درمان اطلاع و اطمینان داشته باشند.

روش‌های درمانی بسیاری وجود دارد که کاردرمانگرها می‌توانند برای تشویق به رشد و پیشرفت کودکان اوتیسمی استفاده کنند. شواهد مختلفی برای تاثیر این روش های درمانی وجود دارد و کاردرمانگر در کنار پزشک، باید بهترین روش را بسته به شرایط شخص بیمار انتخاب و دنبال کند. انجام کاردرمانی اوتیسم در منزل، پیشنهادی برای حفظ آرامش همراهان و خود کودک اوتیسمی است. کارشناسان کاردرمانی هوم ویزیت برای ارائه‌ی خدمات باکیفیت کاردرمانی کودک اوتیسم در منزل، آماده‌اند. با ما تماس بگیرید.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600