گوش انسان از سه قسمت گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی تشکیل شده است.

گوش خارجی متشکل از لاله گوش و مجرای خارجی، گوش میانی شامل پرده گوش، استخوانچه های ریز منتقل کننده ارتعاش به گوش داخلی و ماهیچه های نگه دارنده آن ها و گوش داخلی شامل حلزون، وستیبول و مجاری نیم دایره می باشد. اتیت مدیا یا عفونت گوش حالتی است که فضای خالی پشت پرده گوش یعنی گوش میانی توسط مایع پر می شود و عملکرد پرده گوش و استخوانچه های گوش میانی را با اختلال رو به رو می کند.

به طور کلی اتیت مدیا به چند دسته تقسیم می شود:

  • اتیت میانی کرونیک
  • اتیت میانی سروز
  • اتیت میانی حاد

اتیت مدیا یا عفونت گوش

اتیت میانی کرونیک (مزمن)

همانطور که گفته شد اتیت میانی به معنی وجود التهاب در گوش میانی می باشد که معمولا با ترکیبی از علائم درد و تب و کاهش شنوایی بروز پیدا می کند. اگر این التهاب برای مدت زیادی باقی بماند و درمان نشود به عنوان یک اتیت میانی طولانی مدت و مزمن شناخته می شود. اتیت میانی مزمن ممکن است با تخلیه عفونت و چرک از مجرای گوش خارجی، ماستوئیدیت یا التهاب ماستوئید و کلسئاتوم همراه باشد.

اتیت میانی سروز

اتیت میانی سروز همچنین تحت عنوان اتیت همراه با ترشح نیز شناخته می شود. این نوع اتیت در شرایطی ایجاد می شود که لوله استاش با اختلال رو به رو شده و بسته شده و عملیات تهویه هوا به درستی صورت نمی گیرد. در این صورت مایع در گوش میانی تجمع می یابد و اتیت سروز ایجاد می شود. سروز به نوعی مایع که در داخل گوش میانی جمع می شود اشاره دارد. مایع سروز معمولا مایع یا مخاطی مایل به زرد است.

اتیت میانی حاد

اگر انواعی از ویروس ها و باکتری ها از طریق لوله استاش به مایع سروز تجمع یافته در گوش میانی اضافه شوند، اتیت میانی حاد ایجاد می شود. اولین شواهد آغاز عفونت گوش میانی یا اتیت مدیا، التهاب، درد و تب می باشد. گاهی برای رفع عفونت از انواعی از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود.

برخی افراد که مستعد به ابتلا به عفونت گوش هستند باید به طور منظم برنامه چکاپ سیستم شنوایی خود را در مد نظر داشته باشند، زیرا عدم درمان به موقع و مناسب عفونت گوش می تواند باعث ایجاد کم شنوایی شود. از آنجا که عفونت گوش به خودی خود برطرف می شود، مراحل اول عفونت ممکن است تنها با کنترل درد و تب آغاز شود و ادامه پیدا کند و در صورت از بین نرفتن عفونت، درمان های آنتی بیوتیکی آغاز می شود.

اختلال در عملکرد شیپور استاش

اختلال در عملکرد شیپور استاش

اتیت مدیا معمولا در اثر اختلال عملکرد شیپور استاش رخ می دهد. شیپور استاش لوله ای است که فضای گوش میانی را با منطقه نازوفارنکس که در بالای گلو قرار دارد مرتبط می کند. این ارتباط باعث تعدیل فشار هوا در دو سمت پرده گوش می شود. در صورت ایجاد اختلال در عملکرد شیپور استاش در اثر سرما خوردگی و ورم گلو یا التهاب غده آدنوئید، شیپور استاش بسته می شود و فرآیند تعدیل فشار هوا در دو سوی پرده گوش با مشکل رو به رو می شود. در این صورت فشار منفی در گوش میانی ایجاد می شود و باعث ایجاد مایع در گوش میانی می شود. حال اگر انواعی از ویروس ها و باکتری ها به این مایع اضافه شوند باعث ایجاد اتیت مدیا حاد می شود.

شایع ترین ویروس در اتیت مدیا حاد

 

  • استرپتوکوک پنومونیه
  • هموفیلوس آنفولانزا
  • موراکسلا

اوتیت حاد مدیا در کودکان

آنتی بیوتیک درمانی را می توان در کودکان دو ساله یا بیشتر که علائمی خفیف دارند به تعویق انداخت. آموکسی سیلین با دوز بالا (80 تا 90 میلی گرم در روز) آنتی بیوتیک انتخابی برای درمان اوتیت میانی حاد در بیمارانی است که به پنی سیلین حساسیت ندارند. کودکان با علائم پایدار با وجود 48 تا 72 ساعت آنتی بیوتیک درمانی باید مورد بررسی مجدد قرار گیرند و در صورت لزوم از یک داروی خط دوم مانند آموکسی سیلین / کلاولانات استفاده شود.

لوله های استاش در کودکان نسبت به بزرگسالان افقی تر و کوتاه تر است و این امر باعث می شود که اتیت مدیا در کودکان بیشتر شایع تر نسبت به بزرگسالان باشد.

اوتیت میانی از شایع ترین بیماری ها در نوزادان است و لازم است نوزاد در بازه های منظم به کلینیک های شنوایی شناسی برای بررسی کامل سیستم شنوایی برده شود. اتیت مدیا اغلب در کودکان با علائم تنفس و گریه شدید آغاز می شود و ممکن است هنگامی که گوش نوزاد و کودک تان را لمس می کنید باعث ایجاد احساس درد شود و نوزاد چهره خود را به هم بپیچد. بی خوابی های زیاد و گریه های فراوان در طول شب، کشیدن و لمس زیاد گوش ها، احساس پری در گوش و خروج مایع از گوش، تب و اسهال و استفراغ از دیگر نشانه های اتیت مدیا در کودکان می باشد.

داشتن آلرژی خاصی، ابتلا به سرماخوردگی شدید و عفونت گلو، ابتلا به آنفولانزا، مصرف زیاد سیگار، عفونت سینوس ها و تورم لوزه ها از مشکلاتی است که می تواند سبب ایجاد اختلال در شیپور استاش شود و در پی آن اتیت مدیا ایجاد شود.

تشخیص اتیت میانی

تشخیص اتیت میانی

اگر علائم اتیت میانی را در خود یا کودک تان مشاهده کردید، باید به کلینیک های شنوایی شناسی مراجعه کنید. شنوایی شناس از طریق روش های تشخیصی و آزمون و تست های سیستم شنوایی، سیستم شنوایی شما را ارزیابی می کند و اقدامات درمانی مناسب ولازم را به شما توصیه می کند.

شما میتوانید برای مشکلات شنوایی و بیماری های مربوط به گوش از خدمات ویزیت متحصص گوش و حلق و بینی در منزل و یا شنوایی سنجی در منزل هوم ویزیت استفاده کنید.

درمان اتیت میانی

مراقبت در منزل

گاهی اوقات اتیت مدیا به طور خود به خود و با گذشت مدت زمانی درمان می شود و نیازی به درمان آنتی بیوتیکی نیست. در صورت وجود درد و تب ممکن است پزشک معالج شما، انواعی از دارو های بدون نسخه ضد درد مثل استامینوفن و ایبوپروفن را تجویز کند.

دارو

اگر پس از گذشت مدتی مراقبت در خانه و مصرف دارو های ضد درد، اتیت مدیا و عفونت گوش درمان نشد، پزشک ممکن است درمان آنتی بیوتیکی را آغاز کند.

عمل جراحی

اگر روش های استفاده از دارو ها و آنتی بیوتیک ها نقش موثری در برطرف کردن عفونت نداشته باشد، ممکن است پزشک معالج عمل جراحی را پیشنهاد کند.

عمل جراحی به دو صورت برداشتن لوزه و لوله های تهویه گوش (VT) انجام می شود.

اگر بسته شدن لوله استاش در اثر تورم و بزرگ شدن و آلوده شدن لوزه باشد ممکن است پزشک توصیه کند که لوزه آلوده از طریق عمل جراحی برداشته شود. علاوه بر برداشتن لوزه، قرار دادن لوله ی بسیار ریزی در پرده گوش می تواند نقش بسیار زیادی در درمان اتیت مدیا داشته باشد. این لوله ها باعث تهویه هوا و تخلیه مایع از گوش میانی می شوند.

درباره هوم ویزیت

هوم ویزیت یک استارت آپ فعال در زمینه خدمات پزشکی و مراقبتی در منزل است که به صورت پلتفرمی کار می کند که بیماران را به پزشکان ،پرستاران و فیزیوتراپ ها وصل می کند.هوم ویزیت با همراهی تیمی مجرب و کاربلد، پزشک و فیزیوتراپ و یا متخصص مناسب با وضعیت بیمار را به منزل شما اعزام میکند.

برای مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید. 02147629600